Samppasport  Autotähti

Tappikoneen viritys

  • 1027 Vastauksia
  • 266317 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1847
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1020 : 10.05.2018, 23:28:16 »
Tässä on minun kansista kuvat: KLIK

Eli tämä kansi on paikallaan nyt: (vakiovenat, vakiojouset ja vakiopukki. R-nokan nostoihin se virtaus juuri tyssäsi, eli sikäli paketti toimii täysillä nyt)



Ja tämä potilas odottaa vielä varastossa:



Tuo potilas sai vihdoinkin uudet pronssiohjurit, mutta venat puuttuu vieläkin, ja sitten käynti koneistamolla. Työtahti tuon kanssa on hitaanpuoleista  ;D Mutta etenee silti. Tuon kaveriksi on likaisessa mielessä 2.5 alakertasetti ruotsista ::)

Lainaus
Hyviä oldschool nokkia hioo GT-koneistamo ..   Esim: Erolan 2C4 profiili olisi muikea ollut tähänkin.

Tämä se juuri oli, mitä voisi kokeilla sitten, mikäli tuossa riittää ylhäälläkin jerkku.

Kertokaahan raati, kun täällä kokeneet on liikkeellä, että mitä mieltä olette tästä välyksestä ??? Onko veivi romurautaa :( Kampuran kaula on ok, tuossa kävi niin että laakeri päätti käydä pyörimään veivin alapesässä :idiot2: Videossa on uudet laakerit, mutta en kasannut tuota, siellä on nyt vakio malmikasa kampura ja vakiot M-veivit koneen sisällä tällä hetkellä.

« Viimeksi muokattu: 10.05.2018, 23:33:54 kirjoittanut luchadore »

Poissa J.Lunkka

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.volvoracing.fi
    • Volvoracing
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1021 : 11.05.2018, 12:20:18 »
Lainaus
Tämä se juuri oli, mitä voisi kokeilla sitten, mikäli tuossa riittää ylhäälläkin jerkku.

Paras aihio hiontaan kulumaton A-nokka ja pystyisin kyllä hiomaan tuollaisen saisi mallin käsiini. :-D

Tuosta videota ei voi muuta kuin arvuutella välyksien syytä. Oliko Kk alapesä mitoissa(soikeus yms..). Onko Kk kaula mitoissa ? tuo sivuttaisvälys pitääkin olla puolen millin paremmalla puolella... jotain tuollaista.
« Viimeksi muokattu: 11.05.2018, 12:23:50 kirjoittanut J.Lunkka »
Amazon -70  2.3T 16v, T-10 Super, 8-3/4
Amazon -70  2.5T Evo, 9"pro
Amazon -69 B20 Turbo
240 T6 (rakenteilla)

Poissa kilikali

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 260
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1022 : 15.05.2018, 21:32:40 »
Aika jännä juttu tuo A nokka. Mulle sanottiin aikoinaan D nokan olevan paras aihio ja sen perusteella hiottiin kisanokka, kun eniten materiaalia mistä hioa.
No... ainakin sain  sellaisen R nokan tosta D nokasta aikanaan... kuulemma perusympyrä riitti siihen hiontaan

Poissa kilikali

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 260
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1023 : 15.05.2018, 21:39:30 »
Tossa se hiottu nokka
https://youtu.be/23yQ-OEBQEU

Poissa J.Lunkka

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.volvoracing.fi
    • Volvoracing
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1024 : 16.05.2018, 10:41:18 »
Aika jännä juttu tuo A nokka. Mulle sanottiin aikoinaan D nokan olevan paras aihio ja sen perusteella hiottiin kisanokka, kun eniten materiaalia mistä hioa.
No... ainakin sain  sellaisen R nokan tosta D nokasta aikanaan... kuulemma perusympyrä riitti siihen hiontaan

No.. makuasia, molemmista saa tuon 2c4 (8.4/8.45-308/310-105) hiottua..
Amazon -70  2.3T 16v, T-10 Super, 8-3/4
Amazon -70  2.5T Evo, 9"pro
Amazon -69 B20 Turbo
240 T6 (rakenteilla)

Poissa jokotai

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1025 : 16.05.2018, 21:35:22 »
Kovin ohut seinämävahvuus tuossa lattian kohdallakin. :o

Mutta joo, eipä tuosta tehdaskuntosesta b20 hatusta vaikea olisi saada muutettua imukanavia jouhevammiksi.
Eikä muoto alunperinkään ole niin kehno mitä olisin voinut kuvitella.

B20 moottorina on toistaiseksi vielä meikäläiselle vain n. vuoden vanha viritystuttavuus, mutta erään toisen automerkin kansia aikoinaan kairatessa huomasin, että vaikka kansi olisi täysin "saman numeroinen" ei kanavien, jne. aineenvahvuudet kuitenkaan ole täysin samat. Heittoja ko. kansien valuissa oli millitolkulla.
Sen olen jo huomannut, että B20 virittämisestä on itse asiassa aika paljon tietoa, tipsejä ja "sääntöjä, jotka tulisi virittäessä muistaa" ja kaikki löytyy jopa vain muutamalta foorumilta.

Oma mielipide B20:n virittämiseen on, että päätä ensin minkälainen kansi koneeseesi tulee ja tee/teetä ensin se.
Mm. Sävar Turbon sivuilta löytyy kosolti eri toimivia vaihtoehtoratkaisuja lukijoilta. Kansiasiaa päätettäessä on luonnollisesti oltava ainakin jonkinlainen haju nokka-akselista, koska se osittain muodostaa rajat sille kannelle.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1847
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1026 : 16.05.2018, 22:35:44 »
Tossa se hiottu nokka
https://youtu.be/23yQ-OEBQEU

Tuossa siis R-, vai tuo 2c4-nokka kiinni ?

Osaako joku sanoa mihin asti R-nokka niinkuin teoriassa riittää (hp)? Ihan uteliaisuuttani kyselen ::) Tuosta tulevasta kannesta ei jää tehot kiinni, se on sen verta tehty pitkälle, siihen tuota nokkaa pitäisi löytääkin. Ja 45 dcoe:t kyljessä.

« Viimeksi muokattu: 16.05.2018, 22:37:27 kirjoittanut luchadore »

Poissa Ralli B 20

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1027 : 26.05.2018, 00:46:39 »
Kyllä varmaan 170 lähtee jos kokoonpanoon laitetaan
-40 kurkut
-suomalaisten valmistajan  (liian)iso pakosarja
-ajoitetaan nokka myöhäiselle mitä se varmaan jo on alunperin
-huipputeho tulee kierroksella +8000 ja ollaan jännällä mikä osa kurkkaa ekana.....
Aika erikoista on jos joku hullu laittaa moottoriin nokka ja kampiakselin pyörimään samaan suuntaan!

 

TamCar  KKD Motorsport