Elekma  Autoracing

Dieselin pakokaasumittaus hirvittää

  • 18 Vastauksia
  • 4749 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kestosippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 320
  • www.vrcf.fi
Dieselin pakokaasumittaus hirvittää
« : 14.07.2020, 15:00:41 »
Kyllä tuntui kamalalta kun katsastusmies polki kaasun lattiaan ilman mitään kuormitusta.
Omalla ajotyylilläni kierrokset pysyy alle kolmen tonnin joka tilanteessa mutta katsastusmies polki viidentonnin hujakoille pakokaasutestissä.
Pakokaasut olivat kyllä hyvissä arvoissa eikä ollut muutakaan valittamista mun Vollesta.

Katsastusmies sai mut kuitenkin ostamaan törpön Forte-nimistä Diesel Fuel Conditioner polttoainejärjestelmän huoltolitkua jonka tyhjensin täyteen tankkiin "huoltamaan" diesel-laitteita. Tiedä sitten onko se hyväksi mutta uskoin ammattimiehen sanaan. Hän sanoi että se puhdistaa kaikki paikat tankista pakoputken päähän asti.
V70 2,4d automaatti  vm.2010 (D5244T14)

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Dieselin pakokaasumittaus hirvittää
« Vastaus #1 : 14.07.2020, 15:04:36 »
Kyllä tuntui kamalalta...

Totta, kamalalta se tuntuu/kuulostaa, mutta ei tuo näitä vehkeitä silti hajota tai ole vahingoksi. :)

Pikemminkin voisi sanoa, että hyvää tekee välillä vähän antaa kierroksia. Itselläni on tapana ajaa noin 10 kilometrin matka ennen katsastusta pienemmällä vaihteella siten, että kone saa kierroksia. Ainakin vanhoissa TDI-nokivasaroissa tämä vähän auttoikin savuarvojen kanssa.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3444
Vs: Dieselin pakokaasumittaus hirvittää
« Vastaus #2 : 14.07.2020, 15:05:26 »
Et oo ainoa, jota se kärymittaus hirvittää. Toki kone sen varmasti kestää, kyllähän dieseliä pitää nimenomaan välillä käyttää kunnon kierroksilla, muutenhan menee koko mylly tukkoon. Itse kuumottelen lähinnä automaattivaihteistoa tuossa, eihän se rikki siitä naps mene, mutta tuskin se mitään positiivistakaan aiheuttaa. Itselläni on 2006 vuoden XC70 D5 automaattina ja olen pitänyt huolen, että kierrokset eivät ylitä kolmea tonnia tuossa testissä. :)

Poissa kestosippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 320
  • www.vrcf.fi
Vs: Dieselin pakokaasumittaus hirvittää
« Vastaus #3 : 14.07.2020, 15:25:16 »
Et oo ainoa, jota se kärymittaus hirvittää. Toki kone sen varmasti kestää, kyllähän dieseliä pitää nimenomaan välillä käyttää kunnon kierroksilla, muutenhan menee koko mylly tukkoon. Itse kuumottelen lähinnä automaattivaihteistoa tuossa, eihän se rikki siitä naps mene, mutta tuskin se mitään positiivistakaan aiheuttaa. Itselläni on 2006 vuoden XC70 D5 automaattina ja olen pitänyt huolen, että kierrokset eivät ylitä kolmea tonnia tuossa testissä. :)

Hirvaako sille inssille sanoa että et sitten revitä mun konetta? Pakokaasutestihän on siinä syynin alussa  :-[

Mulla oli aiemmin vanha Transiitti ja siinä ei inssi millään saanut kierroksia nousemaan neljääntonniin vaikka yritti puolen tusinaa kertaa. Alkoi tutkimaan että mä olen kaasuvipuja rotjannut että ei nouse ylemmäs. Kelpuutti sitten kuitenkin sen alle neljäntonnin varvit vaikka ei kuulemma olis saanu.
« Viimeksi muokattu: 14.07.2020, 15:28:11 kirjoittanut kestosippi »
V70 2,4d automaatti  vm.2010 (D5244T14)

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3444
Vs: Dieselin pakokaasumittaus hirvittää
« Vastaus #4 : 14.07.2020, 15:34:24 »
Itse käyn aina etukäteen korjaamolla ottamassa päästölapun ja niille sitten sanon, että kolmea tonnia ei kierrokset ylitä. Ja myös valvon aina siinä vieressä, että ohjetta noudatetaan. :2funny: Sen lapun kanssa sitten katsastukseen, niin hyvä tulee.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
Vs: Dieselin pakokaasumittaus hirvittää
« Vastaus #5 : 14.07.2020, 20:55:09 »
Minkälainen moottori se on, jota ei kestä huudattaa rajotinta vasten?

Vaihde on tietysti tuolloin vapaalla, joten eipä siellä laatikossa pyöri paljon mikään.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1500
  • www.vrcf.fi
Vs: Dieselin pakokaasumittaus hirvittää
« Vastaus #6 : 14.07.2020, 22:06:59 »
Kyllä auto sen testin kestää, varsinkin dieselissä on kierrosrajoitus niin tarkka ja pehmeätoiminen ettei siitä edes tule mitään varsinaista rasitusta moottorille. Niissä autoissa missä on jotakin rakenteellisia rajoitteita, on maahantuojien ohjeet testin poikkeavaan suoritukseen.

Enemmän odottaisin ongelmia jos aina ajetaan pintakaasulla pienillä kierroksilla, ainakin hiukkassuodatinmalleissa... Omat autot saa säännöllisesti tennaria kiihdytyksissä niin että kierrokset käy lähellä rajoitinta tai joskus jopa siellä asti. Perushuolloilla on menneet kaikki Volvon dieselit puolen miljoonan kahta puolta.
« Viimeksi muokattu: 14.07.2020, 22:12:32 kirjoittanut Kojontti »
V70 D5A AWD -08
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Duke

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2189
  • Näillä mennään
Vs: Dieselin pakokaasumittaus hirvittää
« Vastaus #7 : 14.07.2020, 22:22:44 »
Toi forte on hyvää litkua. Itseä ei taas hirvitä huudattaa rajoitinta vasten. Aina tullu koulutettua moottorit kunnolla ja ei ole yksikään moottori siihen hajonnut. Diisseleillä kiihdytä aina kaasu pohjassa kun on hyvä kohta. 700tkm ajetun d5:sen ahtimen purkasin, niin senkin vnt siivet oli vain pikkasen nokiset ja liikkui kun uudet. Itse olin ajanut autolla vajaa 300tkm.
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo v70 D5-05 :käyttis
Volvo v70 D4-14:käyttis
Ford Escort Xr3i - 87:kesä auto

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: Dieselin pakokaasumittaus hirvittää
« Vastaus #8 : 14.07.2020, 23:29:34 »
Toi forte on hyvää litkua. Itseä ei taas hirvitä huudattaa rajoitinta vasten. Aina tullu koulutettua moottorit kunnolla ja ei ole yksikään moottori siihen hajonnut. Diisseleillä kiihdytä aina kaasu pohjassa kun on hyvä kohta. 700tkm ajetun d5:sen ahtimen purkasin, niin senkin vnt siivet oli vain pikkasen nokiset ja liikkui kun uudet. Itse olin ajanut autolla vajaa 300tkm.

Joo kunnolla monoa välillä. Jos särkyy ni sit korjataan :)

Tosin ennemmin taitaa särkyä siihen hissutteluun..

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 569
  • LANSSI.COM
Vs: Dieselin pakokaasumittaus hirvittää
« Vastaus #9 : 15.07.2020, 08:54:09 »
Jos testi hirvittää niin kannattaa hommata tuo D24T/ ZF22 yhdistelmä.
Savutusarvo 4.0 ja kierrosrajoite 1500rpm.
Ennen juhannusta kävin leimalla, niin ei katsuri meinannut saada arvoa kun mittari ei edes herännyt noilla kierroksilla.  :)
Joutuko neljä kertaa kokeilemaan ennen kuin meni läpi.
Käyttis: Volvo V70 (mk1) -00, B5244T, AW50-42, "VOLVO REBORN"
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22 (Ahvenisto -24, survivor)
Rojekti: Volvo 162, production 1969 ( hiljaisessa myynnissä, "Saffron", uniikki, korivalmis, maalattu, 5000eur.)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Dieselin pakokaasumittaus hirvittää
« Vastaus #10 : 15.07.2020, 09:09:21 »
Yhden kerran olen kuullut ja nähnyt kun diesel taisi hajota päästömittauksen ryntäytykseen.

Vanha Mitsubishin lava kuorma-auto, joka oli ajettu 15v navetan takana seisomisen jälkeen suoraan päästömittaukseen. Koko p**ka paukkui ja hytkyi kun yritti ryntäyttää. Tuon jälkeen alkoi ihan järjetön paukutus ja kolina, kone hyytyi vähän ajan päästä (lohkoon tuli kurkistusluukku).
Tosin, kone kyseisessä härvelissä oli täysin loppu jo ennestään ja täysin romupaska jota "yritettiin" kokeilumielessä. Korjaamolla sattui tämä, auto oli jäänyt seisomaan konevammaisena, mutta tuli ajamalla paikalle.

Muutoin parhaat moottorit avattaessa ovat melkein poikkeuksetta olleet niitä, jotka saa kunnolla happea säännöllisesti. Ei karstaa tai muutakaan hälyyttävää.

Oman (bensa) auton kone osuu rajoittimeen noin kolme-neljä kertaa joka päivä.  :D

Poissa Hota

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Dieselin pakokaasumittaus hirvittää
« Vastaus #11 : 15.07.2020, 11:24:03 »
Ei hirvitä. Pari viikkoa sitten kävin kontorilla ja en viitsinyt edes mennä hallin puolelle.
Röhnötin ulkona penkillä sen aikaa  :)
Ex-Volvot: 142 -70, 145 -74 (2.3 L R-sport) ja Amazon -70.

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 802
  • www.vrcf.fi
Vs: Dieselin pakokaasumittaus hirvittää
« Vastaus #12 : 15.07.2020, 13:02:38 »
Kyllä mulla ainakin Volvon dieselit on aina saaneet kierrosta ja ei ole hajonneet, eikä ehkä sen ansiosta ole nokisuodattimet tai egr:t vaivanneet. Nykyinenkin ottaa lähes joka päivä sinne 5000rpm hujakoille helposti kierrosta reippaammissa kiihdytyksissä välillä (Rican stage 2:n ansiosta veto jatkuu rajoittimeen saakka helposti, eikä hyydy vaille 4000rpm jälkeen). Jos ei käyttöä kestä, niin sit vaihtuu merkki.
V90 T8 2020 Inscription

Paikalla Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5849
  • www.vrcf.fi
Vs: Dieselin pakokaasumittaus hirvittää
« Vastaus #13 : 15.07.2020, 14:00:38 »
Aloittajalle suosittelen muuttamaan ajotyyliä. Ei koko aikaa tarvitse polkea mutta silloin tällöin voisit kiihdyttää reippaammin esim motarille kiihdyttäessä.

Toki ne fortet toimii mutta nekään ei poista likaa itsessään. Ne irroittaa lian ja sitten se pitää puhaltaa ulos.

Minulla on 535tkm ajettu diesel avensis. Kun ajoin pari viikkoa körötellen kaupungissa niin pakoputkesta alkoi tulla nokea normaalisti kiihdyttäessä. Kunnon kiihdytys ja melkein hävetti. Ihan ymmärrettävästi näillä kilsoilla tälläinen on mahdollista.

Muutaman kerran viikossa putsaan paikat kunnon kiihdytyksellä niin ei mitään savua ole nähtävissä.

Tämä sama tapahtuu kaikissa moottoreissa mutta nokeentuminen on hitaampaa kun kaikki on kunnossa.

Poissa kestosippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 320
  • www.vrcf.fi
Vs: Dieselin pakokaasumittaus hirvittää
« Vastaus #14 : 15.07.2020, 17:07:47 »
Pitänee alkaa sillontällön polkeamaan rohkeemmin tosiaan vaikka motarille mentäessä.. Tässä mun vehkeessä on tehoa sillai tarpeettoman paljon että ei hirvaa täyskiihdytyksiä tehdä. Tämä on optimoitu siten että pitäs heppoja olla ~215. Tossa juuri tänään pikkisen kiihdyttelin niin ei kierrokset juuri yli kolmentonnin menneet silloinkaan kun automaatti vaihtoi isompaa pykälää samantien jossain 3200rpm hujakoilla. Tässä ei kierrokset ole moottoritienopeuksilla 120kmh kuin 2050-2100rpm.
« Viimeksi muokattu: 15.07.2020, 19:15:35 kirjoittanut kestosippi »
V70 2,4d automaatti  vm.2010 (D5244T14)

 

Kulkukoira  Proturbo