KL-varaosat  Race.fi

Kulmiksen taivaspaikka

• 1330 Vastauksia
  • 294396 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kulmamies

• Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1125 : 19.05.2024, 19:35:26 »
Mahtaa olla myös aika tehokas kun ei tuo koppi kauhean iso ole.

Joo aika kylmää puskee. Pitää säätää vähän lämmintä ilmaa sekaan, kun muuten tulee vilu.

Puhallus on muutenkin aika jalkatilapainotteinen, niin ihan hyvä, että en ole saanut aikaiseksi niitä suulakkeita letkujen päihin. Niihin pitäisi varmaan saada oikein jotkut suljettavat venttiilit.

Poissa -jadi-

• Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
« Vastaus #1126 : 20.05.2024, 08:37:34 »
...
Vika oli väärin kytketyssä releessä...
... Samanlainen aivopieru kävi aikoinaan myös bensapumpun releen kanssa.

Noo, ihminenhän se sinäkin vain olet.
Ei se niin vakavaa ole, pääasia, ettei tästä taivaspaikasta tullut jotain Hindustan Ambassadoria.  :D
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa Kulmamies

• Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
« Vastaus #1127 : 22.05.2024, 18:50:27 »
35km yhtäjäksoinen maantieajo 25 asteen helteessä sai aikaan sen, että vaihdelaatikon huohotinletkun päästä oli ruiskinut vähän öljyä pihalle. Öljyä taitaa muutenkin olla liikaa, niin siitä en nyt ihan ekana olisi hirmuisen huolissani.

Ei ollut laatikossa liikaa öljyä. Hiekkapuhalsin mittatikun pään karheaksi, niin alkoi öljyn taso erottumaan paremmin.

Vika lienee huonosti asemoidussa huohotinletkussa. Tilanpuutteen takia se piti laittaa alkuperäistä alemmas kiinni.

Ongelman ratkaistakseni tein parin desin kokoisen "paisuntasäiliön" letkun yläpäähän. Sain sen äsken maalattua ja huomenna sitten asennus. Toivottavasti auttaa.
« Viimeksi muokattu: 22.05.2024, 18:53:32 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa laatikkovika

• Turbo+
  • Global alligator
« Vastaus #1128 : 22.05.2024, 19:51:29 »
Tuosta tuli mieleen että joskus tein muistaakseni 360 volleen paisuntatilaa ruuvaamalla perän päälle kertakäyttöisen pienen bensansuodattimen. Hyvin pysy öljyt eikä sotkenu tai hukannu.
Se siitä. :-[
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Kulmamies

• Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
« Vastaus #1129 : 23.05.2024, 19:25:20 »
Tällainen pikku pönttö tuli nyt paisuntasäiliön kaveriksi.

Poissa Kulmamies

• Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
« Vastaus #1130 : 08.06.2024, 16:42:13 »
Aika ensimmäisen öljynvaihdon. Takana on nyt suunnilleen 700km ajoa. Ekana piti kuitenkin tehdä työkalu, että saa 52mm kannalla olevan öljypropun auki. Moottoria kasatessani kiristin sen muistaakseni jollain pihdeillä.

Ekana sorvilla aihio.

Sitten jyrsimellä ja kääntöpöydällä kulmia. Tein sen sopivaksi 30mm hylsylle.

Toiselle puolelle 52mm kolo.

Valmis.

Öljyt olivat tosi likaiset. Varmaan hoonauksen jäljiltä lohkosta irtoaa metallia ja nokkaan levittämä grafiittitöhnäkin on tietysti liuenneena näihin ekoihin öljyihin. Avasin varmuudeksi vanhan suodattimenkin, mutta ei siellä mitään erityistä näkynyt sen mustan lian lisäksi.

Samalla laitoin moottoriin ja perään X1R lisäainetta, mutta en tietysti päässyt ajamaan paikkoja lämpimäksi, kun vettä tuli kuin saavista kaatamalla.

Yleisiä huomioita auton alla könytessäni, niin moottori vuotaa öljyä kampuran molemmista päistä ja mittatikun jalan juuresta. Lisäksi molempien sylinterikansien välistä on tullut tippoja jäähdytysnestettä ja ilmastoinnin kompura vuotaa öljyä.

Näistä erityisiä toimenpiteitä tuskin aiheuttaa muu, kun se kompura. Moottori tuskin on uutenakaan ollut kovin tiivis, niin pitää nyt seurailla tilannetta. Kompura on joku vanha, mikä löytyi omasta varastosta. Ihan toimiva se on ollut, eikä ole ajettu kuin noin 200tkm, mutta niinhän sitä sanotaan, että irrallaan ollessaan tiivisteet kuivuvat, eivätkä pidä enää. Pitää katsoa yrittääkö siihen vaihtaa tiivisteitä, vai hommaako kokonaan uuden tilalle.

Bonuksena kuva uudesta hankinnasta. Sain viimein hankittua järkevän kokoisen aidon Lokomon alasimen. Vähän pintaruosteiden kiillottelua ja puusta pölkyn tekemällä tuli yhdestä haaveesta totta.

« Viimeksi muokattu: 08.06.2024, 16:46:36 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa Ristus

• Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
« Vastaus #1131 : 08.06.2024, 18:03:06 »
tuon kanssa rauta antautuu
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.
YouTube

Poissa anssi68

• Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Volvo V70
« Vastaus #1132 : 08.06.2024, 19:21:33 »
On se vaan mestari, ei voi muuta sanoa kun katselee työn jälkeä..
Ja jos sopivaa työkalua ei ole niin se tehdään.
« Viimeksi muokattu: 08.06.2024, 19:24:32 kirjoittanut anssi68 »
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa Kulmamies

• Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
« Vastaus #1133 : 08.06.2024, 20:38:04 »
tuon kanssa rauta antautuu

Varmasti :) En tiedä vaan tuleeko siinä ikinä mitään hakattua, mä vaan halusin tuollaisen :D

On se vaan mestari, ei voi muuta sanoa kun katselee työn jälkeä..
Ja jos sopivaa työkalua ei ole niin se tehdään.

Kiitosta vaan :) Tämän kertaisen työkalun tekeminen oli ihan vaan ajankulua ja mukavaa puuhaa. Olisihan kaupasta saanut sopivan hylsyn ihan hep vaan.

Poissa laatikkovika

• Turbo+
  • Global alligator
« Vastaus #1134 : 08.06.2024, 23:06:30 »
Minä kun en seppä oo niin onkos tuo nyt sit 20kg painoltaan.
Karsee olettamus vaan... :idiot2:
https://riemurasia.fi/video/Alasimen-rajayttaminen-ilmaan/193160
« Viimeksi muokattu: 08.06.2024, 23:15:49 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa make s70

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #1135 : 09.06.2024, 06:38:02 »
Asiallista touhua O0, melko jämerän kokoinen on öljyroppu kyllä moottorissa, ei ihan heti kantit pyöristy ;D. Onko lättäpäässä ihan jo stefat kampuralla vai korkkitiivisteet?

Poissa Kulmamies

• Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
« Vastaus #1136 : 09.06.2024, 08:00:07 »

Minä kun en seppä oo niin onkos tuo nyt sit 20kg painoltaan.

Joo just näin. Suurin osa tarjolla olevista on 50, 60 tai 70 kiloisia ja ihan loppuun hakattuja. Näin pieni ei ole varmaankaan ollut ammattikäytössä, niin siksi on niin hyväkuntoinen.

Asiallista touhua O0, melko jämerän kokoinen on öljyroppu kyllä moottorissa, ei ihan heti kantit pyöristy ;D. Onko lättäpäässä ihan jo stefat kampuralla vai korkkitiivisteet?

Tässä on sellaiset narutiivisteet, tai koiranpaskatiivisteet, miksi nyt haluaa kutsua.

Etupäähän olisi saatavilla stefaa, mutta eipä tullut mieleen silloin, kun moottoria kasailin.

Poissa Kulmamies

• Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
« Vastaus #1137 : 11.06.2024, 19:19:17 »
Kävin huristelemassa huvikseni reilu 70km. Onneksi bensa on halpaa :D

Auto toimii kyllä nyt tosi hienosti, eikä enempiä öljyvuotojakaan ilmennyt. Moottorin käyntiääni pehmeni selvästi uusilla öljyillä ja sillä lisäaineella. Perän jollotus vaimeni ehkä vain henkisellä tasolla.

Perän äänestä tuli mieleen, kun se ulisee siis vain silloin, kun perä pyörii vapaasti, eli ei vetoa, eikä moottorijarrua. Voiko kardaaninnivelten kulma vaikuttaa mitenkä herkästi tällaiseen? Nyt etu- ja takanivelen kulmassa on 1,5-2 astetta eroa ja ristinivelhän ei ole mikään vakionopeusnivel, niin jos ulina johtuukin siitä, että kardaani pyörii epätasaista vauhtia? Silloin hammasvälys "hakkaa edestakas"

Poissa make s70

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #1138 : 12.06.2024, 17:23:28 »
Tämän olet jo varmaan lukenut ja luultavasti tiedätkin. https://www.overdrive.fi/forum/threads/kaksiosaisen-kardaanin-ristikkokulmat.100521/

Poissa Kulmamies

• Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
« Vastaus #1139 : 12.06.2024, 19:15:26 »
Tämän olet jo varmaan lukenut ja luultavasti tiedätkin. https://www.overdrive.fi/forum/threads/kaksiosaisen-kardaanin-ristikkokulmat.100521/

No en varsinaisesti just tuota, mutta vastaavia keskustelua ja videoita olen yrittänyt ammentaa. Tässä on itse asiassa yksiosainen kardaani, eli yksinkertaisin mahdollinen rakenne.

Laitoin nyt kokeeksi murikan etumaisen kannakkeen 14mm pultin tilalle 10mm pultin, jotta sai sen 4mm perää pystympään. Nyt etu- ja takalaipan välinen asento on alle puolen asteen tarkkuudella sama, mutta lopputulos ei ole sen kummoisempi. Mahdollisesti jopa vähän huonompi, kun nyt tuntuu, että ääni kuuluu tietyissä ajotilanteissa enemmän, mitä ennen.

Laitan sen alkuperäisen pultin takaisin ja taidanpa vaan tyytyä kohtalooni. En mä sitä ainakaan  enää auki jaksa ottaa ja yrittää säätää, kun en edes tiedä mihin suuntaan sitä säätäisi, kun sen pitäisi olla just oikein.

Kulkukoira  Proturbo