Tässä on kertomukseni ja kokemukseni yrityksestä sovittaa E39 bemarin sulaketaulu Volvo 240:iin.
Termit eivät vättämättä ole tässä oikein, mutta toivottavasti idea menee perille.
Johtojen värit ovat lähestulkoon samat kuin alkuperäisessä johtosarjassa (-83 ja -85), jos on jotakin erilaista, mainitsen siitä erikseen. Tämä ei myöskään ole lopullinen versio, tästä puuttuu esimerkiksi radion johdot kokonaan.
En ole mikään asiantuntija tai sähkömies ja tämä muutos on erehdysten, onnistumisien, tämän hetkisen kokemuksen ja sähkökaavioiden lukemisen tulosta.240:n sulaketaulu on tunnetusti yksi auton heikoista kohdista, ja sen sijainti vasemman puolen jalkatilassa a-pilarin alla altistaa sulaketaulun epämieluisille olosuhteille. Myöskään autossa käytettävät vanhanaikaiset keraamiset-/posliinisulakkeet ja eivät auta, jos kontaktipinnat ovat päässeet hapettumaan.
Tässä bemarin sulaketaulussa on käytössä nykyaikaisemmat laattasulakkeet, joilla saa paremman ja varmemman liitoksen, eikä jännitehäviötä pitäisi syntyä yhtä paljoa, kuin Volvon alkuperäisillä sulakkeilla.
Itse ostin tämän bemarin sulaketaulun eBaysta parilla kympillä.
Paikkoja sulakkeille on 45 kappaletta, mutta johtoja ei mene joka paikkaan.
Lisäksi osa näistä bemarin johdoista on todella ohuita, Volvon pienimmätkään johdot eivät ole yhtä ohkaisia.
Tässä sulaketaulussa käytettäviä
liittimiä saa ostettua esim. Motonetista jos haluaa tehdä alusta asti omilla johdoilla.

Volvoissa (-79 eteenpäin) on 16 sulaketta, mutta kun aloin suunnittelemaan tätä muutosta, päätin hajauttaa Volvon alkuperäistä järjestystä useammalle sulakkeelle. Tarkoituksena oli vähentää yhden sulakkeen kuormitusta ja vian ilmetessä helpottaa selvitystyötä.
Muutama näistä saattoi olla hieman
over kill, kuten äänimerkin laittaminen omalle sulakkeelle. Huomiovalojen valko-punainen johto sai alunperin virran "hyppyjohdolla" sini-keltaisesta johdosta, mutta järjestin tämä nyt yksinkertaisemmin.
Lisäksi halusin lisätä omat liittimet auton johtosarjan ja sulaketaulun välille. Jos se joskus tarvitsee irrottaa, käy se helpommin kuin alkuperäisessä, jossa on vain liittimiä ilman suurempia merkintöjä ja niiden kanssa voi mennä nopeasti sekaisin jos ei tiedä mitä tekee.
Sulakkeet vaihtuvat uusiin seuraavasti: vanhat 8A sulakkeet vaihtuvat 7,5A sulakkeisiin, 16A -> 15A ja 25A löytyy suoraan samana.
7,5A ja 15A sulakkeet vaihtuvat aavistuksen pienempiin kuin alkuperäiset, tämän mahdollisen muutoksen näkee vain kokemuksen kanssa.
"Virran syöttöpuolella" on kuusi johtoa.
-Keltainen (
Y) joka antaa antaa virtaa virtalukon I ja II asennoissa.
-Kelta-punainen (
Y-
R) joka tulee polttoainepumpun releeltä ja menee tankissa olevalle pumpulle
-Punainen (
R) jatkuva virta suoraan akulta.
-Sini-keltainen (
BL-
Y) joka antaa virtaa virtalukon II ja III asennoissa.
-Valko-sininen (
W-
BL) joka tulee konehuoneessa olevalta valojen releeltä (että takasumuvalot saa päälle vain silloin kun ajovalot ovat päällä ja virtalukko II-asennossa).
-Valkoinen (
W) virta valokytmieltä.

Sulakkeilta auton eri laittelle menevät johdot ovat siis lähestulkoon saman värisillä johdoilla ja samoilla paikoilla kuin alkuperäisessä sulaketaulussa, mutta hieman hajautettuna.
-Sulakkeet 1-5 saavat virran virtalukon keltaiselta johdolta (asennot I ja II).
-Sulake 6 saa virran polttoainepumpun releeltä kun virtalukko on joko asennossa II tai III.
-Sulakkeet 7-13 saavat virran suoraan akulta.
-Sulakkeet 14-22 saavat virran virtalukon sini-keltaiselta johdolta (asennot II ja III).
-Sulake 23 saa virran konehuoneessa olevalta valoreleeltä.
-Sulakkeet 24-27 saavat virran valokytkimen valkoiselta johdolta.

-1 Musta (SB) - Tupakansytytin (myöhemmin myös radio)
-2 Keltainen (
Y) - Tuulilasin pyyhkijän moottori
-3 Keltainen (
Y) - Äänimerkki
-4 Valko-musta (
W-SB) - Puhaltimen moottori
-5
Tyhjä-6 Kelta-punainen (
Y-
R) - Polttoainepumppu tankissa
-7 Vihreä-punainen (
GN-
R) - Jarruvalot
-8 Punainen (
R) - Polttoainepumpun rele
-9 Vihreä (
GN) - Sisustan valot (myös takaluukun ja konehuoneen valot)
-10 Vihreä (
GN) - Keskuslukitus
-11
Tyhjä-12 Vihreä-valkoinen (
GN-
W) - Hätävilkut
-13
Tyhjä-14 Valko-punainen (
W-
R) - Huomiovalot
-15 Sininen (
BL) - Ylivaihde
-16 Sini-keltainen (
BL-
Y) - Penkinlämmitin
(pitäisi olla sininen johto)-17 Sini-keltainen (
BL-
Y) - Takalasin lämmitin
-18 Sini-keltainen (
BL-
Y) - Peruutusvalot
-19 Sini-punainen (
BL-
R) - Polttoainepumpun rele (virtalukolta on/off)
-20 Sini-punainen (
BL-
R) - Mittariston valot
-21 Sini-punainen (
BL-
R) - Vilkut
-22
Tyhjä-23 Valko-sininen (
W-
BL) - Takasumuvalot
-24 Valkoinen (
W) - Vasemman puolen valot
-25 Valkoinen (
W) - Rekisterikilven valot
-26 Harmaa (GR) - Oikeanpuolen valot
-27 Harmaa (GR) - Kojelaudan valot
Tämä bemarin sulaketaulu on luultavasti tarpeeksi kapea sopiakseen Volvon alkuperäisen suletaulun paikalle, mutta jo aiemmin mainittujen seikkojen vuoksi halusin siirtää sen paremmin hytin puolelle.
Koska kaikkia 45:tä paikka ei tarvitse, katkaisin sulaketaulun 30 sulakkeen kohdalta ja koska yllätys-yllätys autossa ei ole valmista paikkaa mihin kiinnittä tämä, piti minun tehdä oma kannake.
Tämän kannakkeen ja sulaketaulun sitten pulttasin kojelaudan tukirautaan ratin alle vasemmalle puolelle, näin johtoja ei tarvitse lyhentää kuin hieman.

Tukirauta "nousee" hieman vasemmalta puolelta, joten shimmasin sulaketaulun tasaiseksi muutamalla prikalla.
Sulaketaulun viimeiset paikat (28-30) ovat hieman hankalassa paikassa, mutta eivät myöskään (tällä hetkellä) käytössä, ja vasaralla saa lisää tilaa.
