Ei tuossa uutisessa oikeastaan rajattu -13 mallin etuveto D4ää ulkopuolelle, koska siinä mainittiin tuo "moottorit joiden iskutilavuus vain 2.0"
Eihän siihen mitään perusteita olisikaan, koska kyseessä on identtinen moottori teknisesti.
Kyllä tuosta Ilta-Sanomien jutusta aika vääränlaisen käsityksen saa, jos ei mieti asiaa tarkemmin:
– Annan yleensä neuvon välttää D3:sta ja sijoittamaan mieluummin D4:een ja D5:een, Badr kertoo Aftonbladetille.
Sitten tietenkin konkreettinen riski on myös se, että asiaan perehtymättömät hölmöt rupeavat tuon uutisen luettuaan välttelemään myös uudempia VEA-moottorisia D3-moottorisia malleja, vaikka ne eivät ole 5-sylinterisiä, koska ne ovat 2.0-litraisia, sekä 2.4-litraisia D3 AWD -malleja, vaikka niiden moottori on sama kuin D5 AWD -mallissa ja ne ovat yleensä aika hyvä diili, koska niistä saa softalla D5:n tehot.
Siinäkin tapauksessa, että tuo ongelma on todellinen, niin uutinen olisi ollut merkittävästi parempi, jos siinä olisi listattu ne mallit ja vuosimallit, joita ongelma potentiaalisesti koskee, eli:
- S60 D3 2010-2014
- S60 D4 2013
- V60 D3 2010-2014
- V60 D4 2013
- XC60 D3 2010-2014 (mutta
EI D3 AWD)
- XC60 D4 2013 (mutta
EI D4 AWD)
- V70 D3 2010-2014
- V70 D4 2013 (mutta
EI D4 AWD)
- XC70 D3 2010-2014 (mutta
EI D3 AWD)
- XC70 D4 2013 (mutta
EI D4 AWD)
- S80 D3 2010-2014
- S80 D4 2013