RallyBaron  Samppasport

Iltasanomat: 2.0 5-koneen jakopääongelmat Ruotsissa?

  • 20 Vastauksia
  • 4668 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6811
  • Global alligator
Vs: Iltasanomat: 2.0 5-koneen jakopääongelmat Ruotsissa?
« Vastaus #15 : 19.02.2022, 18:30:57 »
Kyllä se mun aloitus hävisi, ei löydy edes omista viesteistä. Ei haittaa kuitenkaan. Yleisellä puolella on tosiaan toinen ketju. En ollut huomannut sitä aloitusta tehdessä kun se oli otsikoitu erilailla. Siinä ei otsikossa puhuttu D3:sta, jakohihnasta tai Iltasanomistakaan.

Veikkaan, että tuolla Ruotsin 10v vaihtovälillä on kyllä osuutta asiaan. Suomessahan tuo on 5v. Erikoista, että näinkin iso ero vaihtovälissä.
On se siellä https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=131804.0
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1030
  • www.vrcf.fi
Vs: Iltasanomat: 2.0 5-koneen jakopääongelmat Ruotsissa?
« Vastaus #16 : 19.02.2022, 23:25:48 »
Olennaista on pitää hyvää huolta apulaitehihnasta ja apulaitteista sekä asentaa jakopäähän suojarauta, jos mahdollista.

Aivan.

Mutta kuinka voi pitää hyvää huolta apulaitehihnasta ja apulaitteista? Kyselin taannoin Sinisellä mk3 V70 huollon (pyörien suuntaus) yhteydessä, että vilkaisetteko hihnat samantien? Niin vastaus oli aika epämääräinen...

Toki hihnoja on vaihdeltu ainakin jakohihnan vaihdon yhteydessä. Riittäneekö se?

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 346
  • V60 D4 AWD
Vs: Iltasanomat: 2.0 5-koneen jakopääongelmat Ruotsissa?
« Vastaus #17 : 20.02.2022, 07:44:53 »
Olennaista on pitää hyvää huolta apulaitehihnasta ja apulaitteista sekä asentaa jakopäähän suojarauta, jos mahdollista.

Aivan.

Mutta kuinka voi pitää hyvää huolta apulaitehihnasta ja apulaitteista? Kyselin taannoin Sinisellä mk3 V70 huollon (pyörien suuntaus) yhteydessä, että vilkaisetteko hihnat samantien? Niin vastaus oli aika epämääräinen...

Toki hihnoja on vaihdeltu ainakin jakohihnan vaihdon yhteydessä. Riittäneekö se?

Eipä niitä huollossa tarkastella kuin silmämääräisesti. Vaikka rullat ja kiristimet olisi helppo tarkastaa löysäämällä kiristintä ja osia käsin tunnustelemalla.

Lähinnä niin voi huolehtia, että varmistaa hihnanvaihdon yhteydessä, että sinne tulee myös uusi kiristin ja mahdolliset taittopyörät.  Sinisellä ei automaattisesti vaihdeta esim. kiristintä, jos se on ehjä sillä hetkellä.
Myöskin laturin hihnapyörä kannattaa vaihtaa joka kerran,  koska ei maksa enää nykyään kuin noin 30€ ja on helppo vaihtotyö vaikka erikseen. Sillä välttää sen räikän jumimisen ja hihnan turhan rasituksen.
Lisäksi kannattaa noteerata kaikki kitinät ja kahinat mitä alkaa ilmaantua ja puuttua niihin välittömästi, eikä antaa korvan tottua.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2242
  • Tampere - Pori
Vs: Iltasanomat: 2.0 5-koneen jakopääongelmat Ruotsissa?
« Vastaus #18 : 20.02.2022, 10:27:09 »

Siinäkin tapauksessa, että tuo ongelma on todellinen, niin uutinen olisi ollut merkittävästi parempi, jos siinä olisi listattu ne mallit ja vuosimallit, joita ongelma potentiaalisesti koskee, eli:

- S60 D3 2010-2014
- S60 D4 2013
- V60 D3 2010-2014
- V60 D4 2013
- XC60 D3 2010-2014 (mutta EI D3 AWD)
- XC60 D4 2013 (mutta EI D4 AWD)
- V70 D3 2010-2014
- V70 D4 2013 (mutta EI D4 AWD)
- XC70 D3 2010-2014 (mutta EI D3 AWD)
- XC70 D4 2013 (mutta EI D4 AWD)
- S80 D3 2010-2014
- S80 D4 2013

Tuohon listaan kuuluu myös S40/V50 sekä V40 II.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Volvocars97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: Iltasanomat: 2.0 5-koneen jakopääongelmat Ruotsissa?
« Vastaus #19 : 20.02.2022, 12:53:31 »
Siis onko nyt niin että tämän jutun moottorille ei riitä huolto-ohjelman mukaiset huollot? Apulaitteille ja hihnoille on vaihtovälit kerrottu, niiden noudattaminen ei siis riitä vaan pitäisi lyhentää/tehdä ylimääräisiä tarkastuksia jotta ei hajoa?

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 346
  • V60 D4 AWD
Vs: Iltasanomat: 2.0 5-koneen jakopääongelmat Ruotsissa?
« Vastaus #20 : 20.02.2022, 13:11:28 »
Siis onko nyt niin että tämän jutun moottorille ei riitä huolto-ohjelman mukaiset huollot? Apulaitteille ja hihnoille on vaihtovälit kerrottu, niiden noudattaminen ei siis riitä vaan pitäisi lyhentää/tehdä ylimääräisiä tarkastuksia jotta ei hajoa?

Tuo 120tkm./5v. riittänee hienosti.
Tässäkin ketjussa on todettu, että jakopään osalta noilla 5 sylinterisillä moottoreilla ei ole mitään eroa keskenään. Osat ovat täsmälleen samat.

Uutinen siis on yksiselitteisesti disinformaatiota ja sen motiivia voi miettiä?

Yhtenä voisi ajatella niin, että Ruotsissa kun liikkuu luonnollisesti valtavasti näitä autoja  vaihtoautomarkkinoilla ja sielläkin mieluusti ohjattaisiin ihmisiä patteriautojen puoleen, voidaan tällaisella uutisoinnilla vähentää kiinnostavan dieselin haluttavuutta?

Voi olla kaukaa haettua, mutta jotenkin tuossa uutisessa jo ensimmäiset lauseet kuulostaa häiritseviltä. "Huippuarvosanoin palkitut huollot" jne.. Jos tällainen näkemys on olemassa jollakin ammattilaisella, miksi sitä uskottavuutta tulee pönkittää tuollaisilla ylisanoilla? Eihän se ole mikään uskonasia jos jokin tekninen laite on heikompi kuin jokin toinen, se on sitä ja sillä selvä.

 

Proturbo  Autodiagnoosi