Samppasport  Futurez

Tonin 142 -74 B230FB Turbo

  • 210 Vastauksia
  • 79143 Lukukerrat

Jule ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1194
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: Tonin 142 -74 B230FB Turbo
« Vastaus #195 : 01.03.2025, 09:42:48 »
DHL kuriiri piipahti kotiovella paketti kainalossa. Paketista kaivettiin GT2871 kopioahdin esiin. Annetaan nyt näille mahdollisuus näyttää miten toimivat kun oli kotiin kannettuna suoraan Saksasta ilman tulleja 144e hintaan  :o. Mietittiin myös 19T hankkimista mutta nekin maksaa uutena n.600e ja eivät kuitenkaan ole mitään alkuperäisiä. Kinugawat ja Mambat maksavat sitten 800 - 900e, ja sillähän saisikin jo Garrett:iin uuden keskiön.. Myös Holsettia tuli harkittua mutta T25 laippa kavensi valikoman olemattomiin. GT28-sarjan ahtimessa myös downpipe sopii suoraan, kun muissa ahtimissa se olisi pitänyt väkertää uusiksi ja hitsailla Lambdalle antureita.



Ahdin piti tietty heti purkaa ja katsoa mitä se oli syönyt. Myös pakopesien vartailu tuli tehtyä. Sen verta oli eroa ettei Garrett:ia voinut vaihtaa tilalle vaikka olisi halunnut.



Pakopesään käy kiinnityspulteiksi vaikka kannen vanhat pakopuolen pinnapultit. Lyhyemmätkin olisi sopineet paremmin, muttei sen takia jaksanut lähteä IKH:n kulmille ostoksille.



5-pulttista pakopesän lähtöä ei tervitse enää tänä päivänä pelätä. Siihen kun saa valmiita V-band adaptereita ostettua. Hankittiin tuollainen lähinnä mielenkiinnosta ja varuille, vaikka pitäydytään vanhassa downpipe systeemissä.



Jatkuu..
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD2-vikalukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1194
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: Tonin 142 -74 B230FB Turbo
« Vastaus #196 : 02.03.2025, 18:11:17 »
Seuraavaksi olikin vuorossa pakopesän porttaus. Aikanaan on tehty pakosarjaan ja Garrett:in pesään välikappaleen mukainen mitoitus niin nyt oli sama edessä tällekin pesälle. Pakosarja on avarampi ja virtaa paremmin verrattuna vakioon, kun aikanaan pakopaineita mittailtiin.



Korotuskappaletta tuli aikanaan tarvittua, ettei Garrett:in kompurapesä osunut pakosarjaan. Nyt sitä tarvitaan vain, jotta downpipe osuu suoraan pakoputkeen kuten ennenkin. Ja onhan se aina parempi kun on hieman etäisyyttä kuumaan pakosarjaan (kuvat v.2006).



Mitat uudesta pestästä ja sitten vain vinku laulamaan. Muutenhan tuossa tulisi melkoiset pyörteet ja paineet kun pakokaasut osuisivat suoraan tasaiseen laipanreunaan. Vajaa tunti meni hieroessa niin sai hyvän lopputuloksen. Virtaahan tuo sitten paremmin ja tuli ainakin 3 hv lisää  :) .



Sitten tiiviste ja downpipe kiinni.



19v. vanha downpipe on vielä hyvässä iskussa. Yksi pieni reikä laipan vieressä piti vain täpätä hitsillä umpeen. Tässä downpipe uutena v.2006



Hukkaportin kiinnitystä piti hieman modata. Muuten se olisi tullut liian sivuun ja osunut lokasuojaan. Laikalla ura, taivutus vaateriin, pienet hitsit ja maalia perään. Nyt sai hukkista sopivasti alemmaksi ja sivuun öljynpaluun lähdöstä.



Sitten alkaakin olla esivalmistelut tehty ja aika alkaa sovitella ahdinta omalle paikalleen..
« Viimeksi muokattu: 06.03.2025, 23:10:35 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD2-vikalukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1194
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: Tonin 142 -74 B230FB Turbo
« Vastaus #197 : 05.03.2025, 02:55:33 »
Ahdin soviteltu paikoilleen. Kun en muuta hifistelyä keksinyt niin käänsin öljyntulon vatupassilla vaateriin. Mutterit kiinni pakosarjaan ja downpipen jatkoksi solahti pakoputki kiinni niin kuin se oli ennenkin.



Varastosta löytyi vielä vanhoja ahdin kilkkeitä niin saatiin kartioadapterilla tuo ilmanotto pidettyä alkuperäisessä 100mm putkessa.



Painepuolelle riitti pieni kavennusrengas niin säilyi tämäkin puoli niin kuin se oli ennenkin.



Garrett:ssa oli öljyntulo pystyasennosta 11mm adapterilla. Tässä oli M12 niin Hydromarketista hankittiin alkperäiseen paineletkuun sopiva adapteri. Asennus tulee siis vaakatasoon.



Vesikierron jäähdytysletkut ja lamda-anturit kiinni niin sitten alkaakin olla valmista, kunhan muisti lisätä myös jäähdytysvedet koneeseen. 


« Viimeksi muokattu: 10.03.2025, 15:16:48 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD2-vikalukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1194
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: Tonin 142 -74 B230FB Turbo
« Vastaus #198 : 06.03.2025, 21:59:09 »
No niin, auto käytety lämpimäksi ja ylimääräisiä ääniä ei kuulunut ja nesteet sun muut pysyivät omilla paikoillaan. Lämmityskäynnin (ja jäähdyttelyn) jälkeen uudet kirkkaat öljyt ja jäähdytysnesteet sisään. On sitten ainakin kumpikin puoli huuhdeltu puhtaaksi. Puuilon vihreää tiivistettä käyttänyt jo vuosikausia. Rallyformulaakin tullut käytettyä jo aikanaan ensin tappikoneessa ja myöhemmin vinokoneissa. Tokmannilla onkin sopivasti -10% alennus tällä viikolla niin tuli jokunen tonkka noukittua talteen. Etiketti on näköjään muuttunut sitten viimenäkemältä mutta samaa tavaraa se on kun ennenkin.



Öljynsuodatttimella näyttää edelleenkin olevan aika ahdasta mutta yllättävän hyvin se takakautta vaihtuu.



Ahtimen vesikierto ei lähtenyt aluksi pyörimään mutta kun vähän raotti kiertoa yhdestä kohtaa niin pääsi ilmalukko poistumaan ja nesteet alkoivat virtaamaan. Olihan tuossa taas puuhasteltavaa iltojen iloksi. Sitten vaan odotellaan kuivempia ja lämpimämpiä kelejä koeajolle.


« Viimeksi muokattu: 06.03.2025, 23:08:06 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD2-vikalukijoita.

Poissa J4nne_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
  • www.vrcf.fi
Vs: Tonin 142 -74 B230FB Turbo
« Vastaus #199 : 13.03.2025, 07:13:10 »
Minkälaisilla ahtopaineilla olet ajanut tuota edellistä aitoa garrettia, kiinnostais tietää miten tuo chinamanin versio vertautuu käytöksellään tuohon originaaliin nähden  :)
rip -940 classic, B230FT+++
Seat leon 1.8t topsport

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1194
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: Tonin 142 -74 B230FB Turbo
« Vastaus #200 : 14.03.2025, 07:33:41 »
1.5bar tuli ajettua 245:lla, 142:lla on 1bar riittänyt. Tuskin mitään sen kummempia vertailuja tulee näiden välillä tehtyä kun kompurapuolen siivissäkin on iso ero (71/76)..




Minkälaisilla ahtopaineilla olet ajanut tuota edellistä aitoa garrettia, kiinnostais tietää miten tuo chinamanin versio vertautuu käytöksellään tuohon originaaliin nähden  :)
« Viimeksi muokattu: 14.03.2025, 07:38:16 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD2-vikalukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1194
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: Tonin 142 -74 B230FB Turbo
« Vastaus #201 : 20.03.2025, 17:34:21 »
Nyt tuli hieno vintage kuva vastaan, hyvä rekkari. Helsingin keskustan Kaivopiha vuonna 1971.


Matti Honkavaara/HKM.
« Viimeksi muokattu: 20.03.2025, 17:35:56 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD2-vikalukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1194
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: Tonin 142 -74 B230FB Turbo
« Vastaus #202 : 16.04.2025, 21:55:32 »
Kohtahan se ajokausi alkaa, niin muisti kalibroida laajakaistankin.



Vielä pitäisi asennella poppivehkeitä kun ne jäi entisöinnissä aikanaan laittamatta. Pesu ja vahauskin tekisi terää..
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD2-vikalukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1194
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: Tonin 142 -74 B230FB Turbo
« Vastaus #203 : 18.04.2025, 21:02:33 »
Olisi sitten vihdoin aika keksiä jonkin näköistä poppikombinaatiota autoon niin voi kuunnella muutakin kun vinokoneen säksätystä ja renkaitten huminaa. Vuosien varrella on tullut hankittua Japanista asti Pioneerin 1980-luvun High-End soittimia, vahvistimia ja varusteita. Eipä sitä muita soittimia tähän autoon tullut harkittuakaan.



Näihin laitteisiin tuli ihastuttua kun aikanaan jo 80-luvun lopulla tuli kautta rantain hankittua Pioneer CDX-2 esittelykappale tutun kautta kunnon alennuksilla. Eihän tuota muuten olisi tullut hankittua kun ne maksoi maltaita siihen aikaan. CD-soittimet olivat tuolloin harvinaisia jopa kotioloissa, vinyyleillä ja C-kaseteilla mentiin suurimmaksi osaksi.



Aluksi piti palautella kytkentöjä ja kaavioita mieleen miten nuo taas kytkettiinkään. Nämä soittimet ja vahvistimet kun on naitettu keskenään ja toimivat yhdessä. Vahvistimeen syötetään heräte ja laitteiden hämärä-/yövalaistus, mistä ne sitten siirtyivat 8-pin DIN kaabelia pitkin soittimelle. Ja toiseen suuntaan samaa kaapelia pitkin siirtyy sitten äänisignaalit äänilähteestä eli soittimesta vahvistimelle.



Yleensä käynti Partcossa helpottaa elämää ja tuli ostettua kassillinen autohifiin liittyviä tarvikkeita. Kaaviot ja pinnijärjestykset kun oli selvillä, niin sitten vaan kolvi kauniiseen käteen ja puuhaamaan DIN kaabeleita.



Tarkkaa puuhaa mutta hyväthän niistä tuli. Menisiköhän läpi Amiksen elektroniikkalinjan lopputyöstä  :).



EQ-400 taajuuskorjaimesta oli näyttö pimeänä (tyyppivika) ja kesti melkein vuoden ennen kun sain selville mistä kiikastaa ja mitä komponentteja pitää vaihtaa jotta saa taas laitteen pelittämään. Eipä näistä paljoa tietoja enää netistäkään heru. Joskus löytää vahingossa jotain jonkun Japanilaisen mekaanikon blogista. Onneksi on nykyään Googlen kääntäjät käytössä niin tuostakin sai jotain irti.



Oli usko koetuksella kun purkamisen ja korjaamisen jälkeen löi taas laitteen kasaan. Mutta kyllähän se henkiin taas pitkän tauon jälkeen heräsi.



Ja kun alkuun pääsi niin sama näytön korjaus KEX-500 soittimelle. Samalla putsaantui vetorullat ja telat, koneisto sai pienen virityksen ja öljyämisen. Äänipääkin putsaantui ja säätyi samalla. Koskas olette soitelleet C-kasettia viimeksi  ;).



Valmista tuli.



Viimesen päälle hienoja laitteita. Enää ei tällaisia ole valmistettu vuosikymmeniin.. Ja kun nämä toimivat vieläkin 40 vuoden jälkeen, niin on ollut laatu tapissaan aikanaan!



Jatkuu..
« Viimeksi muokattu: 18.04.2025, 22:09:35 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD2-vikalukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1194
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: Tonin 142 -74 B230FB Turbo
« Vastaus #204 : 20.04.2025, 20:27:06 »
Paljon sitä tallipölyä onkin kertynyt talven aikana. Pesu ja vahaus oli tarpeen.



Ajokausikin alkoi paikallisesta Cruising tapahtumasta..




142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD2-vikalukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1194
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: Tonin 142 -74 B230FB Turbo
« Vastaus #205 : 23.04.2025, 09:23:01 »
Katsastuksessa ei ollut mitään ihmeellistä tai mainittavaa. Tällä leimalla saa päristellä sen pari vuotta eli kevääseen 2027 asti.


142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD2-vikalukijoita.

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 710
  • www.vrcf.fi
Vs: Tonin 142 -74 B230FB Turbo
« Vastaus #206 : 24.04.2025, 09:41:31 »
Todella hienoja stereoita sulla!
Mulla on myös fiksaatio noihin, ennestään mulla oli fx-k5 dekki ja EQ-E01 taajuuskorjain + neljä vahvistinta, mutta menin ostamaan projektikuntoisen cdx-p01 cd soittimen vielä kun sain "halvalla". :)

Näillä vehkeillä on aika kova arvo tuolla maailmalla, ainoa probleema on kun niitä ei saa kovin järkevästi sijoitettua tuohon 140-sarjan kojelautaan kun vievät tilaa aika paljon...
144-70

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1194
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: Tonin 142 -74 B230FB Turbo
« Vastaus #207 : 28.04.2025, 21:46:00 »
Juu, nuo vanhat CD-soittimet on melkein järjestäen huonokuntoisia tai toimimattomia. Omakin CDX-2 on kahdesta laitteesta kasattu. Ajattelin laittaa CD-soittimen radion paikalle vaidekepin eteen ja ostaa asennuskotelon kasettidekille hanskalokeron alle, missä 80-luvulla pidettiin Mocoman LA-puhelinta. KEX-900 laitteessa on sisäänrakennettu taajuuskorjan, niin EQ saa jäädä talliin KEX-500 soittimen kaveriksi kasetteja pyörittelemään. Siinä on huippumusaa 34 vuoden takaa  :D.



Pientä testiä vielä ennen asennuksia.


« Viimeksi muokattu: 28.04.2025, 21:49:00 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD2-vikalukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1194
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: Tonin 142 -74 B230FB Turbo
« Vastaus #208 : 02.05.2025, 21:41:57 »
Stadin Cruising 2.5.2025, Malmin lentoasema



Ilmat eivät olleet kovinkaan suotuisat tälle tapahtumalle, mutta sateiden tauotessa pääsi kiertelemään ja ihastelemaan paikalle saapunutta kalustoa. Porukkaa silti riitti ja koko ajan lappasi lisää kulkinetta riviin. Jokunen Volvokin oli eksynyt paikalle.



Onko kenelläkään tietoa kenen tuo V8 nappisilmä on tai autosta muuta valaisevaa?

142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD2-vikalukijoita.

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2532
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: Tonin 142 -74 B230FB Turbo
« Vastaus #209 : 02.05.2025, 23:44:15 »


VolvoRyhmä@Facebook

V70 D3 Ocean Race -12 & 144 B18A -67

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron