Tulipa testattua sellainen, että pari päivää sitten autotalliin tullessa auton hybridiakku oli ihan nollissa ja sain ajetuksi auton kuitenkin täysin sähköllä talliin.
Käytän latauksessa 3-vaihevirtaa ja on sellainen Nordic Plug voimavirtapalikka, jossa se latausnäyttö osoittaa eri lailla ne ampeerit ja voltit ehkä mitä auto
itsessään voi vastaanottaa ja mikä on todellinen latausteho kW arvona.
Laitoin auton yöksi lataukseen ja aamulla otin tämän kuvan mikä on tässä viestissäni. Jos 2020 vm. XC60 T8n nettoakkukapasiteetti on suunnilleen se 9,1kWh
mitä ei juuri missään mainita, niin tämän kuvan perusteella "kokonaislatauskapasiteetti" on siis 16A virralla 3-vaiheesta siis 26,27kWh aamulla ja latausaika oli
ainakin ihan linjassa tuo n. 2h 46min. Tuon 26,27kWh kun jakaa tuolla 3-vaihevirran laskennalla siis 3:lla, niin saamme ladatuksi virraksi n. 8,76kWh. Tämän
perusteella "tyhjän" akun kapasiteetista n. 9,1kWh on kulunut akustossa jotain n. 4-5% eli kun latasi täyteen, niin meni tuo n. 8,76kWh. Eli sen perusteella akku
on kuitenkin kohtuu terve ja ottaa vastaan siis tyhjänä tuon n. 8-9kWh eli sillä mennään. En ole kokeillut samaa 8A Volvon omalla latauskaapelilla, mutta luulen
tuon latausarvon olevan suunnilleen sama latasi sitten miten ja millä piuhalla vaan...

Olishan se kiva, että autovalmistajat olisivat kehittäneet jo aiemmin kuin mitä nyt esim. vain Mersulla on sellaisen 20-30kWh akuston, niin pääsis autolla sen +100-150km
sähköllä ja polttomoottorilla loput. Olis aika hieno kokonaisuus tuollainen. Ainakin auton rakennetta ajatellen juuri auton keskiosaan (ilman kardaaniakin jne) sellainen
tuntuisi mahtuvan + pieni patti siihen keskikonsoliin/vaihdevalitsimen kohdille kuten Volvossa nykyäänkin on, mutta vissiin siinä jotain rajoitteita on ollut ettei tällaista
hyvää komboa ole saatu kehitettyä...? Ja kun XC60 kehitys vissiin loppuu viimeistään 2025-26 aikana, niin kai se sähköauto on sitten pakko seuraavana hankkia...