Samppasport  Futurez

dpf-hiukkassuodattimen pitäminen ajamalla kunnossa

  • 41 Vastauksia
  • 15722 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1915
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: dpf-hiukkassuodattimen pitäminen ajamalla kunnossa
« Vastaus #15 : 25.01.2021, 18:53:38 »
Joo, siis palanutta moottoriöljyä päätyy sinne suodattimeen. Moottoriöljyä palaa aina pieniä määriä mäntämoottorissa.

Teoreettista pohdintaa henkilöauton tapauksessa. Start&Stop sammuttaa auton kuitenkin suunnilleen vedosta, enkä ole kuullut kenenkään turbon tuosta syystä kajahtavan.

StartStop ei sammuta moottoria heti kovan rasituksen jälkeen, kun esim turbo on oikein kuuma.

Se äkillinen turbon hajoaminenhan johtuu yleensä siitä että turbo on niin kuuma että öljy palaa sinne kiinni kun kierto loppuu. Sitten kun moottori käynnistetään, niin se kiinnipalanut öljy estää normaalin voitelun. Periaatteessa tietysti oikein kova takasytytys (backfire?) voi hajottaa turbonkin, mutta se on oikestaan vaan muun vian sivuoire, aivan kuten vaikka öljypumpun hajoaminen.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
Vs: dpf-hiukkassuodattimen pitäminen ajamalla kunnossa
« Vastaus #16 : 25.01.2021, 21:35:42 »
StartStop ei sammuta moottoria heti kovan rasituksen jälkeen, kun esim turbo on oikein kuuma.
Periaatteessa juuri noin, mutta tosi harvoin, jos koskaan, kone on ecun mielestä niin kuuma, jotta se estäisi s&s toiminnon aktivoitumisen.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1915
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: dpf-hiukkassuodattimen pitäminen ajamalla kunnossa
« Vastaus #17 : 27.01.2021, 12:20:06 »
Periaatteessa juuri noin, mutta tosi harvoin, jos koskaan, kone on ecun mielestä niin kuuma, jotta se estäisi s&s toiminnon aktivoitumisen.
Koska tosin harvoin, jos koskaan kone oikeasti on niin kuuma että tuo tuottaisi ongelmia.

Tosin esim tuossa mun duunipakussa jossa tuo start stop systeemi on, niin kun ulkolämpö paukkaa yli (muistaakseni) 33°C, tuo järjestelmä kytketyyy pois päältä, aivan kuten alle -4°C.

Poissa ZimKörk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: dpf-hiukkassuodattimen pitäminen ajamalla kunnossa
« Vastaus #18 : 27.01.2021, 13:18:28 »
Suoraan Volvon manuaalista:

Lainaus
Moottori ei sammu automaattisesti
Kuljettaja on irrottanut turvavyön. käynnistysakun kapasiteetti on alle alimman sallitun tason. Moottori ei ole normaalissa toimintalämpötilassa. Ulkolämpötila on alle noin -5 °C (23 °F) tai yli noin 30 °C (86 °F).

boldattu kohta oma painotukseni: olettaisin että lämpötilalla on niin ala kuin ylärajakin, aivan kuten tuossa ulkolämpötilallekin.
« Viimeksi muokattu: 27.01.2021, 13:20:56 kirjoittanut ZimKörk »

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5850
  • www.vrcf.fi
Vs: dpf-hiukkassuodattimen pitäminen ajamalla kunnossa
« Vastaus #19 : 27.01.2021, 13:29:37 »
Ei se start stop ole se iso syyllinen tässä.

Pakokaasun pitää olla riittävän kuumaa jottei hiukkasloukku nokeennu. Se hetken jäähtyy jos pysähdyksissä kone sammuu mutta niin se jäähtyy tyhjäkäynnilläkin. Jopa tehokkaammin kun "viileällä" pakokaasulla jäähdytetään loukkua.

Pääasia olisi että autolle tulisi riittävästi maantieajoa ja silloin tällöin polkaistaan kaasua kunnolla.

Itse en ottanut dieseliä kun asuin kaupungissa. Ei olisi pysynyt kunnossa ilman ylimääräisiä maantielenkkejä.

Paikalla jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3158
  • www.vrcf.fi
Vs: dpf-hiukkassuodattimen pitäminen ajamalla kunnossa
« Vastaus #20 : 28.01.2021, 10:41:57 »
Jos tuo tukkeutuminen mietityttää niin saahan tuon pakkopoltettuakin. Pakkopoltolla kuitenkin lämpötila nousee yli 700 asteen kun normisti lämpötilat pyörii tuossa 200-250 asteen tietämillä.

Poissa ZimKörk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: dpf-hiukkassuodattimen pitäminen ajamalla kunnossa
« Vastaus #21 : 28.01.2021, 10:50:12 »
Ja joskus kun pakkopolttokaan ei enää auta (alkaa olla ikää jo se 10 vuotta ja kilometrejä 200-300tkm) voi tukkeutuneen suodattimen pesettää, hinta 300-400 euroa ja auttaa taas muutamaksi vuodeksi.

Poissa Duke

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2189
  • Näillä mennään
Vs: dpf-hiukkassuodattimen pitäminen ajamalla kunnossa
« Vastaus #22 : 28.01.2021, 14:11:14 »
Järkevinhän on poistaa koko turhake. Itse olisin jo poistanut, mutta tossa D3 se on tyhmästi heti siellä ahtimen jälkeen. Pitäis melkein tehdä korvausputki tilalle. Xc90 lähti kyllä heti pois.
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo v70 D5-05 :käyttis
Volvo v70 D4-14:käyttis
Ford Escort Xr3i - 87:kesä auto

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
Vs: dpf-hiukkassuodattimen pitäminen ajamalla kunnossa
« Vastaus #23 : 28.01.2021, 14:14:03 »
Jos tuo tukkeutuminen mietityttää niin saahan tuon pakkopoltettuakin. Pakkopoltolla kuitenkin lämpötila nousee yli 700 asteen kun normisti lämpötilat pyörii tuossa 200-250 asteen tietämillä.
Niin... noki palaa korkeassa lämpötilassa, mutta palamisesta jää aina tuhkaa. Tuhka tuon loukun lopulta tukkii.

Tämäkin on sellainen asia, ettei VIDAsta ole lopulta paljonkaan hyötyä. Jos loukku on tukossa, niin pakokaasuille pitää tehdä kulkureitti. Tähän käy porakone, rautakanki, painepesuri ja tietysti suodattimen uusiminen. Parissa ensimmäisessä tapauksessa tarvitaan myös vähän parempia softausvälineitä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Paikalla jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3158
  • www.vrcf.fi
Vs: dpf-hiukkassuodattimen pitäminen ajamalla kunnossa
« Vastaus #24 : 28.01.2021, 14:33:35 »
Tuo poltto kannattaakin nimenomaan tehdä ennakoivana toimenpiteenä jos tukkeutumis prosentti on jo kovinkin suuri. Omalla on ajettu nyt yli 300tkm ja prosetti on 11% luokkaa, ostaessa 27%.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: dpf-hiukkassuodattimen pitäminen ajamalla kunnossa
« Vastaus #25 : 28.01.2021, 14:54:40 »
Miten tukkeuman näkee/missä vaiheessa valo syttyy? Nimim. aina elänyt tuosta välittämättä.

Paikalla jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3158
  • www.vrcf.fi
Vs: dpf-hiukkassuodattimen pitäminen ajamalla kunnossa
« Vastaus #26 : 28.01.2021, 15:10:40 »
Valo ja ilmoitus nokisuodatin täynnä näytetään 80%:ssa. Vidalla ainakin näkee täyttöasteen.

Poissa ZimKörk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: dpf-hiukkassuodattimen pitäminen ajamalla kunnossa
« Vastaus #27 : 28.01.2021, 16:07:35 »
Jos loukku on tukossa, niin pakokaasuille pitää tehdä kulkureitti. Tähän käy porakone, rautakanki, painepesuri ja tietysti suodattimen uusiminen. .

Tai käyttää pesussa, maksaa tosiaan sen 300-400 riippuen mallista.

Poissa tepa3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 250
  • www.vrcf.fi
Vs: dpf-hiukkassuodattimen pitäminen ajamalla kunnossa
« Vastaus #28 : 28.01.2021, 17:22:46 »
Uusiakin saa ainakin v70 vuodesta-08 lähtien vähä reilu 200e netistä
« Viimeksi muokattu: 28.01.2021, 17:24:52 kirjoittanut tepa3 »

Poissa tepa3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 250
  • www.vrcf.fi
Vs: dpf-hiukkassuodattimen pitäminen ajamalla kunnossa
« Vastaus #29 : 28.01.2021, 17:35:40 »
Polar Parts 170e. Mitähän on laadultaan?

 

Kulkukoira  Proturbo