KL-varaosat  Race.fi

Volvo V70 MK III (vm 2015) inhottava sähkövika

  • 50 Vastauksia
  • 11378 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jukka_K

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Eli Volvo V70:ssä (MK III, vuosimallia 2015, ajettu 340 000 km) on mystinen sähkövika. Vika alkaa jarrujärjestelmän vikailmoituksella, jonka jälkeen tulee SRS-turvatyynyn vikailmoitus. Mittaristossa syttyvän vikavalot (mm. moottori, ABS jne.), Lämpö-, kierros-, polttoaine ja nopeusmittarin näyttämät putoavat nollaan (kts. kuva). Mittarinäyttö itsessään ei kuitenkaan sammu, mutta keskikonsolin näyttö, jossa radio/navigointi ym. sammuu. Vilkkujen valot kojelaudassa eivät toimi ja vilkun naksutusta ei kuulu, mutta kun menee ulos autosta katsomaan, niin vilkut kuitenkin toimivat. kaikki tämä tapahtuu muutaman sekunnin aikana. Jonkin ajan kuluttua järjestelmät normalisoituvat (yleensä puolen minuutin aikana), mutta SRS-turvatyynyt punainen varoituskolmio jää palamaan mittaristoon. Punainen varoituskolmiokin häviää, kun auton sammuttaa ja antaa olla jonkin aikaa sammuksissa.

Yleensä vikatilanne alkaa pian liikkeellelähdön jälkeen (parin kilometrin ajon jälkeen), kertaalleen tapahtunut myös heti käynnistyksen yhteydessä. Vika on alkanut pitkän pakkasjakson aikana ja on tähän asti ilmennyt kun pakkasta on noin 10 astetta tai enemmän. Vika ilmenee satunnaisesti.

Auto käynnistyy moitteettomasti ja autoon on juuri vaihdettu akku (alle kuukausi sitten), kun luultiin, että vika johtuu huonosta akusta. Akun vaihtoi Volvon huolto (VMS Racing), joten vaihto on tehty oikeaoppisesti. Laturikin kuulemma toimii normaalisti, apuakun testauksesta en tiedä onko sitä tehty.

Volvon (VMS Racing) huollossa vikakoodit on luettu Vida:lla (viimeksi tänä aamulla) ja niitä on pitkä lista, jotka eivät kuitenkaan johda mihinkään yksittäiseen komponenttiin. Jos ymmärsin oikein, niin vikailmoitukset tulevat CAN-väylän tietoliikennevirheistä (tämä siis oma tulkintani mekaanikon puheista).

Kerran vikatilanteen jälkeen tavaratilasta alkoi kuulua todennäköisesti releen naksutusta (kuskin puolelta, takarenkaan kohdalta, sisäpuolelta). Naksutus kuului selvästi auton ulkopuolelle. Naksutus jatkui vähintään 15 tuntia putkeen, vaikka auto oli sammuksissa katoksessa yön yli. Naksutus loppui itsekseen ja auto lähti normaalisti käyntiin (auto oli ylläpitolatauksessa 2 tuntia). Naksutuksen aikana tavaratilan luukun sähköinen avaus ja sulkeminen ei toiminut (sisältä napista painamalla luukku ei lähtenyt avautumaan), luukku oli kiskottava käsin auki ja kiinni, auton lukitus toimi normaalisti. Kun naksutus oli päivän aikana loppunut itsekseen, niin myös tavaratilan luukun sähköinen avaus ja sulkeminen toimi normaalisti. Auto käynnistyi normaalisti.

Jos vikatilanne ei ole päällä, niin olen huomannut, että mittariston taustavalon kirkkauden säätö ei toimi. Kerran mittaristo on himmentynyt itsestään, niin että siitä oli aika huono saada selvää, vaikka kirkkauden sääti suurimmalle asetukselle. Kirkkaus palautui normaaliksi, kun auton sammutti ja käynnisti uudelleen. Auton moottori, vaihteisto ja ajovalot toimivat normaalisti, vaikka vikatilanne olisikin päällä.

Onko kenelläkään ollut moista vikatilannetta tai olisi jokin arvaus mistä sähkövika voisi johtua?

Alan olla jo aika turhautunut ja epätoivoinen, kun mitään vikaa ei saada kohdennettua. Täytyy kyllä antaa pisteet VMS Racingin palveluasenteelle, ottivat auton katsottavaksi aamulla, vaikka en ollut varannut aikaa ja varmasti muitakin töitä oli tiedossa. Kuulemma näitä tällaisia vikoja (vika CEM-yksikössä) on ollut vanhemmissa Volvoissa, mutta ei enää näissä uudemmissa.


« Viimeksi muokattu: 10.03.2021, 20:13:19 kirjoittanut Jukka_K »

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2284
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 MK III (vm 2015) inhottava sähkövika
« Vastaus #1 : 10.03.2021, 20:34:07 »
Takapään naksuminen kuuluu rem yksiköltä. Jos luukun lukittumisen kanssa ongelmia niin ensimmäiseksi tutkintaan takaluukun johtosarja saranapuolelta, viittaisi hyvin vahvasti tuohon suuntaan. Johtimissa jos häikkää niin vaikuttaa moneen muuhunkin toimintaan ja sekoittaa järjestelmän.
« Viimeksi muokattu: 10.03.2021, 20:36:46 kirjoittanut jak900 »

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2710
Vs: Volvo V70 MK III (vm 2015) inhottava sähkövika
« Vastaus #2 : 10.03.2021, 20:43:43 »
Vähän vastaavia oireita oli juuri jollakin kohtalotoverilla
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=124813.msg1061562794#msg1061562794

Tuohon ei vielä syytä löydetty, mutta vika johtosarjassa on yksi mahdollisuus. Yleisimpiä vikakohtia ovat kuskin ovi saranan kohdalta ja akkukotelon alla menevä johtosarja. Ainakin alkupään kolmoskoppaisissa on ollut paljon näitä vikoja.

Takaluukun johtosarja on muuten kolmas vikapaikka. Katossa oleva liitin on alimitoitettu.

V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2284
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 MK III (vm 2015) inhottava sähkövika
« Vastaus #3 : 10.03.2021, 22:47:41 »
Oven johtosarja vaikuttaa ddm:ään eli toimiiko ovessa kaikki kytkimet, moottorin johtosarja vaikuttaa jo todennäköisesti käyntiinkin, joten tarkasta nyt ensimmäiseksi takapää. Vidalla koodien kuittaus ja katsoo sitten mitä alkaa tulemaan takaisin.

Poissa Jukka_K

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 MK III (vm 2015) inhottava sähkövika
« Vastaus #4 : 13.03.2021, 22:17:31 »
Kiitoksia vastauksista!

Eilen perjantaina näytössä vilahti ohjaustehostimen vikailmoitus. Ilmoitus poistui parissa sekunnissa. Ohjaustehostin toimi kuitenkin ihan normaalisti.

Pitänee ottaa yhteyttä Autodiagnoosiin Ylöjärvelle, toivottavasti he pystyvät tehdä asialle jotakin.

Onko kenelläkään kokemusta Tampereen Käyttöautosta?

Mitä nyt työkaverilta kuulin, niin osaavat ainakin kirjoittaa isoja laskuja, vaikka vika ei korjatuksi tulisikaan.

Lueskelin muita keskustelualueen viestejä ja aika paljon tuntuu näissä olevan sähkövikoja.

Poissa kkrinne

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • V60 D4 2019
    • Maalaisen elämää
Vs: Volvo V70 MK III (vm 2015) inhottava sähkövika
« Vastaus #5 : 15.03.2021, 07:52:28 »
Täsmälleen samat oireet omassa V70:ssä. (https://www.youtube.com/watch?v=R72xt0Xk4rI). Plus myös tuo aloituksessa oleva joulukuusikuva, jossa kaikki merkkivalot loistaa.

Takana oli sirinää/kolinaa ja luukku jäi jumiin. Rauhoittui, kun otin kontinlukituksen sulakkeen pois ja laitoin takaisin.

Oireet alkoivat alkuvuonna seuraavasti:

Kävin pesemässä auton TI-hallissa ja kuivasin huolellisesti plus puhaltimella oikein erityisen huolellisesti kaikki ovenraot, konepellinraot yms. Ja sitten kun ajoin pihalle pakkaseen -10 asteeseen, niin siitä se sitten lähti. Tästä pienenä ajatuksena mietin, että menikö puhallinkuivauksessa vettä väärään paikkaan?
Oireet ilmenee yleensä silloin, kun lähden liikkeelle puolilämpimällä autolla (tai kylmällä lähtiessä jonkun ajan päästä). Radio sammuttelee itseään muutaman kerran ja näytössä vilahtaa ohjaustehostimen huolto. Muutaman kerran tekee tuota ja sitten toimii vaikka 500 km putkeen ihan hyvin. Eli olisiko kosteutta jossain, joka haihtuu ajon aikana mutta sitä tulee sitten takaisin, kun hetkeksi aikaa pysähtyy? Jos auto on tallissa ja webasto saa olla päällä reilun aikaa, niin ei ongelmaa (esim. tänä aamuna ei mitään ilmoituksia, kun töihin ajoin).

Miten tuon kuskin oven johtosarjan saisi nätisti auki, ettei särje paikkoja? Ts. kun sormet ei taivu eikä mahdu oikein mihinkään, niin miten tuota lähestyisi tutkinnan kannalta? Takaluukun saranapuolelta tarkistelin jo johtoja ja päällisin puolin ne kyllä näyttää ihan kunnossa olevilta. Tiedä sitten, onko oikeasti.

Tekis mieli polttaa koko p***a. Ehkä se kohta palaakin. Huoh.

<EDIT>
Tosiaan ovien ikkunanostimien valot ja kahvavalot sammuu radion kanssa samaan tahtiin (tai jo muutaman sekunnin aikaisemmin, josta tietää, että kohta sammuu radio)
« Viimeksi muokattu: 15.03.2021, 07:58:16 kirjoittanut kkrinne »
Jokainen esine pystyy liikkumaan sen verran, että se on sinun tielläsi.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2710
Vs: Volvo V70 MK III (vm 2015) inhottava sähkövika
« Vastaus #6 : 15.03.2021, 08:54:10 »
Helpoiten kumihaitariin pääsee käsiksi siten, että ensin liitin irti ovesta ja sitten ovi pois saranoilta. Tulee vähän tilaa touhuta.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 750
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: Volvo V70 MK III (vm 2015) inhottava sähkövika
« Vastaus #7 : 15.03.2021, 17:39:02 »
Aika selkeästi viittaisi kuskin oven johtosarjaan tuo vika. Itse kokeilisin irrottaa ovipahvin ja auton puolelta liitin irti ja pöydälle mittailemaan.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Jukka_K

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 MK III (vm 2015) inhottava sähkövika
« Vastaus #8 : 15.03.2021, 20:58:29 »
Kaverilla oli mersun kanssa samanlaisia ongelmia, eli satunnaisia sitkeitä vikailmoituksia. Syylliseksi paljastui kosteus, joka oli päässyt johtosarjan liittimeeseen. Jos vika on alkanut pesun jälkeen, niin todennäköisesti kosteudesta se johtuu.

Olen pariin otteeseen huomannut, että kuskin puoleisesta oven kajarista on hävinnyt ääni, mutta se on tullut takaisin, kun oven on avannut ja kolauttanut kiinni. Jotain kontaktihäiriötä siellä on.

Itsellä vikatilanteen alkamisen huomaa siitä, että jos on risteyksessä vilkku päällä, niin aluksi katoaa vilkun naksutus ja vilkun merkkivalo. Tämän jälkeen alkaa tulla virheilmoituksia. En ole huomannut, että oven valot sammuisivat, kerran vikatilanteen ollessa päällä kokeilin ikkunoiden toimintaa ja ne toimivat normaalisti.

Mutta jos johtosarjassa tai liittimessä on kontaktihäiriö, niin miksi tilanne palautuu normaaliksi?! Luulisi, että vika jää pidemmäksi aikaa päälle. Yritin jumpata liitintä ja johtoja oven ja korin välillä, mutta mitään vikatilannetta en saanut päälle.


Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2710
Vs: Volvo V70 MK III (vm 2015) inhottava sähkövika
« Vastaus #9 : 15.03.2021, 22:10:12 »
Aika selkeästi viittaisi kuskin oven johtosarjaan tuo vika. Itse kokeilisin irrottaa ovipahvin ja auton puolelta liitin irti ja pöydälle mittailemaan.
Ei tuota kumihaitarin kohtaa johtosarjasta saa irti ellei pura koko autoa. Siihen paikalle päin ne piuhat on korjattava. Ovi lähtee pois tieltä suht. helposti.

Vika ei kyllä ole kuskin oven johtosarjassa, jos oven toiminnot pelaavat vian ollessa aktiivisena.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa kkrinne

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • V60 D4 2019
    • Maalaisen elämää
Vs: Volvo V70 MK III (vm 2015) inhottava sähkövika
« Vastaus #10 : 16.03.2021, 11:32:59 »

Itsellä vikatilanteen alkamisen huomaa siitä, että jos on risteyksessä vilkku päällä, niin aluksi katoaa vilkun naksutus ja vilkun merkkivalo. Tämän jälkeen alkaa tulla virheilmoituksia. En ole huomannut, että oven valot sammuisivat, kerran vikatilanteen ollessa päällä kokeilin ikkunoiden toimintaa ja ne toimivat normaalisti.

Mutta jos johtosarjassa tai liittimessä on kontaktihäiriö, niin miksi tilanne palautuu normaaliksi?! Luulisi, että vika jää pidemmäksi aikaa päälle. Yritin jumpata liitintä ja johtoja oven ja korin välillä, mutta mitään vikatilannetta en saanut päälle.

Sama vilkkuongelma myös. Ulospäin vilkut toimii ihan oikein, eli kanssa-autoilijoita tämä ei hämää. Jotain ongelmaa on ollut sähköikkunoiden kanssa mutta en nyt pakkasilla ole niitä kauheasti edes yrittänyt kokeilla vian ilmetessä.

Olen väännellyt ja käännellyt myös kuskinoven johtonippua (kumisuojattua) mutta vikaa ei vaan saa sillä lailla päälle.

Viikonloppuna auto seisoi muutaman tunnin ylämäessä parkissa ja silloin heti lähtiessä oli tämä ongelma vaikka weba oli ollut puoli tuntia päällä. Ihan ensin en päässyt edes autoon, kun kaken käskyt ei menneet perille (patteri on uusi). Jonkun ajan päästä taas kaikki toimi ihan oikein. Sää oli jokseenkin vetinen tuolloin.
Jokainen esine pystyy liikkumaan sen verran, että se on sinun tielläsi.

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 750
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: Volvo V70 MK III (vm 2015) inhottava sähkövika
« Vastaus #11 : 16.03.2021, 18:00:10 »
No entäs millä moottorilla auto on varustettu? Dieseleissähän on ollut sitä johtosarjaongelmaa moottoritilassa akkukotelon vieressä ja ilmanottoputkihässäkän alla. Toki jos auto on jo 2015 mallinen, silloin luulisi noiden kaapeleiden olevan jo paremmin suojattuja.

Vika on kyllä inhottava ja toivottavasti löytyy pian. Tuon aiheuttaja olisi kyllä hyvä saada tietää vastaisen varalle itsekin.
« Viimeksi muokattu: 16.03.2021, 18:02:23 kirjoittanut Beagle »
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa kkrinne

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • V60 D4 2019
    • Maalaisen elämää
Vs: Volvo V70 MK III (vm 2015) inhottava sähkövika
« Vastaus #12 : 16.03.2021, 19:26:24 »
2014 2.0D

Onko akun alle mennessä jotain huomioitavaa? Se nimittäin on käynyt mielessä, että piileekö se kosteus/ongelma siellä jossain.

Jokainen esine pystyy liikkumaan sen verran, että se on sinun tielläsi.

Poissa Jukka_K

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 MK III (vm 2015) inhottava sähkövika
« Vastaus #13 : 16.03.2021, 20:19:38 »
No entäs millä moottorilla auto on varustettu? Dieseleissähän on ollut sitä johtosarjaongelmaa moottoritilassa akkukotelon vieressä ja ilmanottoputkihässäkän alla. Toki jos auto on jo 2015 mallinen, silloin luulisi noiden kaapeleiden olevan jo paremmin suojattuja.

Vika on kyllä inhottava ja toivottavasti löytyy pian. Tuon aiheuttaja olisi kyllä hyvä saada tietää vastaisen varalle itsekin.

D3, 2.0 l, 5-sylinterinen

Nyt kun on ollut lauhempaa, niin kertaakaan ei ole tullut vikailmoituksia tai mitään muutakaan. Jotenkin vika tuntuu olevan kytköksissä pakkaseen.

Miten paljon pitää purkaa, jotta pääsee näkemään tuon johtosarjan?

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 750
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: Volvo V70 MK III (vm 2015) inhottava sähkövika
« Vastaus #14 : 17.03.2021, 08:32:18 »
Akku ja kotelo pois edestä. Tulee aika hyvin tilaa. Muutamissa tapauksissa on tullut esille, että pääsee tärinässä hankaamaan johtosarjan.

Takaluukun johtosarjahan se on ollut ongelma farmarivolvoissa iät ajat, se myös tutkintaan jos ei vielä tehty.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

 

Kulkukoira  Proturbo