Onkos täällä arvauksia tai kokemuksia mistä voisi olla kysymys;
Meillä on XC60 T8 vm.2020 ja viileällä/kylmällä kelillä autolla liikkeelle lähtiessä tulee kabiiniin bensiinin tuoksu - ei siis pakokaasun, vaan ihan tuoreen bensan käry. Kesällä ei tuota ole tehnyt, keväämmällä viimeksi ja tässä eräänä kylmänä aamuna taas muistutti itsestään. Päättelin tuosta, että voisi liittyä ajoakun lämmittämiseen, nimittäin eikös tuo Volvo lähde sitä ajoakkua lämmittämään heti startatessa? Auto on huoltoon menossa niin tuosta täytyy varmaan marmorilla mainita.
Meillä just samanlainen auto ja tosiaan suosittelen kyllä poistamaan (melkein kaikilla) sen "lisälämmitin" sieltä Sensuksesta ellei sitä ajo-olosuhteiden tai kelien mukaan todella tarvitse, niin kyllä sen huomaa kulutuksessa

Tänään tosin n. +5-10C ajossa vähän tunsi jo syksyn eli pelkällä sähköllä oli hieman jalkatila viileämpi, mutta kun käynnisti (kiihdyttelin ihan tahallaan välillä risteyksistä hybrid-tilassa polttomoottorin kanssa...) moottorin, niin kylläpä taas tuli mukavasti lämpöä ohjaamoon. Eli ei tuota "automaattiwebastoa" tarvi kyllä kuin halutessaan eli sen käyttöä pitää vaan oppia säätelemään. Tietyissä olosuhteissa se "normaalin polttomoottorin käynnistyksen jälkeinen oma lämmitys" on tehokkaampi kuin sähköajo+webaston tohina. Webasto kun ei ota huomioon ajotapaa, se on vain on/off? Kulutuksen suhteen sillä on kyllä selvä vaikutus eli "Sensus lisälämmitin päällä/aina automaatilla" en itse suosittele ajelemaan. Taloudellinen ajotapa sisältää siis myös tämän pienen, mutta aika tärkeän seikan ja sen kyllä huomaa mikäli osaa tuota hyödyntää sopivasti kelien mukaan. Sen takia se ominaisuus on sinne kai alun perin laitettukin

Itsellä suurimmat kulutukset ovat kesällä kärryä vetäessä pelkällä polttomoottorilla akut tyhjinä ja pienimmät jopa kevät/syksy tuota Sensus-hommaa värkätessä täysin pois päältä pientä taajama-ajoa akku täyteen ladattuna jne. Käytän jopa aika-ajoin sitä "charge" toimintoa eli silloin auto omasta mielestäni toimii kuten itselataava hybridi ilman latausta. Joskus olen huomannut jopa isompia kulutuksia TA-hetkellinen kulutus näytössä pelkällä hybridillä vs. "pure" mode päällä ja sen lisäksi "charge". Moottorin sisäinen lämmitys saattaa alkuun lisätä kulutusta, mutta jos ajaa "pure" moodilla ja käyttää sen aikana "charge" niin olen huomannut TA-hetkellinen arvoissa paljon pienempiä lukemia, kuin täysin automaattisesti säätyvässä ajoelektroniikassa. Kannattaa noita eri vaihtoehtoja kokeilla ja sitten löytää sen oman parhaan tavan ajaa ekologisesti ja vähimmällä kulutuksella! Omat kulutuslukemat näkyy tuolta :
https://www.spritmonitor.de/en/overview/51-Volvo/1125-XC60.html?fueltype=6&vehicletype=1&constyear_s=2017&constyear_e=2023&power_s=300&power_e=410&exactmodel=T8&powerunit=3ja tarkoitus päästä lähemmäksi 4L kuin 5L kokonaiskulutuksessa.