Joo, koetin itsekin vielä katsella uudemman mallin "kupin" eroa vanhaan ja niiden löydösten perusteella on oikea mallia.
Liittämiäsi kuvia katsellessa pisti silmään eroavaisuudet kaasuvivuston ollessa kytkettynä vs. ollessa irti. Vasemmanpuoleisessa kuvassa kuulapäätangot ovat irti, jolloin läppäakseleihin liitetyt vivut eivät ole "samassa asennossa". Oikean puolen vipu on paljon ylempänä.
Kuulapäätankojen ollessa kiinni, vivut ovat melko tasalla.
Riippuen siitä, missä vaiheessa olet projektikuvat ottanut, mutta jos ne ovat noin nyt, niin minusta tankojen perussäätö menee pieleen. Omiin silmiiini kuvan tankojen setuppi tarkoittaa sitä, että oikeanpuolimmaisen (etummaisen) kaasarin läppä on vasempaan (takimmaiseen) kaasariin auki monta astetta enemmän. Ja kun taempi kaasari on tyhjäkäyntiasennossa, niin etummainen jää tangon päkityksen takia auki.
Läppäakselin vipujen asentojen ollessa eri kulmissa toisiinsa nähden, siinä tulee vielä pieni "cosinivirhe" peliin jolloin läpät eivät kierry yhtä paljon kasupoljinta painettaessa, koska läppiä työntävien tankojen vipukulmat ovat erilaiset. Etumaisen kaasarin läppä aukeaa suhteessa enemmän kaasunpolkimen painalluksen alkuvaiheessa, paljon pidemmälle kaasua painettaessa taempi alkaa kiriin gäppiä kiinni.

Alla kökkö kuvaelma vipusuhteiden vaikutuksesta ko. tapauksessa. Liikevoima/määrä tulee kuvan vihreiden tankojen suunnassa ylhäältä alaspäin. Punainen viiva kuvastaa läppäakselissa olevaa kuulapäistä vivunnysää. Keltainen viivoitus kuvastaa vipuvarren pituuden muutosta tangon työntökulman vaihtuessa. Mitä pidempi vipuvarsi, sitä pienempi liike läpällä.
