Ei muuten tiedä, räiskäsee vaan kipunan tietyn ennakkotaulun mukaan eykk ja eakk. Sylinterikohtaisista tahdeista tuo ei tajua mitään. Jakaja sitte rätkäsee kipunan oikeeseen osoitteeseen 
http://www.volvowiringdiagrams.com/volvo/Ignition%20Systems/Volvo%20TP2031397-1%20Ignition.pdf
EZK käsittelee asiaa niin, että pytyt on A, B, C ja D, eikä sitä kiinnosta samalla tavalla se, mitä sylinteri se niistä neljästä on. Mutta EZK hanskaa nakutuksen ja esisytytyksen muistaakseni 15 astetta ennen kipinää 55 astetta kipunan jälkeen väliltä, jossa se ainoastaan "kuuntelee" nakutusanturia.
Jakaja sitten huolehtii siitä, että se menee oikeaan pyttyyn tahtien suhteessa, millä tiedolla ei taasen ole EZK:lle mitään merkitystä.
Ja koneen asennon EZK tietää tarkkemmin kuin 1/60 kierros (6 astetta) vauhtipyörän 60/2 systeemistä johtuen. reikien välillä asiaa käsitellään ajan funktiona.
Kannattaa muuten lukea huolella se linkkaamasi manuaali. Itse olen opuksen lukenut neljästi ja taidan lukea sen taas uudelleen....

Onhan se kenties ajonaikana mahdollista että EZK säätää pyttykohtaisesti kipinää, mutta se perustuu vain sen ajokerran aikana opittuihin juttuihin jos se ohjelma on oikeasti tehty niin että se laskee jokatoisella kierrokselle menee näihin pyttyihin ja jokatoisella sitten kahteen muuhun. Kumpikaan purkki kun ei tiedä, mikä pytty on työvuorossa, mutta toisaalta tietäävät tasan tarkkaan onko kyseessä pariton vai parillinen kierros koneen käynnistymisestä.
Juurikin näin, koska EZK:ta ei kiinnosta kuin se, että se tietää missä kohden koneen 1-pytyin tahtia mennään. Se voi aloittaa laskemisen vaikka pytystä 3....
LH:ta kiinnostaa vielä vähemmän se sylinterin numero mutta se kaipaa tietoa kierrosluvusta ja sen muutoksista. Ajallisesta sykronomisoitumisesta LH:n ruiskutusajankohdan suhteen en osaa sanoa mitään mitattua. Täytynee tutkia joskus.
Tiettävästi EZK ei opiskele mitään pysyvää, vaan hanskaa nakutuksenkin vain silloin kun sitä esiintyy ja muutoin mennään kartoilla kierrosluvun, lämpötilan ja LH:n antaman kuormatiedon pohjalta.
Itse en ollenkaan usko tähän mahdollisuuteen, vaan jos joku tämän osoittaa vääräksi niin vallan komeeta.
En ole varma mitä tarkoitat? Selvennätkö?
Et ole hakoteillä, kyllä lh-mukautuu vähän isompiin suuttimiin, eikä kulutus normaalikäytössä nouse.
Ymmärtääkseni tuo lh-2.4 ymmärtää isompia suuttimia paremmin kuin 850 mallin ecu.
Kohtahan se nähdään.... Löin kiinni justiinsa 280155830 suuttimet!

Enkä nollannut LH:ta! :hello:
Hyvin olet tuota EZK-manuaalia muuten lukenut!

Maksimi viivästys on 14 astetta EZ116K:lla ja pikkukierroksilla se askeltaa 2,3 asteen välein ja isoilla 2,6 asteen askelilla. Ennakkoa se palauttaa 0,375 astetta kerrallaan!

on vakio suuttimet ja ei ole seos mittaria. luulen tuon kyllä kestävän kun maksimi ahtoja ei ole varmasti minun ajossa montaa sekunttia kerralla. tiedän että sinä (vai olikoha joku muu) olet kyllä mitannut että vakio suuttimet ovat tapissa jo pienemmillä ahdoilla.
Vakiosuuttimilla baari on tapissa suuttimistakin ja IMMusta erityisesti! Sen 0,8 baaria bensalla se on matkassa mukana.
Lastuilla (molemmat) nakutteli iloisesti haljenneella hukkaportin letkulla ja paineetkin piikkailivat imusarjassa siellä 1,3-1,4 baaria alle 4000rpm ja sen yli en edes kokeillut, koska hölläsin kaasua aina kun rapsahti.
Ja laihalla seoksella ne sekunnit ovat pitkiä! Kysy vaikka miten ihmeessä vartilla tulee mäntäpistiäinen visiitille, vaikkei veto kestä edes kymmentä sekuntia!
Valitettavasti LH ei noteeraa mitenkään sekuntien mittaista laihalla olemista mitenkään.
Eikä LH:n tarvitse ymmärtääkkään suuttimien 99% aukioloaikaa, koska sitä
ei koskaan tapahdu tehdaskokoonpanossa! Virittäminen onkin juttu, mihin LH:n ei ole koskaan edes kuviteltu sopeutuvan! :hello:
tästä voitas melkein päästä seuraavaan aiheesen että ymmärtääkö lh jos laittaa isommat suuttimet että normaali ajossa ei suihkuta liikaa bensiiniä? vissiin jos meinaa yli 400cc suuttimet laittaa niin imm:ua on isonnettava.
IMMua on isonnettava heti kun ahdot menevät sen 0,8 baarin yläpuolelle, jos haluaa, että IMMu ymmärtää virtaamista yhtikäs mitään ja ettei mene lambda-säädössä closed-loop tilaan (lambda määrää sopan määrän).
Jos suuttimet isontuvat kovinkin paljon, on LH:n suutinvakiota muutettava samassa suhteessa. Koska sille suuttimien koon muutosten hanskaamiselle on maksiminsa.
Katselen juuri itse, hanskaako LH liki yli 20% muutoksen vaiko ei. Jos ei, niin veivaan suutinvakion oikeaksi ja jatkan sitten...

olenko ihan hakoteillä?
Juu ja et!
