Carcom Oy  Elekma

aisin 55-50 vetarin irrotus

  • 13 Vastauksia
  • 1812 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
aisin 55-50 vetarin irrotus
« : 12.05.2020, 12:00:02 »
Oikean pitkän vetarin stefa tiputtaa ja pitää vaihtaa, eli tuleeko öljyä paljonkin ulos, jos autoa kallistaa ylös vaikka vähän reilummin ? Ilmeisesti pitää alapallo ja ainakin tukilaakeri irrottaa, että saa vetarin ulos.

Poissa VolvoTohtori

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: aisin 55-50 vetarin irrotus
« Vastaus #1 : 12.05.2020, 13:30:45 »
Tapoja on monia ite irrotin vain jarrusatulan ja iskarin, menee noi pallojen kumit sen verran helposti rikki.
Ei tullut yhtään öljyä vasemmasta.

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Vs: aisin 55-50 vetarin irrotus
« Vastaus #2 : 12.05.2020, 13:58:26 »
Eli irrotit iskarin alapäästä ? Mulla ei ole työkaluja säätää kamppeeria kohdalleen. Tosi on, että kumilla on tapana hajota siinä hommassa. Pitänee yrittää olla varovainen...

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: aisin 55-50 vetarin irrotus
« Vastaus #3 : 12.05.2020, 14:18:02 »
Omasta mielestä joka tapauksessa edessä on reissu nelipyöräsuuntaukseen, niin olka-akselin irroitus iskaritolpasta on se minkä itse tekisin. (niin ja jarrusatula pitää tietenkin irroittaa)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2536
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: aisin 55-50 vetarin irrotus
« Vastaus #4 : 12.05.2020, 14:31:47 »
Ei sieltä tule ollenkaan öljyä.. Pelkästään booreilla laatikossa.
VolvoRyhmä@Facebook

V70 D3 Ocean Race -12 & 144 B18A -67

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Vs: aisin 55-50 vetarin irrotus
« Vastaus #5 : 12.05.2020, 14:57:22 »
OK. Taidan kans taipua tuohon iskarin irroitukseen, koska se tosiaankin taitaa olla järkevintä. Kiitos vinkeistä.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10041
  • Teiden tukko
Vs: aisin 55-50 vetarin irrotus
« Vastaus #6 : 12.05.2020, 14:57:52 »
Alapallo on kartiolla tukivarressa kiinni. En näe suurta riskiä hajottaa sen kumia.

Itse ottaisin alapallosta tukivarren irti. Ei tartte irrottaa mitään muuta. Vetoakselista napapultti ja tukilaakerista kansi irti ja vetää vetarin pois. ???

Alatukivarren irroittaminen alapallosta helpottuu kun käytössä on Volvon erikoistyökalu tai niin kuin omassa tapauksessa, sellainen tehtiin.

Omasta seitenkymppisestä oli apurunko irti syksyllä eikä vieläkään ole käynyt pyörin suuntauksessa. :P
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: aisin 55-50 vetarin irrotus
« Vastaus #7 : 12.05.2020, 15:04:10 »
Itse ottaisin alapallosta tukivarren irti. Ei tartte irrottaa mitään muuta. Vetoakselista napapultti ja tukilaakerista kansi irti ja vetää vetarin pois. ???

Nosturilla työskennellessä tekisin itsekin varmasti näin.

Pukkien päällä on mukavampi irroittaa satula ja ne kaksi pulttia iskaritolpan alapäästä kun alapallo tukivarresta. Ja siinä tosiaan pitää jollakin konstilla vielä väännellä sitä tukivartta alaspäin.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10041
  • Teiden tukko
Vs: aisin 55-50 vetarin irrotus
« Vastaus #8 : 12.05.2020, 15:09:23 »
Nosturilla työskennellessä tekisin itsekin varmasti näin.

Pukkien päällä on mukavampi irroittaa satula ja ne kaksi pulttia iskaritolpan alapäästä kun alapallo tukivarresta. Ja siinä tosiaan pitää jollakin konstilla vielä väännellä sitä tukivartta alaspäin.

Aivan totta. Sen verran on iän myötä tullut kermap*rseeksi, että ilman nosturia en edes alkaisi tuollaista hommaa tekemään.

Mutta, jos koko etupää on ilmassa tai irrottaa koiranluun, niin siltikin lähtisin irrottamaan tukivartta alapallosta. Kaiken lisäksi, jos auto ei ole nosturilla, niin tuohon vuotavaan akselitiivisteeseen on todella hankala päästä käsiksi.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Vs: aisin 55-50 vetarin irrotus
« Vastaus #9 : 12.05.2020, 15:26:24 »
Joo kyllä siinä pitää olla pitkä kanki, kun vääntää pallon irti. On myös totta, että se tilke on aika kaukana pääsät käsiksi. Onko muuten tietoa stefan mitoista ? Nimarkilla joku on 63-40-8,6.  Autodocilta en saa selvää, että mikä on oikea. Teillä on asiantuntemusta asiasta.
Onko stefat erikokoiset oikealla ja vasemmalla, kun Alvadi tarjoaa myös 75-40-10 samaan laatikkoon tuon edellisen lisäksi? Kumpi on sitten pitempään ? :-\
« Viimeksi muokattu: 12.05.2020, 17:24:33 kirjoittanut vikki »

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Vs: aisin 55-50 vetarin irrotus
« Vastaus #10 : 12.05.2020, 18:13:07 »
Turbo 242, minkälainen työkalu sulla on pallon irroitukseen ja meneekö sillä takaisinkin ? Kuva olis kiva, että voisin tekaista itellekkin. :)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10041
  • Teiden tukko
Vs: aisin 55-50 vetarin irrotus
« Vastaus #11 : 12.05.2020, 19:24:24 »
Turbo 242, minkälainen työkalu sulla on pallon irroitukseen ja meneekö sillä takaisinkin ? Kuva olis kiva, että voisin tekaista itellekkin. :)

Mittoja en osaa sanoa, ne joutuu itse mittaamaan. Tuo on käytännössä kuvan pohjalta Volvon työkalusta tehty oma versio. :D Muuten suora putki, mutta varressa on koukku joka sattuu tukivarressa olevaan reikään.


Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Vs: aisin 55-50 vetarin irrotus
« Vastaus #12 : 12.05.2020, 19:43:59 »
Jummijammi, tuon perusteellahan voi helposti tehdä työkalun tukivarren irtivääntämiseen vaikka ite soveltaen. Kiitos kuvasta.
Taidan tilata molemmat stefat, joita kauppiaat ehdottaa eli onhan siinä sitten mitä vaihdella vaikka myöhemmin. Josko sitten eri kokoiset oikealla ja vasemmalla.  :)

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6403
Vs: aisin 55-50 vetarin irrotus
« Vastaus #13 : 14.05.2020, 12:36:25 »
Meillä tais olla samassa hommassa lankku jonka ympäri ketju
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

Futurez  Kulkukoira