Carcom Oy  Elekma

Volvo S80 2005 - Monivammainen pappalolvo

  • 29 Vastauksia
  • 7299 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: Volvo S80 2005 - Monivammainen pappalolvo
« Vastaus #15 : 08.10.2022, 14:53:54 »
Monet tätä vannoo että ei kannata pitää ylämerkissä mutta pystyykö joku pitävästi perustelemaan syyn siihen ja että se muka syö öljyä nopsemmin sen yläosan.
Kun eihän kampiakselikaan missään öljyssä vatkaa vaan öljypumppu sitä öljyä vaan toimittaa joka paikkaan niin miten se sitä öljyä voisi enemmän silloin syödä?
Eiköhän ne huollossakin vaan paina mittarillisella pumpulla määrätyn määrän koneeseen ja thats it.

Hyväksyn kohtaloni jos tähän tulee perustelu jonka ymmärrän. P>
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa J.N

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: Volvo S80 2005 - Monivammainen pappalolvo
« Vastaus #16 : 10.10.2022, 14:20:52 »
Miten diagnosoit viallisen turbiinin? Minulla meinaa auto joskus kiihdytyksessä ravistaa. Olen miettinyt, että onko se nyt se venttiilipöydän vai turbiinin lähtölaskenta alkanut.

3 & 4 vaihteilla suurimman vääntömomentin alueella alkoi ilmetä voimakasta ja lisääntyvää ravistusta, hieman kuin yhdesta tai kahdesta sylinteristä olisi hävinnyt kipinät. Pakkovaihteilla ylämäkeen kiihdyttäessä sen sai selkeästi esille. Remontin jälkeen toki myös tajusin kuinka luistava rikkinäinen turbiini olikaan aiemmin ollut.

Venttiilipöydän / solenoidien vaivat taitaa enempikin tehdä ongelmia vaihteiden vaihtoihin ja kytkeytymisiin.

Poissa J.N

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: Volvo S80 2005 - Monivammainen pappalolvo
« Vastaus #17 : 13.02.2023, 15:20:29 »
Uusi vuosi ja pappalolvon osalta sillä tavalla tylsähköt kujeet, että kilometrejä ja käyttökokemuksia on kerrytetty normaalin käytön mukaan, mutta mitään poikkeamia ei ole esiintynyt. Siihen pitänee olla tyytyväinen ja ehkä toisaalta vähän yllättynytkin, että tällaisen vanhan kulkineen toimintavarmuus on ollut vaihteeksi hyvällä tasolla.  :)

 
Pari kuvaa eiliseltä likaisesta ja lumisesta autosta.

Talvikauden vähäiset harrastelut on toistaiseksi keskittyneet talouden toisen ajoneuvon rujoon vanneprojektiin, joita on hiljalleen yritetty valmistella sellaiseen välivaiheeseen, että rinkulat saisi lähiaikoina toimitettua puhallutukseen ja pintakäsittelyyn.

   
Jää nähtäväksi tuleeko noille vielä kiire ennen kesää (todennäköisesti), pieniä toimenpiteitä on vielä omalla työlistalla ennen jatkoa. Onneksi noita korjattavia laitoja ei ole kuin tuo yksi ja kokonaisuus on ehkä kuitenkin hieman parempi, miltä äkkiseltään saattaisi monelle näyttää. Kai se siitä... ::)

Poissa J.N

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: Volvo S80 2005 - Monivammainen pappalolvo
« Vastaus #18 : 25.05.2023, 16:33:09 »

Kevään tuotantokaudella siirryttiin kesäpyöriin huhti-toukokuun taitteessa, kitkarenkaita ei ollut tälläkään kertaa mikään erityinen kiire saada alta pois (mukavuussyistä).  :)


Talvesta jäi muutama konkreettinen ikävä muisto takaluukuun, kun talon katolta tuli eräänä lauhana jaksona lumia alas osittain auton päälle. Onneksi takalasi eikä mitään muutakaan hajonnut, mutta silti jäljet kyllä harmittavat, vaikka ei luukku toki täysin virheetön ollut ennen tätäkään tapahtumaa.  ???


Edellisellä viikolla sen sijaan se aiemmin mainittu kohtalaisen hyvä toimintavarmuus koki kolauksia ja ajosuoritteita olikin hetkellisesti siirrettävä muille kulkineille, kun oikean puoleinen etujarru alkoi äkisti jumittamaan. Tutkailin paikkoja ja liukutapit totesin hyviksi ja satulan männän suojakuminkin ehjäksi, mutta silti kumin alta löytyi ruostetta ja muuta sontaa.  ::)
Elvytykseen / restaurointiin en ryhtynyt, vaan vaihdoin molemmat etusatulat uusiin heti kun vain sain sellaiset käsiini. Vasemman puoleisessa satulassa ei kylläkään moitittavaa ollut, mutta tulipahan nyt käsiteltyä tämä yhtenä kokonaisuutena ja yksi tulevaisuuden harmin paikka ehkäistyä ennakoivasti.

 
Myös se aiemmin mainittu toisen ajoneuvon rujo vanneprojekti edistyi ja valmistui vastoin kaikkia odotuksia suunnilleen aikataulussaan. Renkaat saatiin kiepautettua paikalleen ja keskikupposetkin vielä uusittiin, lopputulokseen olin kaikkiaan melko tyytyväinen ja vastaavaa konseptia hieman jalostettuna toteutamme tulevaisuudessakin.


Josta päästäänkin siihen, että seuraava vanneprojekti on tavallaan puolivahingossa jo meneillään, mutta sen kuvitteellinen aikataulu on toistaiseksi vielä melko ilmava.
Kuvia joskus, kunhan edistyy ja / tai on jotain muutakin raportoitavan arvoista.  :)

Poissa J.N

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: Volvo S80 2005 - Monivammainen pappalolvo
« Vastaus #19 : 28.09.2023, 17:05:14 »
 
Kesä meni. Capellat kokivat entisöinnin, päälle kiepautettiin Gislaved Ultra*Speed 2:t ja paikalleen nakattiin uusi sarja vanhanmallisia keskikupposia.

 

 
Projektin lopputulokseen olen noin 105% tyytyväinen. :)
Spacerit (taakse) harkinnassa...


Syyskuun alkupuoliskolla oli taas aika vuotuiselle rutiinitoimenpiteelle, joten määräaikaiskatsastus suoritettu tänä(kin) vuonna suoraviivaisesti ilman poikkeamia, pitänee kai olla vähän tyytyväinen siihenkin.

Jatketaan.

Poissa J.N

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: Volvo S80 2005 - Monivammainen pappalolvo
« Vastaus #20 : 01.08.2024, 16:25:35 »
 
Toukokuussa tuli laitettua spacerit taakse.


Taannoin harmitusta aiheutti oikean etujalkatilan muuntautuminen uima-altaaksi.  :o

Päästelin etummaisen lattiaverhoilun pois paikaltaan pesua ja kuivausta varten, takimmaista lattiaverhoilua kuivattelin sisätilanpuhaltimella ja nostamalla verhoilua irti lattiasta. Etummaisen verhoilun ajattelin pestä vielä toiseen kertaan odotellessa, kunhan varmistuu ettei vettä enää pääse sisätiloihin.

Mitään ulkoista syytä vuodolle ei löytynyt ja epäilys on, että tuulilasikin on alkuperäinen, enkä sen myötä arvelisi senkään vuotavan, joten seuraavaksi oli tutkittava kaukaloa ja ilmanottoa, koska oli viitteitä että vuoto kuitenkin on jossain kojelaudan "takana".


Kaukalo oli kohtuullisen siisti, likaa ja irtoroskaa vain vähäisesti. Kuvassa ympyröity viemäriputki oli valahtanut paikaltaan alas sen verran, että sivuilla olevat pyöreät vuotoreiät olivat menneet lattiatason alapuolelle, joka muodostaa viemärille muutaman millin kauluksen lattiatasoa korkeammalle. Olisiko tuo sitten yhdistettynä vinoon säilyttelyasentoon aiheuttanut tulvimista...? Ilmanottoaukon kehys ja sen kumitiiviste olivat paikallaan, ehjiä ja hyväkuntoisen näköisiä.


Imuroin ja pesin kaukalon, sekä kehyksen ja tiivisteen. Viemäriputkeen laitoin sokat estämään vastaavan alas valahtamisen, mikäli putken omat haitat eivät sitä pidä paikallaan, ettei ainakaan vastaava enää toistu. Kuuluisiko tuossa ilmanottoaukon päällä olla joku muovinen "roiskesuoja"? Yhdessä tubevideossa sellainen näkyy saman ikäluokan XC90:n kaukalossa, mutta toistaiseksi en ole etsimällä löytänyt vahvistusta, että puuttuuko tästä sellainen?  ???  Pyyhkimien varsista tai muualtakaan en löytänyt viitteitä, että tuota olisi aiemmin availtu, mutta eihän asiasta silti täysin varma voi olla.

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 541
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S80 2005 - Monivammainen pappalolvo
« Vastaus #21 : 04.08.2024, 09:37:08 »
Milli sinne tai tänne ei merkkaa tossa vedenpoisto kohdassa niin paljoa että tulvisi. Testasit myös että poisto niin vasemmalla kuin oikealla myös vetää kunnolla ? Mites se klassinen ilmastoinnin kondenssiletkun tukkeutuminen ?
S80 -07

Poissa Mäkimies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S80 2005 - Monivammainen pappalolvo
« Vastaus #22 : 04.08.2024, 12:59:13 »
Kyllä siihen joku suoja kuuluu, puhaltimen moottori ja raikkari näkyy kuvassa.

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5520
  • Volvo V70
Vs: Volvo S80 2005 - Monivammainen pappalolvo
« Vastaus #23 : 04.08.2024, 13:14:52 »
Kyllä siihen joku suoja kuuluu, puhaltimen moottori ja raikkari näkyy kuvassa.

Ei omistuksessani olleissa ja nykyisessä Volvossa ole ollut mitään muuta suojaa kuin se pyyhkijöiden kaukalon peittävä lista tuulilasin alla mistä pyyhkijöiden koneiston varret tulee esille..
Varmaankin joku lisävaruste minkä saanut tilattua tehtaalta?

Jos tuulilasin alla oleva lista ja ne läpivientikumit pyyhkijöiden varsien kohdalla ei ole paikallaan niin vesihän löytää tiensä mitä pienimmänkin reiän kautta.

Jos vedenpoistot on tosiaan tukossa niin vesi hakee helpoimman reitin sisätiloihin eli juuri tuon kaukalon ja pellin välistä.
Jos puhdistus ei auta niin tiivisteliimalla olen yhteen laittanut tuollaisen kotelon kiinni niin vedet ei tulleet enää sisäpuolelle.
« Viimeksi muokattu: 04.08.2024, 14:08:00 kirjoittanut anssi68 »
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa J.N

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: Volvo S80 2005 - Monivammainen pappalolvo
« Vastaus #24 : 05.08.2024, 19:18:33 »
Viemäriputket kaukalon molemmin puolin vetivät oikein hyvin, eikä niissä ollut mitään tukkeita. Niihin tuskin luonnollisista syistä kovin herkästi esteitä veden valumiselle syntyykään, kun ovat niin jouhevilla mutkilla ja suuriksi mitoitetut. Ainoa poikkeama jonka olen toistaiseksi havainnut, oli tuo toinen viemäriputki, joka ei ollut paikallaan kunnolla.

Myös ilmastointi "vuotaa" vain auton ulkopuolelle. Tälle vehkeelle tulee nykyisellään ajoa niin vähän ja seisotusta paljon, että tulviminen nimenomaan yhdistyy vain seisotukseen ja sateeseen, mutta silloinkin asento vaikuttaa asiaan. Kotipihan paikka jossa auto seisoo, on vino, keula tai perä jää aina huomattavasti alemmas riippuen siitä kummin päin on pysäköity. Havainto on että kun keula on ylempänä, vuotoa ei tapahdu. Vaaterissa asiaa ei ole ollut järkevästi mahdollista testata. Nyt näiden tehtyjen toimenpiteiden jälkeen täytynee tehdä seuraavat pesut siten että keula on alempana, niin saa asiaa vielä testattua kun lattiaverhoilukin on irrallaan.

Tässä videossa näkyy se aiemmin mainittu "roiskesuoja" mm. kohdissa 1:10-1:19 & 2:23-2:40
>> https://youtu.be/NgIdq1ha0go?feature=shared

Lieneekö tuo sitten vain XC90:ssä, mikäli siitä on useampia havaintoja että matalammissa malleissa moista ei ole lainkaan tavattu...?  ::)

Poissa Pezku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S80 2005 - Monivammainen pappalolvo
« Vastaus #25 : 05.08.2024, 20:58:26 »
Mulla oli vastaava ongelma P2-korin S60:ssä tuon apukuskin jalkatilan tulvimisen kanssa viime syksynä. Syyksi paljastui se, että tuulilasin alareuna tiputti vettä suoraan tuon sisäkiertoläpän päälle, koska tuulilasin alareunan ja sen mustan vieressä olevan muovin välissä on vain aika heikosti tiivistävä uratiiviste. Oikeastaan juurisyy oli se, että sen sisäkiertoläpän kauluksen alla olevan superlonia oleva "tiiviste" oli osittain rikki ja vuoto aiheutui siitä, mutta sitä en viitsinyt vaihtaa, koska se olisi vaatinut melko paljon enemmän purkamista, eikä uutta tiivistettäkään ei ollut varalla ja auto piti saada ajokuntoon.

En halunnut lähteä liimaamaan sitä tuulilasin uratiivistettä, koska sen jälkeen tuulilasi on aika ikävä vaihdettava. Tein sisäkiertoläpän päälle vähän vastaavan kotelon kuin ao. linkissä on esitettynä ja veden tulo lattiamatolle loppui kokonaan. Kotelosta kannattaa tehdä vain riittävän hyvin hengittävä (kunnon rako ilmanoton päällä eli korkea kotelo), jotta se ei kurista raitisilman ottoa.

https://www.swedespeed.com/threads/water-in-passenger-foot-well.646158/

Poissa J.N

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: Volvo S80 2005 - Monivammainen pappalolvo
« Vastaus #26 : 06.08.2024, 08:20:50 »
Tuon teorian voin ostaa.

Näköjään tuolta linkkaamastasi keskustelusta löytyi myös vahvistusta sille, että se roiskesuoja on tosiaan vain XC90 varuste. Eipä kuitenkaan tarvitse alkaa osanumeroa metsästämään, kerta kerrottiin, että ei se suoraan istahda näihin matalampiin malleihin.

Poissa Pezku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S80 2005 - Monivammainen pappalolvo
« Vastaus #27 : 08.08.2024, 21:25:35 »
Ainakin omalla kohdallani kokeilin kaiken muun ja tuo oli viimeinen asia, joka ratkaisi ongelman.  ;D

Tuohon tekee helposti hyvän kotelon päälle esim. jäykästä lasinpesunestekanisterista tms. eikä se näy onneksi sieltä muovin alta mihinkään.

Poissa far960

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 513
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S80 2005 - Monivammainen pappalolvo
« Vastaus #28 : 09.08.2024, 09:27:03 »
Monet tätä vannoo että ei kannata pitää ylämerkissä mutta pystyykö joku pitävästi perustelemaan syyn siihen ja että se muka syö öljyä nopsemmin sen yläosan.
Kun eihän kampiakselikaan missään öljyssä vatkaa vaan öljypumppu sitä öljyä vaan toimittaa joka paikkaan niin miten se sitä öljyä voisi enemmän silloin syödä?
Eiköhän ne huollossakin vaan paina mittarillisella pumpulla määrätyn määrän koneeseen ja thats it.

Hyväksyn kohtaloni jos tähän tulee perustelu jonka ymmärrän. P>
Aikoinaan Volvoauton asentajat neuvoivat tappikoneissakin säätämään öljytason maksimimerkin alapuolelle.
Ei kulunut öljyä enää entiseen malliin.
Päti myös bensakutosessa.
Perustelua en valitettavasti  muista.

Poissa J.N

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: Volvo S80 2005 - Monivammainen pappalolvo
« Vastaus #29 : 27.12.2024, 17:05:13 »
Vähissä on tapahtumat, kuten myös kilometrikertymä.


Kesän lopussa vilkkuviiksi tuli uusittua, koska pitkin kesän helteitä toiminta oli vajavaista. Oikealle toimi hyvin, mutta vasemmalle oli vaihtelevasti kontaktipuutetta, eli vilkkuasennossa vain satunnaisia vilkahduksia, tai nopeita välähdyksiä. Ikävähkö vika, jos ei ole tapana säästää vilkkua.  :)  Viiksi oli kyllä tehty helposti vaihdettavaksi ja purku-, sekä korjausvideoita olisi ollut hyvin tarjolla kontaktipintojen entraamiseen, joten olisihan tuo ehkä ollut budj€ttimielessä elvytettävissä johonkin tulevaisuuteen, mutta tässä kohtaa nyt tuli sitten vaan suoraan uutta vähän vähemmällä näpräämisellä.


Samoihin aikoihin tuli vaihdettua myös moottorin ylätuki väsähtäneen ja väljän puslan takia. OEM-tuote tämäkin, mutta eipä tullut sinisessä laatikossa, niin osa merkinnöistä puuttuu.

Syyskuun alussa vuotuinen rutiinitoimenpide hoitui myös aiempaan malliin, eli määräaikaiskatsastus ilman poikkeamia kunnossa. Kuvamateriaali tosin jäänyt tallentamatta. Talvirengaskausi oli tänä vuonna kevyen alkutalven ja ajoneuvon vähäisten ajojen takia itselle poikkeuksellisen myöhäinen, alkaen vasta marraskuun toisen viikon puolella. Kuvamateriaali myös siitä jäänyt tallentamatta.

Saavutettu on muuten 20v ikä, eli alkaa olla nykymittapuulla ihan museoajoneuvo.  ::)

Jatketaan.

 

RallyBaron  Samppasport