Joo o, on nämä hyviä talviautoja. Alkuviikosta oli molemmat etulukot jäässä, niin piti kammeta takapenkin kautta ratin taakse. Lukot sulivat sitten ajon aikana onneksi. Noh, lauantaina olin sitten itse lähdössä into piukeena Tinder-treffeille ja ajattelin napata V90 matkaani mukaan. Tiedostin henkisesti, että lukot/ovet voivat olla jäässä, joten availin ennen lähtöäni kaikki ovet, jotta treffikumppanin ei tarvitse nolona kiskoa jäisiä ovia auki. Kaikki ovet aukesi kyllä, mutta kun oli vuoro sulkea ovet, niin kuskinpuolen takaovi ei suostunut pysymään kiinni. Siinä aikani kirosin ja yritin lämmitellä lukkoa hiustenkuivaalla, tuloksetta. Viestiä treffikumppanille, että lähtö vähän viivästyy. Lopulta tilanteen pelasti luonnollisesti XC70 ja tämä jäi pihalle ovi raollaan.

Mutta hei, treffit menivät sentään hyvin! Ainakin omasta mielestäni.

Keväällä tähän vaihdettiin tosiaan takuuseen uudet lukot taakse, mutta etuovien lukot ovat alkuperäiset. Muistaakseni etuovien lukot temppuilivat myös viime talvena kerran tai kaksi ja mainitsin siitä Biliaan, mutta vain takaovien lukot menivät vaihtoon. Kurkkasin vikakoodit, niin ainakin nyt etulukkojen toimimattomuudesta oli jäänyt koodit talteen molempiin oviin. Kannattaako/jaksaako noita lähteä vääntämään vielä Volvon piikkiin, vaikka takuuaika nyt onkin virallisesti mennyt umpeen kesällä? Tuuttasin äsken lukot täyteen öljyä ja laitoin Webaston pöhisemään akkulaturin kera, ehkä tuo tosta tokenisi edes sen verran, että ovi pysyisi kiinni.
Mitä tuohon Webaston toimintaan tulee, niin luultavasti se venttiili, joka estää koneen lämpeämisen parkissa ollessa, ei toimi täysin oikein. Nyt kovien pakkasten aikaan Webasto on lämmittänyt koneen vain noin 10 asteiseksi. Onhan se tyhjää parempi, mutta auto menee ensi vuoden alussa Debiliin, jossa tuo venttiili ohitetaan. Sitä ei tiedä faktasti tässä vaiheessa kukaan, että miten moottorinohjaus tuohon muutokseen reagoi, mutta olkoon tämä sitten vaikka Suomen ensimmäinen V90, joka toimii koekaniinina tämän asian suhteen.