RallyBaron  Samppasport

V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla

  • 69 Vastauksia
  • 9733 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa caddy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla
« : 06.07.2021, 15:15:16 »
Heittipä taas ongelman tuo laite.
Ajettu karvan alle 150tkm, ja nyt liikkeellelähtö on melko tervaista, aivan kuin joku jarru jumittaisi pahemminkin(vaikkeijumitakan). Eroa ei ole sillä ajaako bensalla vai kaasulla.
Onko näissä 2.0 T5:ssa ollut kaasuläpän tms. kanssa ongemia? Kun kierrokset nousevat kohti kolmea tonnia, alkaa vetoa taas olemaan melko normaalisti.
Toisinaan myös valoihin pysähtyessä pata tärryyttää hetkisen kunnes tasaantuu.
Tyhjäkäynti on normaalia, joskin mielestäni käyntiääni on ehkä muuttunut pörisevämmäksi.
VVT-pyörät ja jakopää on juuri tehty.
« Viimeksi muokattu: 14.07.2021, 19:48:45 kirjoittanut caddy »
V70 III ´13 CNG

Poissa caddy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla
« Vastaus #1 : 14.07.2021, 19:48:28 »
Lisää testiä, pakonokan VVT-solikka vaihdettu ja sitä vaivaavat vikakoodit katosivat, yläkierroksille tehot palasivat.
Tuo liikkeellelähtö kyllä ärsyttää, kaasua saa painaa ihan kunnolla lisää heti kolmoselle vaihdon jälkeen kun tuntuu ettei vaan kiihdy.
Tilanne toistuu varsinkin jos risteyksestä lähtee täysin pysähtymättä liikkeelle kääntyen jompaankumpaan suuntaan.
Samalla moottorin ääni muuttuu humisevan normaalista pöriseväksi kunnes noin 2500-3000kierroksen jälkeen kulku alkaa maistumaan normaaliin tyyliin ja vitosen normaali laulu raikaa.

Map-anturin putsasin, hieman töhnää siinä oli muttei sillä ollut vaikutusta.
Miten tätä tutkintaa jatkaisi? Maf? Vikakoodeja ei siis ole, ei Virallisella työkalulla eikä yleismallisella luettuna.

Korjasin otsikkoa kuvaavammaksi.
V70 III ´13 CNG

Poissa caddy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla
« Vastaus #2 : 31.12.2021, 17:41:54 »
Palaan jälleen tähän.
Tilanne jatkuu ja paheni joulukuun alussa, pakonokan koodit palasivat p0420-koodin kera ja lämpimänä startatessa tulee usein taas se tuttu pärähdys. Nokkapyörät ja solikat siis vaihdettu ja öljyt 10tkm sitten vaihdetut puhtaat 0w-30(pysyvät puhtaina 10tkm vaihtovälin, välissä menee vajaa litra öljyä). Mittarissa nyt 161tkm.

Kaasun paineensäädin ja kaasuputkiston o-renkaat vaihdettiin, se auttoi toimintaan taas hetken kunnes palasi takaisin.
Logitin(iCarsoft v2.0) lambdojen arvoja ja ykköslambda näyttää toimivan normaalisti, jännite on 0.3-1.1 välillä mutta kakkoslambda näyttää suht samoja lukuja vaikka tietääkseni en pitäisi olla melko tasainen?
Short term fuel trim vaihtelee normaaliajossa +-4% ja long term on noin -0.7%. Käynee aavistuksen paksulla. Tulpat(NGK Iridium) on vaihdettu 10tkm sitten.

Kylmänä kaasuun vastaaminen on normaalia ja vetoa on mutta lämpimänä alle 2300:n ei toisinaan tunnu tapahtuvan mitään kun kaasua painaa/näpäyttää siihen asti että looda vaihtaa pienemmälle jonka jälkeen menoa onkin sitten reippaasti.
Sportilla kun kierrokset ovat korkeammalla, vetoa on koko ajan mutta näille keleille vähän rajusti.

Kulutus on myös noussut, kaasua menee kuutisen kiloa/100km kuin ennen päästiin kiloa vähemmällä, bensaakin menee jo toista litraa kun ennen meni vaille litra.
Jarrut eivät jumita.

Maf? Vuotava alipaineletku? Turbon ohjainventtiili? Kaasupolkimen asentoanturi? Johtosarjavika?

Kiitos vastauksista.
V70 III ´13 CNG

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1915
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla
« Vastaus #3 : 31.12.2021, 19:05:00 »
paljonko kone ilmee lukijan mukaan ilmaa tyhjäkäynnillä bensalla?

Jos siellä olisi jokin kummallinen imuvuoto...

Tosin.. Aikanaan R-sport turbo vinokoneella toimi aika samoin, ja tuon aiheutti haljennut kansi. Ilmeisesti kun sen sai kiusattua ahdoille se paine oli riittävä ja se halkeama jotenkin tukkeutui ja vetoja oli ihan normaalin oloisesti, mutta matalilla kierroksilla ennen kuin se möhkö turbo heräsi se kulki hyvin vaivalloisesti. En kyllä sitten tiedä miten tuollaisen saisi fiksuiten todettua.. ehkä ohivirtaus- tai puristuspainetestillä.

Poissa J.partsi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 242
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla
« Vastaus #4 : 31.12.2021, 22:48:16 »
Lämpöanturi vois oireilla noin. Kylmänä kone toimii moitteetta mutta, lämmöt saavutettuaan rötää ja rykii eli, rikastuttaa kun luulee koneen olevan kuumanakin kylmä.

Poissa vtolonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla
« Vastaus #5 : 01.01.2022, 16:57:04 »
Ainakin kannattaa putsata kampiakselin asentotunnistimen liittimet. Itse tunnistimessa on yksi liitin ja noin 20cm päässä johdon välissä toinen liitin. Omassa V60 2015 bifuelissa oli satunnaisia käyntiongelmia (huonoa tyhjäkäyntiä, nykimistä, tehottomuutta alakierroksilla), jotka väheni kerralla huomattavasti tuolla toimenpiteellä.

Poissa caddy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla
« Vastaus #6 : 02.01.2022, 15:37:15 »
paljonko kone ilmee lukijan mukaan ilmaa tyhjäkäynnillä bensalla?

Jos siellä olisi jokin kummallinen imuvuoto...

Tosin.. Aikanaan R-sport turbo vinokoneella toimi aika samoin, ja tuon aiheutti haljennut kansi. Ilmeisesti kun sen sai kiusattua ahdoille se paine oli riittävä ja se halkeama jotenkin tukkeutui ja vetoja oli ihan normaalin oloisesti, mutta matalilla kierroksilla ennen kuin se möhkö turbo heräsi se kulki hyvin vaivalloisesti. En kyllä sitten tiedä miten tuollaisen saisi fiksuiten todettua.. ehkä ohivirtaus- tai puristuspainetestillä.

Kylmänä, juuri startattuna mutta kierrokset normaalilla tyhjäkäynnillä 13.x g/s, lämpöisenä 4,5-5,5 g/s.
Lukemat kasvavat normaalin tuntuisesti kierrosten mukana, tällä kelillä kiihdyttelystä ei oikein tule mitään kun ei ole pitoa.
Kaupungissa kun ajelee ja olisi tarve saada hieman vetoa vaikkapa ylämäkeen, tuntuu ettei tuo halua kiihtyä ollenkaan ennekuin laatikko latoo pienempää sisään, pirun ärsyttävä ajella kun vetoa ei alle parin tonnin oikein ole. Paitsi joskus satunnaisesti saattaa ollakin.
V70 III ´13 CNG

Poissa caddy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla
« Vastaus #7 : 02.01.2022, 15:38:53 »
Ainakin kannattaa putsata kampiakselin asentotunnistimen liittimet. Itse tunnistimessa on yksi liitin ja noin 20cm päässä johdon välissä toinen liitin. Omassa V60 2015 bifuelissa oli satunnaisia käyntiongelmia (huonoa tyhjäkäyntiä, nykimistä, tehottomuutta alakierroksilla), jotka väheni kerralla huomattavasti tuolla toimenpiteellä.

Hieman tarkempaa sijaintia jos tälle saisi niin käyn heti tutkimassa?

Mafin ja MAPin putsasin CRC:n Maf-cleanerilla, en havainnut mitään muutoksia.
V70 III ´13 CNG

Poissa vtolonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla
« Vastaus #8 : 02.01.2022, 18:11:12 »
Hieman tarkempaa sijaintia jos tälle saisi niin käyn heti tutkimassa?

Mafin ja MAPin putsasin CRC:n Maf-cleanerilla, en havainnut mitään muutoksia.

Kampiakselin asentotunnistin on vaihteiston päällä, lähellä moottoria kuten tuossa videossa (vaikka erilainen kone):
https://m.youtube.com/watch?v=6UQ3osoo1-c

Se toinen liitin on (ainakin omassa) johtosarjan alla, vaihteiston päällä, nippusiteellä johtosarjassa kiinni. Siihen tulee samanväriset johdot, mitä tunnistimelta lähtee.

Puhdistuksen olen tehnyt suihkuttamalla liittimen kontaktipintoihin isopropanoli-sprayta reilusti, sitten liitin kiinni-auki 5-10 kertaa ja antaa kuivua yön yli. Sitten olen suihkuttanut liittimeen silikoni-sprayta ja liitin kiinni. Varmaan tapoja on yhtä monta kuin tekijöitäkin.

Edit: Ja olen irroittanut sen moottorin yli menevän ilmaputken, että näen tuonne edes välttävästi.
« Viimeksi muokattu: 02.01.2022, 18:14:22 kirjoittanut vtolonen »

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1915
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla
« Vastaus #9 : 02.01.2022, 21:40:03 »
Kylmänä, juuri startattuna mutta kierrokset normaalilla tyhjäkäynnillä 13.x g/s, lämpöisenä 4,5-5,5 g/s.
Kyllähän tuo nyt melko normaalilta näyttää.

Sellainen karkea nyrkkisääntö on että ilman kuormaa 1000rpm pitäisi g/s olla 2xlitratilavuus, eli jos käy tasan 1000rpm tuhjää, tuo olisi tarkalleen keskellä. Jos tuo tulee 750rpm tyhjäkäynnillä, niin on vähän yläkanttiin, mutta ei tuosta oikein voi vielä vetää johtopäätöksiä. Jos olisi reilusti pienempi voitaisin päätellä imuvuotoa.

Vian selvittämisen uskon kuitenkin käyvän helpommin kun kaasusäiliö on tyhjä, siitä miten tuo kaasu vaikuttaa moottorin toimintaan tuskin on laajoja kokemuksia tarjolla viankartoituksessa.

Poissa caddy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla
« Vastaus #10 : 02.01.2022, 22:12:17 »
Kampiakselin asentotunnistin on vaihteiston päällä, lähellä moottoria kuten tuossa videossa (vaikka erilainen kone):
https://m.youtube.com/watch?v=6UQ3osoo1-c

Se toinen liitin on (ainakin omassa) johtosarjan alla, vaihteiston päällä, nippusiteellä johtosarjassa kiinni. Siihen tulee samanväriset johdot, mitä tunnistimelta lähtee.

Puhdistuksen olen tehnyt suihkuttamalla liittimen kontaktipintoihin isopropanoli-sprayta reilusti, sitten liitin kiinni-auki 5-10 kertaa ja antaa kuivua yön yli. Sitten olen suihkuttanut liittimeen silikoni-sprayta ja liitin kiinni. Varmaan tapoja on yhtä monta kuin tekijöitäkin.

Edit: Ja olen irroittanut sen moottorin yli menevän ilmaputken, että näen tuonne edes välttävästi.

Katsonpa tämän huomenna valoisassa. Tosin, kuvittelisin tuon antavan jonkinlaisen koodin mikäli signaali vaikka pätkisi?
V70 III ´13 CNG

Poissa caddy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla
« Vastaus #11 : 02.01.2022, 22:22:01 »
Kyllähän tuo nyt melko normaalilta näyttää.

Sellainen karkea nyrkkisääntö on että ilman kuormaa 1000rpm pitäisi g/s olla 2xlitratilavuus, eli jos käy tasan 1000rpm tuhjää, tuo olisi tarkalleen keskellä. Jos tuo tulee 750rpm tyhjäkäynnillä, niin on vähän yläkanttiin, mutta ei tuosta oikein voi vielä vetää johtopäätöksiä. Jos olisi reilusti pienempi voitaisin päätellä imuvuotoa.

Vian selvittämisen uskon kuitenkin käyvän helpommin kun kaasusäiliö on tyhjä, siitä miten tuo kaasu vaikuttaa moottorin toimintaan tuskin on laajoja kokemuksia tarjolla viankartoituksessa.

Ok, tarkistan tuon ilmamäärän vielä kierrosten kanssa.
Ongelmaan ei vaikuta ajetaanko kaasulla vai bensalla, molemmilla käytös on samanlaista. Tuo paineensäätimen vaihto jeesasi suoraan pätkimiseen ja rykimiseen, kaasulla ei oikein voinut ajaa vaan oli pakko ajaa bensalla.
iCarsoft näyttää moottorin ja imuilman lämpötilat mielestäni loogisesti ja oikein, ajossa pannu käy 88-92c ja tänään imuilma oli ajellessa 0- -1 välillä maantiellä, kaupungissa muutaman asteen korkeampi.

Ja voi olla että kuvittelen, mutta toisinaan vetoa on paremmin kun risteyksestä on kääntynyt vasemmalle  :idiot2:
V70 III ´13 CNG

Poissa vtolonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla
« Vastaus #12 : 02.01.2022, 22:45:43 »
Katsonpa tämän huomenna valoisassa. Tosin, kuvittelisin tuon antavan jonkinlaisen koodin mikäli signaali vaikka pätkisi?

Ei tullu mulla koodia tuosta. Se kampiakselin asentotunnistimen signaalihan menee aina kaasujärjestelmän tietokoneen kautta (vaikka ajaisi bensalla), niin olisiko sitten vähän herkkä häiriöille. Esim. nokka-akselien asentoahan verrataan sitten tuohon signaaliin, joten vikakoodi/ongelmat voi näkyä myös siellä. Ei ole välttämättä vian juurisyy, mutta mielestäni liitin kannattaa putsata ennen ku etenee diagnosoinnissa kalliimpiin kohteisiin.

Korjaamolla kerrottiin että noihin on jouduttu vaihtamaan imusarjan tiivisteitä, joten varmaan sitäkin kannattaa tutkia jollain starttispraylla tms., jos selkeää vikaa ei muuten löydy.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1915
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla
« Vastaus #13 : 02.01.2022, 23:12:36 »
Ok, tarkistan tuon ilmamäärän vielä kierrosten kanssa.
Ongelmaan ei vaikuta ajetaanko kaasulla vai bensalla, molemmilla käytös on samanlaista. Tuo paineensäätimen vaihto jeesasi suoraan pätkimiseen ja rykimiseen, kaasulla ei oikein voinut ajaa vaan oli pakko ajaa bensalla.
iCarsoft näyttää moottorin ja imuilman lämpötilat mielestäni loogisesti ja oikein, ajossa pannu käy 88-92c ja tänään imuilma oli ajellessa 0- -1 välillä maantiellä, kaupungissa muutaman asteen korkeampi.

Ja voi olla että kuvittelen, mutta toisinaan vetoa on paremmin kun risteyksestä on kääntynyt vasemmalle  :idiot2:
En meinannutkaan että vika olisi vain bensalla ajettaessa, vaan että ainakaan mulla ei ole tietoa siitä päteekö esim tuo nyrkkisääntö ilmavirtaus jos poltetaan kaasua bensan sijaan. Enkä oikein edes tiedä miten sen pitäisi kierroksilla käyttäytyä.

Jos tuo 5g/s ilmamäärä tulee esim 750rpm tyhjäkäynnillä bensalla se tarkoittaa joko sitä että mittari raportoi hieman yläkanttiin (ei aiheuta havaittavaa häiriötä) tai että moottori käy hieman raskaasti, joka kuulostaa todennäköiseltä vaihtoehdolta, koska siinä on jotain vialla.

On tietysti mahdollista että siellä on suht paha imuvuoto ja tuo ilmamäärä mitataan reilusti yläkanttiin, mutta en tuota nyt ensimmäisenä lähtisi epäilemään.

Fuel trimmeistä saa osviittaa siitä miten tietokone moottorin tilan näkee.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1915
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla
« Vastaus #14 : 02.01.2022, 23:29:16 »
Niin, sen tuosta että vika on samanlainen kaasulla ja bensalla voi kyllä päätellä että ongelma ei ole polttoaineen syötössä, vaan seoksensäädössä tai kipinässä.

Tuolla olikin fueltrimmit jo mainittu, tuollaiset alle 5% korjaukset on ihan normaaleja.

Onhan se tietysti mahdollista että siellä on vaam turbo loppu, mutta tuolla ei kyllä pitäisi olla mitään vaikutusta siellä tyhjäkäynnin tuntumassa.

Turbo on helppo tarkistaa, imuputki irti ja koittaa että ei ole pituussuuntaista välystä, pyörii herkästi ja sivuttaisvälys alle puolenmillin samalla kun pyörittää akselia

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy