Onkos kukaan tehnyt hommaa?ja mitäs joutuu vaihtaan ?
onko valmista topiccia ko aiheesta.
auto on -90 2,3 ja 47 lootalla
Miksi olisit tekemässä tuon ?
Olen tehnyt homman,
Opel Record Berlinaan, eli
tämän näköiseen ....
Ei mikään helpoin homma kaikkiaan, vaikka nuo nyt liki 40-vuotiaat kulkineet ovat volvoja huomattavasti yksinkertaisempia.
Homma alkaa selvittämällä kokonais/oma-painojen erot ja niiden vaatimat rakenteelliset muutokset (maahantuojalta tms. paikasta tiedot eroista) jarrujen yms. ero bensa/diesel-mallien välillä. Sitten kun tuo lista on selvillä, niin huomaat, että vaihdettavia osasia on yllättävän paljon ja työtä vielä enemmän. Noissa vehkeissä eroja on ollut sähköissä, voimansiirrossa, jarruissa (tehostin yms.), korissa ja niin edespäin...
Omissa projektissa orkkista jäi sisustus, kori (muutin kaikkea muuta, ettei koria pitäisi muokata) ja perämurikka, kaiken muun käytännössä vaihtuessa. Akun paikasta alkaen (orkkispaikka vaatisi korin muokkaamista). Siirsin sen takapaksiin painojakauman parantamiseksi (170Ah murikka).

Tekniikka kestää noissa vanhemmissa obelixeissä erittäin hyvin mutta pelti ei meinaa kestää...

Rahan vuoksi hommaan ei kannata ikinä ryhtyä!

Virittelin vielä ison getrakin dieselin jatkoksi, kun neljä orkkis lootaa oli porsinut. Harrastuksen vuoksi joku hullu voi sen tehdäkkin, koska mitään järkeä siinä ei ole!

Ja nuo iänvanhat dieselit nyt vaan ei ole minkään arvosia, voihan aina toki pyytää, mutta ei oikeasti kukaan halua tuommosta 20+v vanhaa dieseliä, koska paljon ajava ei aja noin vanhalla, ja vähemmän ajava voi ajaa vanhalla, mutta se on sitten bensapeli.
Mikä on paljon ja mikä vähän (kilometreissä) ?
Olen ajellut "iki"-vanhoilla dieseleillä ja bensoilla sellaista 30-110tkm vuosivauhtia.
Nykyisin vain tuo dieselin hinta on lähestynyt käyttövoimaveron kanssa sellaisiin lukemiin, ettei dieselöinnissä ole mitään järkeä, ellei tykkää viritellä (eli harrastaa) nokikoneita tms...
Mutta mikä on käyttöarvon osuus?
Mielestäni, valitsemalla vaikka jo 30 vuoden ikäisen
laatuauton (hyvä kuntoisen) , saa paremman vastineen rahoilleen kuin ostamalla uuden tai 5V halpiksen...
Lisäksi se laatu on laatua vielä neljännesvuosisadan jälkeen ja se näkyy yksityiskohdissa. Kuluminen on kulumista ja se tapahtuu kaikille kulkineille. Laadukkaammat vehkeet on yleensä helpompia ylläpitää ja huoltaa...
Uuden auton ostaminen on kaikkineen järjettömin investointi köyhälle velaksi (minä). Paitsi tietysti silloin kun rahaa on reilusti löysänä (koko hinta)....
Ja koska en ole ituhippi tai downgrade fanittaja, olen pääasiassa käytellyt
isomman koko-luokituksen tyylisiä vanhempia kotteroita.
Sen minkä olen hinnassa ja ylläpidossa säästänyt, olen polttoaineessa menettänyt (lähes) ja mukavuudessa saanut rutkasti.