Samppasport  Futurez

Jaguar XJ-S V12 -89 Series II

  • 44 Vastauksia
  • 6911 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa B30A

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 720
  • www.vrcf.fi
Vs: Jaguar XJ-S V12 -89 Series II
« Vastaus #30 : 26.05.2020, 22:52:10 »
Vaihdoin iltapuhteiksi moottoriöljyt ja suodattimen. Tässähän ei sinänsä ole mitään ekstaasia, pitkässä moottorissa öljyproppukin on aika takana... etupyörien takapuolella. Onneksi en ruvennut tunkin kanssa pelleilemään vaan ajoin yksin tein rampeille.
Öljyähän meneekin miehekkäästi, 11,5litraa on jonkun lähteen mukaan öljytilavuus eikä tikkukaan kastu ennenkuin on 7litraa kaadettu uutta.  8)
Meinas valutusastia olla täynnä kun oli jotenkin jäänyt mieleen 8litraa.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 540tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa B30A

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 720
  • www.vrcf.fi
Vs: Jaguar XJ-S V12 -89 Series II
« Vastaus #31 : 04.07.2020, 14:50:05 »
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 540tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa B30A

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 720
  • www.vrcf.fi
Vs: Jaguar XJ-S V12 -89 Series II
« Vastaus #32 : 09.07.2020, 01:14:30 »
Apparin sivupeilin säätöjoystick tuli korjattua. Tutkin tätä jo aiemmin, joku on tätä korjaillut ja silloin oli laitettu kontaktia vain kahteen suuntaan alkuperäisen tod näk hapannuttua pois. Nyt sain lopultakin aikaiseksi ottaa tämän uudestaan käsittelyyn kun ruvennut harmittamaan peilin toimettomuus, ei tuolta näe kunnolla kuin eteenpäin ja sivulle...  ::)
Tyytyväisyys oli hyvällä tasolla kun mielikuvaharjoitteluna pohdittu kontaktirenkaan rakentelu onnistui ja joystick rupesi toimimaan. Korjauksena siis noiden neljän jousitetun tapin ympärille värkätty +kontakti, metallisoiro/rinkula joka yhteydessä +karvaan. Innoissani en tullut ottaneeksi kuvaa, ja kun ton kerran sai kasaan ilman että pikkuruiset tapit ja jouset hukkuivat niin empä arvannut enää aukoa.


Tässä tuli ihan tuntuva rahallinen säästö kun mokoma nippeli maksaa kalkkaania kaupassa. Harmi vaan kun ei nyt sattunut käsiin parempaa matskua, nyt se kontakti on vähän pehmeän oloista ja saattaa nöyrtyä tappien alta. Toisaalta harvoin noita peilejä tarviaa säädellä.
« Viimeksi muokattu: 09.07.2020, 01:24:19 kirjoittanut B30A »
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 540tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa B30A

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 720
  • www.vrcf.fi
Vs: Jaguar XJ-S V12 -89 Series II
« Vastaus #33 : 10.07.2020, 16:23:58 »
Vaihdoin tähänkin grammarin. Denver rupesi hiljattain kiukkuamaan, satunnaisesti pysyy mykkänä vaikka näyttäisi että toimii. Laitoin varastosta jonku vanhan Pioneerin siksiaikaa kun orkkis Jaguar-soitin joskus tulee korjauksesta. (toivottavasti) Olipa ähräys. Asennuspoterossa ei ole YHTÄÄN ylimääräistä tilaa... sivuilla on ilmastoinnin säätimet ja syvyyssuunnassa lämmityslaitteen kotelo kaverinaan kunnon johtoviidakko ja useampi alipaineventtiili letkuineen. Ei auttanut kuin ottaa jalkatiloista sivuverhoukset irti ja lypsää sormilla grammarin johtonippu apparin puolella olevaan juuri ja juuri riittävään tilaan.
Eipä ihme että Kisu on lihava, noi mainitut sivuverhouslevyt on nahkavuorattua peltiä ja sinne jalkatilaan johtavat ilmakanavat peltiä kans... nekin piti irroittaa että sai sormia sinne keskikonsolin sisään. Oikein topakat tötteröt joilla voisi vaikka päällekarkaajan kolkata.

Lopulta grammari oli paikoillaan ja jopa toimiikin.

Seuraavaksi oli meinaus katsoa onko takapenkin alla vettä koska opintojen mukaan näissä vuotavat takasivuikkunat ja/tai ne ikkunoiden takana olevat ilmanvaihtoröörit. Niin, märkäähän siellä on. Erityisesti oikealla puolella jossa penkkikin on ikävästi kastunut... tässä onkin sitten ajokauden jälkeen projektia. Istuinosa on korinmuotoinen kuppi jossa jotain kovalevyä pohja, kosteus muhinut tuolla jo pidempään kun se matsku on imenyt vettä ja siitä pehmusteeseenkin.  :-X Piilossa oleva nahkasaumakin on antautunut kun ompeleet ovat pilaantuneet veden vaikutuksesta, ei auta kuin purkaa penkki jossain välissä ja kuivata/korjata. Työnsin käden sinne verhouksen ja pehmusteen väliin, oikein mukavan kostealta tuntui.
Nyt en ruvennut purkamaan sivuseiniä kun yöllä ei viittinyt koko autoa purkaa että pääsee aamulla kotiinkin, tarviaa lähiaikoina katsoa mistä vuotaa ja tehdä joku temp repair ja saada toi penkki kuivumaan. Penkki on onneksi nopeasti kädessä niin voi vaikka aurinkoisena päivänä nostaa pihalle huilaamaan.

Revin penkin alle peltiin liimatut eristematot roskiin. Asiallista solumuovia mutta kun ne on liimattu, ja kastuneet niin poisto ei onnistunut rikkomatta niitä. On muuten todella epämiellyttävää vanha liisteröitynyt mikä lie liima... leviää vaan solukumiriekaleiden kanssa siinä pellillä ja tarttuu käsiin sillai että kohta on kumihanskat yhtä myttyä ja sormet liimaantuneet toisiinsa. Xyleeniä ei näkynyt olevan joten tämä piti jättää toiseen kertaan, hyi helv mitä sotkua tommonen.

Nämä vesivuodot on kyllä uskomaton vaiva brittivehkeissä. Aina jostain tiputtaa, hallitut vuodot ei ole ongelma mutta tämmöiset piilovuodot kyllä.
« Viimeksi muokattu: 10.07.2020, 16:32:09 kirjoittanut B30A »
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 540tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1303
Vs: Jaguar XJ-S V12 -89 Series II
« Vastaus #34 : 10.07.2020, 16:32:35 »
Brittiauton ei tarvitse olla vesitiivis, koska Britanniassa ei sada koskaan.... eiku ;)
Mutta ikäviä ovat tuollaiset vuodot.
Minulla oli -90-luvulla Mini, se oli vesitiivis, siis vesi pysyi ulkopuolella.
ent.142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 "nokkis" -92 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nyk. 245 GL -80 Ruumisauto, AMAZON -70, V40 T4 -99.

Poissa B30A

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 720
  • www.vrcf.fi
Vs: Jaguar XJ-S V12 -89 Series II
« Vastaus #35 : 10.07.2020, 17:00:18 »
Mulla vuotaa noi kaikki.  :D

Jagge vuotaa ovista, tämä nyt jotenkin hallinnassa. Ja nyt toki havaittu tuo takapään vuoto.

Pikkuauto vuotaa kuskin lattialle, kumimatolle. Tämä tulee tod lämppärin kautta jostain, en ole tutkinut. Takakonttiin vuotaa vieläkin vähän vettä, teleskooppiantenni vuotaa läpi ja toisesta nurkasta yhdestä ruuvista jota jo talvella tiivistelin mutta jostain se vesi vielä löytää tiensä.

Range vuotaa etumatoille, kovemmalla sateella.
 
Classic Range vuotaa/vuoti ruostevaurioiden vuoksi ja näissä on tuulilasin alanurkat semmoiset oikein tekniset monen pellin liitokset. Kun  tehtaan kittiknööli kuivettuu niin vesi tulee nurkasta sisään. Tämä on nyt korjauksien jälkeen ilahduttavan "kuiva".
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 540tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa Tucci

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 349
  • www.vrcf.fi
Vs: Jaguar XJ-S V12 -89 Series II
« Vastaus #36 : 10.07.2020, 21:20:36 »
Saippuavettä ulkopinnoille, sisältä puhaltelee paineilmalla jos vika ei muuten löydy

Poissa B30A

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 720
  • www.vrcf.fi
Vs: Jaguar XJ-S V12 -89 Series II
« Vastaus #37 : 11.07.2020, 22:29:31 »
Vuoto löytyi. Aika juonikas kun pystypinnat ovat kuivia ja matkalla olevat äänieristematskutkin välttyneet vedeltä. Takaikkuna vuotaa hitaasti tiputtamalla hattuhyllylle, sieltä vesi menee eristeen alla etureunaan josta valuu lokaria pitkin alas ja jää muhimaan penkin alla olevaan poteroon.  Hattuhyllyssä on kohta jossa vesi asunut pidempään eristematon alla ja pelti punastunut, onneksi ei näyttäisi olevan puhki asti koska ko. kohdan vastapuolella on tankki takakontissa. Täytyy näyttää tuolle vähän harjaa ja kaataa joku linimentti päälle.

EDIT: jatkotutkimus suurennuslasin kanssa tuotti tulosta. Vuotokohteiksi paljastui ikkunan alanurkista noin 10cm molempiin suuntiin irti olevat kittaukset, tässähän on kumitiiviste tiivistetty koriin kapealla kittireunuksella, sitä kun kyttäs suurennuslasilla ja tökki piikillä niin heti näki kun kitti on irti listasta ja tiivisteestä. Ehjä tosi siisti kittisauma mutta jos liimaus on pettänyt niin vesi mene hiljakseen sisään. Nyt saumaa auki niin pitkälle kun ilman voimaa irtoaa ja uusi kitti, myöhemmin sitten listat irti ympäriinsä ja palko ympäri ikkunan. Havaittu vuotokin tukee tätä teoriaa koska vesi tulee nimenomaan tiivisteen ja korin välistä. Ehkä se tästä paranee pikkuhiljaa kun ei hättäile.
« Viimeksi muokattu: 12.07.2020, 00:00:40 kirjoittanut B30A »
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 540tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa B30A

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 720
  • www.vrcf.fi
Vs: Jaguar XJ-S V12 -89 Series II
« Vastaus #38 : 01.08.2020, 11:36:36 »
Pohjois-Karjala turneelta palattu kotio. Kisu juoksi virkeästi 1452km, bensaa paloi 201litraa.  S* On kyllä varsin mukava matkailuauto, ei paljoa kilometrit paina pyllyä.
Ehtinyt jo tottua tämän matalaan koriin, hyppäsin eilen Volvoon ja se tuntui ihan tila-autolta kun tuulilasin yläreuna ei ole otsan korkeudella eikä istuta ihan jalat vaakasuorassa.  :2funny: Lähtiessä olin vähän epäilevä miten meikäläisen selkä suhtautuu penkkiin kun se on ihan inan liian matala selkänojaltaan, mutta turhaan pelkäsin, penkki ei ole sellainen Volvomainen joka ottaa kotleettisen ruhoni syleilyynsä mutta siltikään ei tarvinnut vääntelehtiä istuimella pitkälläkään taipaleella.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 540tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3941
  • www.vrcf.fi
Vs: Jaguar XJ-S V12 -89 Series II
« Vastaus #39 : 01.08.2020, 13:52:03 »
^

Wikipedian avaus tästä mallista kertoo että matkaa nielemään tämä on tehty, eivät ole väärässä sitten :)

Lainaus
The Jaguar XJ-S (later called XJS) is a luxury grand tourer
Forester XT -06 Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa B30A

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 720
  • www.vrcf.fi
Vs: Jaguar XJ-S V12 -89 Series II
« Vastaus #40 : 01.08.2020, 14:37:11 »
^

Wikipedian avaus tästä mallista kertoo että matkaa nielemään tämä on tehty, eivät ole väärässä sitten :)

Olen siinä uskossa ja opissa että alunperin GT tarkoittaa nimenomaan isoa-mukavaa ja suorituskykyistäkin autoa jolla matka taittuu. Urheilullisuus on sitten myöhemmin sotkettu tähän kuvioon.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 540tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa B30A

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 720
  • www.vrcf.fi
Vs: Jaguar XJ-S V12 -89 Series II
« Vastaus #41 : 19.09.2020, 17:08:24 »
Ajokausi jatkuu, vielä toistaiseksi.

Tänään sain aikaiseksi vaihtaa kallistuksenvakaajan linkit/puslat eteen, nämä pilaantuivat kesälomareissulla ja ilkeä terävä kolahtelu rupesi kuulumaan muuten hiljaisen auton äänimaailmassa. Näiden tilaaminen ei mennyt kuin Homsössa, brittien verkkokaupat ovat välillä hieman arvoituksellisia ja ensimmäisen kaupan verkkokauppa kaatui kaatuilemistaan kun menin "check out" ruudun "finish"-napille. Juu, ei se ole mikhän mutta kun tajusin vasta toisen kaupan verkkokaupassa asioidessa että ostokset oli veloituksessa X-kertaa mun luottokorttitilillä.  :tickedoff:
Osa veloituksista saatiin pysäytettyä pankista mutta osa oli jo mennyt pidemmälle joten piti pyytää refund kauppiaalta, tämä kyllä toimii näiden tunnettujen kauppiaiden kanssa mutta mani ei tuu bäkkiin ihan heti.
Tämän toisen kauppiaan kanssa tuli sitten ongelmia postikulujen kanssa, koska Suomi on niin kaukana. Heh. No, lopulta tämä saatiin jiiriin puhelimessa ja kamat lähti matkaan. Tulivat nopeasti kotipostilaatikkoon.
Rahat tosiaan palautuivat luottokorttitilille ok, mutta tässä välissä oli mennyt jo saldo laskutukseen ja tulikin tavanomaista muhevampi kk-lasku. Että ihan hyvin meni tällä kertaa.
Eipä siinä, vikinät pois.

Linkit vaihtuivat kivasti pyöriä irroittamatta, erityisesti kun mutterit linkkien päistä aukesivat helposti. Mukavaa kun ei tarvitse jumpata minkään jämmingissä olevan tangon kanssa vaan osat sai huulille ja se pieni kireys tuli vasta mutterien kiristämisen yhteydessä.
Siellä ne ny o.


Vaihdoin samoille liukkaille vielä vasemman kaasuläppäakselin vivuston kumisen holkin joka on ollut poikki. Tästä seuraa iso välys läppäakselin kulmavivulle. Tähän tarttis sorvauttaa joku viksumpi holkki, toi kumiholkki on jo uutena vähän semmoinen lota. Mut nyt mennään tällä.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 540tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

DiltWasney

  • Vieras
Vs: Jaguar XJ-S V12 -89 Series II
« Vastaus #42 : 19.09.2020, 17:16:24 »
Olen siinä uskossa ja opissa että alunperin GT tarkoittaa nimenomaan isoa-mukavaa ja suorituskykyistäkin autoa jolla matka taittuu. Urheilullisuus on sitten myöhemmin sotkettu tähän kuvioon.

Niin, ennenvanhaan perusautoissa oli niin kehnot tehot, ettei niillä ollut kiva ajaa pitkää matkaa, kun motarinopeuksissa kone huusi jo punaisella. Urheiluautoissa taas oli meluisa kova karu alusta ja sisusta. GT:ssä oli matkantekoon mukava leppoisa sisusta, vaiennettu melu ja silti maanteille ja moottoriteille riittävät tehot. :) Nykyään tämä on hämärtynyt kun jo joka Fiestassakin on riittävät tehot ajella maantiellä pitkääkin matkaa.

Poissa B30A

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 720
  • www.vrcf.fi
Vs: Jaguar XJ-S V12 -89 Series II
« Vastaus #43 : 16.10.2020, 21:26:20 »
Grammari on korjattu, ja se kotiutuu ensi viikolla. Mahtavaa. Saa alkuperäisen, tyyliin sopivan, Alpinen takaisin tauluun. Muutenhan tällä alkaa olla kausi taputeltu, vielä ajossa mutta menee heti talviteloille kun konttitallin entraus valmistuu.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 540tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa B30A

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 720
  • www.vrcf.fi
Vs: Jaguar XJ-S V12 -89 Series II
« Vastaus #44 : 17.10.2020, 16:10:53 »
Kisun talvipesä on loppusilausta vaille valmis ensimmäisen talven käyttöön. Käytin auton sisällä nähdäkseni että se yleensä menee kynnyksen yli...  :2funny:
Pintajuttuja vielä ja ovien tiivistys karmiin, sekä oviin joku lukitus/kahvaa.


Nyt on hyvä mieli, oli jo vähän tuska tämän kanssa kun haluaisin auton sääsuojaan jo kun ajokausi on käytännössä loppu. Tänään vielä kauppaan, vähän bensaa tankkiin ja sitten taitaa olla tämän vuoden ajot ajeltu.

EDIT: Kisu meni tänään 18.10. seisontaan. Kivasti tuli reilu 5tkm ajettua tälle kesälle.
« Viimeksi muokattu: 18.10.2020, 14:45:43 kirjoittanut B30A »
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 540tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

 

Ateho  Elekma