Autodiagnoosi  Carcom Oy

Team Recycle Racing Finland- Volvo 242 Rata objekti (auto maalarilla )

  • 195 Vastauksia
  • 79961 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lurvio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • Ihme säätäjä
Eikös sitä ohjauskulmaa saa helpoiten lisää, kun lyhentää niitä varsia joihin raidetangonpää tulee kiinni. Pitää toki hieman tietää mitä tekee, että hitsaukset varmaan pitää jne.

Kovia aineita on helpoin muotoilla, kun sorvissa on terän tilalla hiomakivi, joku pöytäsmirgeli tmv. käy ensihätään. Hitaampaa, mutta toimii. Meillä on kotona ihan pienen (0,5 kW tjsp) sähkömoottorin päässä laipat hiomakivelle ja moottori telineellä teränpitimen paikalle. Kätevä tehä kaikkea tosi tarkkaa.
Kulkineena S60 AWD -03
240 DL -87 (entinen)

Poissa Peetu

  • 829
  • Kunniajäsen
  • Grand Touring
  • *****
  • Viestejä: 1610
Joo, mielenkiintoinen projekti ja näyttävä laite varmaan syntyykin. Focus vaan tuntuu olevan hieman hukassa. Tätä samaa varmaan peräsi sekin patu, joka lähetti tuossa aiemmin pitkähkön vuodatuksen tekniikkapuolen asioista. Ja kun ei oikein tiedetä mitä ollaan tekemässä, on tuloskin yleensä yhdenlainen räpellys (vaikkakin näyttävä), ei oikein hyvä missään.

Kun rata-autoa ollaan rakentamassa, niin yleensä tavoitteena on vehje joka sääntöjen puitteissa on radalla mahdollisimman nopea. Ota haaste vastaan ja rakenna Volvosta näyttävä ja nopea laite johonkin sopivaan rataluokkaan.

Tietenkin tässä on lisäksi sekin pointti, että pitää ottaa haaste vastaan myös kuskina toimimisesta. Mikä taas on jotakin muuta kuin kumin polttaminen ja liirauttelu.

t. Rapa

Tässä laitteessa on se hyvä puoli että kun se on mun niin teen siitä semmosen kun tykkään :). Jos jaksoit lukea koko topicin läpi niin ei olis tarvinnu nostaa ruisku / mittariasiaa esiin. Tässä topicissa on kuitenkin kerrottu jo, että autoon löytyy kaikki muu tarvittava pikk osia lukuinottamatta.

Ja se tärkein pointti: tätä autoa ei rakenneta verenmaku suussa ja maine,kunnia ja palkintokaappi silmissä siintäen. Kuten olen jo aikaisemmin sanonut, auto tehdään roadsport sääntöjen mukaan, mutta hauskanpitolaitteeksi. Voi olla että poltan juurikin vain kumia sillä, tai voi olla että ajan sillä kilpaa ;). Fokus on kuitenkin hauskanpidossa, ja se hauskanpitohan on jo käynnissä kun tätä laitetta saa tehdä :).
Recycle Racing #06
Bmw X3 -13 & M3 Cab dkg -08

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2130
    • Instagram kuvat
Joo, mielenkiintoinen projekti ja näyttävä laite varmaan syntyykin. Focus vaan tuntuu olevan hieman hukassa. Tätä samaa varmaan peräsi sekin patu, joka lähetti tuossa aiemmin pitkähkön vuodatuksen tekniikkapuolen asioista. Ja kun ei oikein tiedetä mitä ollaan tekemässä, on tuloskin yleensä yhdenlainen räpellys (vaikkakin näyttävä), ei oikein hyvä missään.

Kun rata-autoa ollaan rakentamassa, niin yleensä tavoitteena on vehje joka sääntöjen puitteissa on radalla mahdollisimman nopea. Ota haaste vastaan ja rakenna Volvosta näyttävä ja nopea laite johonkin sopivaan rataluokkaan.

Tietenkin tässä on lisäksi sekin pointti, että pitää ottaa haaste vastaan myös kuskina toimimisesta. Mikä taas on jotakin muuta kuin kumin polttaminen ja liirauttelu.

t. Rapa

Onkos herra tutustunut projektin tekijän aijempiin projekteihin tai meriitteihin volvomaailmassa? Uskoinin, että Peetulla jos jollain on focusta hoitaa tälläinen projekti suomen kamaralla alusta loppuun tekemättä niitä hölmöjä säästin kympin ja räpelsin juttuja, joita 90% itseni mukaanlukien täällä harrastaa.

Eikös sitä ohjauskulmaa saa helpoiten lisää, kun lyhentää niitä varsia joihin raidetangonpää tulee kiinni. Pitää toki hieman tietää mitä tekee, että hitsaukset varmaan pitää jne.

Kovia aineita on helpoin muotoilla, kun sorvissa on terän tilalla hiomakivi, joku pöytäsmirgeli tmv. käy ensihätään. Hitaampaa, mutta toimii. Meillä on kotona ihan pienen (0,5 kW tjsp) sähkömoottorin päässä laipat hiomakivelle ja moottori telineellä teränpitimen paikalle. Kätevä tehä kaikkea tosi tarkkaa.

Tarkoitatko tosiaan, että lyhentäisi itse raidetankoja.. Ei taida kovin moni hitsausmenetelmä kestää tuollaisia rasituksia, kun saumaa on ympäri varmaan 10mm.. Ja kun lyhennät tankoja niin renkaathan kääntyy sisälle ja kun säädät ne takaisin pallolla niin taas olla samassa pituudessa.. Hyötyä ei tainnut syntyä..

Eli käsittääkseni ainoa muutos on lisätä liikerataa eikä katkoa mitään..


Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6384
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Tarkoitatko tosiaan, että lyhentäisi itse raidetankoja.. Ei taida kovin moni hitsausmenetelmä kestää tuollaisia rasituksia, kun saumaa on ympäri varmaan 10mm.. Ja kun lyhennät tankoja niin renkaathan kääntyy sisälle ja kun säädät ne takaisin pallolla niin taas olla samassa pituudessa.. Hyötyä ei tainnut syntyä..

Eli käsittääkseni ainoa muutos on lisätä liikerataa eikä katkoa mitään..

Puhe taisi olla olkavarresta, eli siitä osasta, mihin se raidepään kartio tulee. Raidepäätä siirrettäessä lähemmäs tolppaa ohjaus nopeutuu ja pyörät kääntyy enemmän.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Tarkoitatko tosiaan, että lyhentäisi itse raidetankoja.. Ei taida kovin moni hitsausmenetelmä kestää tuollaisia rasituksia, kun saumaa on ympäri varmaan 10mm.. Ja kun lyhennät tankoja niin renkaathan kääntyy sisälle ja kun säädät ne takaisin pallolla niin taas olla samassa pituudessa.. Hyötyä ei tainnut syntyä..

Eli käsittääkseni ainoa muutos on lisätä liikerataa eikä katkoa mitään..

Ei katkota raidetankoja, mitä järkeä siinä olisi. Siirretään raidetangon päätä lähemmäs pyörännapaa joko lyhentämällä kääntövartta tai tekemällä uusi reikä raidetangon nupille lähemmäs napaa. Henkilöautoissa kääntövarsi on yleensä kiinteä osa napaa (kuten lankussa) ja muokkaaminen hankalaa. Hitsaamaan en ohjauksen osia menisi, joissakin lajeisssa se on ehdottomasti kiellettyä. Hammastankoa muokkaamalla ei saa paljonkaan lisää kääntyvyyttä ja huonona puolena tulee lisää kierroksia rattiin.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Rapa Ripa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Joo, kyllä kattelin BBB:t ja muut kuin myös sinun driftausvolle projektisi.

Jos on paalua, niin voi tehdä melkein mitä hyvänsä. Se ei kuitenkaan takaa, että lopputuloksella oikeasti tekisi jotain. Mutta rajallisellakin budgetilla saa paljon aikaan ja toimivaa, jos vaan asettaa tavoitteet oikein ja tietää mitä on tekemässä.

Vähän ihmetyttää... Mutta jokainen taaplaa tyylillään.  :) (piti lisätä yksi hymiö loppuun ettei pidetä ihan poikkeavana)

t. GrusKalle

Onkos herra tutustunut projektin tekijän aijempiin projekteihin tai meriitteihin volvomaailmassa? Uskoinin, että Peetulla jos jollain on focusta hoitaa tälläinen projekti suomen kamaralla alusta loppuun tekemättä niitä hölmöjä säästin kympin ja räpelsin juttuja, joita 90% itseni mukaanlukien täällä harrastaa.

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6384
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Jos on paalua, niin voi tehdä melkein mitä hyvänsä. Se ei kuitenkaan takaa, että lopputuloksella oikeasti tekisi jotain. Mutta rajallisellakin budgetilla saa paljon aikaan ja toimivaa, jos vaan asettaa tavoitteet oikein ja tietää mitä on tekemässä.

Vähän ihmetyttää... Mutta jokainen taaplaa tyylillään.  :) (piti lisätä yksi hymiö loppuun ettei pidetä ihan poikkeavana)

Eikö olisi fiksua antaa kehittäviä kommentteja, että mitä sitten oikeasti pitäisi tehdä toisin, eikä vaan valittaa valittamisen riemusta? Palaute ei ole pahasta, pitää vaan osata antaa se oikealla tavalla, niin siitä saattaisi olla projektin tekijälle jotain hyötyäkin.

Tulee mieleen eräs sankari, joka haukkui oman projektini maan rakoon, mutta sai tivaamalla tivata, että mikä siinä sitten oli niin huonosti.

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2130
    • Instagram kuvat
Olkavarsi.. Olisi pitänyt lukea tarkemmin tuo. Raidentagonpään kiinnitys. Lähdin purkamaan heti väärään suuntaan.

Kyllähän tohon sais jo varmaan kunnolla saumaa. http://i23.photobucket.com/albums/b362/raipe/Volvo%20244TIC/kuva25.jpg

Ja kuten Kulmamies tuossa sanoikin, niin jos tosiaan antaa kritiikkiä siitä, että sohitaan sitä sun tätä ja ei tehdä mitään kunnolla niin saa toki kertoa mitä palautteen antaja tekisi konkreettisesti toisin. Tai vaikka esimerkkiä omasta projektistaan (linkkiä, kuvaa) mistä voisimme katsoa ja oppia.

Poissa Peetu

  • 829
  • Kunniajäsen
  • Grand Touring
  • *****
  • Viestejä: 1610
Ihan kiva että projekti herättää keskustelua ja mielipiteitä. Mun mielestä mielipiteensä saa sanoa myös silloin jos ei tykkää, mutta kuten kulmamies sanoi niin olisi kiva kuulla sitten mielipiteitä miten se kannattaa tehdä. Mutta kuitenkin teen loppujen lopuksi juuri niinkuin itseäni huvittaa, koska en edelleenkään tee näitä leluja miellyttääkseni muita, vaan miellyttääkseni itseäni. kun tekee virheitä niin niintä oppii ja toivon mukaan ei tee niitä uudelleen. Ja tuo rahalla tekemisen väitös on mun mielestä roskaa. Mun periaate on se, että yritän mielummin ostaa kerralla kunnollista ettei tarvitse ostaa montaa kertaa. Olen ilman jotain asiaa niin kauan että mulla on varaa ostaa kunnollinen.
Recycle Racing #06
Bmw X3 -13 & M3 Cab dkg -08

Poissa Rapa Ripa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
No miten sitä voi antaa rakentavaa palautetta kun ei tiedä mihin laitetta on tarkoitus käyttää?

Mutta jos ite olisin tekemässä ratavehjettä, ja kun itteä kiinnostaa erikoisesti se että vehkeet toimii ja niillä ajaminen, eikä niinkään tuo showmeininki, niin keskittyisin enempi olennaiseen. Satsaisin laadukkaaseen ja helposti säädettävään alustaan. Moottori voisi hyvinkin olla vapari (kannattais varmaan tsekata noita tehopainoluokkia, että mihin volle napsahtaa niinkuin joku aiemmin yritti varovaisesti ehdotellakin) niin ei tarvis painiskella turbon ajettavuusongelmien kanssa. En nyt jaksanut kahlata sääntöjä kovin tarkkaan läpi, mutta esim. taka-akselisto voi olla vapaa, joten miksi jäykkä hiace? Jne jne.

Eli vähän tähän tyyliin: ajatuksella tehty, toimiva vehje http://www.volvolandia.com/volvomekka/projektit/240rs_projekti.htm. Eikä tämän silti tarvi olla mitään ryppyotsaista rypistelyä.

Mutta kuten jo sanoin, jokainen tekee omanlaisensa.

Eikö olisi fiksua antaa kehittäviä kommentteja, että mitä sitten oikeasti pitäisi tehdä toisin, eikä vaan valittaa valittamisen riemusta? Palaute ei ole pahasta, pitää vaan osata antaa se oikealla tavalla, niin siitä saattaisi olla projektin tekijälle jotain hyötyäkin.

Tulee mieleen eräs sankari, joka haukkui oman projektini maan rakoon, mutta sai tivaamalla tivata, että mikä siinä sitten oli niin huonosti.

Poissa JJL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Rakentavakin ja kokemuksiin perustuvakin palaute tuntuu tyssäytyvän usein sellaisten kommenttien pohjalta joissa ei välttämättä olla ihan oikealla linjalla ja tietotaidon saralla mutta hienoa jotta joku rakentaa. Monilla harrasteporukoilla on omia epävirallisia niinsanottuja harjotuspäiviä joissa ei ajeta "kilpaa" vaan esimerkiksi harjotusmielessä usemman tunnin kestävyysajoa, turvallisuudesta tinkimättä perustuen joihinkin laadittuihin sääntöihin joissa esimerkiksi kori, runko pitää olla alkuperäistä tyyliä ( muutoksista sovittu erikseen ) moottorin lohko alkuperäinen mutta paljon muuta saa vapaammin tehdä ja joissain tapauksissa vaihteiden määrä rajattu sekä määrätyt renkaan leveydet / halkasiat määrätty ja saa si käyttää mitä renkaita vaan ja hommata mistä vaan kuha on esim katurenkaita tai rallirenkaita yms. Radalle tarkoitetut kisavanteet ja renkaat määrättyinä antaa alustalle, jarruille yms... oman juttunsa. Laadukkaita kisavanteita käytetään erilaisissa luokissa ehkä eri pulttijaolla mutta niissä voi säästää huomattavasti pikku koneistuksilla ja pulttijaon muutoksilla jotta laadukasta järkevää kisavannetta alle saa ja tarvittaessa niitä vaihtokummeja usempiaki vanteilla yms.
Taas kuha lätisin kaikkee hubaisaa asian ulkopuolelta ja ku en mitää tiijjä kuha oon nähny ja kuullu ;-)

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Joo, kyllä kattelin BBB:t ja muut kuin myös sinun driftausvolle projektisi.

Jos on paalua, niin voi tehdä melkein mitä hyvänsä. Se ei kuitenkaan takaa, että lopputuloksella oikeasti tekisi jotain. Mutta rajallisellakin budgetilla saa paljon aikaan ja toimivaa, jos vaan asettaa tavoitteet oikein ja tietää mitä on tekemässä.

Vähän ihmetyttää... Mutta jokainen taaplaa tyylillään.  :) (piti lisätä yksi hymiö loppuun ettei pidetä ihan poikkeavana)

t. GrusKalle

Menee jo hyvän projektitopikin sotkemiseksi, mutta täytyy silti kommentoida, kun pisti silmään tuo korostettu kohta.

Jos laite tuottaa valmistuttuaan omistajalleen iloa, niin silloinhan se on täyttänyt käyttötarkoituksensa sataprosenttisesti?

Vai onko jossain kielletty, etteikö auton käyttötarkoitus voisi olla tuo jo Peetun ties kuinka monta kertaa mainitsema hauskanpito, mahdollisella satunnaisella kisa-optiolla? Mitä siinä on niin ihmeellistä, jos on rahaa ajaa omaksi huviksi satunnaisesti vaikka jossain kilpaluokassa omalla kalustolla. Vai eikö sinne saa mennä ajamaan, jos ei perusta kilpatallia ja tee siitä elämäntyötä? ::)

Kyllä minä ainakin tekisin juuri noin kuten Peetukin, jos lompakko antaisi periksi. Sellainen auto, että siitä on kuljettajalle iloa. Se on pääasia, eikä mikään muu.

Myös paljon mielenkiintoisimpia ovat ainakin omasta mielestäni tällaiset ei niin vakavalla ilmeellä tehdyt eksoottisemmat projektit, missä joka asiaa ei tehdä juuri sen toiminnallisemman ja järkevimmän standardin mukaan, jonkun kilpaluokan voittoa ajatellen.

Joku vakavasti rakennettu S40 SRC vehje esim. on moottoria lukuunottamatta loppupeleissä aika tylsä noin niin kun projektikertomuksena (vaikka itse autoina sellaiset ovat kaukana tylsästä). Samaa Öhlinsiä ja Sellholmia standardimitoilla täysin riisutussa korissa. Mieluummin seuraa jotain Peter Schmidtin 2,75l remmi+turbo, kuitukeulaista 300-sarjalaisen projektia omavalmisteisella trans-axlella jne...

Tai esim. tätä Peetun projektia.  O0
« Viimeksi muokattu: 03.01.2012, 11:49:27 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa Rapa Ripa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
No niin menee mutta menköön...

Niinkuin olet varmaan huomannut, me ollaan aika erilaisia. Toinen saa autopuolella kiksit driftailusta  tai kumin polttamisesta. Itteä hykerryttää enempi erilaisista haasteista selviytyminen, liittyi  ne sitten auton tekniseen parantamiseen tai omien ajotaitojen kehittämiseen. Nämä tuottaa semmoista pitkäkestoista iloa ja tyydytystä. Edelleenkin monen vuoden jälkeen muistelen hyvällä mielellä Kemorassa ajettua 1.20.4 kierrosaikaa; vakiopyörä, katurenkaat, normipaineet. Ei paha.

Mutta sitähän sitä pitää tehdä mikä kiinnostaa. Kuitenkin tuntuu että sillä vaivannäöllä ja rahalla joka tässä projektissa nyt palaa voisi oikeasti saada aikaan jotain toimivaa (... ja mikä siinä BBB:ssäkin mättää?). Siis minun mielestä.

Menee jo hyvän projektitopikin sotkemiseksi, mutta ...

PS. Eiköhän tämä jankkaaminen jo riitä. Jos tulee mullistavia kommentteja niin voin jotain lyhyesti vastailla niihin. Muuten palattaneen päiväjärjestykseen tässäkin threadissa (vai mitä nämä on?).
« Viimeksi muokattu: 03.01.2012, 12:40:12 kirjoittanut Rapa Ripa »

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • vrcf Original
Kai tähän nyt sentään tulee jotkut oikeat kumit alle, eikä luistella millään linglongeilla enää?  ;D
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Mikähän lukko muuten tuli tohon perään?
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo