Kyllä se 15tkm/1v on aika hyvä kompromissi.
Valmistajat kilpailee jonkin verran myös huoltokustannuksille, ilmeisesti.
Ainakin monissa uusissa hyötyajoneuvoissa huoltoväli voi olla jopa 40tkm/2v.
Toki niissä aika usein auto ilmoittaa että pitää viedä huoltoon jo paljon aiemmin, koska niissä vaikuttaa niin moni eri asia siihen ns. todelliseen huoltoväliin.
Esim. pätkäajo, kylmät ajo-olosuhteet jne. -> aina laskee huoltoväli.
2000-luvun puolivälin ja sitä uudemmissa PSA konsernin autoissa ihan henkilöautopuolella taitaa olla jotain 30tkm luokkaa öljynvaihtoväli?
VVT-i toimilaitteet, ja jakoketjut ei tykkää ainakaan Toyotan moottoreissa yhtään jos venytetään huoltoväliä.
Osa moottoreista ainakin tarkempia sen suhteen.
Ei mene pitkään, kun syttyy jo ajoitukseen/VVT-i toimilaitteeseen liittyvä(t) vikakoodi(t) jos 'pikkusen' lähtee öljyn vaihtovälissä säästelemään.

6-8tkm välein vaihtelen ite öljyt, vaikka yleensä tuleekin sit siinä samalla vähän isompaa remonttia tehtyä.
