Isoin kulu on juuri se nestepää ja sen vaihto. Harva pumppuvirittäjä asentelee nykyään noita kiinanestepäitä ja aidolla boschilla hintaa tulee tosiaan pitkälle toista tonnia. Kiinalaisia nestepäitähän saa kyllä halvalla, eli jos joku sellaisen asentaa ja säätää pumpun niin kohtuu maltillisilla kustannuksilla pitäisi päästä.
HX35W (eli hukkaportillinen versio) meni mulla vakio pakosarjaan koneistamalla pari milliä pakosarjan laipasta ja tekemällä hukkaportin kellon kiinnityksen uusiksi. Runkoaisan reunusta (siis sitä jossa on kaksi peltiä päällekäin pistehitsattuna toisiinsa) piti hiukan vinguttaa. Tosin kokoamisjärjestystä piti hiukan miettiä, että kaikki sopii paikalleen. Kompurakotelo täytyi asentaa vasta kun ahdin oli paikallaan.
Rahaahan palaa aina vähintään kaksi kertaa enemmän kuin alunperin laskee, se oon huomannut

Jos jotain kiinnostaa niin tosta vois lähteä hyvä auto valmiiksi rempatulla ja viritetyllä tekniikalla jos tarpeeksi maksetaan

Varmasti halvempaa kuin vastaavan rakentaminen itse, tosin se tekemisen ilo jää pois
Tossa pikaisesti kun laskee suurimpia kuluja:
-Ahdin (hx35 uutena) 720e
-Cooleri (450x300 kiina, uusi) 121e
-Silikoniletkut noin 50e
-Tee-se-itse putkisto 3" noin 150e
-Koneistukset noin 60e
-Sähköinen siirtopumppu tarvikkeineen noin 70e
-Kytkin (uusi sachs SRE) 320e
-Syöttöpumppu (käytetty PP-diesel kiinapäällä, joita ei tee enää) 450e
Eli tässä kohtaa jo melkeen pari tonnia.
Tähän sitten tosiaan päälle se, että pp tai hp ei asentele kiinapäitä enää, eli vähintään se 1200e pumppuun, jos ei sitten teetä jossain muualla, joista mulla ei omakohtaista kokemusta ole.
Plus se että itse ainakin näillä tehotavoitteilla remppasin koko moottorin varuiksi eli:
-Mäntäsarjat 480e
-Lohkon hoonaus+tasopinnan koneistus 160e
-Kannen tasopinnan koneistus, ohjurien tarkastus ja tarvittaessa vaihto, venttiilien ja seetien hionta, koeponnistus yms 320e
-Kaikki laakerit, stefat, tiivisteet, kunnollinen kannentiiviste yms, en muista, mutta heitetään 200e
Tähän päälle vielä kaikkien osien rahdit, ruuvit, mutterit, klemmarit, maalit, letkut, putket, nippelit ja nappelit joita ei heti tule huomioitua, niin rahaa on palanut jo 3,5ke. Jos laatikkona on m46 niin sitten tähän vielä kestävä laatikko ja sille sopiva kardaani yms päälle.
Toki tämän kaiken voi tehdä vanhalla avaamattomalla koneella ja käytetyillä ja romuläjästä löydetyillä osilla, mutta tämä esimerkki oli siitä miten paljon sitä vaan menee vaikkei äkkiä uskoisi, kun tekee varman päälle.
Mutta eipähän tarvitse murehtia kestääkö kannentiiviste tms. Itse tein omani käyttöautoksi, joten en viitsinyt ottaa riskejä vanhojen osien kanssa.