Se voi olla, että olen tähän esson-baari totuuteen osasyyllinen, mutta asia on kyllä irroitettu asiayhteydestä ja käsitettykin väärin.
Sinua en ajatellut tai viitannut tuossa asiassa, vaan itse väitteeseen, joka on elänyt suhteellisen sitkeästi täällä ja harrastajien keskuudessa, vaikka se on epätosi!

016 immu alkaa olla aika tapissa 3500 rpm kohdalla jos ahtoja on nostettu ja turbona on jokin muu kuin 13C. Lambda-juttu on taasen muuttanut muotoaan siitä että täyskaasuvedossa ei lambda-anturi millään ehdi korjaamaan seosta jos "kartta" ei ole kohdallaan.
Jo vakiolla 13C kombolla tuo 016 IMMu on tapissa, jos ahtoja on se 0,8 baaria, saati sitten isommilla ahdistimilla!
Lambda ehtii kyllä hienosti mukaan vaikka 6000rpm lukemissa, kunhan se on riittävän tuore (=nopea).
Voin kokemuksesta sanoa (mikattua dataa
tm), että lambda-korjaus toimii moitteettomasti 6000rpm lukemissa.
Tosin perus lambda-säädön nopeus on vain se >50ms jolla sitä säädetään. Tämäkin on kiinni parametreistä.
Joten 1200rpm lukemissa säätö toimii per kierros.
Jos kartta on kovin pahasti poskellaan, homman nimen määrää sovelettu PID-säädin ja sen parametrit.
Paska PID-säädin ei pysy kyydissä ja säädetty kestää kyydissä oikein hyvin.
Ja voin heti sanoa, että PID-säätimen arvot on saatu perus koneelle kohdilleen 9XX-sarjan loppupään bineissä! Toki se vaatii hitusen muutamien vakioiden säätämistä vaikkapa 984 bineissä.
Jotenkin väsyttää, kun välillä tuo signal/noise-ratio kasvaa vähän liikaa.
Jep!
S/N olisi syytä pitää asiallisissa 10/12dB arvoissa aina, modulaatiosta riippuen!
