RallyBaron  Samppasport

Xenon muutossarjat?

  • 107 Vastauksia
  • 49166 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

DuudX

  • Vieras
Vs: Xenon muutossarjat?
« Vastaus #75 : 27.04.2013, 10:00:03 »
Nojaa.. Kannataako hifistellä näillä? Kaksi kertaa katsastanut auton halpis-xenoneilla,(viimeksi eilen), eikä mitään valitusta ole tullut valoista. Tietysti riippuu katsastusmiehestäkin?

Ei se tosiaan kannata läheskään aina hifistellä.
Mutta näin semi-pessimistinä se kulmakunnan tarkin katsuri sattuu sattuu taatusti aina omalle kohdalle ;)

Poissa Volvardia

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: Xenon muutossarjat?
« Vastaus #76 : 13.06.2013, 22:39:41 »
Ei se tosiaan kannata läheskään aina hifistellä.
Mutta näin semi-pessimistinä se kulmakunnan tarkin katsuri sattuu sattuu taatusti aina omalle kohdalle ;)
DuudX, jokos olet katsonut tätä projektia tarkemmin?
Tuli hommattua S40 kineettisellä tasolla joten ennen syksyä pitäisi yrittää laittaa valot kuntoon.
Yritin katsoa xenoneilla varustettua mallia, mutta kun tuli hieman kiire hankinnan kanssa niin tähän oli tyytyminen - ihan mukavalta peliltä kuitenkin tähän mennessä tuntunut. Vain kytkimen toiminta oudoksutti aluksi ja vaihdot 1 ja 1->2 olivat haastavia tottumattomalle, jotenkin vasta ylhäältä ottaa kiinni - lienee normaalia.
S70 2.4 SE -99

DuudX

  • Vieras
Vs: Xenon muutossarjat?
« Vastaus #77 : 17.06.2013, 21:29:02 »
DuudX, jokos olet katsonut tätä projektia tarkemmin?
Tuli hommattua S40 kineettisellä tasolla joten ennen syksyä pitäisi yrittää laittaa valot kuntoon.
Yritin katsoa xenoneilla varustettua mallia, mutta kun tuli hieman kiire hankinnan kanssa niin tähän oli tyytyminen - ihan mukavalta peliltä kuitenkin tähän mennessä tuntunut. Vain kytkimen toiminta oudoksutti aluksi ja vaihdot 1 ja 1->2 olivat haastavia tottumattomalle, jotenkin vasta ylhäältä ottaa kiinni - lienee normaalia.

Käytännön toteutukset jääneet tekemättä vielä.. osittain tiukan aikataulun ja osittain autoiluun liittymättömien yllättävien kulujen takia.

Mutta käytännössä suunnitelmana olisi romuttamolta tms ostaa edukkaasti täydelliset alkuperäiset xenon umpiot & sitten korkeus-säädön tekisin kustannusten minimoiseksi tällä korkeudensäätösarjalla. (käytännön soveltuvuus vielä varmistamatta.)
Myös sähköjen riittävyys on vielä kysymysmerkki.. orkkis xenoneissa kun kaiketi tulee hiukkasen paremmin virtaa ja useammalla johdolla, vaikka sama liitin onkin. Käytännössä vaatinee virran vedon suoraan akulta tai jotain.
Vaihtoehtoisesti orkkis xenon umpio (ilman ballastia jne HALVEMPI) ja muutossarja+KBOWE+korkeudensäätö perään. <- lienee edullisin vaihtoehto laillisille jälkiasennus xenoneille(?)

Jos noi tuntuu menevän liian hankalaksi, niin halvemmalla & helpommalla pääsee toki tällä yleisellä "laittomalla" asennuksella. Eli orkkis halogen umpiot ja muutossarja sisään KBOWEn kera + katsastukseen halogenit tai "reilumpi" katsuri  ::)

Suurinosa tosta löytyy tästäkin ketjusta btw.

Kytkimessä oli muuten itsellekin totuttelua. Toisaalta siirryin automaatista tähän ja sitä ennen oli ollut vain dieseleitä :D
« Viimeksi muokattu: 17.06.2013, 21:31:23 kirjoittanut DuudX »

Poissa Volvardia

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: Xenon muutossarjat?
« Vastaus #78 : 19.06.2013, 15:24:09 »
Kiitos DuudX, vaikuttaa siltä, että laittomuuksiin tässä on sorruttava jos valotehoa haluaa edes kohtuullisella vaivalla parantaa.

Noh, itsellä ei vielä kokemusta millaista valoa nuista alkuperäisistä lyhdyistä lähtee etenkin, jos parhaat mahdolliset normi-polttimot tuonne asentaa. Edellisessä kulkineessa ( V70 ) oli kääntyvät bi-xenonit lisäpitkillä joten pientä eroa lienee odotettavissa.
( Niin ja tietysti tuo oli diesel ja automaatti kuten sitä edellinenkin. )
S70 2.4 SE -99

Poissa Riipe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: Xenon muutossarjat?
« Vastaus #79 : 28.10.2013, 12:53:01 »
multa löytyy konkkaboxi 30€, myynnissä täällä palstalla

Poissa Riipe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: Xenon muutossarjat?
« Vastaus #80 : 30.10.2013, 23:31:42 »
ja myyty konkkaboxi

Poissa kimmogee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: Xenon muutossarjat?
« Vastaus #81 : 18.11.2013, 09:20:28 »
Tänä aamuna se sitten tapahtui...
Elikkäs tuulilasinpyyhkimet alkoivat pyyhkimään ihan vimmatusti kunnes sitten poistin sulakkeen ja pyyhkimet pysähtyivät.

Käväisin asioilla ja kotiin päästyäni laitoin sulakkeen takaisin ja mitään ei tapahtunut, ei tapahtunut myöskään kun koitin pyyhkiä lasia  :'(

Autoon on asennettu tarvike xenonit  sekä täälläkin mainostettu BOWE-boksi jonka pitäisi estää lasinpyyhkimenmottoorin hajoaminen, eipä estänyt!
Boksi on rakennettu ja asennettu täällä mainittujen ohjeiden mukaan:
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?129216-HID-PWM-issue-DIY-fix-for-BOW-(Bulb-Out-Warning)-flickering-and-poor-starting

Kaiken lisäksi autosta on disabloitu "päiväajovalot" eli lasinpyyhkimenmoottorin ei todellakaan olisi pitänyt hajota, mutta niin nyt vaan kävi.

Suosittelenkin harkitsemaan tarkkaan onko xenonesta saatava hyöty riskin ottamisen arvoinen.

Nyt pitää vain toivoa, että lasinpyyhkimenmoottori oli ainoa osa joka hajosi...
Volvo V50 D5 -07
Ex: Skoda Octavia Combi 1.9 TDI 66kW -04, ex: Seat  Cordoba Vario 1.9 TDI 66KW -99

Poissa Pietilä

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • www.vrcf.fi
Vs: Xenon muutossarjat?
« Vastaus #82 : 18.11.2013, 14:51:20 »
Tänä aamuna se sitten tapahtui...
Elikkäs tuulilasinpyyhkimet alkoivat pyyhkimään ihan vimmatusti kunnes sitten poistin sulakkeen ja pyyhkimet pysähtyivät.

Käväisin asioilla ja kotiin päästyäni laitoin sulakkeen takaisin ja mitään ei tapahtunut, ei tapahtunut myöskään kun koitin pyyhkiä lasia  :'(

Autoon on asennettu tarvike xenonit  sekä täälläkin mainostettu BOWE-boksi jonka pitäisi estää lasinpyyhkimenmottoorin hajoaminen, eipä estänyt!
Boksi on rakennettu ja asennettu täällä mainittujen ohjeiden mukaan:
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?129216-HID-PWM-issue-DIY-fix-for-BOW-(Bulb-Out-Warning)-flickering-and-poor-starting

Kaiken lisäksi autosta on disabloitu "päiväajovalot" eli lasinpyyhkimenmoottorin ei todellakaan olisi pitänyt hajota, mutta niin nyt vaan kävi.

Suosittelenkin harkitsemaan tarkkaan onko xenonesta saatava hyöty riskin ottamisen arvoinen.

Nyt pitää vain toivoa, että lasinpyyhkimenmoottori oli ainoa osa joka hajosi...

Oletko nyt sitten varma, että juurikin xenonit/KBOWE sen hajoitti? Voihan se nimittäin muutenkin hajota vaikka ei koko xenoneita auto koskaan nähnyt olisikaan. Täällä mennää jo kohta neljättä vuotta pelkällä kbowella ja toimii.

Poissa kimmogee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: Xenon muutossarjat?
« Vastaus #83 : 18.11.2013, 18:59:53 »
Oletko nyt sitten varma, että juurikin xenonit/KBOWE sen hajoitti? Voihan se nimittäin muutenkin hajota vaikka ei koko xenoneita auto koskaan nähnyt olisikaan. Täällä mennää jo kohta neljättä vuotta pelkällä kbowella ja toimii.
Tässä linkki foorumille jossa selitetään melko yksityiskohtaisesti mikä aiheuttaa pyyhkijänmoottorin käristymisen/muita outoja sähkö ongelmia.

http://forums.swedespeed.com/showthread.php?135645-Aftermarket-HID-Data-If-you-have-installed-a-kit-read-this/page8#256
Volvo V50 D5 -07
Ex: Skoda Octavia Combi 1.9 TDI 66kW -04, ex: Seat  Cordoba Vario 1.9 TDI 66KW -99

Poissa Pietilä

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • www.vrcf.fi
Vs: Xenon muutossarjat?
« Vastaus #84 : 18.11.2013, 21:00:12 »
Tässä linkki foorumille jossa selitetään melko yksityiskohtaisesti mikä aiheuttaa pyyhkijänmoottorin käristymisen/muita outoja sähkö ongelmia.

http://forums.swedespeed.com/showthread.php?135645-Aftermarket-HID-Data-If-you-have-installed-a-kit-read-this/page8#256

Sinulla saattaa olla hieman laadukkaammat xenon ballastit kuin nuo minun 60€ saksasta tilaamani. Lueskelin Swespeed foorumilta oikein pitkän keskustelun hajonneista lasinpyyhkimen moottoreista ja hajoittajaksi väitettiin korkean (26000V) jännitteen aiheuttamaa "sähkömahneettista kenttää" joka sitten hoitelee lasinpyyhkijöiden LIN-piirin, laadukkaat ballastit eivät ilmeisesti lamppua sytyttäessä tuota niin paljon tuota kenttää kuin halvat kiinan ihmeet.

Joo, mutta tosiaan meinasin jos et oo nyt aukonut ja tutkinut, että  juurikin se piiri on tuohoutunut tuosta sähkömagneettisesta kentästä, niin voihan ne pyyhkijät mennä muutenkin rikki ilman koko xenoneiden vaikutusta.  Kun vielä siinä se toimintokin sitä varten on, että jos menee rikki niin jauhaa täysillä vähän aikaa.

Tai entä jos kbowessa on vaikka joku ollut pielessä tinasilta tullu tai joku pieni johon karva ollut, että on ohittanut sen schottky-diodin. Eikö se schottky-diodi siinä just ole sitä varten, että virta ei pääse väärään suuntaan kulkemaan, eli tässä tapauksessa pyyhkijänmoottorille.

Vai voiko schottky-diodi sitten mennä rikki niin, että se päästääkin virran kulkemaan molempiin suuntiin?

Itsellä on tuo piritekin xenon-sarja, hinta tais olla suomesta noin satasen pintaan.

Harmi kun ei ole tuota listaa päivitetty miten kaikilla on kestänyt, mutta tosiaan tuossaha kaikilla joilla on kbowe/drl kytketty pois on pyyhkijänmoottorit toiminut.
http://theeshadow.com/files/volvo/p1hid.xls


Poissa kimmogee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: Xenon muutossarjat?
« Vastaus #85 : 19.11.2013, 09:18:11 »
Joo, mutta tosiaan meinasin jos et oo nyt aukonut ja tutkinut, että  juurikin se piiri on tuohoutunut tuosta sähkömagneettisesta kentästä, niin voihan ne pyyhkijät mennä muutenkin rikki ilman koko xenoneiden vaikutusta.  Kun vielä siinä se toimintokin sitä varten on, että jos menee rikki niin jauhaa täysillä vähän aikaa.
En voi mitenkään osoittaa, että sähkömagneettinen kenttä olisi hajoittanut piirin, mutta tuskin ketään voi myöskään osoittaa ettei se olisi hajoittanut.
Tai entä jos kbowessa on vaikka joku ollut pielessä tinasilta tullu tai joku pieni johon karva ollut, että on ohittanut sen schottky-diodin. Eikö se schottky-diodi siinä just ole sitä varten, että virta ei pääse väärään suuntaan kulkemaan, eli tässä tapauksessa pyyhkijänmoottorille.

Vai voiko schottky-diodi sitten mennä rikki niin, että se päästääkin virran kulkemaan molempiin suuntiin?
Käsittääkseni schottky-diodin tehtävä on estää "virtapiikkejä" kulkeutumasta CEM:iin päin eikä niinkään suojella pyyhkijänmoottoria joka on ihan eri suunnassa. Kbowen perimmäinen tarkoitushan on tasata jännite vakioksi autoissa joissa on käytössä PWM (Pulse Width Modulation).

Itsellä on tuo piritekin xenon-sarja, hinta tais olla suomesta noin satasen pintaan.

Harmi kun ei ole tuota listaa päivitetty miten kaikilla on kestänyt, mutta tosiaan tuossaha kaikilla joilla on kbowe/drl kytketty pois on pyyhkijänmoottorit toiminut.
http://theeshadow.com/files/volvo/p1hid.xls
Mielestäni S40/V50 pyyhkijänmoottoreita ei ihan kauheasti ole hajonnut omia aikojaa, ei ainakaan mistään löydy juttua jossa jälkiasennus xenonit ei olisi ollut mukana, mutta sitähän ei koskaan saada tietää miksi juuri minun pyyhkijänmoottorini hajosi kaikista mahdollisista "turvatoimista" huolimatta.

Eikä minua tässä kohtaa lohduta tieto siitä että suurimmalla osalla kbowen asentaneista pyyhkimenmoottori on edelleen ehjä, koska minun pyyhkijänmoottorini on RIKKI!

Kunhan nyt saan auton kuntoon, niin xenon leikit kbowe-bokseineen on osaltani ohitse, koko homma arvelutti jo alun alkaen mutta piti vaan koittaa...
Volvo V50 D5 -07
Ex: Skoda Octavia Combi 1.9 TDI 66kW -04, ex: Seat  Cordoba Vario 1.9 TDI 66KW -99

Poissa Volvardia

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: Xenon muutossarjat?
« Vastaus #86 : 09.12.2013, 07:56:02 »
kimmogee, ainahan sitä pitää yrittää - ei vaan pidä odottaa, että aina onnistuu.

Itse päädyin tälläkertaa kuitenkin erilaiseen ratkaisuun.
Tuli tarve farmarille eli en lähtenyt xenoneita itse virittämään omaan S40:een vaan haussa on nyt V50/V70/XC70 ja jos sopiva V50 löytyy niin tuon on oltava ehdottamasti valmiiksi xenoneilla varustettuna. ( tuli meinaan yksi ilta todettua, että jopa meitin S70:ssä on paremmat valot kuin tuossa S40:ssä )
S70 2.4 SE -99

Poissa nws

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: Xenon muutossarjat?
« Vastaus #87 : 12.12.2013, 13:30:16 »
En voi mitenkään osoittaa, että sähkömagneettinen kenttä olisi hajoittanut piirin, mutta tuskin ketään voi myöskään osoittaa ettei se olisi hajoittanut. Käsittääkseni schottky-diodin tehtävä on estää "virtapiikkejä" kulkeutumasta CEM:iin päin eikä niinkään suojella pyyhkijänmoottoria joka on ihan eri suunnassa. Kbowen perimmäinen tarkoitushan on tasata jännite vakioksi autoissa joissa on käytössä PWM (Pulse Width Modulation).
 Mielestäni S40/V50 pyyhkijänmoottoreita ei ihan kauheasti ole hajonnut omia aikojaa, ei ainakaan mistään löydy juttua jossa jälkiasennus xenonit ei olisi ollut mukana, mutta sitähän ei koskaan saada tietää miksi juuri minun pyyhkijänmoottorini hajosi kaikista mahdollisista "turvatoimista" huolimatta.

Pari asiaa.

Tuo Diodi estää kaiken sähkö menemisen toiseen suuntaan ja se on ihan helposti kokeiltavissa myös jälkeenpäin että toimii. Tärkeintä myös on noissa maadoitus, että se tulee kunnon paikkaan sekä kunnolla. Sama koskee ballastin maadoitusta runkoon ja eri paikkaan konehuoneessa, missä on muiden laitteiden maadoitukset. Kondensaattorin tehtävänä on tasata tuo jännite tai piikki.

Huomioitavaa on myös se, että Diodit käyvät aika lämpösenä (ei voi sormin puristaa niitä, polttaa) eli niihin kannattaisi laittaa myös jäähdytyssiilit kiinni. Oliko tälläiset kiinni?


Missä oli siis maadoitettu tuo?
Kuinka kauan kbowen kanssa noi kesti käytössäsi ennenkuin hajosi?


« Viimeksi muokattu: 12.12.2013, 17:53:22 kirjoittanut nws »

Poissa kimmogee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: Xenon muutossarjat?
« Vastaus #88 : 11.02.2014, 06:45:03 »
Pari asiaa.Huomioitavaa on myös se, että Diodit käyvät aika lämpösenä (ei voi sormin puristaa niitä, polttaa) eli niihin kannattaisi laittaa myös jäähdytyssiilit kiinni. Oliko tälläiset kiinni?

Missä oli siis maadoitettu tuo?
Kuinka kauan kbowen kanssa noi kesti käytössäsi ennenkuin hajosi?
Diodeissa ei ole jäähdytyssiilejä kiinni, koska rakennusohjeessa ei moisia mainittu.

Saattaapi olla että juuri maadoituksen takia nuo pyyhkimet hajosi, koska ballastit saivat maan ihan siitä H7 kannasta jolla lienee yhteinen maadoituspiste juurikin lasinpyykijöiden kanssa. Toisaalta Swespeed foorumilla joku asiaa syvällisesti pohtinut kaveri on melko vakuuttava sen asian suhteen, että ballastien korkeajännitteen tuottama magneettikenttä hoitelisi lasinpyyhkijöiden ohjauspiirin.

Muistelisin, että parisen kuukautta toimi kunnolla ja sitten eräänä syyskuun pakkas aamuna lasinpyyhkijät sekosi.
Volvo V50 D5 -07
Ex: Skoda Octavia Combi 1.9 TDI 66kW -04, ex: Seat  Cordoba Vario 1.9 TDI 66KW -99

Poissa Joni2402

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • www.vrcf.fi
Vs: Xenon muutossarjat?
« Vastaus #89 : 20.11.2014, 21:12:19 »
saisikos joku rakenneltua minulle tuollaisen konkkaboksin korvausta vastaan?

 

Proturbo  Autodiagnoosi