Paskoja ja karstoja kun raapi pois, niin männistä löytyi merkinnät ,030.
Eli porattu ainakin kertaalleen.
Kk-laakerit oli STD-kokoiset Cleviten tuotteet.
Kaikki päällisin puolin siistissä kunnossa, nelosen männän helmassa muutama naarmu, muttei mitään mikä tähän vaikuttaisi. Vaikuttaa siltä että melko vähän on viimeisen remontin jälkeen ajettu.
Mäntien valmistajasta en saanut selkoa. Korkeus 71mm, tappi 22mm, renkaat 2-2-4,75. Sisällä joku valettu logo ja merkintä "V316"




Ainakin kahdesta veivistä männäntapin hela irti, ja männät keikkuu melko reippaasti. Joko korjataan tai vaihdetaan ehjemmät veivit.
Omien mittausten mukaan mäntä jää tässä 0,65mm alle dekin, joten sen verran otettava pois.
Laskeskelin että tuolla rengastuksella ja perävälityksellä kierrokset on n. 3000rpm, kun auto kulkee karvan alle 90km/h. Nelosvaihteella luonnollisesti.
4,1-perävälityksellä oleva Amazonissa pitäisi olla liki sama tilanne vakiorengastuksella.
Eli 5000rpm kampiakselilla, niin teoriassa auton pitäisi kulkea 145km/h
Tuollaisia nopeuksia ei tässä autossa tarvita, niin käytännössä ihan sama mitä sen jälkeisellä kierrosluvulla tapahtuu.
Ykkösvaihde on tässä ihan tolkuttoman lyhyt, samoin kuin kakkonenkin. Myös kolmonen on "maantieautoa" lyhyempi.
Joten ykkösellä ja kakkosella pärjää vaikka tehoa olis ruohonleikkurin verran. Sitten taas vaihtaessa 2->3 ja 3->4 vaihteille tarvitaan piiiiiitkää ja paksua vetoaluetta alakierroksilta asti.
Yläkireällä ja alhaalta laiskalla moottorilla tulee äitiä ikävä kiihdyttäessä. Saattaa tulla kyllä muutenkin.
Huolto- ja korjauskirjassakin lukee:
"Maksiminopeus täydellä kuormalla 100km/h"

Jos sulla on maastoauto niin joku traktori c nokka vois olla hyvä? K ei mun mielestä mikään erityisen alavääntöinen ole.
Mä tein kaksi samanlaista konetta, toisessa oli 42mm ja toisessa 44 imuvenat. En huomannut mitään eroa kulkemisessa. Pakovena vaikuttaa enemmän, vakio 35mm on paljon mukavampi ajaa, tukkosempi 5000 kierroksesta ylöspäin. 38 pakovenalla huonompi alavääntö ja kovempi pörinä. 44/38 venoilla tosin sai pienen bensankulutuksen mikä johtuu ilmeisesti paremmasta ilmanvaihdosta. Jos pitopeli ja ajat paljon niin laita rst pakovenat ja kovat seetit, ei tarvi murehtia. Halvinta on vaihtaa aina "uusi" ehyempi vakiokansi ja tiivisteet kun vanhassa pakovenat liikaa uponnu.
Vakiopalotila ja 0.8mm paljerako niin tulee nätti käynti ja hyvät alaväännöt. Imuvenan ympäriltä voi avartaa palotilaa, muualta ihan turhaa.
Koska kierrosluku jää kohtalaisen alas, tarpeen on enemmänkin kanavassa nopeasti virtaava seos, kuin suuri virtausmäärä.
Pienempi kanava ja pienempi venttiili tietääkseni edistää kyseistä asiaa.
Myös reippailla asteilla ja overlapilla oleva nokka-akseli toimii paremmin yläkierroksilla. Kun taas alakierroksille ja -väännöille parempi on vähän reilummalla nostolla, mutta pienemmillä asteilla oleva nokka.
Korjatkaa jos olen ihan metsässä

Näin ollen vakionokista tuo C voisikin olla ihan jees.
Mulla on myös yksi B20 Penta, missä pitäisi olla mystinen P -nokka, minkä arvoista ei oikein missään ole mitään tietoa.
Väännöstä vaan puhutaan, muttei muuta.
Tarkoitus oli tehdä tämä nyt hyvin, eikä enää koskaan uudestaan. Siksi seetirenkaat ja venttiilitkin. Väitän että vuosittaiset ajomäärät jää kuitenkin melko pieniksi.
Voisi unohtaa sitten myös lisäaineläträilyt, vaikkei sitäkään paljoa vuodessa menisi.
Misab pystyimusarja on ihan perseestä, iso ovaali reikä ja avointa tilaa.
Ainoa asia josta tykkäsin oli että lähti laakista tulille ja sammui avaimesta ilman jälkikäyntiä.
Eniten kyllä kiinnostelee tuo Weber DGV tai vastaava FAJS. Koska uusi kaasutin on aina uusi. Vaikka miksei SU:tkin saisi kunnostettua, mutta rahaa palaa melko reippaasti. SU:t on kyllä hienot lisäksi

Tässä tapauksessa laakista käyntiin ja avaimesta sammuksiin on myös melko suuri plussa.
Tuo Misabin imusarja näyttää kyllä juuri sellaiselle "yleisimusarjalle", joka ei oikein ole hyvä missään.
Siksi kävi myös mielessä jos tekisi tuubikäyristä itse imusarjan Weberille. Liekö siitäkään ratkaisua, mutta ainakin vaihtoehto.