Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Iltasanomat: 2.0 5-koneen jakopääongelmat Ruotsissa?

  • 20 Vastauksia
  • 4665 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 346
  • V60 D4 AWD
Vähän tuntuu oudolta uutiselta, kun en ole kuullut moisista murheista koskaan. Tässähän on kysymys ilmeisesti jostakin muusta kuin 2.4 vanhemman mallin moniurahihnan aiheuttamasta tuhosta?

2.0ssahan on erilainen tuo jakopää kuin 2.4 myös näissä viimeisissä viitosissa. (Ei ole erilainen)



Onkohan nämä seurausta Ruotsin 10v. vaihtoväleistä?

Linkki uutiseen:

https://www.is.fi/autot/art-2000008613599.html
« Viimeksi muokattu: 19.02.2022, 09:12:03 kirjoittanut Heikki75 »

Poissa oh6dd

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • www.vrcf.fi
Vs: Iltasanomat: 2.0 5-koneen jakopääongelmat Ruotsissa?
« Vastaus #1 : 16.02.2022, 23:20:38 »
Ihmettelin aivan samaa. Oma aloitukseni aiheesta poistettiin.

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 346
  • V60 D4 AWD
Vs: Iltasanomat: 2.0 5-koneen jakopääongelmat Ruotsissa?
« Vastaus #2 : 17.02.2022, 12:02:55 »
Poistettiin?  ???

No, eiköhän tuo nyt ihan asiallinen keskustelunaihe ole,  kunhan keskustelu on asiallista?
Itseä kiinnostaa kovasti, tunteeko kukaan tällaista tapausta, kun sattuu olemaan ko. moottori omassa autossani.
Olen ollut siinä uskossa, tämä on suhteellisen varma moottori tuon suhteen, kun kompurakin erotettu apulaitehihnasta omalle hihnalleen,  joka oli kai yksi suuri syyllinen niihin hihnan hajoamisiin?

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1030
  • www.vrcf.fi
Vs: Iltasanomat: 2.0 5-koneen jakopääongelmat Ruotsissa?
« Vastaus #3 : 17.02.2022, 12:40:31 »
Asiantuntijoiden tai ainakin täällä foorumilla pyörivien Volvo-henkilöiden kommentit ja kokemukset kiinnostavat.

Hommasin puolitoista vuotta sitten vm. 2011 V70 juuri tällä, silloin tiukaksi ja vahvaksi kehutulla D3 -moottorilla. Toistaiseksi olen ollut erittäin tyytyväinen. Tiettävästi jakohihna oli vaihdettu huoltokirjan mukaisesti ja itse vaihdatin sen hetikohta oston jäljestä noin 216 tkm:n tietämissä.

Epäilen kovasti IS:n juttua. Olisi mielenkiintoista tietää oliko noita Deekolmosia huollettu ja oliko niiden jakohihnoja vaihdettu? Ruotsissa vaihtovälikin taitaa olla liian pitkä.  >:(

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6462
Vs: Iltasanomat: 2.0 5-koneen jakopääongelmat Ruotsissa?
« Vastaus #4 : 17.02.2022, 15:36:03 »
Liekö noissa D3:ssa vuosimallin mukaan montaa eri moottoria vielä sekoittamassa uutisointia?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 416
Vs: Iltasanomat: 2.0 5-koneen jakopääongelmat Ruotsissa?
« Vastaus #5 : 17.02.2022, 16:38:03 »
Iltasanomien toimittaja on luonnollisesti lukenut maksumuurin takana olevan artikkelin.

Mielestäni hyvä journalisti kommentoisi paremmin myös kaikkia merkkejä joita korjaamo on luetellut....

Sinällään on mielenkiintoista, kun mikään ruotsin moottori-/autoalan lehdistö ei ole artikkelia noteerannut ollenkaan, vaikka eivät yleensä ujostele ottaa asioita esiin merkistä riippumatta, tällaisiakaan. Olis ihan kiva lukea koko AB:n artikkeli.
« Viimeksi muokattu: 17.02.2022, 17:46:52 kirjoittanut gubbe »

Poissa HiekkaHeikki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Iltasanomat: 2.0 5-koneen jakopääongelmat Ruotsissa?
« Vastaus #6 : 17.02.2022, 18:37:07 »
Ihmettelin aivan samaa. Oma aloitukseni aiheesta poistettiin.

Kyllä se on tuolla yleisen keskustelun puolella.
XC40 Recharge Twin Plus -24

Poissa NNH

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 261
  • www.vrcf.fi
Vs: Iltasanomat: 2.0 5-koneen jakopääongelmat Ruotsissa?
« Vastaus #7 : 17.02.2022, 19:29:49 »
Liekö noissa D3:ssa vuosimallin mukaan montaa eri moottoria vielä sekoittamassa uutisointia?

Facelifteissä MY2015-> on D3-nimellä VEA-moottori (D4204T9). Vastaavasti nelivetomalleissa (ainakin MY2010-MY2012 XC60 ja XC70) D3 on 2.4-litrainen, eli D5 eri ohjelmalla. Sen sijaan ihmetyttää, miten tuo ongelma ei koskisi D3:n lisäksi MY2013 D4-malleja, joissa on D5204T3. MY2014 eteenpäin D4 oli VEA, joten sitä se tietenkään ei koske. Oletan, että tuossa tarkoitetut moottorityypit ovat D5204T2, D5204T3 (163 hv) ja D5204T7 (136 hv), jotka olivat käytössä V70:n lisäksi vajaavetoisessa XC60:ssä sekä XC70:ssä, S80:ssä, S60:ssä ja V60:ssä.
Nykyinen: Land Rover Discovery 4 HSE SDV6 '16
Edelliset: XC70 D5 AWD '12, V60 D6 AWD '14, V70 T6 AWD '08, XC70 D5 AWD '04, XC70 2.5T AWD '06.
Vikakoodinlukua Helsingissä tarjolla, kysele yksityisviestillä.

Poissa oh6dd

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • www.vrcf.fi
Vs: Iltasanomat: 2.0 5-koneen jakopääongelmat Ruotsissa?
« Vastaus #8 : 17.02.2022, 21:02:11 »
Kyllä se on tuolla yleisen keskustelun puolella.
Kyllä se mun aloitus hävisi, ei löydy edes omista viesteistä. Ei haittaa kuitenkaan. Yleisellä puolella on tosiaan toinen ketju. En ollut huomannut sitä aloitusta tehdessä kun se oli otsikoitu erilailla. Siinä ei otsikossa puhuttu D3:sta, jakohihnasta tai Iltasanomistakaan.

Veikkaan, että tuolla Ruotsin 10v vaihtovälillä on kyllä osuutta asiaan. Suomessahan tuo on 5v. Erikoista, että näinkin iso ero vaihtovälissä.

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 346
  • V60 D4 AWD
Vs: Iltasanomat: 2.0 5-koneen jakopääongelmat Ruotsissa?
« Vastaus #9 : 18.02.2022, 06:01:18 »
Facelifteissä MY2015-> on D3-nimellä VEA-moottori (D4204T9). Vastaavasti nelivetomalleissa (ainakin MY2010-MY2012 XC60 ja XC70) D3 on 2.4-litrainen, eli D5 eri ohjelmalla. Sen sijaan ihmetyttää, miten tuo ongelma ei koskisi D3:n lisäksi MY2013 D4-malleja, joissa on D5204T3. MY2014 eteenpäin D4 oli VEA, joten sitä se tietenkään ei koske. Oletan, että tuossa tarkoitetut moottorityypit ovat D5204T2, D5204T3 (163 hv) ja D5204T7 (136 hv), jotka olivat käytössä V70:n lisäksi vajaavetoisessa XC60:ssä sekä XC70:ssä, S80:ssä, S60:ssä ja V60:ssä.

Ei tuossa uutisessa oikeastaan rajattu  -13 mallin etuveto D4ää ulkopuolelle, koska siinä mainittiin tuo "moottorit joiden iskutilavuus vain 2.0"
Eihän siihen mitään perusteita olisikaan, koska kyseessä on identtinen moottori teknisesti.

Poissa NNH

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 261
  • www.vrcf.fi
Vs: Iltasanomat: 2.0 5-koneen jakopääongelmat Ruotsissa?
« Vastaus #10 : 18.02.2022, 09:00:39 »
Ei tuossa uutisessa oikeastaan rajattu  -13 mallin etuveto D4ää ulkopuolelle, koska siinä mainittiin tuo "moottorit joiden iskutilavuus vain 2.0"
Eihän siihen mitään perusteita olisikaan, koska kyseessä on identtinen moottori teknisesti.

Kyllä tuosta Ilta-Sanomien jutusta aika vääränlaisen käsityksen saa, jos ei mieti asiaa tarkemmin:

Lainaus
– Annan yleensä neuvon välttää D3:sta ja sijoittamaan mieluummin D4:een ja D5:een, Badr kertoo Aftonbladetille.

Sitten tietenkin konkreettinen riski on myös se, että asiaan perehtymättömät hölmöt rupeavat tuon uutisen luettuaan välttelemään myös uudempia VEA-moottorisia D3-moottorisia malleja, vaikka ne eivät ole 5-sylinterisiä, koska ne ovat 2.0-litraisia, sekä 2.4-litraisia D3 AWD -malleja, vaikka niiden moottori on sama kuin D5 AWD -mallissa ja ne ovat yleensä aika hyvä diili, koska niistä saa softalla D5:n tehot.

Siinäkin tapauksessa, että tuo ongelma on todellinen, niin uutinen olisi ollut merkittävästi parempi, jos siinä olisi listattu ne mallit ja vuosimallit, joita ongelma potentiaalisesti koskee, eli:

- S60 D3 2010-2014
- S60 D4 2013
- V60 D3 2010-2014
- V60 D4 2013
- XC60 D3 2010-2014 (mutta EI D3 AWD)
- XC60 D4 2013 (mutta EI D4 AWD)
- V70 D3 2010-2014
- V70 D4 2013 (mutta EI D4 AWD)
- XC70 D3 2010-2014 (mutta EI D3 AWD)
- XC70 D4 2013 (mutta EI D4 AWD)
- S80 D3 2010-2014
- S80 D4 2013
Nykyinen: Land Rover Discovery 4 HSE SDV6 '16
Edelliset: XC70 D5 AWD '12, V60 D6 AWD '14, V70 T6 AWD '08, XC70 D5 AWD '04, XC70 2.5T AWD '06.
Vikakoodinlukua Helsingissä tarjolla, kysele yksityisviestillä.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12755
Vs: Iltasanomat: 2.0 5-koneen jakopääongelmat Ruotsissa?
« Vastaus #11 : 18.02.2022, 09:11:05 »
Mutta jos ongelma on jakopäässä niin samat ongelmat on 2.4 litraisissa ja 2 litraisissa vitosdieseleissä. Olisiko se että noita 2 litraisia myyty ruotsissa paljon enemmän leasing käyttöön. Sen takia sitten niissä enemmän ongelmiakin.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 346
  • V60 D4 AWD
Vs: Iltasanomat: 2.0 5-koneen jakopääongelmat Ruotsissa?
« Vastaus #12 : 18.02.2022, 15:54:56 »
Mutta jos ongelma on jakopäässä niin samat ongelmat on 2.4 litraisissa ja 2 litraisissa vitosdieseleissä. Olisiko se että noita 2 litraisia myyty ruotsissa paljon enemmän leasing käyttöön. Sen takia sitten niissä enemmän ongelmiakin.

Olet oikeassa.
Tarkistin Autodocilta, niin ainakin Gates tarjoaa samaa hihnasarjaa D3 ja D5 moottoreihin.




Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1030
  • www.vrcf.fi
Vs: Iltasanomat: 2.0 5-koneen jakopääongelmat Ruotsissa?
« Vastaus #13 : 18.02.2022, 22:40:47 »

Hyväksi ja luotettavaksi tiedetty autokorjaamomies sanoi, että tuo uutinen ei pidä paikkaansa.

Sain esikoisen D3-malliseen Volvoon jakohihna + vesipumppu + apulaitehihna + kiristimet vaihtotarjouksen Gatesin osilla tasan 400 euroa. Ei paha.  :)

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
Vs: Iltasanomat: 2.0 5-koneen jakopääongelmat Ruotsissa?
« Vastaus #14 : 19.02.2022, 09:09:59 »
Hyväksi ja luotettavaksi tiedetty autokorjaamomies sanoi, että tuo uutinen ei pidä paikkaansa.
Minunkaan käsityksen mukaan uutinen ei sellaisenaan pidä paikkaansa, sillä jakopääongelma koskee laajemmin 5-sylinterisiä. Tai se onko nyt todellinen ongelma, mutta on kansiremonteista tälläkin foorumilla monta surullista tarinaa.

Juttuhan menee niin, että apulaitehihnasta lähtee suikaleita, jotka menevät jakohihnan väliin => kansi rikki. Olennaista on pitää hyvää huolta apulaitehihnasta ja apulaitteista sekä asentaa jakopäähän suojarauta, jos mahdollista.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

 

RallyBaron  Samppasport