Kulkukoira  Proturbo

Akun vaihto

  • 54 Vastauksia
  • 25579 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12712
Vs: Akun vaihto
« Vastaus #30 : 17.01.2023, 08:01:35 »
En ole vielä vaihtanut kun se ei ole tullut. Tilasin Tokmannilta kun siellä oli tarjouksessa "Käynnistysakku Varta Silver Dynamic AGM, 95 Ah" hintaan 210€. Sinisen "hintatarjous" vaihdettuna olisi ollut 365€ ja pelkän akun hinta olisi ollut 283€. Luulisinpa vielä, että se tarjous olisi ollut sille pienemmälle 80 Ah akulle? Toivottavasti tuo isompikin käy S90 2017? Ohjekirjassahan 2017 mallille näyttää olevan ainoastaan H7 AGM (80Ah) ja sitten 2018 mallille myös tämä isompi H8 AGM (95Ah). Lieneekö jokin este etteikö mahtuisi?
Missä Volvon liikkeessä noin kallis? Itsellä oli Suomen autohuollossa minusta sen 250€. Tai no piti maksaa 300€ mutta siinä oli sijaisauto kun samalla vaihtoivat lukot.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Taonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun vaihto
« Vastaus #31 : 17.01.2023, 21:17:45 »
Missä Volvon liikkeessä noin kallis? Itsellä oli Suomen autohuollossa minusta sen 250€. Tai no piti maksaa 300€ mutta siinä oli sijaisauto kun samalla vaihtoivat lukot.

Auto-Kilta

Poissa Moottoripää

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 196
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun vaihto
« Vastaus #32 : 24.01.2023, 20:20:09 »
Vaihdoin akun ja sen jälkeen Vdashilla nollaamaan akkuvahtia. Mutta eihän sitä voinut nollata, BMS :ssä luki vaan jotain että "ei ole toimintoja". Onkohan sitten autossa jossain joku johto , jonka irrottamalla akkuvahti nollautuu?

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1000
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun vaihto
« Vastaus #33 : 25.01.2023, 10:09:21 »
Vaihdoin akun ja sen jälkeen Vdashilla nollaamaan akkuvahtia. Mutta eihän sitä voinut nollata, BMS :ssä luki vaan jotain että "ei ole toimintoja". Onkohan sitten autossa jossain joku johto , jonka irrottamalla akkuvahti nollautuu?
Vdash tukee melko kevyesti näitä SPA-alustaisia. Vidalla ja esimerkiksi iCarsoftilla nollaus onnistuu.
Akkuvahdin johto löytyy sieltä akun tuntumasta: " Akun päällä on jotain ihme lisäräpellyksiä , jotka saattaa vähän hidastaa vaihtohommaa" :).

Poissa Moottoripää

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 196
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun vaihto
« Vastaus #34 : 25.01.2023, 11:56:52 »
Vdash tukee melko kevyesti näitä SPA-alustaisia. Vidalla ja esimerkiksi iCarsoftilla nollaus onnistuu.
Akkuvahdin johto löytyy sieltä akun tuntumasta: " Akun päällä on jotain ihme lisäräpellyksiä , jotka saattaa vähän hidastaa vaihtohommaa" :).
Joo, miinusnavassa on tuommoinen pikku kappale, jossa + ja - -johto. Täytyy kai käyttää sitä + johtoa irti auton ollessa käynnissä. Tosin mitään ongelmaa ei ole akun vaihdon jälkeen ollut. Alussa kylläkin ilmoitus matalasta varauksesta ja virransäästöstä.

Poissa kestosippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 317
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun vaihto
« Vastaus #35 : 20.12.2023, 12:16:40 »
Vaihdoin uuden akun mun V70 2,4d vm. 2010 autoon.
Onkohan tässä jotain tarvetta resetoida akkuvahtia? Ja miten se tapahtuisi?

Mulla on iCarsoft VOL2 laite missä on BMS-osiokin mutta en tajunnut miten se tehtäisiin sillä. Ei ollut selkeää reset-toimintoa.
Mulla myös ylläpitolaturikin kiinteänä. Pitäisikö akku olla ladattuna täpötäyteen sitten kun akkuvahti mahdollisesti resetoitaisiin?
« Viimeksi muokattu: 20.12.2023, 12:21:44 kirjoittanut kestosippi »
V70 2,4d automaatti  vm.2010 (D5244T14)

Poissa jmny

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun vaihto
« Vastaus #36 : 07.02.2024, 17:15:28 »
Vaihdoin uuden akun mun V70 2,4d vm. 2010 autoon.
Onkohan tässä jotain tarvetta resetoida akkuvahtia? Ja miten se tapahtuisi?

Mulla on iCarsoft VOL2 laite missä on BMS-osiokin mutta en tajunnut miten se tehtäisiin sillä. Ei ollut selkeää reset-toimintoa.
Mulla myös ylläpitolaturikin kiinteänä. Pitäisikö akku olla ladattuna täpötäyteen sitten kun akkuvahti mahdollisesti resetoitaisiin?

Olen miettinyt samaa. Icarsoft vol2 itselläkin käytössä. onko kenelläkään tietoa?

Poissa Säppo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun vaihto
« Vastaus #37 : 11.02.2024, 10:47:31 »
Olen miettinyt samaa. Icarsoft vol2 itselläkin käytössä. onko kenelläkään tietoa?

Jos puhe noista vanhemman mallisista Volvoista, niin omana kokemuksena edellinen autoni oli vm 2011 V70 D3 ja viimeisimmän akun vaihdatin perus akkuliikkeessä, jossa ei nollattu akkuvahtia jos autossa sellainen edes oli. Ei ollut mitään ongelmia akun kanssa.
« Viimeksi muokattu: 11.02.2024, 10:49:09 kirjoittanut Säppo »

Poissa V90 D3 -17

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun vaihto
« Vastaus #38 : 14.08.2024, 14:11:23 »
Akku meni uuteen puuhun,
Pitääkö käyttää tietokoneessa vaihdon jälkeen?

Itsellä on aina kadonneet kaikki herjat, kun olen itse vaihtanut akun, ottamalla akkuun miinukseen tulevan pienen johdon irti hetkeksi auton käydessä. HUOM. pieni johto, akun miinusnapaa ei saa irrottaa auton käydessä!

Poissa TKG

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 210
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun vaihto
« Vastaus #39 : 31.10.2024, 07:49:03 »
Tietääkö tietäjät, onko jopa Volvo omamekaanikkoja linjoilla?

Mitä tapahtuu jos näistä SPA-autoista jättää akkuvahdin ohuen piuhan kokonaan irti?
- Vikakoodin? Lataako akun silti täyteen vanhanaikaisesti, välittämättä kuvitteellisestä/laskennallisesta energiansäästöstä pitämllä akun aina vajaana moottorijarrutuksia yms. varten?
- Ei lataa ollenkaan?
- Ongelmia jollekin muulle järjestelmälle?
- Jotain muuta?
- Saako ohjelmoitua/huijattua pitämään akun aina täynnä?
« Viimeksi muokattu: 31.10.2024, 07:54:04 kirjoittanut TKG »
Ajossa: Polestar 2 LRSM '22, S60 T5 AWD '20, vetokoukku johon kiinnitetty V40 2,0 '04 , (kesällä Porsche 944tbo '86)
Ex. V60 T4 '20,  V60 D4 '19,  V60 '12, V60 '11, V70 '08, V50 '04, V70 '01, 850 '95, S60 '02, V40 '97, 142 '73 (sekä lukuisa määrä muita...)

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Vs: Akun vaihto
« Vastaus #40 : 31.10.2024, 16:58:06 »
Mitä tapahtuu jos näistä SPA-autoista jättää akkuvahdin ohuen piuhan kokonaan irti?
Kokeile. Veikkaan, että auto hämmentyy sen verran paljon, että muistuttaa mitä erinäisimmillä vikailmoituksilla.
Akkuvahdin nollaukseen riittää, että käyttää ohuen piuhan irti auton käydessä. Lataa sitten ainakin yhden kerran akun täyteen. 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa TKG

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 210
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun vaihto
« Vastaus #41 : 02.11.2024, 18:55:16 »
No kokeilin.
Piuha irti lataa tasaisesti 13,6V, kun lykkäsin takaisin nousi 15V josta jonkin ajan kuluttua laski 13,6V.
Eli tavoiteltava latausjännite on 13,6V, ei ihme että vinkuu herkästi alhaisesta jännitteestä muutaman webaston käytön jälkeen. Akkuhan jää aina reilusti vajaaksi talvikelissä.
Mitään vikavaloa ei syttynyt, koodeja en muistanut lukea.
« Viimeksi muokattu: 02.11.2024, 19:06:48 kirjoittanut TKG »
Ajossa: Polestar 2 LRSM '22, S60 T5 AWD '20, vetokoukku johon kiinnitetty V40 2,0 '04 , (kesällä Porsche 944tbo '86)
Ex. V60 T4 '20,  V60 D4 '19,  V60 '12, V60 '11, V70 '08, V50 '04, V70 '01, 850 '95, S60 '02, V40 '97, 142 '73 (sekä lukuisa määrä muita...)

Poissa Jumu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun vaihto
« Vastaus #42 : 02.11.2024, 19:07:05 »
No kokeilin.
Piuha irti lataa tasaisesti 13,6V, kun lykkäsin takaisin nousi 15V josta jonkin ajan kuluttua laski 13,6V.
Eli tavoiteltava tila on 13,6V, ei ihme että vinkuu herkästi alhaisesta jännitteestä muutaman webaston käytön jälkeen. Akkuhan jää aina reilusti vajaaksi talvikelissä.
Mitään vikavaloa ei syttynyt, koodeja en muistanut lukea.

Oman kevyehkön kokemuksen mukaan tuntuu pakkasella herkästi nostavan latausjännitteen 15V?  Vai lataileeko uudemmissa vain 80% SOC talvellakin? Luulisi olevan viisaampi järjestelmä?
Entinen: XC60 D4 (181hv 5cyl.) AWD aut. vm.2014. 250tkm. 235/60R18.

Nykyinen: V60 D4 AWD Inscripition aut vm -20.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3025
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun vaihto
« Vastaus #43 : 02.11.2024, 19:39:16 »
Yleensä se lataus jännite on 14.7v luokkaa, vidalla itse nollaan nuo akun vaihdot ja missään ole sen jälkeen ollut ongelmia, ei kai ne akkuliikkeetkään tuosta nollauksesta montaa euroa ota.

Poissa hazaa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 346
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun vaihto
« Vastaus #44 : 06.01.2025, 13:46:02 »
Akunvaihdot kaiketi edessä.

Biltemasta tuo 95Ah AGM:
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/akut-ja-tarvikkeet/akut/agm-akut/kaynnistysakku-agm-12-v-95-ah--2000029894

Mutta mikä olis hyvä vaihtoehto tuolla pikkuakulle?

 

RallyBaron  Samppasport