Kulkukoira  Proturbo

Perän nopeusanturit

  • 39 Vastauksia
  • 19739 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Perän nopeusanturit
« : 17.12.2011, 18:12:49 »
En oo nyt ihan varma kuuluuko tää tänne vai korjaamo-osioon, mutta itse ajattelin näin lukon asennuksen kannalta ja eikös se ole viritystä? pahoittelen jos meni väärään.

Eli onko noita perän nopeusantureita, tai sitä kruunua josta anturi pyörimisnopeuden tunnistaa, olemassa erilaisia?
Jos on niin montaako mallia ja onko näissä jotain logiikkaa? Olikos 200-sarjassa nopeustieto laatikolta?
Jossain kuvassa muistan nähneeni hyvin tiheähampaisen kruunun jossain perässä, mutta en muista missä. Itselläni taas 700-sarjalaisesta puretussa perässä on melko harva.

Jos näitä on erilaisia niin onko ne vaihtokelpoisia keskenään? Ja onko kopassa oleva anturi aina sama, vai riippuuko minkälainen kruunu on tai onko abs jarrut tms eroja?

EDIT: Löysin juttua vanhalta foorumilta, että noita anturi-/hammaskehiä/kruunuja, miksi nyt haluaakin nimittää, on kahta eri mallia, 12 ja 48 hampaista :( Onkohan nuo sitten vaihtokelpoisia ja käykö lukottoman perän anturikehä lukolliseen?
« Viimeksi muokattu: 17.12.2011, 18:27:05 kirjoittanut J_Lanttola »
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6383
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Perän nopeusanturit
« Vastaus #1 : 17.12.2011, 18:24:52 »
Tuo abs juttu oli hyvä pointti. Muuten olisin sanonut varmana tietona, että 200- ja 700-sarjassa on harvempi 12 sakarainen, mutta 900-sarjassa tiheämpi 48 sakarainen. Se tiheämpi versio on aavistuksen halkaisijaltaan isompi, eikä näin passaa tavalliseen kitkalukkoon ilman jotain shimmirengasta. Olen miettinyt teoriatasolla, että sen 12 sakaraisen renkaan päälle voisi mennä sellainen tiheämpi, niin saisi 900-sarjan perään tavalisen lukon.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: Perän nopeusanturit
« Vastaus #2 : 17.12.2011, 18:48:19 »
Tuo abs juttu oli hyvä pointti. Muuten olisin sanonut varmana tietona, että 200- ja 700-sarjassa on harvempi 12 sakarainen, mutta 900-sarjassa tiheämpi 48 sakarainen. Se tiheämpi versio on aavistuksen halkaisijaltaan isompi, eikä näin passaa tavalliseen kitkalukkoon ilman jotain shimmirengasta. Olen miettinyt teoriatasolla, että sen 12 sakaraisen renkaan päälle voisi mennä sellainen tiheämpi, niin saisi 900-sarjan perään tavalisen lukon.

Kiitoksia  P>
Nyt löytyikin vielä t'mmönen teksti, ottoB kirjottamana vanhalta foorumilta:
niitä on 12 (vanha) 96 (vanha ABS) ja uudempi 48 hampainen. Taisi olla vm 90 kun vaihtu. 200-sarjassa myöhemmin.

Minä kun ajattelin että heitän tuon 700-sarjan kitkalukkoakselin vain tuohon -95 940:n alle ja se on siinä, mutta menee näköjään sovitteluksi :(
Mitenköhän tuohon onnistuisi hitsailla lisää sakaroita....  :idiot2:
EDIT: Ei taida pelkkä hitsailu riittää, koska jako ei menisi tasan. Eli pitäisi melkein tehdä uusi koko rinkula.
« Viimeksi muokattu: 17.12.2011, 19:52:05 kirjoittanut J_Lanttola »
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Perän nopeusanturit
« Vastaus #3 : 17.12.2011, 18:50:03 »
Vasemmalla 740 B230F -89
Oikealla 740 B230K -87
« Viimeksi muokattu: 17.12.2011, 19:20:15 kirjoittanut järviin »

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6383
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Perän nopeusanturit
« Vastaus #4 : 17.12.2011, 19:24:18 »
Lukottoman anturikehä ei sovi lukolliseen ilman askartelua. Noista "järviinin" laittamista kuvista huomaa hyvin minkälainen on lukottomissa. Lukollisissa se on vaan sellainen tasainen rengas.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: Perän nopeusanturit
« Vastaus #5 : 17.12.2011, 19:47:00 »
Lukottoman anturikehä ei sovi lukolliseen ilman askartelua. Noista "järviinin" laittamista kuvista huomaa hyvin minkälainen on lukottomissa. Lukollisissa se on vaan sellainen tasainen rengas.

Ok, no sitten ei siis onnistu mulla laittaa tuosta 940 perästä anturikehää tuohon 700-sarjan perään, koska ysisatkussa ei ole mulla lukkoa. Jos ei se sitten ole totaalisen päreinä. Perkules.
Täytyy varmaan ruuvata tuosta yhdestä pihalla makaavasta 940:stä perä irti ja katsoa onko siellä jotain jota voisi hyödyntää.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Perän nopeusanturit
« Vastaus #6 : 17.12.2011, 19:52:03 »
Sanokaas muuten joku joka tietää tai jolla on edes vahva mutu, käykö 900-sarjan perästä (olikohan '95) otettu anturi suoraan '92 mallin 240:n perään? Kakkosnelosessa on jo ABS-mallin anturi vaikkei lukkiutumattomat jarrut olekaan mutta onko ne keskenään vaihtokelpoisia, sitä en tiedä. On tuossa vain mainitunlainen palikka jolla voisi yrittää korvata auton ilmeisesti toimimatonta.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: Perän nopeusanturit
« Vastaus #7 : 17.12.2011, 19:56:48 »
Mitä olette mieltä tästä?: http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/merkkikohtaiset-osat/speedohealer-40-universal/
Saisiko tuolla korjattua vääränlaisen anturikehän?

EDIT: Hätäilin taas. "korjausalue: -99,9%...+99,9% (tämä saattaa olla eri riippuen versiosta!)"

Jos oikein ymmärsin niin tuossa pitäisi korjausalue ulottua 300% asti että saisi korjattua?
« Viimeksi muokattu: 17.12.2011, 20:12:07 kirjoittanut J_Lanttola »
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: Perän nopeusanturit
« Vastaus #8 : 17.12.2011, 19:59:58 »
Toisesta topicista, JuhaU:n linkittämä kuva jossa näkyy minkälainen on lukkoperän 12 hampainen anturikehä:
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: Perän nopeusanturit
« Vastaus #9 : 18.12.2011, 01:40:02 »
Se tiheämpi versio on aavistuksen halkaisijaltaan isompi, eikä näin passaa tavalliseen kitkalukkoon ilman jotain shimmirengasta. Olen miettinyt teoriatasolla, että sen 12 sakaraisen renkaan päälle voisi mennä sellainen tiheämpi, niin saisi 900-sarjan perään tavalisen lukon.
Let me introduce you, 48-sakarainen kehä tavallisessa kitkalukossa :D
Eikä ole mitään välissä, mulla oli tuo irroitettunakin kun rälläköin sen 12-sakaraiseksi.

242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6383
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Perän nopeusanturit
« Vastaus #10 : 18.12.2011, 09:18:18 »
Let me introduce you, 48-sakarainen kehä tavallisessa kitkalukossa :D
Eikä ole mitään välissä, mulla oli tuo irroitettunakin kun rälläköin sen 12-sakaraiseksi.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Okei, eli tämäkin homma saadaan yhtä sekavaksi, mitä toisessa topikissa ison ja pikkuperän tunnistaminen :) Noita on siis kahdenlaisia, koska itse yritn laittaa 200:n lukkoperässä ollutta kehää 940:n heittolukon päälle ja se ei siihen mennyt. Lopulta myös katkoin noita sakaroita pois ja laitoin heittolukon 200:n perään. Sitten piti vielä laittaa prikka nopeusanturin alle, kun muuten se olisi ottanut kiinni siihen anturikehään.

Onkohan se kehän halkaisija sitten kiinni siitä, kun 900:ssa on se alumiininen peräkoppa? Vai onko niitä myös 200- tai 700-sarjassa?

Onko sulla Kisko tietoa tuon anturikehän alkuperästä? Jos on 900-sarjan heittolukosta, niin taidan vetää ranteet auki ;D
« Viimeksi muokattu: 18.12.2011, 09:49:20 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Perän nopeusanturit
« Vastaus #11 : 18.12.2011, 09:43:43 »

Onkohan se kehän halkaisija sitten kiinni siitä, kun 900:ssa on se alumiininen peräkoppa? Vai onko niitä myös 200- tai 700-sarjassa.
700-sarjassa on peltikoppaa sekä alumiinikoppaa.

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: Perän nopeusanturit
« Vastaus #12 : 18.12.2011, 13:27:47 »
Onko sulla Kisko tietoa tuon anturikehän alkuperästä? Jos on 900-sarjan heittolukosta, niin taidan vetää ranteet auki ;D
Ranteet jää tällä kertaa rauhaan, ei nimittäin ole mitään hajua. Ostin tuon lukon joskus vuosia sitten irtonaisena ja kehä oli siinä valmiiksi paikallaan.
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: Perän nopeusanturit
« Vastaus #13 : 18.12.2011, 14:07:07 »
Onko sulla Kisko tietoa tuon anturikehän alkuperästä? Jos on 900-sarjan heittolukosta, niin taidan vetää ranteet auki ;D
Jätä ranteet rauhaan, mutta itseltä löytyy juurikin tuommoinen 1041 perän heittolukosta, joka soviteltu kakkosneloseen normi kitkalukkoon 12-"hampaisena"
« Viimeksi muokattu: 18.12.2011, 14:11:46 kirjoittanut Rusakko »
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6383
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Perän nopeusanturit
« Vastaus #14 : 18.12.2011, 17:58:21 »
Jätä ranteet rauhaan, mutta itseltä löytyy juurikin tuommoinen 1041 perän heittolukosta, joka soviteltu kakkosneloseen normi kitkalukkoon 12-"hampaisena"

Ja halkaisija oli sopiva? Mitäköhän mä olen tumpuloinut, kun en taatusti saanut sellaista sopimaan :idiot2:


Edit.
Minkälaisilla pulteilla se sun kitkalukon kuoret on koottu? Tuli mieleen, että vanhemmat lukot, joissa on tavallisella kuusiokannalla olevat pultit, ovat halkaisijaltaan isompia. Jos on kuusiokolopultit, niin lukon kuoretkin on anturikehän kohdalta sorvattu pienemmäksi. Ja jos tämäkään teoria ei pidä paikkaansa, niin todellakin vedän ne ranteet auki :2funny:
« Viimeksi muokattu: 18.12.2011, 18:11:18 kirjoittanut Kulmamies »

 

Elekma  Autoracing