Jaaha, jos alottas ensimmäisen rojektipäiväkirjan. Katsotaan nyt tuleeko tästä edes mitään, luultavasti, jos eteen ei tule kauhean suuria ongelmia. Lähtökohta on tämä.



Joo elikäs jenkeistä tuotu 740 b230ft, lastulla ja jollain ihan törkeällä kylkiputkella, joka nyttemmin pätkitty parempiin tarkotuksiin. Kiertokanki oli koneesta menny poikki (kuulemma 70 vauhdista nelosella vedosta)
Noh kesällä kone nostettiin pois nokalta ja tilalle sujahti b19et, eikä auto lähteny sitte millään käymään.

Sen jälkeen jäi seisomaan pihaan, eikä ole taidettu heinäkuun jälkeen autoon koskea

Mutta sitten motivaatio taas löytyi! Timo oli huomannu että lh2.2 saa tietoa ilmeisesti virranjakajasta, ja skädäm, käyntiin lähtö ongelma (toivottavasti) on selvitetty. No kantta ei aleta b19 koneeseen vaihtamaan vaan tilalle rakentuu siunaantuneista osista b230 turbo moottori.
Homma aloitettiin vanhan räjähtäneen koneen purkamisella, ja siinä toivossa oltiin että männät olisi ehjiä.

Ei menny ihan niinku Fast & Furiousissa

Yhdessä männässä oli katkenneen kangen tekemä sentin mittainen ja linnunluun levyinen kolo. Onkohan tää nyt iha hajonnu vaan 70 vauhdissa nelosella?

Ei lannistuta, otetaan jemmasta b230a mistä on kannentiiviste palanut. Kansi pois ja yllätyksenä, vettä, ruostetta, eikä muutakaan ylimäääräistä löytynyt. Hoonausjäljet näky lohkossa, ja muutenkin vaikutti hyvältä, tosin ajettukin "vaan" 270 000. Sitte männät ja kanget irti ja siitä se riemu ratkes: kahdesta männästä öljyrenkaat levis lattialle, ja toisesta oli palanenki irti

Lopulta päädyttiin siihen että kaksi mäntää otetaan ft koneesta ja kaksi A koneesta. A koneen männät kiikutin työkaverille joka on pätevä auto, ja sorvaus töissä, että sorvaa männistä hiukan laesta pois.
Sylvään autovarusteesta (HUOM: tuen paikallista varaosaliikettä

) tilasin männänrenkaat, yläpään tiivistesarjan, Öljypohjantiivisteen, jakopäänhihnan ja kiristinrullan, tulee maksamaan 180e

Kanneksi tulee tuon ft koneen 530 kansi kun oli myyjän mukaan kansiremontti tehty, eikä se mahdotonta ole koska vesipumpun tiivisteen väliin oli laitettu moottori silikonia, joka voisi viitata siihen että kansi on ollut irti, ja silikoni oli kaiken lisäksi siististi, eli ei ollut vesipumppua perinteisesti työnnetty kannen alle. Turboksi tulee joko saabin 1000km ajettu garrett, tai sitten siitä hieman suurempi garrett. Joku "vähän sinnepäin" peltisarja löytyy, ja 3 tuuman downpipe ja osa loppu pakoputkesta. Mutta koneen kasaamisesta tuonnempana lisää, kun osia saapuu...
Kori ei ole mikään super helmi, ilmeisesti on puu tms. kaatunut auton päälle kun rekisterikilpi edestä on ihan rutussa, konepelli on kitattu huonosti ja maalattu mattamustalla ja katossa on kaksi lommoa. Matala auto on kun alla on Konin alusta sarja. Toinen jenkki parkki ja vilkku on rikki, mutta vilkun sain jo kaverilta mutta parkki puuttuu. Jos jollakin on ylimääräinen niin voisin ostaa. Tarkotus olisi hitsata kaikki tarvittava, ja putsata ruosteet pinta pelleistä ja maalata sinkki sprayllä. Konepellistä hiotaan maaliit pois ja heitetään pihalle ruostumaan. Myöhemmin sitten joskus, jos auto on mulla niin kauan, niin paklataan ja maalataan kunnolla. Noh sitä on nyt turha miettiä. Sisällä on musta täys nahka sisusta joka on suhteellisen siisti.

Tietysti löytyy kaikki sähkötingentangelit ja mailimittari. Kaikista amerikkalaisinta on kuitenkin se kun on virrat päällä ja avaa kuskin oven niin kuuluu: plim, plim, plim,plim...

Kolaroidussa 940:ssä on myös lasikattoluukku, joka saattaa jossakin vaihseessa löytää tiensä tähän.
Paljon kaipaisin tietoja ja mielipiteitä tuosta moottorista, olis kiva tietää ettei heti mennä perse edellä puuhun.
Projekti jatkukoon hieman hankalan ja opettavan alun jälkeen... :hello: