Proturbo  Autodiagnoosi

D4 Savuttaa

  • 26 Vastauksia
  • 7108 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Volvosteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
D4 Savuttaa
« : 10.04.2020, 09:44:23 »
Helou!

Osaako joku sanoa mitä tulee odottaa korjaamon analyysiksi, kun käynnistin auton eilen työpaikan pihassa, ja huomasin hetken päästä etten enää nähnyt taakseni paksun vaalean savupilven takia?

Moottori kävi mielestäni ihan normaalisti. Savu haisi kitkerälle ja pakoputken päät oli märät.

Sammutin auton ja soitin hinurin paikalle, mutta auto tarkastetaan vasta ensiviikon puolella.

Mittarissa nyt 123tkm ja auto viikko sitten huollettu ja samalla tehtiin takaisinkutsu.

Onko kenelläkään kokemusta samanlaisesta viasta?  :idiot2:

Moottori malli D4204T5.
̶S̶6̶0̶ ̶D̶3̶ ̶2̶0̶1̶1̶
 ̶V̶6̶0̶ ̶D̶4̶ ̶2̶0̶1̶4̶
XC60 D4 AWD 2015

Poissa volvo2020

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: D4 Savuttaa
« Vastaus #1 : 10.04.2020, 10:48:54 »
Todennäköisesti liittyy tuohon takaisinkutsupäivitykseen veikkaan. Kaikki tietenkin mahdollista.

Katso tästä ketjusta mitä ongelmia muilla on ollut niin löytyykö vastaavaa?

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=109898.0

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D4 Savuttaa
« Vastaus #2 : 10.04.2020, 11:11:47 »
Sankka valkoinen savu viitannee jäähdytysnesteeseen
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa volvo2020

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: D4 Savuttaa
« Vastaus #3 : 10.04.2020, 11:15:22 »
Sankka valkoinen savu viitannee jäähdytysnesteeseen

Peukku tälle. Samaa itsekin mietin ja juurikin takaisinkutsun jälkeen on porukalle tullut ongelmia jäähytysnteiden kanssa todennäköisesti liittyen egr jäähdyttimeen. Eiköhän se pajalla selviä.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D4 Savuttaa
« Vastaus #4 : 10.04.2020, 13:56:07 »
Kylläpä tuli melkoinen spektaakkeli noista takaisinkutsuista..
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Vs: D4 Savuttaa
« Vastaus #5 : 10.04.2020, 15:56:26 »
Niin... ellei savu tullut rikkinäisestä webastosta, niin kaipa se egr-cooleri päästää nyt vedet sylinteriin. Tai sitten ei liity mitenkään tuohon takaisinkutsun. Mikä näistä näkemättä tietää...
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Volvosteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
Vs: D4 Savuttaa
« Vastaus #6 : 14.04.2020, 12:39:10 »
Noniin selvisi syy. Egr cooleri päästää moottoriin vedet. Maahantuoja maksaa tämän lystin   ::)
̶S̶6̶0̶ ̶D̶3̶ ̶2̶0̶1̶1̶
 ̶V̶6̶0̶ ̶D̶4̶ ̶2̶0̶1̶4̶
XC60 D4 AWD 2015

311

  • Vieras
Vs: D4 Savuttaa
« Vastaus #7 : 14.04.2020, 13:51:06 »
Mielenkiintoista, jotenkin vaikuttaa tuo v:n EGR-cooleri olevan tuon moottorin ns. "Akilleen kantapää".
Tuntuisi olevan kohta useammankin ongelman yhteydessä esillä, syystä tai syyttä..
Tietääkö kukaan, missä näitä kiusankappaleita oikein väsätään ja onko tismalleen samanlaisia muissakin Volvon auto-/moottorimalleissa, eikä vain näissä 4-pyttyisissä D4:ssa ?
Ei kai noita vaan väkerretä vaikkapa Kiinassa, johon Volvolla(-kin) on vahvat yhteydet..
Mitenhän tämä takaisinkutsun yhteydessä toteutettu nesteen kiertosuunnan muutos vaikuttaa sen elinkaareen, + vai - ?

(Minullehan tuo lämppäri vaihdettiin ihan suosiollla jonkun havaitun pikkuvuodon vuoksi, vaikkakaan en edellenkään tiedä vuodosta, mikä/missä ?)

Poissa volvo2020

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: D4 Savuttaa
« Vastaus #8 : 14.04.2020, 18:50:05 »
Noniin selvisi syy. Egr cooleri päästää moottoriin vedet. Maahantuoja maksaa tämän lystin   ::)

Hieno homma, että selvisi ja maahantuoja asianmukaisesti hoitaa homman !

Paljonko autolla ikää? Kilometrejä sen verran maltillisesti niin varmasti senkin vuoksi tulivat noin hyvin vastaan.

Poissa volvo2020

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: D4 Savuttaa
« Vastaus #9 : 14.04.2020, 18:52:13 »
Mielenkiintoista, jotenkin vaikuttaa tuo v:n EGR-cooleri olevan tuon moottorin ns. "Akilleen kantapää".
Tuntuisi olevan kohta useammankin ongelman yhteydessä esillä, syystä tai syyttä..
Tietääkö kukaan, missä näitä kiusankappaleita oikein väsätään ja onko tismalleen samanlaisia muissakin Volvon auto-/moottorimalleissa, eikä vain näissä 4-pyttyisissä D4:ssa ?
Ei kai noita vaan väkerretä vaikkapa Kiinassa, johon Volvolla(-kin) on vahvat yhteydet..
Mitenhän tämä takaisinkutsun yhteydessä toteutettu nesteen kiertosuunnan muutos vaikuttaa sen elinkaareen, + vai - ?

(Minullehan tuo lämppäri vaihdettiin ihan suosiollla jonkun havaitun pikkuvuodon vuoksi, vaikkakaan en edellenkään tiedä vuodosta, mikä/missä ?)

Aika uusi volvokuski olen niin vähän huono vielä vastaamaan kaikkeen, mutta jonkin aikaa seurannut tuota takaisinkutsuketjua mihin tämäkin topic liittyy. Aika usella on tullut ongelmia egr coolerin kanssa ja alkanut painetta kerätä järjestelmään tai hävittämään nestettä. Ilmeisesti ruotsin foorumeilla useita tapauksia.

Poissa Volvosteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
Vs: D4 Savuttaa
« Vastaus #10 : 14.04.2020, 19:30:08 »
Hieno homma, että selvisi ja maahantuoja asianmukaisesti hoitaa homman !

Paljonko autolla ikää? Kilometrejä sen verran maltillisesti niin varmasti senkin vuoksi tulivat noin hyvin vastaan.

Auto on 2014 vuosimallia.

Haisee siltä että ei todellakaan ole ensimmäinen laatuaan tämä, kun kitisemättä maksavat remontin. Ja tosiaan kerkesin ajaa vain viikon takaisinkutsu huollon jälkeen joten epäilen, että se takaisinkutsu aiheutti tuon coolerin hajoamisen  >:(
̶S̶6̶0̶ ̶D̶3̶ ̶2̶0̶1̶1̶
 ̶V̶6̶0̶ ̶D̶4̶ ̶2̶0̶1̶4̶
XC60 D4 AWD 2015

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 416
Vs: D4 Savuttaa
« Vastaus #11 : 14.04.2020, 19:31:48 »
Aika usella on tullut ongelmia egr coolerin kanssa ja alkanut painetta kerätä järjestelmään tai hävittämään nestettä. Ilmeisesti ruotsin foorumeilla useita tapauksia.

Taisi olla 3  joilla oli EGR- jäähdytin vuoto, alentunut suorituskyky ja häiriövalo on joillakin syttynyt päivityksen jälkeen. 1 oli jo ennen kuin päivityksistä oli tietoakaan.

En nyt seuraa kaikkea, mutta kuitenkin 60, 70 ja 90 sarjojen keskusteluaiheita tulee lueskeltua. 90-sarjasta en ole huomannut yhtään, vaikka niitäkin (käyttäjiä) on Ruotsalaisella forumilla paljon, voisinpa sanoa, että enemmän kuin täällä, kuten myös muitakin mallien käyttäjiä.

E: korjattu kpl määrä. Niin, ja moni rohkenee kertoa, että ei ongelmia päivityksen jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 14.04.2020, 20:25:30 kirjoittanut gubbe »

Poissa Volvosteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
Vs: D4 Savuttaa
« Vastaus #12 : 14.04.2020, 19:34:45 »
Osaako kukaan sanoa että aiheutuuko tuosta jäähdytysnesteen vuodosta moottoriin jotain lisäharmia? Tukkiiko mahdollisesti jotain tärkeitä paikkoja? Että palaako moottori tuosta enää entiselleen...  :idiot2:
̶S̶6̶0̶ ̶D̶3̶ ̶2̶0̶1̶1̶
 ̶V̶6̶0̶ ̶D̶4̶ ̶2̶0̶1̶4̶
XC60 D4 AWD 2015

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D4 Savuttaa
« Vastaus #13 : 14.04.2020, 19:53:20 »
Ja tosiaan kerkesin ajaa vain viikon takaisinkutsu huollon jälkeen joten epäilen, että se takaisinkutsu aiheutti tuon coolerin hajoamisen  >:(

Siinähän nestekierto käännetään toisinpäin. Mahtaakohan olla nyt vähän turhan kova paine vähän väärällä puolella ja vanhat coolerit sanoo poks ???
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Volvosteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
Vs: D4 Savuttaa
« Vastaus #14 : 14.04.2020, 20:01:27 »
Siinähän nestekierto käännetään toisinpäin. Mahtaakohan olla nyt vähän turhan kova paine vähän väärällä puolella ja vanhat coolerit sanoo poks ???

Luultavasti... On kyllä päin v****a suunniteltu homma..  :D
̶S̶6̶0̶ ̶D̶3̶ ̶2̶0̶1̶1̶
 ̶V̶6̶0̶ ̶D̶4̶ ̶2̶0̶1̶4̶
XC60 D4 AWD 2015

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron