Onhan 7/9-sarjan takavedot helppoja "viedä" ja liikkeet ennustettavissa, mutta silti ne ovat turvallisuuden ja ajo-ominaisuuksien osalta auttamatta 30v vanhaa tekniikkaa. Se on pitkä aika kun puhutaan auton turvallisuudesta yllättävissä väistöissä ja kolaritilanteissa.
Mielesipahoittaja, älä huoli, ota keksi!

Ajo-omituisuuksista puhuttaessa kehitys ei välttämättä ole mennyt parempaan päin, mistä marsun A-sarja on loistava esimerkki ja on niitä muutamia muitakin malleja muiltakin valmistajilta.
Ja jos kolariturvallisuus ei olisi parantunut 30-vuotta uudemmalla suunnitelulla ja kehittyneemmällä materiaaliteknologialla, niin jotain olisi todella pahasti pielessä!

Nuo RIKS/RÄKS ja POKS-systeemit kun ovat mahdollistaneet dynaamisesti epästabiilin auton tekemisen, jossa aktiiviset avustimet pyrkivät pitämään auton "hanskassa", mikä ei minusta ole kehitystä eteenpäin. Toki auton sisätilojen muotoilulle se antaa vapaammat kädet.
Toisaalta vastaavat systeemit mahdollistivat esim. JAS Grippenin valmistamisen sen sijaan, että se olisi suunniteltu kuin Cessanan 172, joka palaa vaakalentoon jos irroitat otteesi sauvasta, toisin kuin grippen, joka ei edes pysty lentämään ilman tietokonetta.
Lentokone-harrastajat muistanevat tapahtuneen, mikä en soisi autojen kanssa tapahtuvan.
https://youtu.be/mkgShfxTzmo?t=133