Miten kylmässä Long Range suostuu kulkemaan sähköllä? Ilmeisesti näiden akuistossa ei ole lämmitystä?
Kulkeeko se kylmänä lähtiessä hybrid-tilassa siis niin, että moottori on vain tyhjäkäynnillä, mutta takapää silti vetää?
Itse olen ajanut yhden kerran V60 T6 LR:ää, ja silloin n.6-8 asteen pakkasessa autoliikkeen pihasta lähdettäessä auto suostui kulkemaan käytännössä koko muutaman kymmenen km testilenkin ajan sähköllä Pure-tilassa.
Itsellä todennäköisesti seuraava auto on V90 Long Range-tekniikalla, mutta yritän päästä toimintalogiikasta kiinni.
Havaintoja (omia):
- yleensä aina kylmästä lähtiessä (kun alkaa olla pakkasen puolella), kytken sovelluksesta lämmityksen päälle 5-15min jolloin moottori yleensä käynnistyy ajaksi x. Tällöin latauskaapelin olen käynyt etukäteen irroittamassa jotta moottori voi käynnistyä -> ajastuksella saa lämmityksen myös kaapelin ollessa kiinni, mutta tällöin moottori ei käynnisty (vain sähkölämmitin eli hytti). Lämmityksellä moottorin kanssa varmistanut että myös moottori on hieman lämmennyt -> esim. jos enemmän pakkasta ja lähtee hybridi-moodilla, ei ole koneelle niin raakaa lähteä liikkeelle jos auto nyt haluaa sen muutaman kilometrin polttomoottorilla vetää
- kysymys, miten kylmässä lr suostuu kulkemaan sähköllä:
jos lähden lämpimästä tallista, saan ainakin varmuudella pure-tilan päälle jolloin auto kulkee vaikka 35 pakkasessa akun tyhjäksi saakka -> HUOM tällöin auton sisällä ei meinaa lämpötila riittää ja lasit pysyä huuruttomina (tässä tapauksessa olisi mielestäni fiksua "pakottaa" moottori käyntiin esim 4-vetomoodilla tai akun käyttö "holdiin" n. 5km, tämän jälkeen vaihtaa hybridille/ottaa holdin pois niin sopivassa kohtaa siirtyy automaattisesti käyttämään sähköä -> saa lämmöt riittämään ja moottorille "mieluisampi" jatkaa käyntiä akun loppumisen jälkeen jos pidempi matka...). Eli kyllä: auto kulkee sähköllä kovassakin pakkasessa mikäli on saanut käyttää moottoria x kilometriä -> oman kokemukseni mukaan kovemmilla pakkasilla polttomoottori käy 5-10km
- TOISAALTA mielestäni lämpimästä lähdettäessä -> auto kulkee suoraan hybridi-tilassakin sähköllä akullisen verran, tällöin saattaa siis hytissä tulla viileät olosuhteet mikäli kova pakkanen. Omat työmatkat sen pituisia että akullinen riittää kylmälläkin yhteen sivuun (suoraa tietä akulla pääsee kovemmalla pakkasella 40-50km)
- jos lähtee yhtään kovemmalla pakkasella kylmästä: moottori käynnistyy startatessa (jos ei ole vaihtanut pure-tilaan ennen kuin jarrupoljin pohjassa+virrat päälle) ja moottori käy taas sen 5-10km kunnes heittää sähkölle
- edelliseen lisätäkseni, en ole nyt 100% varma mutta mielestäni pure-tilan saa kovemmallakin pakkasella päälle jos kytkee pelkän virran ensin (ei paina jarrua), tämän voisin huvikseen vielä testata jos vielä pakastuu

- moottorin äänet ei isommin hyttiin kuulu + hybriditilassa ei kierroslukumittari näy ->
mielestäni kuitenkin kylmästä lähdettäessä moottori oikeasti vetää, ei ole tyhjäkäynnillä
- akun lämmityksestä paha mennä sanomaan
Ajatelmia ajatuksen virtana!