Carcom Oy  Ateho

Ilmastoinnin kompressorin vapaapyörän laakerin uusinta

  • 31 Vastauksia
  • 38662 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5277
  • www.carcom.fi
Lainaus käyttäjältä: Timos Volvolandia
Alkoipa viime viikolla vapaapyörinnänlaakeri vinkumaan kovemmilla kierroksilla, niin tuli laitettua sitten se eilen. Eli (hieman epävarmana tilattu) laakeri oli tämä http://www.kentso.fi/prebeo/showproduct.php?show_product=_1RP0UOZUH (olen 95% varma että on kiinalainen, mutta aika näyttää miten kestää). Laakeri tuli parissa kolmessa päivässä asiallisesti pakattuna postiennakolla ja oli onnekseni juuri oikea mitoiltaan. Lisäksi ostin omiin varastoihin hommaa varten kylmäspraytä ja laakerilukitetta.
(Kuva poistettu lainauksesta.)
En tästä mitään FAQ:ia tee kun tapoja on varmasti monta, mutta kerron vain nopeasti sen miten itse tein jos se jotakuta auttaa, enkä ota mitään vastuuta mistään jos joku näillä ohjeilla autonsa ja itsensä hajottaa. Eli Volvolta olisi pitänyt ostaa tuo koko magneettipyörähässäkkä 330€ ja mistään muualta en sopivaa laakeria löytänyt kuin tuolta kentsolta ja se tuli maksamaan postikuluineen n.60€. Aikaa meni kaikenkaikkiaan ihan rauhassa laitellen 3-4tuntia. Ja sitten töihin...
Rengas irti ja ratti oikealle, tämä autonkulma tukevalle pukille (itse käytin lecaharkkoa ja lankun pätkiä) luonnollisesti kässäri ja vaihde päälle ja vieläpä pukit jonkun renkaan ympärille. Suojapellinpala irti lokasuojasta. Laturin remmi pois.
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Itse tehdyllä työkalulla pitää vastaan ja 10mm lenkkiavaimella lautasen pultti pois. 5x45mm:n pultit (en heti löytänyt paikallisista kaupoista joten hitsasin uraruuveihin mutterit kiinni, kilotavarana siis ei saa, mutta löytyy varmasti esim. biltemasta, motonetistä ja autotarvikeliikkeistä pussitavarana kunnollisiakin pultteja).  Nämä räikkälenkillä (8mm) lautasen reikiin, niin lautanen alkaa irrota. Varo ettei lautanen ala pyöriin ettei pultit taivu. Varo myös ettei limut(prikat) tipu pyörästä kun otat sen pois.
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Sitten tarvitaan kunnolliset (alemmat bahco, ylemmillä ei tehny mitään) lukkorengas pihdit (eli avautuma pitää olla n. pari senttiä). Kun lukkorengas irti, nii hihnapyörä lähtisi nätisti sopivalla ulosvetäjällä, mutta eipä tuollaista ollut enkä jaksanut alkaa sellaista valmistamaankaan (vähän lattarautaa, pultti ja mutteri, porakone ja mig), niin kampesin sen varovasti irti fiskarsin sorkkaraudalla kitkuttelemalla.
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Tässä oltava tarkkana ettei magneetti vahingoitu, eli pelivaraa kampeamiseen on vain  pari milliä pyörän halkaisijasta alaspäin, oikeassa reunassa näkyy jo milli magneettia. Eli sorkkarautaa ei saa tuonne väliin tunkea vaan vain tohon hihnapyörän reunaa vasten.
Seuraavassa kuvasssa hihnapyörä on poistettu ja näkyy vain likainen ja rasvainen "keltainen" magneetti.
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Tässä kuvassa hihnapyörä ja vanha laakeri, hioin nyö 8kpl väkäsiä "dremelillä" sileiksi.
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Itse laakeri lähti nätisti irti ilman mitään kylmäspräytä ruuvipenkissa sopivia holkkeja (vanhoja laakereita, hylsyjä, prikkoja tms) apuna käyttäen. Irrotukseen käy 35-47mm:n kappaleet. ja uuden paikallen laittamiseen olisi hyvä olla 54-55mm jotta voima ei välity laakerien kuulien kautta vaaan ulkokehän. Missään nimessä tiivisteen kohdalta ei saa painaa millään hylsyllä vaan jos ei sopivia ole niin ehkä sisäkehältä mutta en suosittele sitäkään. Ennen uuden laittoa hion vielä nuo dremelin jäljet sileiksi ja rasvasin laakeripesän huulet hhs2000:lla jotta laakeri lähtee nätisti painumaan sisään, ennen kuin se oli lopuun painettu laitoin toiselta puolelta laakerilukitetta väliin. Lopuksi vielä varmuudeksi löin pistepuikolla muutaman uuden väkäsen laakerin päälle varovasti.
(Kuva poistettu lainauksesta.)   
Tässä vaiheessä suihkutin kylmäspräytä jonkun verran kompressorin akseliin ja rasvasin taas laakerin huulet HHS:llä. Puoleen väliin meni ihan käsivoimin yläkautta ja loput meni alakautta vasaranvarren ja holkin avulla painamalla, paitsi kun mun holkki oli umpinainen....
(Kuva poistettu lainauksesta.)
...niin holkki ottaa kiinni kompressorin akselii niin loput naputtelin puukiilalla auton lokasuojaa vasten paikalleen.
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Tässä vaan voima siirtyy laakerin kuulien kautta joten pienen riskin otin mutta eipä tuo kovin tiukka soivtus ollut, lokasuoja kyllä kestää kun siinä oli sopivasti pokkaus kohdallla. Sitten loput osat paikalleen ja kovaa ajoa, heh ehh

Tulipas tekstiä, meinasin tuossa puolessa välissä lopettaa, mutta kun kerran aloitin, niin tein sitten hätäsesti loppuun. Varmasti välistä puuttuu jotain juttua, mutta kysykää lisää jos jokin jäi vaivaamaan ja korjatkaa muut virheet ja kertokaa muita tapoja, niin voisi ehkä joskus sen tonne faq:iin laittaa joku halukas. Kuviani saa lainata vapaasti. Sama ohje pätee aluksi tietenkin myös Limun poistoon.
« Viimeksi muokattu: 29.10.2010, 16:50:16 kirjoittanut (Miksu) »

Poissa V70_D5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastoinnin kompressorin vapaapyörän laakerin uusinta
« Vastaus #1 : 15.04.2011, 06:37:01 »
Moi.

Mihin autoon nämä ohjeet ovat, itsellä samanlaista projektia pukkaa. Lähinnä kiinnostaa tuo laakeri, että käykö vm 02 v70 D5 kompuraan.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5277
  • www.carcom.fi
Vs: Ilmastoinnin kompressorin vapaapyörän laakerin uusinta
« Vastaus #2 : 15.04.2011, 10:02:35 »
Moi.

Mihin autoon nämä ohjeet ovat, itsellä samanlaista projektia pukkaa. Lähinnä kiinnostaa tuo laakeri, että käykö vm 02 v70 D5 kompuraan.

Ohje on ensimmäisen kormallin V70:iin,  pääpiirteittäin ja periaatteeltaan pätee myös sun autoon.
Laakerin sopivuudesta en oo ikäväkyllä täysin varma.

Mutta esim. tilaamalla tuolta verkkokaupasta sulla on 14päivän palautusoikeus.
Joten häviät aikaa, et rahaa.
« Viimeksi muokattu: 15.04.2011, 10:08:40 kirjoittanut (Miksu) »

Poissa V70_D5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastoinnin kompressorin vapaapyörän laakerin uusinta
« Vastaus #3 : 15.04.2011, 11:43:47 »
Noni nyt on laakeri tilattu. Jospa vaikka  tuossa pääsiäis pyhinä pääsisi laakerin vaihto hommiin, kirjoittelen sitten tänne, että oliko laakeri sopiva vai ei.

Poissa Garret

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
Vs: Ilmastoinnin kompressorin vapaapyörän laakerin uusinta
« Vastaus #4 : 15.04.2011, 16:31:15 »
Ainakin mulla sopi -02 D5:een.
S60D -08 & CBR 1100 XX -03

Poissa V70_D5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastoinnin kompressorin vapaapyörän laakerin uusinta
« Vastaus #5 : 19.04.2011, 19:50:39 »
Laakeri on nyt vaihdettu, sopii siis vm.02 v70 D5:seen kuten Garret jo edellä mainitsi.

Poissa Pekkeri

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastoinnin kompressorin vapaapyörän laakerin uusinta
« Vastaus #6 : 23.05.2011, 06:12:43 »
Sopii myös v70n -00 2.4t vekottimeen. Kiitoksia Miksulle pirun hyvistä ohjeista 8)
V70N 2.4t -00

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5277
  • www.carcom.fi
Vs: Ilmastoinnin kompressorin vapaapyörän laakerin uusinta
« Vastaus #7 : 23.05.2011, 09:25:22 »
Sopii myös v70n -00 2.4t vekottimeen. Kiitoksia Miksulle pirun hyvistä ohjeista 8)

Ohjehan on volvolandiasta Timos nimimerkin tekemä, joten en ota kunniaa tuosta :)

Poissa rmax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastoinnin kompressorin vapaapyörän laakerin uusinta
« Vastaus #8 : 26.01.2013, 17:42:48 »
Sama laakeri sopii myös S60 2.4i -02:seen (zexel dks 17d). Ulosvetäjillä ja näillä ohjeilla homma sujui hienosti.

Poissa -Kapa-

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastoinnin kompressorin vapaapyörän laakerin uusinta
« Vastaus #9 : 30.09.2013, 18:37:31 »
Nostetaas vanhaa ketjua.
V40:ssä on alkanut vapaapyörän laakeri vinkumaan, joten vaihto olisi ajankohtainen.
Löytyykö laakerin tarkka tyyppi jostain luettelosta tms. vai onko ainut vaihtoehto irroittaa vapaapyörä ja katsoa entisestä laakerista ..

Poissa HVD5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • V70 D5 -02 man.
Vs: Ilmastoinnin kompressorin vapaapyörän laakerin uusinta
« Vastaus #10 : 23.04.2014, 22:21:11 »
Kiitos ohjeesta, kone hiljeni. Tampereen laakerikeskuksesta sai saman mittaisen laakerin 46€:lla. Muuten meni ohjeen mukaan, mutta ei mulla ainakaan 5x45 pultit siihen väliin mahtunut. 5x30 oli mulla hyvä ja 25 olis varmaan kanssa riittänyt.

Poissa HVD5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • V70 D5 -02 man.
Vs: Ilmastoinnin kompressorin vapaapyörän laakerin uusinta
« Vastaus #11 : 23.04.2014, 23:24:48 »
En tiedä, mikä näistä mitäkin tarkoittaa, mutta merkiltään NSK ja merkkijonot:
35BD219T12VVCG21, ENSL ja 302 löytyivät paketista. Laakerin kyljestä en pistänyt muistiin mitään...

Poissa tynkä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastoinnin kompressorin vapaapyörän laakerin uusinta
« Vastaus #12 : 30.04.2014, 11:41:24 »
Viimeviikolla tuli laakeri vaihettua. Koko yöhän siinä meni, ku välillä vastusti enempi, välillä vähempi, mutta ompahan vaihettu. Miksi autot pittää rakentaa niin ahtaiksi; parisenttiä ois isompi joistakin kohin nii esim. laturi mahtuis kerralla pois  :idiot2:
-Bensalla pestään pensselit ja Dieselillä tehdään woimaa-

Paikalla paku97

  • :hello:
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2267
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastoinnin kompressorin vapaapyörän laakerin uusinta
« Vastaus #13 : 30.04.2014, 16:23:51 »
Moi, tuolta löytyy laakereita 18e/kpl + pk. alcarsshop.mycashflow.fi . :hello:
« Viimeksi muokattu: 30.04.2014, 16:33:35 kirjoittanut paku97 »
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -03

Poissa HVD5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • V70 D5 -02 man.
Vs: Ilmastoinnin kompressorin vapaapyörän laakerin uusinta
« Vastaus #14 : 01.05.2014, 14:40:27 »
Alvadi.ee olisi myynyt muistaakseni kympillä. Otin kuitenkin mieluummin kotikylän liikkeestä. Ainakin placebo-vaikutus laadusta.

 

Carwist  Race.fi