Pystyykös tuota jollain testaamaan?
toyota techstream on käytössä
Pitkänajan lambdakorjausta (LT lambda tms. lukee) tarkastelemalla livedatasta, sit toinen ilmamassamittari niin korjausarvot romahtaa normaalille tasolle.
Periaatteessa voisi myös ilmamassamittarin kertomaa arvoa (g/s oisko ollu yksikkönä tuossa) katsoa, mutta siinä tulee ongelmaksi se että se saa olla aika paljon pielessä että sen perusteella voi todeta vian.
Siihen ilmamassamittarin läpivirtaavaan ilmaan kun vaikuttaa niin moni asia, että kahdesta eri autosta tismalleen samalla kuormituksella ja kierrosluvullakin saadaan toisistaan poikkeavia lukemia.
Se kone todennäköisesti on myös tavallista tuntuvasti laiskempi, kaasuunvastaavuus huono (riippuu paljon miten huonoksi ilmamassamittari mennyt) ja pakokaasumittari näyttää vähintään happiarvoa koholla (jos kuumaks huudatettu katti).
En ole testannut, miten käy kun ilmamassamittarin pistokkeen ottaa irti (löytyy nimittäin ihan ko. automallia varten aina (uusi) varailmamassamittari.. niitä menee aina silloin tällöin).
Periaatteessa pitäisi toimia paremmin, koska suht nykyaikainen moottorinohjaus kyseessä eikä liene ilmamassamittarista täysin riippuvainen kuten esim. LH2.4.
En tiedä miten yleinen on, mutta edellisessä avensiksessa 1.8 moottorilla herjas myös tuota samaa vikakoodia,
Se on tuohon yarikseen yhdistettäessä useimmiten ilmamassamittari -vika kyseessä, eli siihen viittasin tuolla että olisi yleinen vika.
Jostain syystä siinä menee herkemmin niitä.
Tuo itse vikakoodihan tarkoittaa käytännössä sitä, että pitkänajan lambda korjaus ylittää 15% rajan (voi olla 15-20% väliltä, millloin sytyttää vikakoodin).
Eli joko kone saa jostain syystä huomattavasti enemmän ilmaa, tai liian vähän polttoainetta.
Lambda -anturin mukaan.
Vika itsessään siis voi olla esim. jonkinlainen imuvuoto tai ennen lambdaa tai sen läheisyydessä oleva vuoto pakoputkessa.
Tai sit vaikka ilmamassamittari joka antaa virheellistä tietoa eculle.
Ite oon muuten myös vaihtanut turhaan 4A-FE moottoriin (T22 avensis) imusarjan tiivisteen.

Kone huuti tyhjäkäyntiä +1500rpm ja jarrukliinerillä paikansin vuodon joko: imusarjan tiiviste tai suuttimien o-renkaat.
Reagoi samalla tavalla kun suihki kauemmas suuttimista, joten oletuksena oli että imusarjan tiiviste syystä x vuotaa.
Eipä ollu, o-renkaat oli kovettunu ihan pilalle ja oli melkein sama kuin niitä ei olisi ollutkaan.
Sen lisäksi oli peltinen imusarjan tiiviste, mistä en ollut varma (sen verra likainen, ettei sitä nähnyt) -> taas oletus että paperitiiviste...koska hyvin harvoin peltinen käy "yllättäen" vuotamaan. Olettaminen kostautuu (lähes) aina.

Uudet o-renkaat suuttimiin ja toimii täydellisesti.
Edit:
Kokeilen puhdistusta ekaks IMM:lle YouTubessa tuntuu olevan paljon tuohon koodiin liittyvää videota.
Joo, omaan autoon hyvä kokeilla kaikenlaista.
Tuurilla voi alkaa pelaamaan paremmin, kato noita pitkänajan lambdakorjauksia muuttuuko.
Ite en oo noilla huomannu / todennut mitään eroa kuitenkaan, mitä tullu joskus testattua.
Lienee aika tapauskohtaista missä toimii puhdistus.