Ketjun aloituspäivämäärä on sangen vanha mutta kommentoidaampas silti tähän...eli Volvo V50 vm. 2012 1.6 D2 manual 6v, nelostie Oulusta Helsinkiin ja sitten Saksan läpi Prahaan...keskikulutus tankkauksista laskien 5,2 litraa / 100 km. Saksassa keskinopeus oli noin 30-40 km/h reippaampaa kuin Suomessa. Energianlähde oli sekoitus talvilaadun SmartDieseliä ja OMV:n Maxxmotionia. Ilmastointi ei yöajelun takia ollut tarpeen. Muutamat pitkät tietyöt 60-80 km/h rajoituksin alensivat varmaan kulutusta jonkin verran. Kuormaa 2 hlö ja matkatavarat.
Lisäys 15.6.2015...nyt on ajeltu pian tankillinen varmaan tyypillisimmässä päivittäisessä käytössäni sekalaisessa ajossa...näyttäis että kesäkelillä 900 km pääsee tankillisella erityisemmin säästelemättä.
Lisäys 21.8.2015...nyt on toinenkin Euroopan reissu ajettu ehkä vieläkin kovemmin vauhdein, lisänä kovat liikenneruuhkat joissa seistiin ilmastointi päällä melko pitkiä aikoja yhteensä varmaan tunneissa mitattava aika, kulutus tankkauksista laskettuna 5,2 litraa/100 km. Energianlähteenä OMV:n Maxxmotion ja Aralin Ultimate diesel.
Lisäys 16.11.2015...nyt on menty täällä Oulun korkeudella muutama tankillinen Nesteen Pro Dieselillä ja eber on ollut käytössä varmaan kaikissa ma-pe aamustarteissa noin 6-7 viikon ajan. Tarvittaessa lisäksi iltapäivisinkin. Näppituntuma on että eber imaisee jotain 0,35-0,45 litraa/kerta, jos sen antaa auton ohjaamana kähistä yhden syklin. Yleensä olen ajellut eber päällä sen matkaa että moottorin lämmöt nousevat normaaliin, sitten olen sopivassa valoristeyksessä kytkenyt sen pois päältä, joitakin kilometrejä ennen kuin mitä se itsestään sammuisi. Kovemmalla pakkasella se on aloittanut sen verran ajoissa että sammuu itsestäänkin melko pian lähdön jälkeen. Toki automatiikka voi sen käynnistää loppumatkasta vielä useampia kertoja, muutamat isommat risteykset aiheuttavat yleensä pitkähköt muutaman minuutin tyhjäkäynnit, joiden aikana lämmöt laskevat ilman lisälämmityksen tukea. Auton keula on tilkitty kaksiosaisella viimasuojalla marraskuun alusta.
Lisäys 18.7.2016...nyt olen sitkeästi siedätyshoidattanut itseäni start & stop ajolla. Muutama tankillinen menty käytännössä drive-järjestelmä koko ajan päällä ja keskikulutuksen olen saanut putoamaan 4,6 litraan/100 km (tankkausmenetelmällä laskettu). Liemenä on ollut Nesteen pro-diesel ja Shellin tuotteet. Ajotietokoneen näyttämä on ollut 0,3 litraa/100 km enemmän. En olisi uskonut tähän tulokseen pääseväni, pitää vielä loppukesä ihmetellä ennen Eberin heräämistä että voiko tosiaan työmatka-ajoa noin alhaisin kulutuksin ajella. Ilmastointi on ollut iltapäivisin päällä, aamulla ei ole tarvinnut kun pääsee varjoisesta parkista lähtemään.