Proturbo  Autodiagnoosi

Geartronic nykäisyt

• 16 Vastauksia
  • 4197 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VLJ

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Geartronic nykäisyt
« : 25.09.2021, 19:20:11 »
Mikä hemmetti tuota V70 D5 2014 -> Geartronicia vaivaa, on sopeutettu, on vaihdettu öljyt huuhtelemalla, kun ajelee pidemmän matkan ja hiljentää liikennevaloihin...jos olis tekarit suussa ne olis tuulilasissa, sen verran nykäisee kun vaihtaa jollekin pienemmälle vaihteelle. Vikakoodit luetettu huollossa, niitä ei ole. Muuten pelaa ok, sopeutus auttoi hetkeksi, mutta vika/ominaisuus palasi. Uutena ominaisuutena ilmeisesti turbiini lukitsee vaihtelevassa maastossa ajellessa 80 - 90km/h nykäyksen kera.

Mitä ole lukenut, joidenkin mielestä venttiilipöytä vaihtoon, joidenkin mielestä ominaisuus joka pitää vain sietää? Voisko tuo rykäisy rikkoa jotakin pidemmän päälle?

Poissa jak900

• Turbo
  • www.vrcf.fi
Vs: Geartronic nykäisyt
« Vastaus #1 : 25.09.2021, 19:30:12 »
Välttämättä vika ei ole vaihdelaatikon suunnalla lainkaan, käynti häiriöt monesti tuntuneet laatikon oireilta vaikka laatikko täysin kunnossa. Kannattaa kiinnittää huomiota nyt ensin moottorin toimintaan kun laatikko puolta on jo käyty läpi. Ei ole ominaisuus.

Poissa VLJ

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #2 : 27.09.2021, 16:57:21 »
Vikakoodeja ei löydy koneesta eikä vaihdelaatikosta, eikä huollossa ole löytäneet vikaa kummastakaan kun on pyydetty katsomaan, vika kun ei tule esille korttelipyörityksessä. Korjattaisiin jos tiedettäisiin mitä korjata, muuten saa ... olla kunhan ei tietämättä anna rikkoontua jotain, tahtoo vain että yksi vika korjaamatta poikii kymmenen uutta. Summan mutikassakaan ei viitsi ruveta kalliita osia vaihtamaan. Onhan se nykäisy joskus sellainen, että kyydissä olijakin kysyy, että mikä hajosi.

Kahdeksan tomaattia jo omistanut ja nyt tuli vastaan tällainen ominaisuus...täytyy seurata ja laittaa venttiilipöydän vaihto harkintaan jossain vaiheessa.

Poissa tuomaril

• Valvoja
  • Turbo
  • *
« Vastaus #3 : 27.09.2021, 17:12:43 »
Venttiilipöytä todennäköisin vaihtoehto. Jonkin verran noista laatikoista kuolee myös laatikon sisäisiä tiivisteitä, joka aiheuttaa D:n kytkeytymisen melko väkivaltaisen oloisesti, mutta en nyt ainakaan muista että tuo vika oireilisi sinun kuvaamallasi tavalla. :idiot2: En ole ammattilainen, mutta luulisi että jokainen epäonnistunut terävä vaihto rasittaa vaihteiston kytkinpakkoja.

Poissa Kulmamies

• Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
« Vastaus #4 : 27.09.2021, 17:36:03 »
Sisäiset tiivisteet vuotaa. Oireilee just "tuomaril" mainitsemalla D:n kytkeytymisellä sekä alaspäin 5->4 vaihdossa, eli noin 40km/h nopeudessa.

Osat ei oo kalliita, mutta laatikko pitää ottaa pois ja purkaa vähän enemmän.

Tässä mun lähipiirissä on kaksi autoa, mihin tiivisteet pitäisi uusia, mutta ei kauheesti houkuttele.

Poissa Turbo 242

• Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Teiden tukko
« Vastaus #5 : 27.09.2021, 18:49:20 »
Tuo mun yksilö tekee samoja temppuja. D:n kytkemisen aiheuttaman nykäisyn esim. suunnan vaihdossa (auton kääntäminen) olen saanut minimoitua, kun pitää tauon N:n kohdalla.

Jännä juttu, että arkiajossa neloselle tiputus ei nykäise mutta kun ajaa vaikkapa 50km motaria, niin johan nykäisee. Kerran. Myöskin käsin vaihteiden vaihto moottorijarrutuksessa nykäisee välillä, ei aina.  :idiot2: Eniten kokemusta maantieajosta asuntovaunu perässä, sen paino taas tekee sen että kaikki ominaisuudet ei välttämättä tule esiin. Ei uskois, mutta auto toimii välillä paremmin kun koukussa on kuormaa.

Kylmänä laatikon toiminta on melko rivoa, kulmikasta. Lämpimänäkään D:llä kaikki vaihdot eivät mene täysin pehmeästi. Kun turbiini lukittuu, tuntuu kolmos ja nelosvaihde hieman jyristävän. Vitonen ja kutonen ei.  :idiot2:

Mihinhän sitä tuli kätensä työnnettyä. Osittain oli tiedossa että riskillä mennään näiden automaattien kanssa.  ::)
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Minä ja Volvo

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #6 : 27.09.2021, 22:27:34 »
Minulla toisinaan nykäisee hieman kun kylmänä kytkee vapaalta D:lle. Samoin kun kone on kylmä, niin "aamun ensimmäinen" vaihtaminen kakkoselta kolmoselle, nykäisee hieman, ei pahasti, mutta kuitenkin, että asian huomaa. Lämmettyään kaikki toimii ilman nykäisyjä ihan hyvin. Joskus harvoin lämpimänä tulee sellainen, että kun alan ajoissa hiljentämään punaisiin valoihin, ja jos valo vaihtuu vihreälle niin, että minulla on vauhtia noin 30 enintään, ja kun painan kaasua, niin tapahtuu melko miehekäs nykäisy, kuin manuaalivaihteistossa päästäisi kytkimen liian äkäisesti. Olen oppinut vähän varomaan, ja näissä tilanteissa painan kaasua todella rauhallisesti, annan vaihteistolle aikaa päätää, millä vaihteella mennään, niin nykäisyä ei tapahdu. Onko teillä toisillakin muuten melko voimakas ryömintä näissä? kun jarrut päästää irti, niin sehän lähtee liikkuman jo ennenkuin jalka ehtii kaasulle, ja pienessä nousussa tämä ilmenee niin, että auto ei valu taakse, vaan lähtee eteenpäin vasta kun jalka painaa kaasua. Sinänsä tämä voimakas ryömintä ei haittaa, mutta helposti kun pysähtyy rauhallisesti, niin juuri pysähdyksen hetkellä, jarrut narahtaa, kun auto haluaisi ryömiä ja palat hinkkaa levyyn. Eli, äänetön pysähtyminen hankalaa. Ja myös, kun seisoo punaisissa, niin jarrua saa todella painaa, jos ei paina tarpeeksi, jarrut narskuu, kun auto "vetää" eteenpäin.

Poissa jak900

• Turbo
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #7 : 27.09.2021, 22:33:52 »
Aloittaja mainitsi että laatikko on sopeutettu, onko oikeasti ajettu laatikkoon opetus vaiko vain nollattu?

Poissa Turbo 242

• Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Teiden tukko
« Vastaus #8 : 27.09.2021, 22:35:08 »
Minulla toisinaan nykäisee hieman kun kylmänä kytkee vapaalta D:lle. Samoin kun kone on kylmä, niin "aamun ensimmäinen" vaihtaminen kakkoselta kolmoselle, nykäisee hieman, ei pahasti, mutta kuitenkin, että asian huomaa. Lämmettyään kaikki toimii ilman nykäisyjä ihan hyvin. Joskus harvoin lämpimänä tulee sellainen, että kun alan ajoissa hiljentämään punaisiin valoihin, ja jos valo vaihtuu vihreälle niin, että minulla on vauhtia noin 30 enintään, ja kun painan kaasua, niin tapahtuu melko miehekäs nykäisy, kuin manuaalivaihteistossa päästäisi kytkimen liian äkäisesti. Olen oppinut vähän varomaan, ja näissä tilanteissa painan kaasua todella rauhallisesti, annan vaihteistolle aikaa päätää, millä vaihteella mennään, niin nykäisyä ei tapahdu. Onko teillä toisillakin muuten melko voimakas ryömintä näissä? kun jarrut päästää irti, niin sehän lähtee liikkuman jo ennenkuin jalka ehtii kaasulle, ja pienessä nousussa tämä ilmenee niin, että auto ei valu taakse, vaan lähtee eteenpäin vasta kun jalka painaa kaasua. Sinänsä tämä voimakas ryömintä ei haittaa, mutta helposti kun pysähtyy rauhallisesti, niin juuri pysähdyksen hetkellä, jarrut narahtaa, kun auto haluaisi ryömiä ja palat hinkkaa levyyn. Eli, äänetön pysähtyminen hankalaa. Ja myös, kun seisoo punaisissa, niin jarrua saa todella painaa, jos ei paina tarpeeksi, jarrut narskuu, kun auto "vetää" eteenpäin.

Tuo ryömiminen on ominaisuus momentinmuunnin laatikoissa. Moottorin ja vaihteiston välissä oleva turbiini saa sen aikaan. Saman olen huomannut, että äänetön pysähtyminen on melko hankalaa. Olen huomannut, että jos lähden autokatoksesta takarenkaiden ollessa pienessä montussa, auto ei jaksa lähteä liikkelle ilman kaasuttamista. Ylämäessä kyllä pysyy paikoillaan kun jalan nostaa jarrulta.

Asuntovaunun vetäminen helpottui kyllä tuntuvasti kun siirtyi bensa manuaalista diesel automaattiin. :P
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa v-femtio

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #9 : 28.09.2021, 09:59:07 »
Tuo pienemmälle vaihtamisen nykäys välillä häiritsee, onneksi ei ole kovin paha (vielä?).

Mutta häiritseekö muita se, että pysähtyessä moottori sammuu juuri auton ollessa pysähtymässä ja pysäytyksestä tulee tarpeettoman töksähtävä? Tää on mun first world problem tällä hetkellä  ;D

Poissa VLJ

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #10 : 28.09.2021, 10:17:58 »
Aloittaja mainitsi että laatikko on sopeutettu, onko oikeasti ajettu laatikkoon opetus vaiko vain nollattu?
Volvo merkkihuollossa tehty sopeutus, valittelivat vielä kun on hankalaa liikenteen seassa ajaa kaikki tilanteet läpi. Merkkihuollossa tehty myös huuhteluvaihto.

Tuo nykäisy tosiaankaan ei tule esille korttelipyörityksessä, vaan kun on ajanut pidemmän matkan esim motarilla josta hiljentää siltatyömaalle tms 5-kymppiin, mitä pidempi matka on ajettu, sitä rajumpi on nykäisy. Jotenkin liittyy vaihtotapahtumiin joita matka-ajossa tulee vähemmän.

Poissa jak900

• Turbo
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #11 : 28.09.2021, 13:08:16 »
No jos normi ruuhkassa sopetusta yritetty ajaa niin eipä taida olla opit kohdallaan.
Muutamia laatikoita opettaneena voin sanoa että se pitää tehdä oikein. Oikein sopetettuna pelastettu jo useampi laatikko muulta remontilta.

Poissa volvotdi

• Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Tampere - Pori
« Vastaus #12 : 28.09.2021, 22:49:41 »
No jos normi ruuhkassa sopetusta yritetty ajaa niin eipä taida olla opit kohdallaan.
Muutamia laatikoita opettaneena voin sanoa että se pitää tehdä oikein. Oikein sopetettuna pelastettu jo useampi laatikko muulta remontilta.

Jos testeri on hyväksynyt opetuksen niin silloin se on tehty oikein, oli se sitten tehty ruuhkassa tai ei. Lopputulos on sama. Väärin ei pysty laatikkoa sopeuttamaan, koska testeri ei sitä hyväksy.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa jak900

• Turbo
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #13 : 29.09.2021, 07:29:53 »
Voi olla joo mutta kaupungissa tuota ei ainakaan saa oikein tehtyä kovinkaan helposti johtuen loppu vaiheiden nopeuksista.

Poissa volvotdi

• Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Tampere - Pori
« Vastaus #14 : 01.10.2021, 18:39:40 »
Voi olla joo mutta kaupungissa tuota ei ainakaan saa oikein tehtyä kovinkaan helposti johtuen loppu vaiheiden nopeuksista.

Ei saa juu helposti ja on typerää edes yrittää kaupungissa sitä tehdä.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Samppasport  Futurez