Eli Volvo V70:ssä (MK III, vuosimallia 2015, ajettu 340 000 km) on mystinen sähkövika. Vika alkaa jarrujärjestelmän vikailmoituksella, jonka jälkeen tulee SRS-turvatyynyn vikailmoitus. Mittaristossa syttyvän vikavalot (mm. moottori, ABS jne.), Lämpö-, kierros-, polttoaine ja nopeusmittarin näyttämät putoavat nollaan (kts. kuva). Mittarinäyttö itsessään ei kuitenkaan sammu, mutta keskikonsolin näyttö, jossa radio/navigointi ym. sammuu. Vilkkujen valot kojelaudassa eivät toimi ja vilkun naksutusta ei kuulu, mutta kun menee ulos autosta katsomaan, niin vilkut kuitenkin toimivat. kaikki tämä tapahtuu muutaman sekunnin aikana. Jonkin ajan kuluttua järjestelmät normalisoituvat (yleensä puolen minuutin aikana), mutta SRS-turvatyynyt punainen varoituskolmio jää palamaan mittaristoon. Punainen varoituskolmiokin häviää, kun auton sammuttaa ja antaa olla jonkin aikaa sammuksissa.
Yleensä vikatilanne alkaa pian liikkeellelähdön jälkeen (parin kilometrin ajon jälkeen), kertaalleen tapahtunut myös heti käynnistyksen yhteydessä. Vika on alkanut pitkän pakkasjakson aikana ja on tähän asti ilmennyt kun pakkasta on noin 10 astetta tai enemmän. Vika ilmenee satunnaisesti.
Auto käynnistyy moitteettomasti ja autoon on juuri vaihdettu akku (alle kuukausi sitten), kun luultiin, että vika johtuu huonosta akusta. Akun vaihtoi Volvon huolto (VMS Racing), joten vaihto on tehty oikeaoppisesti. Laturikin kuulemma toimii normaalisti, apuakun testauksesta en tiedä onko sitä tehty.
Volvon (VMS Racing) huollossa vikakoodit on luettu Vida:lla (viimeksi tänä aamulla) ja niitä on pitkä lista, jotka eivät kuitenkaan johda mihinkään yksittäiseen komponenttiin. Jos ymmärsin oikein, niin vikailmoitukset tulevat CAN-väylän tietoliikennevirheistä (tämä siis oma tulkintani mekaanikon puheista).
Kerran vikatilanteen jälkeen tavaratilasta alkoi kuulua todennäköisesti releen naksutusta (kuskin puolelta, takarenkaan kohdalta, sisäpuolelta). Naksutus kuului selvästi auton ulkopuolelle. Naksutus jatkui vähintään
15 tuntia putkeen, vaikka auto oli sammuksissa katoksessa yön yli. Naksutus loppui itsekseen ja auto lähti normaalisti käyntiin (auto oli ylläpitolatauksessa 2 tuntia). Naksutuksen aikana tavaratilan luukun sähköinen avaus ja sulkeminen ei toiminut (sisältä napista painamalla luukku ei lähtenyt avautumaan), luukku oli kiskottava käsin auki ja kiinni, auton lukitus toimi normaalisti. Kun naksutus oli päivän aikana loppunut itsekseen, niin myös tavaratilan luukun sähköinen avaus ja sulkeminen toimi normaalisti. Auto käynnistyi normaalisti.
Jos vikatilanne ei ole päällä, niin olen huomannut, että mittariston taustavalon kirkkauden säätö ei toimi. Kerran mittaristo on himmentynyt itsestään, niin että siitä oli aika huono saada selvää, vaikka kirkkauden sääti suurimmalle asetukselle. Kirkkaus palautui normaaliksi, kun auton sammutti ja käynnisti uudelleen. Auton moottori, vaihteisto ja ajovalot toimivat normaalisti, vaikka vikatilanne olisikin päällä.
Onko kenelläkään ollut moista vikatilannetta tai olisi jokin arvaus mistä sähkövika voisi johtua?
Alan olla jo aika turhautunut ja epätoivoinen, kun mitään vikaa ei saada kohdennettua. Täytyy kyllä antaa pisteet VMS Racingin palveluasenteelle, ottivat auton katsottavaksi aamulla, vaikka en ollut varannut aikaa ja varmasti muitakin töitä oli tiedossa. Kuulemma näitä tällaisia vikoja (vika CEM-yksikössä) on ollut vanhemmissa Volvoissa, mutta ei enää näissä uudemmissa.