Näissä on kyllä jotakin käsittämättömiä eroja. Mulla on peruskoneena -97 FT, mutta moottorinohjaus on motronicci. Laite puhalsi rullille 214hp ja laajakaista sanoi tasaisen tappavasti rahtua yli 12 koko ajan. Koneessa 300cc suuttimet, ja olettaisin että aukiolo ei saavuttanut 100%, tälle ei ole kyllä mittaustulosta. Mutta silti ~11% isommat sumut FT:ssä pitäisi tuolla logiikalla piisata sinne 240hp lähimaastoon jos suutinten tuotoista laskee.
Oletkos koskaan laskeskellut noita suuttimien kokoja millään noista laskureista, joita netti on pullollaan?
Ne nimittäin kaikki indikoivat sitä, että noilla 300cc/min sumuilla ei millään järkevällä pulssisuhteella mennä sinne 240hv nurkillekkaan tai sitten BSCF arvon pitää olla jotain ihan yyberiä...
Tai onnistuu se 95% pulssisuhteella ja 0,45 BSCF arvolla!
Tai sitten kun pulssisuhde on 99% (LH:n maksimi), niin BSCF arvo pitää olla enää 0,47!

Vaikka turbokoneille tuoksi arvoksi väitetään olevan 0,60 - 0,65.....
Kyllä ne suuttimet ovat jokatapauksessa tapissa, koska muutoin tuo temppu ei onnistu!
Ihan elävästä elämästä mitattuna Jogiinin viinalankusta, vaikka siinä on jonkin verran isommat suuttimet, niin silti sekin menee siellä kierroslukualueen yläpäässä iloisesti sinne +95% aukioloaikaan, koska suuttimet eivät ole tarpeeksi isot.
Vakio FT saavuttaa sen 80% aukioloajan normaalisti (poislukien kylmä tms. rikastukset) lappulattiassa ja turbo+ sarjalla mennään jo siellä +90% aukioloissa (eli 0,8baarin ahdoilla).
Omassa merikontissa se 100% tulee viinalla täyteen jo siinä 4300rpm vakiosuuttimilla lisättynä sillä +25% aukioloajalla (0,8baarin ahdoilla).
Mitatusti minulla tulee ilon paineilla 99% suuttimien aukioloaika täyteen (bensalla) siinä hitusen vajaat 5000rpm. Tilanteen pelastaa tuossa vain se, että bensapaineen säädin nostaa paineet sinne 4,5 baarin kohdalle.