Aika ensimmäisen öljynvaihdon. Takana on nyt suunnilleen 700km ajoa. Ekana piti kuitenkin tehdä työkalu, että saa 52mm kannalla olevan öljypropun auki. Moottoria kasatessani kiristin sen muistaakseni jollain pihdeillä.
Ekana sorvilla aihio.

Sitten jyrsimellä ja kääntöpöydällä kulmia. Tein sen sopivaksi 30mm hylsylle.

Toiselle puolelle 52mm kolo.

Valmis.

Öljyt olivat tosi likaiset. Varmaan hoonauksen jäljiltä lohkosta irtoaa metallia ja nokkaan levittämä grafiittitöhnäkin on tietysti liuenneena näihin ekoihin öljyihin. Avasin varmuudeksi vanhan suodattimenkin, mutta ei siellä mitään erityistä näkynyt sen mustan lian lisäksi.


Samalla laitoin moottoriin ja perään X1R lisäainetta, mutta en tietysti päässyt ajamaan paikkoja lämpimäksi, kun vettä tuli kuin saavista kaatamalla.
Yleisiä huomioita auton alla könytessäni, niin moottori vuotaa öljyä kampuran molemmista päistä ja mittatikun jalan juuresta. Lisäksi molempien sylinterikansien välistä on tullut tippoja jäähdytysnestettä ja ilmastoinnin kompura vuotaa öljyä.
Näistä erityisiä toimenpiteitä tuskin aiheuttaa muu, kun se kompura. Moottori tuskin on uutenakaan ollut kovin tiivis, niin pitää nyt seurailla tilannetta. Kompura on joku vanha, mikä löytyi omasta varastosta. Ihan toimiva se on ollut, eikä ole ajettu kuin noin 200tkm, mutta niinhän sitä sanotaan, että irrallaan ollessaan tiivisteet kuivuvat, eivätkä pidä enää. Pitää katsoa yrittääkö siihen vaihtaa tiivisteitä, vai hommaako kokonaan uuden tilalle.
Bonuksena kuva uudesta hankinnasta. Sain viimein hankittua järkevän kokoisen aidon Lokomon alasimen. Vähän pintaruosteiden kiillottelua ja puusta pölkyn tekemällä tuli yhdestä haaveesta totta.

