Samppasport  Futurez

V70 2.0 vapari 1999 - Italian tuonti; sammuu muutaman minuutin käynnin jälkeen

  • 40 Vastauksia
  • 3938 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 952
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
EDIT: Vika löytyi juurikin tuosta ensimmäisessä kysymyksessä mainitusta MAPille menevästä alipaineletkusta, joka oli tukossa, eikä MAP siten toiminut ja sammutti auton muutaman minuutin käynnin jälkeen.

-------------------
V70 2.0 vapari 1999 - Italian tuonti; Autolla ajettu vain 200 tkm, ei räpelletty yhtään. Jäähdyttimen edessä lipareen alla, jossa on flektin releet, on tehdasasennuksena myös oheinen osa. Siihen tulee alipaineletku imusarjasta suoraan ja siihen on kytketty pistoke, jossa on monta (3 johtoa).

Netistä löytyy sama vain V40 2.0 dieselistä. Eikä yhtään satu vastaan 2.0 bensakoneessa.

Yritän etsiä ruiskujen ohjauksen relettä - onkohan siinä sellaista jossain ja missä se on? Bilia sanoo, että se olisi tuolla numerolla oleva rele - eikä löydy sekään. https://www.volvopartswebstore.com/products/Volvo/Relay/1195357/9494448.html


Ja tämä on, mikä löytyy jäähdyttimen yläpuolelta:
https://www.ebay.com.au/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2047675.m570.l1313&_nkw=876.7275&_sacat=0

« Viimeksi muokattu: 16.01.2023, 19:05:23 kirjoittanut Chili »
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa Mäkimies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • www.vrcf.fi
Jäähdyttimen yläpuolella osa on imusarjan painetunnistin, map-anturi kuvan perusteella kolme johtoa ja letku.  :juhau:

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 952
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Jäähdyttimen yläpuolella osa on imusarjan painetunnistin, map-anturi kuvan perusteella kolme johtoa ja letku.  :juhau:

Mitä se ohjaa? Kone käy pikkaisen heikosti, mutta kuitenkin käy tyhjäkäyntimoottorin säätelemänä tyhjäkäyntiä. Jos pidän korkeampia kierroksia, niin kone pysyy käynnissä, mutta ei ihan vastaa kaasuun kunnolla - jotain selvää häiriötä on. Kun muutaman mnuutin annan käydä itsestään tyhjäkäyntiä, niin se alkaa yhtäkkiä rykimään ja sammuu. Mutta jos on nostetut kierrokset, niin jaksaa käydä - mutta ei ole tehokasta käyntiä; kaasupoljinta jos aloittaa hitaasti laskemaan, niin kone hyytyy sammuksiin samantien. Ei jaksa jäädä tyhjäkäynnille.

Polttoainepaineet mittasin muutamaan kertaan, mutta mittarissa olevan haaran tiiviste oli ilmeisesti etanolin vaikutuksesta hajonnut; falskasi hiukan.  Paineet sain mitattua niin, että pelkällä startilla oli 2,8 bar ja kierroksilla 2,4 bar. Koneen hyytyessä paineet alkoivat hiukan nousta juuri ennen sammumista (kuvaisiko sitä, että bensaa on.)  Tein sitenkin, että otin pensapumpun releen pois sammumisen jälkeen ja auto kävi vielä n. 10 sek vanhoilla paineilla.

Auto siis lähtee heti käyntiin sammumisensa jälkeen. Ja toistaa taas sen saman: käy ehkä 3 min ja sammuu. Sama kylmänä ja kuumana.
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8030
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Ja tämä on, mikä löytyy jäähdyttimen yläpuolelta:
https://www.ebay.com.au/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2047675.m570.l1313&_nkw=876.7275&_sacat=0
MAP-anturi ohjaa koneen toimintaa, koska 10V:ssä ei ole ilmamäärämittaria.

Virranjakajankannen, pyörijän ja puolan kunto olisi hyvä tarkastaa. Puolan saa testattua helpoimmin toisella. Jos kyseessä on 10V kone niin silloin tässä on ne, 20V koneessa ei enää -99 ollut.
« Viimeksi muokattu: 11.01.2023, 22:39:01 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6639
  • Global alligator
Nii tää ois 10V, eipä se sit käsistä helpolla lähe. Oliks tää se 124hp?
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Mäkimies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • www.vrcf.fi
MAP-anturi ohjaa koneen toimintaa, koska 10V:ssä ei ole ilmamäärämittaria.

Niinpä. Imusarjan päällä oleva kumikulmassa voi olla murtumia, näkyy kun pyörittelee osaa kädessään.
Bensalla vai etanolilla tämä kulkee? ???

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 952
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Tämä kulkee bensalla. Ruttuputkikin on tarkkaan tutkittu - ei vuotoja. Alipaineletkut on tarkkaan katsottu ja korjailtukin. Tarkistin aution reagointia, kun irrotin valkoisen, ohuen muoviputken joka menee polttoaineen paineensäätäjälle; kyllä kierrokset nousivat selvästi siitä 900 rpm tasosta, missä tyhjäkäyntimoottori niitä pitää nyt.

Ja tämä on se n. 125 heppainen 2.0 l Italian tuhnu.
« Viimeksi muokattu: 12.01.2023, 12:30:05 kirjoittanut Chili »
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 952
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
No nyt testasin siten, että kuristin polttoaineen paineentasaajalta tankille palaavaa letkua ja mittailin polttoaineen paineita samalla ja auton käyttäytymistä:

Kun polttoaineen paluuputken kuristi kokonaan tukkoon, oli jakotukilla 8 bar paine - eli pumppu toimii. Ja käydessäkin paineet pysyivät - ja kone pysyi käynnissä, mutta kaasuun vastaaminen oli huonoa. Ja lopulta kaasua polkiessa sammui, vaikka paineet olivat korkealla.

Kun kuristin paluun siten, että paineet olivat tasaiset 5 bar, auto sammui muutaman minuutin jälkeen normaaliin tapaansa hurskuttamalla - ja paineet pysyivät koko ajan; sammuessa jäivät 3 bar tasoon.

Onkohan siinä jossain sensori, joka mittaa nyt virheellisesti polttoaineen painetta?


« Viimeksi muokattu: 12.01.2023, 12:44:40 kirjoittanut Chili »
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8030
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Ei ole polttoaineenpaineanturia.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 952
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Mikähän tuossa ahistaa; uusi imuilman lämpötila-anturi, uusi polttoaineen suodin, uusi virranjakajan kansi, uusi nokka-akselin pyörimisentunnistin ja yhä vain sammahtaa muutaman minuutin käytön jälkeen.  Puristukset olivat tasaiset 13 bar jokaisessa pytyssä.

Uusi puolakin on.

Ei ole eroa kylmänä tai kuumana; sama sammahtaminen muutaman minuutin käytön jälkeen ja heti lähtee käyntiin avaimesta uudelleen.

Yksi huomio kylläkin: tankissa ei ole alipainetta....  Tuossa italiaanossa ei ole evap-solenoidia siinä jäähdyttimen kotelossa; missähän lie sekin? Tosin mun 1997 mallisessa 850:ssäkään ei ole koskaan ollut tankissa alipainetta.

Eikä syty vikavaloja, ja pääsin jopa jollakintapaa kiinni auton ECUun ja poistin sieltä yhden vikakoodinkin, kun olin itse käyttänyt imuilman lämpötila-anturin pistoketta käydessä auki. Järjestelmä näyttäisi olevan Feniks 5.3 - ymmärtääkseni, koska siihen se reagoi AutoComilla. Moottori  B5202S vapari siis 2.0 l. Ja ainoastaan 220.000 km ajettu.


Ja täytyy sanoa, että minä en noista osista ole vaihtanut kuin tuon 15 eur imuilman lämpötilasensorin.  Korjaamo oli yrittänyt etsiä vikaa ja oli vahdellut osia - onnistumatta vian paikallistamisessa.


« Viimeksi muokattu: 13.01.2023, 00:05:42 kirjoittanut Chili »
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 952
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Nyt on kokeiltu lainatulla ECUlla - samat oireet tuli: käy suhteellisen hyvin/tasaisesti noin 3 min kylmänä ja/tai kuumana, kunnes alkaa 5 sek jakso, jolloin auto rykii ja sammuu.

Ja lähtee käyntiin heti startista ja samat oireet muutaman minuutin päästä ja auto sammuu.

Missähän se ruiskujen rele on?
« Viimeksi muokattu: 12.01.2023, 14:59:05 kirjoittanut Chili »
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6639
  • Global alligator
Se kuskin lokarinpuoleinen iso rele siinä huopatossun mallisessa boksissa konehuoneessa. ???
Sulakkeet 11B/3 ja 11B/5 kans, sama sijainti, ne pikkusulakkeet onko saanu lämpöö?
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 952
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Rele - onko se siinä pensapumpun releen vieressä? Eli tuo A104 relekö? Tsekkasin: tuo onkin valohen rele.

Vaiko tuo keltainen rele tuossa kauempana tuulilasista olevassa sulake/releaatikossa?

Onko tuossa kuvassa suuttimien rele?

Sulakkeen katsoin ja ei kuulu. Kokeilin sitäkin jo aiemmin.

Ja uusi puolakin on, ei vaikutusta.



« Viimeksi muokattu: 13.01.2023, 00:11:03 kirjoittanut Chili »
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa Reeds

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Pakoputki tai katti tukossa?
V70 2.5T aut. 1999 , ex 945 Classic aut., ex 745 B230F aut. 1990, ex 245 B19A aut. 1979

Poissa J.partsi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 242
  • www.vrcf.fi
Toi 103 on b pumpun rele ja vikaantuessaan voi myös katkoa syötön kesken ajon.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron