Kulkukoira  Proturbo

B200E pirteämpi nokka

  • 95 Vastauksia
  • 17587 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2420
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #45 : 03.04.2020, 23:25:18 »
Viimeaikoina viripuolen keskustelut siirtyneet jotenkin tuonne kansi, nokka, imusarja/kaasuläppä aiheen ympärille, oli topicci mikä tahansa  :2funny:
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2398
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #46 : 04.04.2020, 09:09:59 »
Onko oikein järkeä hinta/hv suhteen takia alkaa hommata kallista nokka-akselia, tai alkaa kantta työstämään monella sadalla eurolla. Minusta ei. Se kun ei +15hv lisäykselläkään kulje oikeasti edelleen yhtään mihinkään oikeasti. Ainakaan jos vertaa paljonko euroja on mennyt.

Ihan rahan tuhlausta alkaa tuollaiseen, jos haetaan pientä teholisää kuten tässä.

Täähän se ois.

Volvon vinokone on niin helppo, halpa ja yksinkertainen turbottaa että en edes harkitsisi muuta vaihtoehtoa kuin ahdinta.

1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1071
  • vapari
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #47 : 04.04.2020, 09:35:30 »
Joo, ehkä ihan "pikkusen" aihe karannut. :D

Aloittajan ekasta viestistä vielä nuo kriteerit.
Lainaus
Toiveena olis saada yleistä pirteyttä ja kaasuun vastaavuutta lisää. Alavääntö on tuossa huono eli myös siihen parannusta. Olen ajatellut nokan vaihtamista. Kulutus ei saisi nousta ja tyhjäkäynti pitäisi säilyttää hyvänä. Koneessa on tasaiset puristukset ja päästötkin meni kevyesti arvoihin

B230 kone on joo järkevä vaihtoehto, mikäli on laittaa rahaa se 350-500€ +nouto/kuljetus.
En ainakaan ite oo yhtään B230 konetta nähnyt myytävän alle 350€.
Pelkät lohkotkin 150-200€ ja pytyt kulunu sillee et tuntuvaa rappua yläpäässä. :idiot2:

Jos joutuu teetättämään vaihtotyötä vaativammat hommat, niin se maksaa totta kai rahaa ja ollaa lopulta kuitenkin siellä sit B230 kustannuksissa.. vaikka sehän ei hukkaan mene jos laittaa sit samat muutokset B230 kellariin.

Saako K-jetin kanssa säädettyä perusennakkoa?
Jos saa, ni ehdottomasti kokeilee alkuun +3 astetta lisää ennakkoa kuten joku jo täällä mainitsi.

+15hp B200E koneeseen on reilu +10% jos tehtaan antamista luvuista laskee.
Mut niihin lukuihin on aika turha takertua.. ihan samahan se on saako yhtään huipputehoa jos keskialueelle saadaan +20nm. Sen huomaa, ja se vaikuttaa paljon ajettavuuteen.
 Eikä olisi eka kerta kun ei ymmärrettäisi lukujen päälle käytännössä, nimim. kokemusta on kun on pyydetty liikoja ja unohdettu yks oleellinen kriteeri mitä ei oo sit ymmärretty tuoda ilmi... :facepalm:

Jos saan aikaseks oman lankun hitsaustyöt saattaa valmiiksi vaikka heikolta näyttääkin tällä hetkellä koska budjetti. :D
Niin voin leikkiä tuon B200F kanssa taas ja kattoa mitä sille saa aikaseks, ja sit postailla tuloksia ihmeteltäväks ja arvosteltavaks.. mikäli motivaatio riittää ns. käyttöauto virittelyihin eikä tule tarvetta heittää heti toista yhdistelmää lohkon päälle. :P

Omasta topikista kaivoin jotain käppyröitä:
M -nokka molemmissa, punainen käyrä=tehty kansi , sininen = koskematon

Sit +3 astetta lisää perusennakkoa (EZK pinnit), tosin tuossa vaiheessa olikin joku E85 sotku siellä mikä aiheuttaa pientä hävikkiä koska Lh ei pysty kovin fiksusti korjaamaan seoksia..


Kaasuvaste tehdyn kannen ym. kanssa (ja 2,5" putki yhdellä vaimentimella  ;D ):
https://www.youtube.com/watch?v=ynweXeQHBv4

Jokainen vetäkööt omat johtopäätöksensä kaasuvasteesta onko parempi vai eikö huomaa eroa.. ilmeisesti tuon F koneen kanssa pottapyörä?
Ainakin ilman mitään muutoksia oli sen verra laiska kaasuvaste että uskallan ite veikata pottapyörää.


Tuohon vielä täysin vakio, ei mitään muutoksia ja olikohan vielä niin ettei ollut ehtinyt paljoa saamaan kenkää ennen noita vetoja.. muistaakseni n. 90-92hp/125-130nm oli kun ecun opitut arvot nollas ja antoi koneelle happea.
Mutta kuitenkin.


Ja A-nokka saman tehdyn kannen kanssa:

Jossain vaiheessa oli n. 130hp, mutta ainakin tuon A -nokan kanssa alkoi polttoainepuolen ongelma näkymään tai tuli, kun välillä katos tehot ikävästi kun veti niin laihalle.. joko tukkoinen suodatin tai polttoainepumppu alkaa olemaan ehtoopuolella.
« Viimeksi muokattu: 04.04.2020, 10:04:20 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Jarmo Y

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #48 : 04.04.2020, 10:33:33 »
B230 moottoreita ollut nettimyynnissä alle 200 euroon, koko auton saa 350-400 eurolla jossa b230 moottori.
B230 alakerta ilman kantta vielä halvempi, eikä tarvitse tehdä mitään virityksiä kun päihittää jo pikkuvireisen b200 moottorin.

Pieni rappu sylinteriputkessa ei meinaa mitään, yhtään eroa et näe tehoissa oli rappua tai ei, eikä varsinkaan tuollaisella dyno-ohjelmalla jossa käyrät aaltoilevat noin pahasti. Aaltojen huipuista mitattu max. lukema, eikö mieluummin keskiarvosta?
Valmiita dynobokseja ohjelmineen saa erittäin edullisesti, ei mitään järkeä tehdä itse jos lopputulos on tuollainen.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1071
  • vapari
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #49 : 04.04.2020, 10:57:28 »
Pienistä eroista turha välittää silloin kun käyrissä on heittoa kuten noissa.
Parempi tuo kuitenkin kuin penkkituntuman perusteella väittää että on parempi, ja toistettavuus on hyvä kun saa häiriöt minimiin ja käyrät hyvälaatuisia (edellyttää että saa sytytyspuolan signaalijohdon tai tulpanjohdon ympärille johdon vedettyä).
Nuo miun viestissä olevat käyrät ei ole niitä ns. hyviä esimerkkejä kun ole riittävästi panostettu häiriöiden minimointiin.

http://atom007.heimat.eu/tmt/gsf_dyno.html

Mitä tarkoitat dynoboksilla?
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #50 : 04.04.2020, 11:04:43 »
tulee seurattua tätä topiccia mielenkiinnolla :) meilläkin tarkoitus talliautoon ( -91 245 ) tehdä uusiksi jossakin vaiheessa b200 vapari joka vääntää laajasti, tuottaa tehoa massiivisesti ja toimii kuin siviilimoottori. täytyy mennä päästöt ilman kikkailuja ja pyöriä tyhjäkäyntiä nätisti, eli erinomainen moottori kaikilta osin paljon parjatusta b200 aihiosta, ja halvalla ellei peräti edullisesti.

joskus kokeiltiin vakio lh-purkilla m nokan tilalle a nokkaa ja laite ei toiminut sitä vähää mitä m nokalla, se oli aika lyhytaikainen kokeilu.

sitten lh rupesi kiukuttelemaan ja nakattiin paikalleen megasquirt, säädettävällä sytytyksellä ja seoksella päälle 500tkm ajetusta moottorista tuli kuin eri kone! polttoaineenkulutus putosi, vetoalue laajeni ja ajettavuus kaikin tavoin. sytytysennakoilla saa tehtyä aivan huikeita juttuja, kaikki jotka on penkeissä pelanneet näiden kanssa tietää että ennakoilla kaivetaan tehoa ulos. toisaalta myös tapetaan moottorit tai ainakin kansipahvit....

pikkuhiljaa kerätty osia tätä tulevaa voimamoottoria varten, V-nokka hyllyssä, sipistelty 530-kansi johon vielä r-seetityöt ajallaan, kevyet linnunluukanget, männät vielä keksimättä millä saisi ruttuja ylemmäs järkevästi ettei kantta tarvitsisi ylettömästi laskea. mopon läppärungot omavalmiste imusarjalla ja pikkukoneeseen tarkoitettu 4-1 peltisarja josta saadaan kollektorin pituutta muutettua. vauhtipyöräksi joko kevennettyä littua tai kevyt teräspyörä, katsellaan nyt rauhassa kun ei tiedä koska tätä kerkeää tekemään.





« Viimeksi muokattu: 04.04.2020, 11:16:26 kirjoittanut Wompatti »

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 720
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #51 : 04.04.2020, 11:54:27 »
Tuo imusarja/kaasari combo on hyvä, mutta laita nyt edes se h nokka jos meinaat saada oikeasti tehoakin.

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 438
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #52 : 04.04.2020, 13:00:39 »
ite kans käytin ku alotin dyno hommat ilmaista gsf dyno ohjelmaa ja parhaiten onnistu kierrosluku mittaus ku otti rullalta suoraan vr anturilla. sillon jäi suurin osa häiriöistä pois. tosiaan pitäs saaha ensin noista käyrristä nuo aalot pois enne ku niitä kannattaa alkaa esitteleen.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #53 : 04.04.2020, 19:23:28 »
Täähän se ois.

Volvon vinokone on niin helppo, halpa ja yksinkertainen turbottaa että en edes harkitsisi muuta vaihtoehtoa kuin ahdinta.
Kyllä se näin on. Vaikkapa B19A harjoitusmoottoriksi. Ihan perus 160 kannella. Helpolla ei hajoa ja näitä saa ilmaisiksi.

Jokainen saa tosin tehdä mitä haluaa, mutta turbo on vinokoneessa halvin/helpoin teholisä. Jos halutaan edullisesti hv lisää, hintaan nähden.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1071
  • vapari
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #54 : 04.04.2020, 20:08:58 »
ite kans käytin ku alotin dyno hommat ilmaista gsf dyno ohjelmaa ja parhaiten onnistu kierrosluku mittaus ku otti rullalta suoraan vr anturilla. sillon jäi suurin osa häiriöistä pois. tosiaan pitäs saaha ensin noista käyrristä nuo aalot pois enne ku niitä kannattaa alkaa esitteleen.
Ongelmaks on tullu itellä, etten oo saanu syystä x toimimaan ns. ulkoisella mikrofonilla ottamaa suoraan tulpanjohdosta signaalia minkä perusteella tulee hyvin tarkka käppyrä.
> joutuu äänittämään puhelimen sisäisellä mikrofonilla jolloin tarkkuus kärsii.

Sopivan äänekkäällä autolla tulee ihan kohtuu siistiä käppyrää.
Samoin 2 pyöräsillä tulee ihan riittävän laadukasta käppyrää, minkä kanssa tuota gsf dynoa tuli alunperin käytettyä.


Se vaan noissa käppyröissä on pointtina että näkee eron ihan konkreettisesti eikä joudu vaan kelloon tai penkkituntumaan luottamaan.
Noissakin tulee paljon kiinnitettyä huomiota vedon pituuteen.
Jos siellä on vaikka 2500-6000rpm aika alunperin 10s ja muutoksien jälkeen 7s, niin varmaan aika luotettavasti voi ilman käppyröitäkin todeta et merkittävä (positiivinen) muutos on saatu aikaan?

Lainaus
joskus kokeiltiin vakio lh-purkilla m nokan tilalle a nokkaa ja laite ei toiminut sitä vähää mitä m nokalla, se oli aika lyhytaikainen kokeilu.
Mitä tarkoitat käytännössä tuolla, ettei toiminut sitä vähääkään?
Ite en huomannu tyhjäkäynnissä mitään eroa, vaikka monet sanoo sen kärsivän A -nokkaan vaihtaessa. ???
 Pysty säätämään kuumana vaikka n. 500rpm ja tasaisesti kävi (kuten M -nokan kanssa) ja päästötkin oli vähintään yhtä hyvät.

Onhan sen alkuperäisen ecun kartoissa tosiaan paljon parantamisen varaa, polttoaineen kulutusta kuin tehoja ajatellen. Itelläkin ollu jonkin verran ongelmia Lh kanssa, ja ihan mielellään heittäisin purkilla vesilintua ja tilalle megaruutta. :D

Mitkä läppärungot nuo on? Hieno projekti siulla meneillään! O0
Miullakin ois yhet YZF-R1 (45mm) läppikset hyllyllä odottamassa että pääsee jonkun 530 hatun kanssa B200 päälle.

Puristukset saat ylös palotilat täyttämällä. Seetit pois, kannen putsaus, kansi kuumaks (n. 100-150C) ja kiinni vaikka 20mm suoraan teräslevyyn ja eikun tiggailemaan.
Ei tule kieroksi. Ja jos tulee heittoa nokkalinjaan asti, niin sen vois suoristaa.
Nimimerkillä kokemusta on, 24V kannen suoristus tigin kanssa kun oli nokkalinjoissa heittoa - hienosti onnistu.
(kokeilin sit hitsata palotilat ilman kiinnitystä, silleen tulee heittoa  :buck2:)

Valmiit terässeetit n. 10-15€/kpl ovh sis. alv.
Laittaa vaikka +1mm seetit niin saa varmasti kairattua pesät suoraks.
« Viimeksi muokattu: 04.04.2020, 20:20:37 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 438
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #55 : 04.04.2020, 22:44:12 »
Ongelmaks on tullu itellä, etten oo saanu syystä x toimimaan ns. ulkoisella mikrofonilla ottamaa suoraan tulpanjohdosta signaalia minkä perusteella tulee hyvin tarkka käppyrä.
> joutuu äänittämään puhelimen sisäisellä mikrofonilla jolloin tarkkuus kärsii.

mä käytin läppäriä ja sen äänikorttia. vr anturilta johto mikin pistokkeen kautta

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #56 : 05.04.2020, 10:22:44 »
" Mitä tarkoitat käytännössä tuolla, ettei toiminut sitä vähääkään?
Ite en huomannu tyhjäkäynnissä mitään eroa, vaikka monet sanoo sen kärsivän A -nokkaan vaihtaessa. ???
 Pysty säätämään kuumana vaikka n. 500rpm ja tasaisesti kävi (kuten M -nokan kanssa) ja päästötkin oli vähintään yhtä hyvät.

Onhan sen alkuperäisen ecun kartoissa tosiaan paljon parantamisen varaa, polttoaineen kulutusta kuin tehoja ajatellen. Itelläkin ollu jonkin verran ongelmia Lh kanssa, ja ihan mielellään heittäisin purkilla vesilintua ja tilalle megaruutta. :D

Mitkä läppärungot nuo on? Hieno projekti siulla meneillään! O0
Miullakin ois yhet YZF-R1 (45mm) läppikset hyllyllä odottamassa että pääsee jonkun 530 hatun kanssa B200 päälle. "


kyllä kone kävi a-nokalla tyhjäkäyntiä ja liikkui mutta ei vetänyt hyvin, tukkoisen oloinen jne. ei ole lh-purkkiin mitään työkaluja muutakuin akunkenkä  irti menetelmä, kyllä tällä varmaan viikko tai enemmän ajettiin mutta mitään ei tapahtunut. hämärä muistikuva että purkin pitäisi oppia uusia juttuja mutta ehkä tällä oli joku oppimisvaikeus. m-keppi takaisin niin liikkuminen parantui. mutta ei tästä enempää.

läppikset on jonkun zx shampoo tai ninja vai mikä lienee 1200cm3 kawasakin. kyllä alumiiniä on hitsattu ja laitteet ja menetelmät hallussa, vaan siitä huolimatta ajatus palotilojen täyttämisestä tuntuu liian työläälle. hitsausta varten on kyllä olemassa stressilevy joka teetettiin aikanaan b230 porausta vartaen. kun löytäisi jotkut männät joissa mitat täsmää ja laessa varaa muotoilla niin se olisi hienoa. ei tuollaisella aiotulla v-nokalla kuitenkaan mihinkään jokkishemmojen ruttuihin tarvitse päästä.
« Viimeksi muokattu: 05.04.2020, 10:27:49 kirjoittanut Wompatti »

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1071
  • vapari
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #57 : 05.04.2020, 10:46:39 »
Aika erikoista.
Miulla kun oli ihan selkeä ero vedoissa ja tuntui että rajoitin tuli turhan äkkiä vastaan kun hävis M -nokan tukkoisuus minkä huomas n. 5000rpm->

Ehkä siinä on ollut jotain vastaavanlaista ongelmaa taustalla ku miulla, et yhtäkkiä tehot katos mystisesti eikä halunnu vetää mihinkään.
Myöhemmin ainakin tuli todettua et veti vaan älyttömän laihalle silloin kun tehot hävis..

Joo sillä vaan tuota palotilojen täyttöä ehdotin, kun oletinkin että alumiinia oot hitsannu (kuvan välilaippa).
Ei se loppujen lopuksi kovin työläs oo.
N. 6-7h tais mennä miulla kun oli kansi mistä seetit jo poistettu ja putsattu.
-> lämmitys n. 1h ja hitsaus arviolta toinen tunti  ja sit vingulla palotilojen karkea muotoilu ja miralla pesät mittaan uusille seetirenkaille.

Isompi kansi on vähän työläämpi ja joutui 4 kertaa jäähdyttämään kolvia (vesijäähy ois kiva) ja niiden aikaan kansi taas lämpeämään.. aika nopeasti laskee lämpötila, varsinkin jos veti kylmään teräslevyyn kiinni (miksi jouduin sit ilman kiinnitystä lopulta hitsaamaan).

« Viimeksi muokattu: 05.04.2020, 10:49:10 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2398
  • www.vrcf.fi
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #58 : 05.04.2020, 11:45:15 »
Kyllä se näin on. Vaikkapa B19A harjoitusmoottoriksi. Ihan perus 160 kannella. Helpolla ei hajoa ja näitä saa ilmaisiksi.

Jokainen saa tosin tehdä mitä haluaa, mutta turbo on vinokoneessa halvin/helpoin teholisä. Jos halutaan edullisesti hv lisää, hintaan nähden.

Ihan perus B230F ja 13C tuottaa noin 0,8 bar ahtopaineella 300 Nm vääntöä laajalla kierroslukualueella.

No miltä se tuntuu? No se vastaa noin nelilitraisen moottorin vääntöä.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: B200E pirteämpi nokka
« Vastaus #59 : 05.04.2020, 21:18:51 »
No eikös vaikkapa X40 mallin T4 B4194T moottori väännä myös, 300 Nm 2400–3600 rpm. Kyllä se aika dieselimäinen on myös ajaa, sekä kiihtyy ihan ok alakierroksillakin. Tuollaista olen jonkin verran ajanutkin. Ahdinkin samaa luokkaa, kuin 13C, eli 14T mallinen mitsu.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy