Laitetaan nyt tästäkin lyhyt esittely yleiskuvineen. Kyseessä aito imperiumin tuote, ekonomic täysmoottorilla: 5,3litr V12. Ihastuin tähän puolivahingossa yövuorossa tehdyn perinteisen nettisurffailun tuloksena... pari päivää koitin perustella itselleni että miksi tämmöistä ei tarttis. Huonoin tuloksin. Kauppiaan kanssa sovittiin katselmus, ja koeajo, paluuta ei ollut. Auto kun oli just niin siisti kuin myyntiesite antoi ymmärtää niin lyötiin herrasmies-tyylin kaupat lukkoon käden puristuksella.
Paperit tehtiin vähän myöhemmin.
Sitten alkoi odottelu, iso kissa kun oli luvattu jo elokuvan kuvauksiin toiseen kaupunkiin n. kk päiviksi enkä tästä lähtenyt vinkumaan mitään. Lopulta auto siirtyi mun haltuun ja vaikka jo muutenkin vähiinkäyvän ajokauden rippeet kuluivat odottelussa niin tämmöinen on ihan kiva lisä auton historiaan. Voi joskus kiinnostaa jotain, tai sit ei, mitä ei tiedä siitä ei huolehdita.
Kyseessä otsikon mukainen series II XJ-S coupe. Varsin maltillisilla kilsoilla, ~100tkm, ja kattavalla historialla oleva suomi-auto, ollut yhdellä omistajalla ihan viime vuosiin asti ja yleiskunnon sekä paperitavaran perusteella tekniikasta on pidetty huolta. Sisusta on ehjä ja siisti, konehuoneessa ei ole mitään teippi/rautalanka/harakiri-korjauksia. Maalipinta ja muukin ulkokuori orkkis, hyvässä kunnossa. Uudet kumitkin alla niin ei heti tarvi mennä rengasukon pakeille rahatukku kourassa.
Ajossa ei mitään valittamista. Käy nätisti, automaatti (GM 3-lovinen) vaihtaa hienosti, ei laske mitään alleen ja liemet näyttävät pysyvän omissa osastoissaan. Pl. bensa joka muuttu mukavaan tahtiin nesteestä kaasuksi...

Mut ei tässä mitään ECO-kinneriä oltu ostamassakaan, kulutus on Range-ukolle ihan linjassa.
Alusta ei kolise, ilmastointikin toimii ja auto-asennossa ei paljo tarvi sen touhuihin puuttua.
Ajoltaanhan tämä on kuin laiva, ei lölly eikä hylly mutta tuntee kyllä että nyt on paljon pitkää rautaa alla. Paksut the renkaat alla niin ei paljoa epätasaisuudet häiritse. Hirveä matala tämä on koriltaan, tämä tuo tietysti mukanaan sen että penkille tämmöinen mätisäkki saa urheilla hieman mutta kun siihen pääsee niin on varsin mukava. Ovi on pitkä ja raskas joten sen kanssa saa olla tarkkana. Takapenkit on, no ne on siellä.
Äänitaso on mallia hiljainen, ei juuri paha maailma ulkoa kuulu nopeudesta riippumatta. Tässä on sekin että ihan huomaamatta saattaa motarilla ajella jo vallesmanniakin kiinnostavia nopeuksia kun nopeutta ei aisti juuri muualta kuin nopeusmittarista. Iso pata kehrää hiljaksiin ja vääntää ihan pintakaasulla menemään.
Vanha auto kuitenkin, joten tarkkasilmäsenä on jo lista mitä pitää tehdä ajan kanssa. Tekniikka siis toimii mutta korivarusteet tarvitsee hieman huomiota, esimerkiksi sähköpeilit sekä toinen sähköikkuna. Keskuslukon korjaus on sovittu myyjän kanssa koska se oli uupunut sen jälkeen kun lapuissa luki että myyntihetkellä olevassa kunnossa jne jne...
Yksi asia joka kevyesti harmittaa on soitin, vaihdatin autossa olleen minulle liian kalliin Beckerin pois ja orkkis Jagge-soitin laitettiin takaisin. Sen toiminta on nyt osoittautunut hyvinkin epäluotettavaksi. Joku voi asiaa ihmetellä mutta mua nämä soitinasiat harmittaa koska ne ei kiinnosta ollenkaan mutta joku peli classic rockin/hevin rimputteluun pitää olla. Eikä tähän voi laittaa mitn Biltsun venemankkaa.
Moottoripää kyllä nauttii tämmöisillä ajelusta. Nyt alkaa olla jo valinnanvaikeus kun pitää valita Roverin tai Jagen välillä millä lähtee. Eikä Rangellakaan ole hullumpi päristellä. Ikäänkuin frouvalle kesäautoksi tämä tuli hankittua, toivoa sopii että nainen tykkäisi ajella tällä... en näe syytä miksei kun on kaikinpuolin helppokäyttöinen auto. Avaimesta käyntiin, D silmään ja menoksi, sähköpumpulliset ABS-jarrut niin silläkään osastolla ei tarvi paljoa jumpata.


