Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo 240 rokkiralli

  • 116 Vastauksia
  • 55285 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tero 84

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 rokkiralli
« Vastaus #60 : 11.01.2011, 21:44:36 »
Tänään kävin tutkimassa volvoa viikon lopun jäljiltä ja tarkoitus oli tehdä pienet muutokset ensi viikon loppua varten kun oli tarkoitus lähteä kokeilemaan miltä tuntuu ajaa puitten välissä. Hommat aloitin kytkemällä lisävalot toiminta kuntoon ja vaihdoin koneeseen samalla uudet öljyt ja suodattimen sitten huomasin hukkaportin olevan löysällä kiristin sen ja laitoin tupla mutterit. Tarkistin myös muut hukkaportin ruuvit ja osa oli niistä löystynyt myös laittelin sit tuplamutterit kaikkiin kohtiin mihin pystyi jos vaikka nyt sitten pysyisi kasassa. Kaikki oli sitten siellä päässä kunnossa piti enää tiukata takajouset ja vähän pyöräyttää vaimennusta tiukemmalle. Siitä se riemu sitten alkoi perä ylös ja renkaat pois edestä kuskin puoli ensin kuntoon ja sitten toiselle puolelle. Apukuskin puolelta olikin mennyt viime reissulla ylätukivarsi poikki ja ihan omasta syystä. Volvo pestiin syksyllä ennen remontin alkua ja en muistanut rasvata uudestaan uniball niveliä jotka oli ylätukivarsissa joten ne ruostui seisonnan aikana kiinni ja nyt meni sitten toinen lenkistä poikki. Tästä syystä sitten oli väntynyt osa tukivarsista ja alatukivarsissa oli myös hajonnut kumipuslat joten ei nyt sitten tarvitse viikon loppuna ajaa mitään. Nyt sitten pitää irroittaa koko taka-akseli jossain vaiheessa ja ehkä kehittää joku vahvempi systeemi.

Poissa RaZor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • Ich emphfel nicht museum!
Vs: Volvo 240 rokkiralli
« Vastaus #61 : 11.01.2011, 23:19:09 »
Hienoo menoo. Älä pumppaa sitä kaasua niin julmasti mutkissa niin vois mennä vauhdikkaammin ja matkustajakaan ei tuu niin vihreäks  :juhau:
-242 DL project in progress-

Poissa tero 84

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 rokkiralli
« Vastaus #62 : 12.01.2011, 18:59:46 »
Hienoo menoo. Älä pumppaa sitä kaasua niin julmasti mutkissa niin vois mennä vauhdikkaammin ja matkustajakaan ei tuu niin vihreäks  :juhau:

Video oli otettu heti kun oltiin päästy radalle niin ei vielä tuossa vaiheessa pää pitänyt kunnolla. Mutta kyllä se sieltä rupes se kunnon ajo rytmi löytymään kun hankas vähän aikaa rataa (40litraa meni bensaa). Sitten tämä kyseinen matkustaja tuli kyllä vihreäksi mutta ihan eri syystä kyseinen kaveri oli ton starletin kuski ja tuntui olevan sitä mieltä et mulla oli vähän parempi vetopito.

Poissa tero 84

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 rokkiralli
« Vastaus #63 : 14.01.2011, 17:54:07 »
Tänään tuli sitten rally racelta uretaani puslat taka-akseliin ja ensi viikolla pitäisi saada kaverin kanssa tekemä kimppa tilaus jatekilta mistä tulee mulle noi uniball nivelet joten ensi viikon aikana on taas volvo kunnossa.

Poissa tarmo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 rokkiralli
« Vastaus #64 : 15.01.2011, 00:38:12 »
jäämme taustalle kannustamaan tulevaa kautta *taavih->
Volvon päämuotoilijan, Jan Wilsgaardin tiedetään sanoneen tiiliskivistään: ”Ajaton koti ei ole hyvän näköinen ensisilmäyksellä”.

Poissa tero 84

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 rokkiralli
« Vastaus #65 : 25.01.2011, 22:09:36 »
Tänään tuli sitten ne odotetut uniball nivelet ja sain myös kaverin sorvaamat holkit uretaani puslille. Nyt on taas volvossa taka-akselisto kunnossa ja on muuten jonkun verran herkemmän oloinen mitä vakio puslilla kun tallissa painelee perää. Pitäs vaan keretä lähteä taas testaamaan jollekkin radalle niin näkis sen todellisuuden.

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
    • Instagram kuvat
Vs: Volvo 240 rokkiralli
« Vastaus #66 : 26.01.2011, 15:08:26 »
Kansa vaatii kuvia kaikesta pienimmästäkin tekemisestä :)

Poissa tero 84

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 rokkiralli
« Vastaus #67 : 02.02.2011, 21:22:02 »
Nyt on sitten volvo penkitetty uudestaan. Tällä kertaa käytin sen Joroisissa jokkis porukan penkissä missä sain itse säätää volvoa. Jarru voima riitti tässä penkissä 200hv tehoihin mutta lisäksi oli käytössä inertia puoli mistä sitten saatiin maksimi teho/vääntö ja sieltähän lähti 284hv ja 395nm.Tuohan on sitten pyöräteho. Samalla tuli sitten selville uusia muutoksen tarpeita kunhan saan inspiraation (ehkä ensi talvena) Hukka portin putket ovat ilmeisesti liian pitkät tai liian pienet kun paine rupeaa lirimään ylä kierroksilla hiljalleen isommaksi tai sitten toi 8pesä on vain liian pieni mut nyt mennään näillä. Pari kuvaa vielä penkkireissulta.http://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5569171155306335538

http://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5569171065171417586

Poissa tero 84

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 rokkiralli
« Vastaus #68 : 03.02.2011, 22:11:03 »
Nyt olen taas pohtinut autoni ongelmia jotka ovat seuraavat ahtopaine nousee koko ajan mitä enemmän kierroksia tulee ja kierroksia mukana nousee myös koneen lämmöt. Tämä lämpö ongelma oli jo aikaisemmalla kokoon panolla ja pienemmällä turbolla aina kun konetta ajoi lähelle rajoittajaa mikä on 6500rpm niin silloin koneen lämmöt nousi yhden lähdön aikana jonnekkin 110-120 asteeseen mikä on vähän liikaa. Omat veikkaukset tähän lämpö ongelmaan ovat joko pakopaineen nouseminen minkä takia pitää tehdä nyt mittaus paikka pakosarjaan. Vesipumpun liian suuri pyörintä nopeus tai ehkä nokka-akselin riittämättömyys tälle kokoon panolle nokka on vielä vx3. Lisää hyviä veikkauksia saa esittää ja onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa.


5.2 Ostettu uusi orkkistermostaatti ja tehty uusi isompi hihnapyörä vesipumpulle täytyy vaan päästä joskus testaamaan et onko hyötyä niistä.
« Viimeksi muokattu: 06.02.2011, 10:44:40 kirjoittanut tero 84 »

Poissa tero 84

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 rokkiralli
« Vastaus #69 : 12.02.2011, 18:40:18 »
Tänään käytiin sitten kokeilemassa joroisten moottorikerhon jäsenten välisissä volvoa. Nyt se sitten rupeaa pikkuhiljaa toimimaan hyvin ja yleisessä ajettiin volvolla sijat 2-3 ja naisten luokan voitto. tässä vielä videolinkit päivän ajosuorituksiin. http://www.youtube.com/watch?v=zXI1BmZE_rI

http://www.youtube.com/watch?v=i-Rofeq0CHk   http://www.youtube.com/watch?v=5_88PJ4Eg6c  http://www.youtube.com/watch?v=eFGXuxkWSEo  http://www.youtube.com/watch?v=9Dwaxeom4J8

Poissa tero 84

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 rokkiralli
« Vastaus #70 : 02.03.2011, 21:55:43 »
Nyt ei ole vähään aikaan kerennyt päivitellä tekemisiään joten tässä nyt tapahtuneista tietoa. Norbackilta tuli säädettävä nokka pyörä ja nokka ajoitettiin noin kolme kymppiä imu voittoiseksi. Pakopaineen mittaus piste tuli samalla rakenneltua ja vanha ahtopaine mittari sai toimia pakopaine mittarina taas uuden penkityksen ajan. Eilen oli sitten uuden penkityksen aika joroisten penkissä missä viimeksikin kävin. Pari vetoo penkissä ja koneen lämmöt taas noin 100 astetta kurkistus kone huoneeseen ja joka paikka oli ihan punaisena. Sitten pieni mietintä tauko missä vika päätettiin sitten tutkia sytkän ajoitus minkä ei pitänyt heittää mut heitti kumminkin 5 astetta. Sitten uusi veto uusilla säädöillä ja enää ei koneen lämmöt hypänneet eikä ollut pakopesä punainen ja seoskin näytti pysyvän kurissa. Sitten eka veto inertiassa 1barin paineella 271hp ja 395nm taka renkaalta pakopaineen ollessa 0.6baria. Mutta sitten päätti tehopenkistä ruveta kuulumaan ylimääräisiä laakeri ääniä ja ei uskallettu enää jatkaa isommilla paineilla. Nyt sitten odotellaan ensi viikon loppuna olevia hirvensalmen jäärata kisoja hieman pelon sekaisin tuntein on meinaan eka talvi kisa minkä ajan jos ei oteta noita sprinttinä ajettavia jäsentenvälisiä huomioon ja onhan se eri tilanne muutenkin kun on 5 muutakin autoa samalla viivalla. Näistä kisoista varmaan tulee taas video materiaalia.

Tässä on kisa viikon lopun video linkit ja loppu tulos oli neljäs sija.
Alkuerä: http://www.youtube.com/watch?v=QmfctHsJPj4
semi: http://www.youtube.com/watch?v=lV6WvIcU0DM&feature=related
B Finaali: http://www.youtube.com/watch?v=yNuO8ocLSSk&feature=related
A Finaali: http://www.youtube.com/watch?v=k3k4NiYVou8&feature=related
« Viimeksi muokattu: 07.03.2011, 21:55:31 kirjoittanut tero 84 »

Poissa tero 84

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 rokkiralli/ tuleva rallisprint auto
« Vastaus #71 : 20.03.2011, 12:14:57 »
Viimeisen kilpailun jälkeen olen miettinyt volvon tulevaisuuden tarkoitusta ja tullut siihen tulokseen et auto ruvetaan pikku hiljaa muuttamaan rallisprinttiin. Volvoon pitää tehdä seuraavia muutoksia turvakaaret muuttaa saumattomaan putkeen, turvatankki (tilattu 30L jazz), Takalasi vaihtaa 3mm polykarbonaattiin (tallilla valmiiksi leikattuna odottaa vain vaihtajaansa), Ulkoinen sammutin, tuulilasi vaihtaa 5mm polykarbonaattiin, nascar verkkon kiinnitys vaihtaa ovesta turvakaareen ja akkulle pitää tehdä kotelo konttiin. Katsastus kortin tilasin AKK:sta ja luokkana SS. Kesän ajan ajelen vielä joitakin rokkiralli kisoja mitkä sattuu kiinnostamaan ja toivon et auto ei rutistuisi kovin pahasti niin ei tarvitsisi tehdä niin suurta työtä korin siistimisen kanssa. Kyseissä lajissahan piti olla kosketus kielto mikä ei enää näy käytännössä toimivan kosketukset ovat muuttuneet kilpailu tilanteiksi joista ei yleensä saa kukaan mitään sanktiota joten on paljon helpompi vaihtaa lajia siihen missä syyllisen löytää peiliin katsomalla jos auto on mennyt ruttuun. Kesän aikana tehdään tarvike hankintoja ja syksyllä ruvetaan sitten taas rakentamaan ja korista on tavoite tehdä niin siisti kuin omat taidot riittää elikkä kittiä vedetään pitkällä lastalla.

Poissa tero 84

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 rokkiralli
« Vastaus #72 : 17.04.2011, 20:43:07 »
Nyt on sitten volvoa päivitetty taas takalasin vaihdoin 3mm polykarbonaattiin ja eteen laitettiin se veitsi vakaaja josta pari kuvaa tässä https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5596602098061532578

https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5596602221759282706
Vakaaja kerettiin vielä testaamaan jäällä ja siellä tuntui ainakin pelaavan hienosti eikä kori enää kallistunut liikaa ja kurvi nopeuttakin saattoi tulla vähän lisää. Samalla reissulla sain sitten kokeilla yhtä BMW merkkistä kilvan ajoneuvoa jossa oli tehostettu nopea ohjaus ja se tuntui tosi kivalta. Joten piti nyt sitten ostaa itselle Opel corsan sähköinen tehostaja siihen pitäisi tulla ensi viikolla lisä poksi että saan sen pelaamaan volvossa. Kuvassa siis irtaallaan tämän näköinenpakettihttps://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5596602770256570114 Volvo on nyt sitten taas kerran siistitty jonkun näköiseen kuntoon seuraavia kisoja varten jotka on vilppulassa ensi viikon loppuna. Tänään laitoin sitten uudet liksit ja taakse ihan uudet revoluutionin vanteet edessä on vanhat revoluutionin vanteet edessä ja takana on ET0. Kuvissa tämän näköinen nyt https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5596602352897414258
https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5596602481875831202
https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5596602670320962690

Tähän vielä lopuksi kuvia kaudelta 2009 ja 2010 molemmat palkinto kuvat ovat otettu rantasalmelta Kuvista näkee miten on volvon ulko muoto muuttunut tässä vuosien varrella
Kuvat 2009
https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5596603843720946242
https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5596603966094170114

Kuvat 2010
https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5596604100236814962
« Viimeksi muokattu: 17.04.2011, 20:56:30 kirjoittanut tero 84 »

Poissa tero 84

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 rokkiralli
« Vastaus #73 : 22.04.2011, 22:30:46 »
Tänään saatiin sitten kiinni tuo opelin tehostin paketti ja sehän meni paikalleen melkein heittämällä. Volvon virtalukko paketti kävi opelin ohjaus akselin päälle ilman mitään väli palikoita. Ylä pään sai siis kiinni volvon omilla kiinnitys pisteillä. Alapäähän kävi Opelin omakiinnike hieman eri asentoon vääntämällä ja hitsaamalla 50mm latta raudan pätkän jatkeeksi siihen ja tekemällä siihen reijät mitkä kävi taas volvon oman ohjaus akselin alapään kiinnikkeisiin.Tuliseinään piti sitten tehdä nailonista tuki laakeri. Siitä laitoimme menemään toisesta volvosta otetun konehuoneen puoleisen ohjausakselin pätkän kun sen poori kävi suoraan siihen ristikkoon mikä oli yhdistetty volvon omaan ohjaus akseliin. Opelin ja Volvon ohjaus akselit yhdistyivät sitten ohjaamon puolella sorvin ja hitsaus koneen avustamina. Sitten vain sähköt ohjeen mukaan paikalleen ja ensi testi tallin pihalla vaikutti varsin mukavalta ohjaus oli oikeasti tosi herkkä nyt jaksaa käännellä vaikka paikallaan pyöriä yhdellä kädellä. Valitettavasti projekti kuvat jäi taas ottamatta mut tässä valmiista paketista pari kuvaa.https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1&gsessionid=f3Sj8zXYE4efOmlzZno43A#5598486573631437122
https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1&gsessionid=f3Sj8zXYE4efOmlzZno43A#5598486439806726946

Poissa tero 84

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 rokkiralli
« Vastaus #74 : 24.04.2011, 22:55:07 »
Nyt on sitten kisa kokemuksia uusista muutoksista ja kaikki muutokset olivat erittäin onnistuneita varsinkin tuo ohjaustehostimen laittaminen helpotti paljon ajamista. Tehostin tuntuu olevan niin tehokas että jos tehostuksen piti ihan täydellä teholla niin silloin meni liian herkäksi ja tunnottamaksi. Veitsi vakaaja taas tuolla etupäässä tuntui toimivan kanssa moitteettomasti ja volvo halusikin kulkea välillä kurvissa etu tassu ilmassa. Kisan jälkeiset volvo kuvat on lisätty kuva kansioon tässä vielä linkki niihin.https://picasaweb.google.com/100788664114614151495/DropBox?authkey=Gv1sRgCOG2hf3N7LPtngE&pli=1#5599238115737169970

 

Autoracing  KL-varaosat