Futurez  Kulkukoira

Hyvä öljynvaihtoväli bensa-Volvoille

• 68 Vastauksia
  • 17192 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vacheron

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Vs: Hyvä öljynvaihtoväli bensa-Volvoille
« Vastaus #15 : 07.03.2020, 12:58:22 »
Entinen naapurin setä vaihtoi aina uuden Fordin kun mittariin tuli 100tkm, eikä vaihtanut koskaan öljyjä yhteenkään autoon, eikä kuulemma ole ollut koskaan mitään ongelmia. Tämä 70-80 luvulla.
Autoa tarvitsee pitää todella kauan että itse saa jotain hyötyä "ylimääräisistä" öljyn vaihdoista. Vaihtotilanteessa riittää kunhan huoltokirjaa on noudatettu. No itse vaihdatin kyllä öljyt 2000km kohdalla kun antoivat alekupongin, ehkä muuten olisi jäänyt vaihtamatta? Edellisellä autolla ajoin 60tkm ja vaihdatin öljyt 4000km kohdalla ja ihan turhaahan se oli kun seuraava tai sitä seuraavat saavat mahdollisen hyödyn, tiedä häntä. Ehkä öljyn laatukin merkitsee jotain? Nyt mennään ihan ohjelman mukaisilla väleillä.
"Aika paha mennä pekuloimaan"*

lainaus

Poissa puliukk0

• Turbo
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
« Vastaus #16 : 07.03.2020, 13:16:09 »
Volvolla huoltoväli on se vuosi, mutta monella merkillä voi olla 2v. Mutta vaikka pitäisi 5v ja ajaisi 100tkm. Ei vaikuta vaihtohyvitykseen, olet vain pistänyt autoiluun n. 500€ enemmän rahaa. Tuo siis jos extra öljynvaihdot ei ole huolto vaan että vaihdetaan öljyt.

Kuinka moni liike tarkistaa esim. sähköisen huoltokirjan kun viet auton vaihtoon? Poislukien nämä paperiset kuten volvo, on aika helppo jättää myös kokonaan huoltamatta. Tälläisiä mersuja on ihan oikeasti nähty, aika mömmöä öljyt ja raitisilmasuodattimet hieman tukossa 4v kohdalla...
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa puliukk0

• Turbo
« Vastaus #17 : 07.03.2020, 13:17:00 »
Entinen naapurin setä vaihtoi aina uuden Fordin kun mittariin tuli 100tkm, eikä vaihtanut koskaan öljyjä yhteenkään autoon, eikä kuulemma ole ollut koskaan mitään ongelmia. Tämä 70-80 luvulla.
Autoa tarvitsee pitää todella kauan että itse saa jotain hyötyä "ylimääräisistä" öljyn vaihdoista. Vaihtotilanteessa riittää kunhan huoltokirjaa on noudatettu. No itse vaihdatin kyllä öljyt 2000km kohdalla kun antoivat alekupongin, ehkä muuten olisi jäänyt vaihtamatta? Edellisellä autolla ajoin 60tkm ja vaihdatin öljyt 4000km kohdalla ja ihan turhaahan se oli kun seuraava tai sitä seuraavat saavat mahdollisen hyödyn, tiedä häntä. Ehkä öljyn laatukin merkitsee jotain? Nyt mennään ihan ohjelman mukaisilla väleillä.
"Aika paha mennä pekuloimaan"*

lainaus

Ei kyllä 70 luvun öljyillä ajeta 100tkm, vähän setämiehen lisää.

Poissa Vacheron

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #18 : 07.03.2020, 13:24:54 »
Ei kyllä 70 luvun öljyillä ajeta 100tkm, vähän setämiehen lisää.

Enpä yhtään epäile, mutta ehkä toimi kun setä veti pitkää siivua ja tuo tuli täyteen parissa vuodessa. Lisäillä varmaankin sai ölppää.

Poissa Juho_

• Grand Luxe Touring
  • vapari
« Vastaus #19 : 07.03.2020, 14:11:21 »
Kyllä se 15tkm/1v on aika hyvä kompromissi.
Valmistajat kilpailee jonkin verran myös huoltokustannuksille, ilmeisesti.

Ainakin monissa uusissa hyötyajoneuvoissa huoltoväli voi olla jopa 40tkm/2v.
Toki niissä aika usein auto ilmoittaa että pitää viedä huoltoon jo paljon aiemmin, koska niissä vaikuttaa niin moni eri asia siihen ns. todelliseen huoltoväliin.
Esim. pätkäajo, kylmät ajo-olosuhteet jne. -> aina laskee huoltoväli.

2000-luvun puolivälin ja sitä uudemmissa PSA konsernin autoissa ihan henkilöautopuolella taitaa olla jotain 30tkm luokkaa öljynvaihtoväli?

VVT-i toimilaitteet, ja jakoketjut ei tykkää ainakaan Toyotan moottoreissa yhtään jos venytetään huoltoväliä.
Osa moottoreista ainakin tarkempia sen suhteen.
Ei mene pitkään, kun syttyy jo ajoitukseen/VVT-i toimilaitteeseen liittyvä(t) vikakoodi(t) jos 'pikkusen' lähtee öljyn vaihtovälissä säästelemään. ::)

6-8tkm välein vaihtelen ite öljyt, vaikka yleensä tuleekin sit siinä samalla vähän isompaa remonttia tehtyä. :D
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Ribbe

• Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
« Vastaus #20 : 07.03.2020, 14:45:48 »
Kuinka moni liike tarkistaa esim. sähköisen huoltokirjan kun viet auton vaihtoon? Poislukien nämä paperiset kuten volvo, on aika helppo jättää myös kokonaan huoltamatta. Tälläisiä mersuja on ihan oikeasti nähty, aika mömmöä öljyt ja raitisilmasuodattimet hieman tukossa 4v kohdalla...
Siis tarkoitin että huoltaa tuon 5v aikana ihan normaalin suosituksen mukaan joka on vuosi tai 30tkm. Kyllä ne omalla kohdalla ovat tarkistaneet huollot ja onko vaihdettu miten remmit, jne...
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa puliukk0

• Turbo
« Vastaus #21 : 07.03.2020, 15:08:00 »
Siis tarkoitin että huoltaa tuon 5v aikana ihan normaalin suosituksen mukaan joka on vuosi tai 30tkm. Kyllä ne omalla kohdalla ovat tarkistaneet huollot ja onko vaihdettu miten remmit, jne...

Täällä ei ole tutun autoista katottu huoltokirjoja vaikka olis paperisetkin, varmaan liittyy liikkeestä.

VVT-i toimilaitteet, ja jakoketjut ei tykkää ainakaan Toyotan moottoreissa yhtään jos venytetään huoltoväliä.

Täällä yks firma osti toitsuja, ei sitten jaksaneet noteeraa kilsoja vaan rullaa 40-50tkm vuoteen ja vain kerran vuodessa huolto. Hyvin on kestänyt toistaiseksi (100-150tkm mittareissa) vaikka 15tkm/vuosi huolto Toitsussa.

Hieno ostaa tollanen auto sitten käytettynä... :D

Poissa D`Artagnan

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #22 : 07.03.2020, 15:59:56 »
Alusta asti pitänyt omaan 240 vaihtovälinä 10tkm tai yksi vuosi. Viimeiset kaksikymmentä vuotta olen toiminut näin. Kone on edelleen hyvässä iskussa eikä syö nesteitä eli samalla tavalla jatketaan tulevaisuudessakin.
Muidenkin (nykyaikaisten) autojeni kanssa olen toiminut samaa periaatetta käyttäen. Tuo öljynvaihto on autoilun kustannuksissa kuitenkin niin pieni asia mutta moottorin toiminnan kannalta iso. Tähän asti olen tehnyt öljyn + suodattimen vaihdot vuosittain itse.
Ja täyssynteettisillä mennään täällä;-)
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa Dave

• Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
« Vastaus #23 : 07.03.2020, 16:16:44 »
Tuo öljynvaihto on autoilun kustannuksissa kuitenkin niin pieni asia mutta moottorin toiminnan kannalta iso.

Todellakin näin asian näkee autoihmisenä!
a car you can believe in

Poissa tuomaril

• Valvoja
  • Turbo
  • *
« Vastaus #24 : 07.03.2020, 17:19:32 »
Olen varmasti saanut jo hifistelijän maineen tällä foorumilla, mutta oma mielipiteeni on se, että vähintään vaihtaa 10 000km välein, ja jos ei kilometrit täyty niin sitten syksyisin ja keväisin.

Poissa jaskajokunen

• :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • 1% Hybridi
« Vastaus #25 : 07.03.2020, 17:23:56 »
Vuoden välein olen vaihtanut öljyt ( n.10tkm) tuo raha on melko pieni, jos sen jakaa kuukausiksi. Mutta kaikkihan arvoittaa autonsa oman tuntonsa mukaan
V70 -00 HYL-sy Poistunut pihasta   &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa puliukk0

• Turbo
« Vastaus #26 : 07.03.2020, 18:35:05 »
Alusta asti pitänyt omaan 240 vaihtovälinä 10tkm tai yksi vuosi. Viimeiset kaksikymmentä vuotta olen toiminut näin. Kone on edelleen hyvässä iskussa eikä syö nesteitä eli samalla tavalla jatketaan tulevaisuudessakin.
Muidenkin (nykyaikaisten) autojeni kanssa olen toiminut samaa periaatetta käyttäen. Tuo öljynvaihto on autoilun kustannuksissa kuitenkin niin pieni asia mutta moottorin toiminnan kannalta iso. Tähän asti olen tehnyt öljyn + suodattimen vaihdot vuosittain itse.
Ja täyssynteettisillä mennään täällä;-)

Tämä ihan totta, kulu on pieni. 15tkm:kin pieni vaihtoväli vielä nykyautoissa. 10-15tkm itsekkin käyttänyt, sen verran tulee vuodessakin.

Taitaa 240/740 huoltoväli olla 5tkm turboissa vai 7.5tkm? Hirveätä kuraa ollut öljyt kyllä sillon...  :D

Poissa V70 2.5

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #27 : 07.03.2020, 19:08:02 »
Kyllä noissa näki selvän eron, kun oli samaan aikaan pihassa tinakone 10tkm vaihtovälillä ja 20tkm vaihtovälillä. Tossa toisessa oli öljykorkista katsottuna kone huomattavan likainen.

Toki, molemmilla oli ajettu 400tkm, eli loppupeleissä se 20tkm öljynvaihto välillä oli tullut huomattavasti halvemmaksi. Molemmat pelasi yhtä hyvin.

Omiin vaihdan 10tkm ja tuohon kutiteltuun 5tkm.
-945 b230fk hx35 m90 g80 -95 -945 b230fk A -91
-s80 b5254t6 summum -08
-Bayliner1952 Volvo penta 145a
-Vauxhall viva Deluxe-71  -Transhit -08

Poissa R70AWD

• Grand Luxe
  • **
« Vastaus #28 : 07.03.2020, 19:29:18 »
Yleensä olen tavannut vaihtaa turbo Volvoihin aina 7500km välein öljyt, mutta T6:n tultua olen pähkäillyt asiaa uudestaan. Virallinen vaihtoväli on noissa kai peräti 30tkm, joka on minusta aivan liikaa.
Autoon oli juuri vaihdettu Castroll 0W-30 öljyt kun se tuli minulle vuosi sitten ja ajoin niillä reilut 11tkm. Luulen että vaihdan tästä lähin aina 10 tkm välein, jolloin vaihtovälikin osuu aika hyvin puolen vuoden välein kun vuodessa tulee vain n. 20 - 22tkm. Toinen seikka joka tukee omaa valintaani on tuo 0W-30 öljy, joka on melkoista pesuvettä. Todennäköisesti alkaa vain kuluttamaan sitä jos ajaa paljon tuota enempi.

Aika paljon vaihtoväliin vaikuttaa paljonko ajaa vuodessa, minkälaista ajo on tyypiltään, vedetäänkö jotain, mitä öljyä käytetään jne. Virallisilla vaihtoväleillä voi minusta pyyhkiä peppua useimmissa tapauksissa, ne ovat vain suuntaa antavia ohjeita. Jollakin tulee 30tkm kuukaudessa ja toinen ajaa sen kolmessa vuodessa...kolmas ajaa kaupungissa ja neljäs ajaa pelkkää moottoritietä, ei voi olla sama vaihtoväli kaikilla.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Chall

• Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Muoviämpäri
« Vastaus #29 : 07.03.2020, 21:07:53 »
joka on minusta aivan liikaa.

Tästä se tuntuu olevan eniten kiinni.
Mutulla mennään siihen jumiutuneena

Eipä ole vielä suvun taksitkaan kärsineet kun noudattanut huolto-ohjelmaa, kilometrejä tulee kuitenkin yli 400tkm parissa vuodessa sekä taksille ominaista tyhjäkäyntiä. Eikä omana työautona oleva Transit jossa 60tkm öljyn vaihtoväli. Paku tosin, mutta kuitenkin.

Ärrään 10-12tkm välein tullut vaihdettua tai kerran vuodessa, edellisillä öljyillä mentiin 6tkm  :buck2:

940 tuli vaihdeltua aina kun kävi jotain, nyt keväällä taas vaihdettava. E85 tosin ja mielellään useammin vaihtaisi

RallyBaron  Samppasport