TamCar  KKD Motorsport

Tappikoneen viritys

  • 1034 Vastauksia
  • 283679 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1905
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1020 : 10.05.2018, 23:28:16 »
Tässä on minun kansista kuvat: KLIK

Eli tämä kansi on paikallaan nyt: (vakiovenat, vakiojouset ja vakiopukki. R-nokan nostoihin se virtaus juuri tyssäsi, eli sikäli paketti toimii täysillä nyt)



Ja tämä potilas odottaa vielä varastossa:



Tuo potilas sai vihdoinkin uudet pronssiohjurit, mutta venat puuttuu vieläkin, ja sitten käynti koneistamolla. Työtahti tuon kanssa on hitaanpuoleista  ;D Mutta etenee silti. Tuon kaveriksi on likaisessa mielessä 2.5 alakertasetti ruotsista ::)

Lainaus
Hyviä oldschool nokkia hioo GT-koneistamo ..   Esim: Erolan 2C4 profiili olisi muikea ollut tähänkin.

Tämä se juuri oli, mitä voisi kokeilla sitten, mikäli tuossa riittää ylhäälläkin jerkku.

Kertokaahan raati, kun täällä kokeneet on liikkeellä, että mitä mieltä olette tästä välyksestä ??? Onko veivi romurautaa :( Kampuran kaula on ok, tuossa kävi niin että laakeri päätti käydä pyörimään veivin alapesässä :idiot2: Videossa on uudet laakerit, mutta en kasannut tuota, siellä on nyt vakio malmikasa kampura ja vakiot M-veivit koneen sisällä tällä hetkellä.

« Viimeksi muokattu: 10.05.2018, 23:33:54 kirjoittanut luchadore »

Poissa J.Lunkka

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
  • www.volvoracing.fi
    • Volvoracing
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1021 : 11.05.2018, 12:20:18 »
Lainaus
Tämä se juuri oli, mitä voisi kokeilla sitten, mikäli tuossa riittää ylhäälläkin jerkku.

Paras aihio hiontaan kulumaton A-nokka ja pystyisin kyllä hiomaan tuollaisen saisi mallin käsiini. :-D

Tuosta videota ei voi muuta kuin arvuutella välyksien syytä. Oliko Kk alapesä mitoissa(soikeus yms..). Onko Kk kaula mitoissa ? tuo sivuttaisvälys pitääkin olla puolen millin paremmalla puolella... jotain tuollaista.
« Viimeksi muokattu: 11.05.2018, 12:23:50 kirjoittanut J.Lunkka »
Amazon -70  2.3T 16v, ZF, 83/4
Amazon -70  2.5T Evo, 83/4
240 T5 (projekti)

Poissa kilikali

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 262
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1022 : 15.05.2018, 21:32:40 »
Aika jännä juttu tuo A nokka. Mulle sanottiin aikoinaan D nokan olevan paras aihio ja sen perusteella hiottiin kisanokka, kun eniten materiaalia mistä hioa.
No... ainakin sain  sellaisen R nokan tosta D nokasta aikanaan... kuulemma perusympyrä riitti siihen hiontaan

Poissa kilikali

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 262
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1023 : 15.05.2018, 21:39:30 »
Tossa se hiottu nokka
https://youtu.be/23yQ-OEBQEU

Poissa J.Lunkka

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
  • www.volvoracing.fi
    • Volvoracing
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1024 : 16.05.2018, 10:41:18 »
Aika jännä juttu tuo A nokka. Mulle sanottiin aikoinaan D nokan olevan paras aihio ja sen perusteella hiottiin kisanokka, kun eniten materiaalia mistä hioa.
No... ainakin sain  sellaisen R nokan tosta D nokasta aikanaan... kuulemma perusympyrä riitti siihen hiontaan

No.. makuasia, molemmista saa tuon 2c4 (8.4/8.45-308/310-105) hiottua..
Amazon -70  2.3T 16v, ZF, 83/4
Amazon -70  2.5T Evo, 83/4
240 T5 (projekti)

Poissa jokotai

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1025 : 16.05.2018, 21:35:22 »
Kovin ohut seinämävahvuus tuossa lattian kohdallakin. :o

Mutta joo, eipä tuosta tehdaskuntosesta b20 hatusta vaikea olisi saada muutettua imukanavia jouhevammiksi.
Eikä muoto alunperinkään ole niin kehno mitä olisin voinut kuvitella.

B20 moottorina on toistaiseksi vielä meikäläiselle vain n. vuoden vanha viritystuttavuus, mutta erään toisen automerkin kansia aikoinaan kairatessa huomasin, että vaikka kansi olisi täysin "saman numeroinen" ei kanavien, jne. aineenvahvuudet kuitenkaan ole täysin samat. Heittoja ko. kansien valuissa oli millitolkulla.
Sen olen jo huomannut, että B20 virittämisestä on itse asiassa aika paljon tietoa, tipsejä ja "sääntöjä, jotka tulisi virittäessä muistaa" ja kaikki löytyy jopa vain muutamalta foorumilta.

Oma mielipide B20:n virittämiseen on, että päätä ensin minkälainen kansi koneeseesi tulee ja tee/teetä ensin se.
Mm. Sävar Turbon sivuilta löytyy kosolti eri toimivia vaihtoehtoratkaisuja lukijoilta. Kansiasiaa päätettäessä on luonnollisesti oltava ainakin jonkinlainen haju nokka-akselista, koska se osittain muodostaa rajat sille kannelle.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1905
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1026 : 16.05.2018, 22:35:44 »
Tossa se hiottu nokka
https://youtu.be/23yQ-OEBQEU

Tuossa siis R-, vai tuo 2c4-nokka kiinni ?

Osaako joku sanoa mihin asti R-nokka niinkuin teoriassa riittää (hp)? Ihan uteliaisuuttani kyselen ::) Tuosta tulevasta kannesta ei jää tehot kiinni, se on sen verta tehty pitkälle, siihen tuota nokkaa pitäisi löytääkin. Ja 45 dcoe:t kyljessä.

« Viimeksi muokattu: 16.05.2018, 22:37:27 kirjoittanut luchadore »

Poissa Ralli B 20

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1027 : 26.05.2018, 00:46:39 »
Kyllä varmaan 170 lähtee jos kokoonpanoon laitetaan
-40 kurkut
-suomalaisten valmistajan  (liian)iso pakosarja
-ajoitetaan nokka myöhäiselle mitä se varmaan jo on alunperin
-huipputeho tulee kierroksella +8000 ja ollaan jännällä mikä osa kurkkaa ekana.....
Aika erikoista on jos joku hullu laittaa moottoriin nokka ja kampiakselin pyörimään samaan suuntaan!

Poissa Todi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1028 : 04.01.2019, 14:14:25 »
Olen tässä pähkäillyt,kun itellä on B30 :ssä B20 tönärit. Eli 2mm pitemmät ku alunperin ,että tuskin meinaa mitään kun ei sitä o tarkotus kierrättää(vielä ainakaan) yli 7000rpm. Tää on siis vaan välimallin ratkasu,kun projekti ollu 6 vuotta jäissä ja nyt on taas tullu näpräiltyä :)

Niin ja kooneessa kaikki laakerit ja männänrenkaat uutta,pytyt hoonattu.
-kansi tehty 44/40 SS teräsventtiileillä
-teräsjakopää
-K nokka
-bensansyötöstä tulee ilmeisesti vastaamaan 3x48 IDF
-ruiskun pakosarjat löytyy,mutta voi olla että tulee peltisarja askarreltua.

Lootana on M400 ,kytkimenä on SRE-765 + 240mm sintteri.

Olihan siinä joskus kyljessä HX-52 myös :D
« Viimeksi muokattu: 04.01.2019, 14:24:31 kirjoittanut Todi »
Volvo 242 B30 Turbo IC
Volvo 244 B20 Turbo IC

Poissa 20-VALVE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1029 : 11.01.2019, 08:26:32 »
^ Miksi pidemmät tönärit?
"Eikö vähän liikaa ole just hyvä"?

Poissa Todi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1030 : 11.01.2019, 16:13:17 »
Siksi ,että oli B20 Tönäreitä nurkat väärällään ja B30 tönärit oli nimenomaan väärässä :D

Menköön noin nyt ainakin,kun kerran säätö piisas ja käy ja kukkuu.
Volvo 242 B30 Turbo IC
Volvo 244 B20 Turbo IC

Poissa tuomee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1031 : 14.01.2019, 13:50:45 »
Jos säätövara kerran piisaa niin eipä tuolla 2mm. pituus erolla ole mitään merkitystä,vipukulmaanhan tuo tönärin pituus ei kyseisessä rakenteessa vaikuta mitn..
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1954
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1032 : 14.01.2019, 14:34:48 »
Muistaakseni säätöruuvissa oli joku 1,5 kierroksen sääntö. Piti olla näkyvissä enintään tai vähintään. Timo sen kertoi, mutta ei voi enää kysyä.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 419
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1033 : 14.01.2019, 15:01:32 »
Mulle sanottiin, että noin noston puolivälissä pitäis keinuvivun olla vaaterissa. Itse en vielä ole päässyt kokeilemaan kummat tönärit osuu paremmin, B20 vai B30, molemmat hyllyssä. B18 joka porattu B20 std männille, A:sta hiottu nokka jossa nostoo 10.8mm, lohkosta sheivattu 0.6mm jotta saa männät lohkontasolle ykk:ssa. Kanneksi B20E vakiokorkeudessa, pahvi 0.8mm.
Saattaa olla, että nokan perusympyrästä kadonnut tavara kompensoi lohkosta ja pahvista häipyneet millit, jolloin voikin käyttää omia tönäreitä, mutta se jää nähtäväksi.
Duett ´65, Duett pickup '67, Duett '67, Duett umpikoppi '68, V70 2.4d '06

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5008
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1034 : 14.01.2019, 16:39:01 »
Ei kai se työntötagon pituus hirmuisesti vaikuta keinuvivun asentoon, vaan nokan nosto ja venttiilin pituus. Tätä joudutaan kompensoimaan keinuvipuakselin pukkeja madaltamalla, mikä sitten taas mahdollisesti johtaa lyhyempien tönäreiden tarpeeseen. Jos siis säätövara riittää pidemmällä tangolla, niin kaikki on ok.

 

Carcom Oy  Ateho