En ajaisi koskaan 30 tonnia samoilla litkuilla, varmaan 15-20 uudemmalla autolla ok...
Tätä kuulee paljon, mutta noita uudempia koneita purkaneena ja ihmetelleenä olen itselleni muodostanut, ehkä valheellisenkin mielikuvan, että uudemmat moottorit ovat vielä herkempiä sille moottoriöljyn likaantumiselle, kuin vanhempi tekniikka.
Itelläkin ollut yksi auto, josta porsi VVT-pyörä ja sen säätösolenoidi moottorin öljypesun jälkeen (seuraavana päivänä). Kyseessä oli kylläkin Renault, mutta juttelin erään merkkiin haksahtaneen kanssa jolla oli samalla moottorilla olevat saman ikäiset ranskanpullat pihassa. 504tkm mittarissa, orig. VVT ja solenoidi. Toisessa 43Xtkm (en muista enään), toinen VVT menossa ja solenoidia oli tilailemassa takertelun vuoksi.
Erona noilla oli öljynvaihto. Yli 500tkm ajettuun oli säntillisesti vaihdettu uudesta alkaen 9-11tkm välein öljyt. Toiseen muistaakseni 20tkm välein (huolto-ohjelma).
Oma isäni ajoi 1980 ja 1990 luvuilla järkyttäviä kilometrimääriä. 120-130tkm/vuosi ja kiireellisyyden (ja korjaamoiden epärehellisyyden) vuoksi alkoi venyttämään huoltoja. Parhaimmillaan mentiin se 25-35tkm samoilla öljyillä (toki lisätty jo litra tuossa välissä), mutta vaihtaessa öljyt olivat ihan normaalit "öljyt" eikä moottorit olleet edes pahemmin pikeentyneitä esim. venttiilikoneistostaan. Ajosuorite 98%:sti maantieajoa moottorin ollessa kokoajan tasalämpöinen. Vapaasti hengittävät bensakoneet ihan perinteisillä 10W-40 öljyillä, mitä tuohon aikaan kaupasta sai.
Öljynvaihdosta tinkiminen on jokatapauksessa hieman outoa, koska sen kustannukset varsinkin tänäpäivänä on naurettavat vrt. autoilun muihin kustannuksiin. Vähän jos vaivaa viitsii nähdä, niin laatuöljyjä saa edullisestikkin ja todella monessa korjaamossa on öljynvaihto "omilla litkuilla" ~50€. Jos vaikka kahdesti vuoteen tekee tuon vaihdon, niin työlle 100€, öljylle ja suodattimille sitten xxx€. Olkoot vaikka 500€/vuosi öljynvaihtoon, on sekin pieni summa melkein tilanteessa kuin tilanteessa.
Koska meillä on tänäpäivänä internet ja jokainen korjaamo on jonkin öljymerkin "sponsoroima", eikä Tekniikan Maailmakaan enään tee mitään talvitestejä millekkään öljylle, koska ne eivät sisällä kosketusnäyttöjä, on ns. "puolueettoman datan" saaminen todella vaikeaa. Tämän takia ite ajelen Bilteman synteettisillä öljyillä, siinä purkin kyljessä on melko kovat luokitukset sen hintaluokan öljyksi ja koska lainsäädäntö, pitäisi sen öljyn ne luokitukset täytttää.
Yks paskan maku onko se uudelleen tislattua, hydrokrakattua vai noiduttua. Näyttäs olevan liukasta jne.
Niin, jäi sanomatta että etanolilla ajaessa olen vaihtanut 6-8tkm välein. Lyhyttä kaupunkiajoa ja vain silloin pari kertaa kuukaudessa tulee poistuttua isommalle tielle. Öljyt menee tuossakin ajassa ihan vetisiksi litkuiksi.
Vinokone (volvo 940 B230FB) punerti öljyt todella herkästi. Etanolilla ajaessa 2tkm taajamapörräystä riitti siihen, että öljytikku haisi kotiviinille ja öljy oli todella punaista. Joskus tuo punerrus ja haju hävisi ajamalla esim. 500km maantietä, mutta useimmiten se punerrus vain pysyi ja pysyi. Talvella punertui todella herkästi, mutta toisaalta kylmälimaa ei muodostunut kertaakaan.
Tinakone (Volvo 850 B5254S) ei tehnyt tuota lähellekkään yhtä herkästi. Siinä ei alkanut pikkupakkasillakaan öljyt punertamaan tai haisemaan, jos moottorin vain ajoi edes lämpimäksi välillä. Samoin öljy ei ainakaan "tikkutestin" (eli tutkitaan sitä tikussa olevaa öljyä värin, hajun ja sormituntuman perusteella) perusteella muuttunut yhtään mitenkään sen kummemmin, kuin bensalla ajaessa, vaikka ajoin reilusti vaihtovälin yli etanolilla. Toki tarkemmassa testissä olisi varmasti eroja löytynyt.
Syy noiden kahden erolle lienee öljyn kierrossa tjsp. Toisessa öljyt lämpeävät vissiin nopeammin ja tasaisemmin, kun taas toinen luottaa vanhanliiton "roiskitaan vähän sinne ja tänne niin luistaa" -voiteluun. En tiedä...
Muutan lausuntoani että kerta vuoteen jos tulee noin 15tkm paitsi etanolilla. Mitä enemmän ajaa vuodessa niin sitä paremmin öljyt kestääkin.
1-15tkm kerta vuoteen
20-40tkm kaksi kertaa.
40-60tkm kolme kertaa
Olisiko näin hyvä?
Toki tähän vaikuttaa öljytilavuus. 960:iin meni 6,5l ja olikohan nissanin 1,8 koneessa 2,7l.
Noissa nissaneissa onkin öljynkulutus ongelmia alle 200tkm.
Jos puhut niistä sukkulamallin primeroista vai mitä helvettejä ne nyt oli, niin niissä on tehtaalta lähtiessään soikea alakerta. Tuosta on ollut takaisinkutsukin ko. moottorityyppien kohdalla.
Kivoja moottoreita, vaihdat mummon nokeentuneeseen nissaniin öljyt, niin pakoputkesta alkaa tupruttamaan sinistä ja öljykorkista pakokaasua.
