Autodiagnoosi  Carcom Oy

V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla

  • 69 Vastauksia
  • 9749 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jmn35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • Volvo V60 2.0 Bi-fuel -14
Vs: V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla
« Vastaus #15 : 03.01.2022, 09:27:41 »
Mulla V60 2.0 -14 sytytteli pitkään CheckEngine valoa (P0420), eikä siihen oikein löytynyt korjausta. Lamdat vaihdettiin ja suuttimet pestiin yms. Aluksi valosta ei ollut mitään haittaa, auto toimi normaalisti. Välillä sammuttelin valon itse ja luin vikakoodit ettei mitään uusia ole tullut mukaan.
Sitten hiljalleen auton pirteys kiihdytyksissä heikkeni, auto ei reagoinut kaasuun kuin ennen. Oli kuin ajaisi jollain seitkytluvun autolla, vauhtia piti kerätä useampi kilometri.
Hankaluutena on että harvassa paikassa on osaamista sekä kaasusta että bensasta - tuppasivat aina epäilemään että syy olisi toisessa. Auto oli kuitenkin laiska sekä kaasulla että bensalla ja sitten huomasin että normaali ajossa myös kulutus oli kääntynyt nousuun, pintakaasulla matka-ajossa ei muutoksia.
Vein auton Ari Lähteelle ACSlle joka heti totesi ongelmat. Turbon ylipaineventtiili oli jumiutunut auki asentoon. Volvoksin Tommi Keränen sai hommattua vähän käytetyn edullisemmin ja nyt Volvo kirmaa laitumella kuin nuori ori konsanaan.
ACS sai vielä korjattua moottorin vikavalon syttymisenkin kuntoon kun ylimääräiset vikakoodit oli saatu turbon vaihtamisen myötä poistettua. Turbosta ei ollut yhtään omaa vikakoodia vaan vika löytyi rehellisellä mekaanikon osaamisella ja työllä.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla
« Vastaus #16 : 03.01.2022, 10:57:35 »
Siis kunnolla vetoja vasta n. 3000 rpm alkaen? Mitenkä ahtopaine, pitäisihän sitä lajia löytyä jo alta 2000 rpm?

Turbon ongelma voisi siis olla, muttei vättämättä kuluminen. Jospa hukkaportti koko ajan raollaan, kuten edellä jo ehdotettu, tai pesä halki?

Vrt. TM koeajossa taisi pariikin otteeseen olla Astra, missä turbon pesä halki. Ahtopaineet kyllä sai silläkin ylös, mutta vasta normaalia korkeammilla kierroksilla, joten kone oli voimaton ja nyki alakierroksilla.

Poissa caddy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla
« Vastaus #17 : 03.01.2022, 13:36:30 »
Kävin ajelulla ja loggailin ahtimeen/ahtopaineisiin liittyvää tietoa.
Manifold pressure seuraa kaasua/kierroslukua ja liikkuu lämpimällä koneella tällä kelillä kaupunki/kevyt maantieajossa ~30kpa -178kpa. Tosin tämä heiluu vaikka kaasun pitäisikin jalkatuntuman mukaan tasaisena ja kierrokset heittävät ylösalas ~200rpm eikä veto ole tasaista kunnes mennään lähemmäs 3000:a ja veto tasaantuu.
Tuo epätasainen veto on autossa ollut mun omistusaikanani lähes aina.

Turbo control valve näyttää jatkuvasti 2% josta se kaasua painamalla menee ensin 100% ja siitä vaihtelevasti riippuen kierrosluvusta ja kaasun asennosta.

Hukkaporttiin testerillä ei päässyt käsiksi, se näytti N/A.

Kampuran tunnistinta en vielä ehtinyt katsoa, se on vielä edessä.


jmn35:n kokemukset käyvät lähes 1:1 omiini, moottorikin lienee sama B5204T9?
V70 III ´13 CNG

Poissa jmn35

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • Volvo V60 2.0 Bi-fuel -14
Vs: V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla
« Vastaus #18 : 03.01.2022, 15:26:14 »
Kone on sama B5204T9 viisi pyttyinen.

Poissa vtolonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla
« Vastaus #19 : 04.01.2022, 11:35:06 »
Omassa autossa oli välillä sellainen vikatila päällä (ongelma liittyi sillä kertaa kaasujärjestelmän Prins Timing Optimizer-boksiin, korjaantui uuden boksin ja softapäivityksellä) että venttiilien ajoitusta ei säädetty ollenkaan (Camshaft Shifting Angle koko ajan 0 astetta), niin tuntui matalilla kierroksilla (alle 2000rpm) siltä kun kaasupoljin ei olisi suunnilleen kytketty ollenkaan. Jossain 3000rpm yläpuolella sitten moottori tuntui melko normaalilta.
Sikäli kuvaus "tehoton alakierroksilla" sopisi hyvin myös venttiilin ajoituksen ongelmiin.
Silloin kun on toiminut normaalisti, niin Camshaft Shifting Angle säätyi 0-21 astetta pakopuolella ja 0-50 astetta imupuolella, ajotilanteesta riippuen, maksimit muistaakseni juurikin matalilla kierroksilla kiihdytyksessä.
Jos on epäilystä että ongelmia on siellä, niin puhdistaisin nokka-akselienkin antureiden liittimet ja jos vain toinen anturi antaa outoja tuloksia/vikakoodin, niin niitähän voi vaihtaa päittäin ja katsoa siirtyykö vika. Sitten vasta vaihdella osia jos tarvitsee.
Aivan ensimmäiseksi kannattaisi kuitenkin puhdistaa ne kampiakselin asentotunnistimen liittimet tai muuten nuo mittauksetkaan ei anna valideja tuloksia. Jos omaa autoa tutkisin, niin varmaan puhdistaisin sen Prins Timing Optimizer-boksinkin (sijaitsee ilmeisesti siinä tuulilasin alla olevan muovin takana, kosteudelle alttiina) liittimet ennen kuin vaihtaisin yhtään osaa, koska kampiakselin asentotunnistimen signaali tulee sen kautta.

"Intake Air Pressure" ollut itsellä jossain mittauksessa 410hpa tyhjäkäynnillä ja kiihdytyksessä max 1900hpa, bensalla kesäkelillä (hyvä pito). Omassa autossa ei ole ollut turboon liittyviä ongelmia, mutta varmaan nuo ongelmat sopisivat hyvin myös turbon toimintahäiriöihin.

Omassa autossa myöskin B5204T9 kone ja Prins kaasujärjestelmä.

Poissa vtolonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla
« Vastaus #20 : 04.01.2022, 11:47:44 »
Niin tuohon vielä jos kierrokset heiluu tasakaasulla, niin saattaa johtua myöskin osittain kampiakselin asentotunnistimen heikosta signaalista, kun sillähän sitä kierroslukua mitataan.

Poissa caddy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla
« Vastaus #21 : 05.01.2022, 18:44:27 »
Noniin, nyt on putsattu nokkien asentoanturien liittimet sekä tuo kampuran anturin liittimet.
Nokkien anturit oli todella helposti putsattavissa mutta kampuran anturia varten olisi kuusinivelinen käsi ollut kohdillaan...
Liittimet oli puhtaat mutta nyt ne ovat vielä puhtaammat, seuraavaksi sitten koeajolle.

Prinsin boksin liittimiä en vielä käynyt läpi, selkä otti tällä kerralla vastaan joten huomenna katsotaan ne vielä.

Ajelin aamupäivällä kauppaan ja takaisin(etätöissä lounasta hakemaan) ja logittelin nokkien asentoja samalla. Tämä siis ennen putsaamista.
Puolikylmällä koneella 30kmh:
https://aijaa.com/sFBDkK

Puolikylmällä koneella kaasu pois kohti risteystä:
https://aijaa.com/GDbjVj

Lämpimällä koneella kiihdytys valoista kuuteenkymppiin:
https://aijaa.com/z16g9X

Ja tasaista kuuttakymppiä:
https://aijaa.com/jzqWcJ

V70 III ´13 CNG

Poissa vtolonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla
« Vastaus #22 : 05.01.2022, 19:43:04 »
Hyvältä näyttää ainakin omaan silmään! Käsittääkseni "nominal value" on se mihin yritetään päästä ja toinen arvo on se mitattu arvo ja jos ne on koko ajan (suunnilleen) kohdillaan niin silloin venttiilien ajoituksen säätö toimii oikein, sillä oletuksella että antureilta saatu signaali on oikein.

Poissa vtolonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla
« Vastaus #23 : 09.01.2022, 10:51:43 »
Laitan tähän vielä referenssiksi että siellä löytyy nokka-akselien ajoitukseen liittyen myös "Camshaft Adaption" jonka pitäisi olla 54 (+/-8) astetta sekä imu- että pakopuolella.
Silloin kun tuo Prins Timing Optimizer-boksi sekoili omassa autossa, niin näköjään nämä arvot olivat noin 36 astetta.
Oletan että siitäkin voi tulla heittoa tähän parametriin, jos jako on esim. hampaan verran pielessä.

Kokeilin eilen kauppareissulla myös ahtopaineen nousua matalilla kierroksilla kiihdyttämällä 4. vaihteella "kickdownia vasten" (niin ettei automaatti vaihda pienemmälle).
"Intake Air Pressure" oli noin 1300hpa@1500rpm ja 1600hpa@2000rpm.
Varsinaiselle ahtopaineelle en löydä mittaria. Isommilla kierroksilla tuli pitojen kanssa ongelmia, kun varsin liukas talvikeli on nyt.

Poissa caddy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla
« Vastaus #24 : 11.01.2022, 21:17:25 »
Tänään aamulla liikkeelle lähtiessä pukkasi vielä uuden koodin joka ei päivän aikana tullut takaisin, P017100, System too lean bank 1. Saattoi johtua pakkasesta.
Tänään myös testattiin ilman Prinsin Timing optimizeria eikä käytös muuttunut ollenkaan joten se purkki lienee kunnossa.
Moottoritielle kiihdyttäessä veto katkesi hetkeksi ja tuntui siltä ettei laite saanut polttoainetta ollenkaan kunnes muutaman sekunnin jälkeen meno maistui taas.
Logittelin nokkien asentoja Camshaft Adaptation-osalla ja lambdojen jännitteitä samalla:

70kmh:
https://aijaa.com/XLj6ny

80kmh:
https://aijaa.com/rCQIJN

Tyhjäkäynnillä:
https://aijaa.com/jybtnJ

Lämpimästä liikkeelle lähtiessä(pari tuntia autohallissa) kaasun näpäytys aiheutti tyhjäkäynnille laskiessa tutinoita mutta se katosi liikkeelle lähtiessä.
Tuo 1500-2500 kierrosvälin vedottomuus tulee sekä kaasulla että bensalla, sen varmistin tänään.
Ahtimen tanko liikkuu helposti eikä sen puolen letkuissa näkynyt mitään ihmeellistä, joskaan sehän ei kerro ahtimen solenoidin toiminnasta mitään.

On tämä outo laite.

V70 III ´13 CNG

Poissa vtolonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla
« Vastaus #25 : 13.01.2022, 14:31:07 »
Vaikuttaa aika työläältä ongelmalta tosiaan, toivottavasti ratkaisu löytyy kuitenkin!

Ainakin oma bifuel on ollut melko pottumainen tutkia.
Liikaa liikkuvia osia ja tosiaan syy voi sitten olla joku hapettunut liitin, joka ei näy mittauksissa mitenkään.
Kaasujärjestelmästäkään ei saa mitään tietoa pihalle, muuta kuin korjaamolla.

Joskus olen kiihdytyksen aikana katsonut noita happianturien lukemia, niin oli Front Oxygen Sensor max 1.27, Rear Oxygen Sensor max 0.91V.
Tyhjäkäynnillä Front taitaa olla melko vakio ~0.99 ja Rear heiluu 0.1V ja 1V välillä (vähän tilanteesta riippuen).
Joitain parametreja on ehkä helpompi seurata kun aukaisee sen aaltomuodon ("wave") iCarSoftissa F1-nappulalla, niin voi esim. ensin kiihdyttää ja sitten katsoa että tuliko järkevän näköinen käyrä koko kiihdytyksen ajan tai seurata tyhjäkäyntiä pidemmän aikaa.

Katsoisin myös "Misfire Counter Cylinder 1-5"-laskurit mahdollisten sytytysongelmien varalta. Ainakin bensalla ne pysyy itsellä hyvin pitkälti nollan tuntumassa.

Jos imusarjan paine, seos, kipinä ja venttiilien ajoitus on kohdillaan, niin luulisi jo toimivan melko hyvin. Valitettavasti ei taida mennä ihan niin...

Sivuhuomautuksena vielä, että ne bensasuuttimien ohjauksetkinhan tulevat kaasujärjestelmän boksien kautta (en tiedä tarkemmin minkä niistä).

Poissa vtolonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla
« Vastaus #26 : 14.01.2022, 08:06:48 »
Tuota en ihan käsitä että miten se voi toimia ollenkaan ilman tuota Prins Timing Optimizer-boksia.
Oliko siinä joku hyppylanka tms. tilalla?

Jos katsoo asennuskuvaa sivulta 33, niin sen mukaan kampiakselin asentotunnistimen signaalin ei pitäisi mennä auton bensa-eculle ollenkaan, jos tuon boksin irrottaa:
https://www.lpgshop.co.uk/content/downloads/autogas-lpg-technical-materials/Prins%20VSI%20Installation%20Manual.pdf

Ehkä kytkentä on sitten tässä autossa jotenkin erilainen tai sitten siellä on niin onnekas oikosulku/maaongelma johtosarjassa että signaali tulee perille vaikka boksin irrottaa, mikä olisi kyllä erittäin epätodennäköistä.
Pitäisi melkein Prinsiltä kysyä automallikohtainen kytkentäkaavio omaankin autoon, niin ei tarvitsisi arvailla niin paljon kun näitä tutkii.

Poissa caddy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla
« Vastaus #27 : 14.01.2022, 23:37:28 »
Tuota en ihan käsitä että miten se voi toimia ollenkaan ilman tuota Prins Timing Optimizer-boksia.
Oliko siinä joku hyppylanka tms. tilalla?

Jos katsoo asennuskuvaa sivulta 33, niin sen mukaan kampiakselin asentotunnistimen signaalin ei pitäisi mennä auton bensa-eculle ollenkaan, jos tuon boksin irrottaa:
https://www.lpgshop.co.uk/content/downloads/autogas-lpg-technical-materials/Prins%20VSI%20Installation%20Manual.pdf

Ehkä kytkentä on sitten tässä autossa jotenkin erilainen tai sitten siellä on niin onnekas oikosulku/maaongelma johtosarjassa että signaali tulee perille vaikka boksin irrottaa, mikä olisi kyllä erittäin epätodennäköistä.
Pitäisi melkein Prinsiltä kysyä automallikohtainen kytkentäkaavio omaankin autoon, niin ei tarvitsisi arvailla niin paljon kun näitä tutkii.

Joo, se jäi epähuomiossa mainitsematta että hyppylanka kampuran anturille oli tosiaan käytössä. Typerä unohdus, pahoitteluni.
Nyt en ole ehtinyt logitella ja testailla tarkemmin, odottelen korjaamolta ohjeita mitä seuraavaksi tehdään.
Lambda-arvot tuntuvat olevan samoja kuin itselläni.
Se tosin tuli tuosta tehottomuudesta mieleeni jotta voisiko turbiinin lukituksella olla jotain tekemistä ongelman kanssa... Sportilla vetoa on koko ajan kunnolla, samoin manuaalipuolella.
Looda tosin toimii muuten täysin moitteitta eikä töki ja nyi kuten näillä on tapana(tai olen vaan tottunut).
V70 III ´13 CNG

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1915
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla
« Vastaus #28 : 15.01.2022, 12:59:36 »
Siis lotaa manuaalipuolella se vetää hyvin matalillakin kierroksilla??

Poissa caddy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla
« Vastaus #29 : 18.01.2022, 18:26:21 »
Siis lotaa manuaalipuolella se vetää hyvin matalillakin kierroksilla??

Tänään testasin, eipä tuossa juurikaan eroa ole sittenkään. Tosin manuaalina ajaessa on jokseenkin hankala käyttää samoja kierroksia kuin mitä D:llä tuo itse käyttäisi, aina tuppaa kierrokset olemaan korkeammalla.

Edit:
Lisää testiä, manuaalina ajaessa sellaisella vaihteella jolla kierrokset pysyvät alle parissa tonnissa, ei kaasua pohjaankaan painaessa tapahtu käytännössä mitään.
Lappu lattiassa saa ajaa eikä auto kiihdy kuin minuuttiviisarin mukaan. Kun näpäyttää pienemmälle, veto lisääntyy kunnes noin 2500rpm kohdalla alkaa vetämään kunnolla.
Sama tilanne on ajaako bensalla tai kaasulla.
« Viimeksi muokattu: 20.01.2022, 13:55:48 kirjoittanut caddy »
V70 III ´13 CNG

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy