Elekma  Autoracing

Äänestys

Mikä (plugin)malli XC60 on/oli? Ruksi 1 tai useampiakin vaihtoehtoja mikäli tarvitsee...

XC60 T8 TwinEngine 407hv 10.4 kWh
13 (27.1%)
XC60 T8 TwinEngine 390hv 10.4 kWh
5 (10.4%)
XC60 T8 TwinEngine 390hv 11.6 kWh
6 (12.5%)
XC60 T8 Recharge 390hv "normiakkuinen"
2 (4.2%)
XC60 T8 Recharge 455hv "isompiakkuinen" long range
8 (16.7%)
XC60 T6 Recharge 340hv "normiakkuinen"
2 (4.2%)
XC60 T6 Recharge 340hv "isompiakkuinen" long range
4 (8.3%)
XC60 jokin muu bensamalli
1 (2.1%)
XC60 jokin muu dieselmalli
6 (12.5%)
XC60 jokin muu malli mitä tässä ei ole laitettu...  :-)
0 (0%)
EX60 tulee heti talliin, kun julkaistaan ja sillä sipuli!!!
1 (2.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 44

Äänestys päättyy: 20.10.2025, 19:55:40

XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!

  • 206 Vastauksia
  • 55828 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa James Bond

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #150 : 26.02.2024, 10:46:17 »
Ajon aikana akun latauksessa ei ole järkeä, sen voi todeta vaikka nollaamalla keskikulutuksen ja laittaa charge päälle tai katsoa hetkellistä kulutusta. Kulutus nousee helposti 15l/100 km. Kannattaa aina laittaa määränpään osoite ja auto itse käyttää ja kerää sähköä tarpeen mukaan koko matkan ja vasta perillä akku on tyhjä. Volvo suosittelee että vaikka akku olisi tyhjä niin silti laittaa navigaattoriin määränpään.
Ja jos tekee vaikka pitkän reissun niin silloin lähtöpaikka on määränpää ja lisätään välietappi eli kohde missä käydään. Näin auto käyttää menomatkalla noin 50 % sähköä ja loput sitten paluumatkalla.

Oma auto vm -22 V60 T8 LR ja siinä ainakin toimii näin.
Volvo V60 T8 LR, R-Design -22

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #151 : 26.02.2024, 17:18:22 »
Ajon aikana akun latauksessa ei ole järkeä, sen voi todeta vaikka nollaamalla keskikulutuksen ja laittaa charge päälle tai katsoa hetkellistä kulutusta. Kulutus nousee helposti 15l/100 km. Kannattaa aina laittaa määränpään osoite ja auto itse käyttää ja kerää sähköä tarpeen mukaan koko matkan ja vasta perillä akku on tyhjä. Volvo suosittelee että vaikka akku olisi tyhjä niin silti laittaa navigaattoriin määränpään.
Ja jos tekee vaikka pitkän reissun niin silloin lähtöpaikka on määränpää ja lisätään välietappi eli kohde missä käydään. Näin auto käyttää menomatkalla noin 50 % sähköä ja loput sitten paluumatkalla.

Oma auto vm -22 V60 T8 LR ja siinä ainakin toimii näin.
No joo, vähän mielipideasia miten tuota "charge" tilaa haluaa käyttää ja siinä on kyse enemmän ehkä "puhtaammasta ajosta taajamissa". Mutta maantieajossa se kulutus ei lopulta kauheasti nouse, taajama-ajossa toki enemmän. Tuo matka-ajopätkä mennessä oli kulutus Volvo On Call ajopäiväkirjan mukaan 6,1L (akussa oli reilusti virtaa) ja tullessa ei juuri ollenkaan ja tuon välilatauksen kans kulutus nousi vain 0,6L koko matkalla. Tullessa se sama pätkä oli 6,7L eli molempien keskiarvo 6,4L. Muutamia kertoja olen kokeillut "Hold" toimintoa eli ajaa vain taajamapätkät esim. 60-80kmh alueet sähköllä ja kerran sain menemään Lappiin sillä toiminnolla n. 230km pätkän jopa 5,9L kulutuksella ja silloin oli myös pakkasta aika lailla.
1. XC60 T8 TE MY2020 126tkm Denim Blue 19" Goodyear kesä/Michelin kitkarenkaat. 2 edellistä Volvoa :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm Osmium Grey
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm "Joku vihreä"
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12711
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #152 : 27.02.2024, 07:22:09 »
Ajon aikana akun latauksessa ei ole järkeä, sen voi todeta vaikka nollaamalla keskikulutuksen ja laittaa charge päälle tai katsoa hetkellistä kulutusta. Kulutus nousee helposti 15l/100 km. Kannattaa aina laittaa määränpään osoite ja auto itse käyttää ja kerää sähköä tarpeen mukaan koko matkan ja vasta perillä akku on tyhjä. Volvo suosittelee että vaikka akku olisi tyhjä niin silti laittaa navigaattoriin määränpään.
Ja jos tekee vaikka pitkän reissun niin silloin lähtöpaikka on määränpää ja lisätään välietappi eli kohde missä käydään. Näin auto käyttää menomatkalla noin 50 % sähköä ja loput sitten paluumatkalla.

Oma auto vm -22 V60 T8 LR ja siinä ainakin toimii näin.
Charge toiminto on järkevä ulkomailla jossa on paikkoja jossa ei polttomoottori saa olla käynnissä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #153 : 23.06.2024, 13:25:31 »
Käytiin juhannusreissu Oulaisissa n. 125km matkaa suuntaansa ja mennessä kulutus oli 5,4L ja akkua jäi joku 10km puren mukaan "hold" ajotoiminto käytössä. Tullessa oli parempi kulutus 5,2L ja sama pure+hold sekä cruise-nopeus 105kmh ja ilmastointi koko ajan päällä. Edellisellä tankilla päästiin ennätyslukemat 2110,4 km (tankkiin meni 49,5/70L eli ei ollut edes tyhjä) ja nyt tulee aika paljon matka-ajoa tälle tankille. 2 edellistä tankkausta 2,44L ja 2,35L satasella. Ennätystankki on 2,33L viime syksyltä eli hyvin lähelle tuota on nyt päästy.
1. XC60 T8 TE MY2020 126tkm Denim Blue 19" Goodyear kesä/Michelin kitkarenkaat. 2 edellistä Volvoa :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm Osmium Grey
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm "Joku vihreä"
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #154 : 28.06.2024, 19:57:00 »
Kesäloman matkakulutustestiä tyhjällä akustolla :
Kalajoki-Alavieska-Rautio-("sorarallipätkää") Ainali-Kannus-Peitso-Ruotsalo-Kalajoki 2 pätkän keskikulutukset tasan 6,95L ilmastointi päällä. Vähän alhaisempi keskinopeus n. 66kmh molemmissa.
Kalajoki-Oulu 1 pysähdys molemmat pätkät keskikulutus tasan 6,95L ja suurimmaksi osaksi vähän yli 100 cruise + ilmastointi. Keskinopeus 72,5kmh ja 75,9kmh.
Tuli "111 111" km täyteen jossain Pyhäjoen jälkeen ;D
« Viimeksi muokattu: 28.06.2024, 19:58:56 kirjoittanut volvoandy »
1. XC60 T8 TE MY2020 126tkm Denim Blue 19" Goodyear kesä/Michelin kitkarenkaat. 2 edellistä Volvoa :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm Osmium Grey
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm "Joku vihreä"
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa allpro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #155 : 28.06.2024, 20:06:25 »
XC60 on niin iso otsapinta-ala, mikä lisää kulutusta vahvasti nopeuden kasvaessa. Vakkarilla ajettaessa 110 mittarissa suurimman osan 90km asvalttipätkällä antoi tyhjällä akulla kulutukseksi 7,4 litraa keskinopeuden ollessa 95km/h.

Mutta ei tätä autoa kannata hankkia jos tavoite on mahdollisimman pihi maantieauto pidemmille matkoille.
Volvo XC60 T8 TwE MY19 aut Inception

Volvo XC60 D4 Summum AWD aut -16, Rica 275hp 536Nm
Volvo V70  2,4t aut -01

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #156 : 04.07.2024, 23:15:19 »
Eilen teki meidän 2020 XC60 T8 eka kertaa sellaisen, että kun menin autoon ja laitoin virrat+pure-moodin päälle, niin peruuttaessa/lähtiessä pakki ei pysynyt päällä ja ei päässyt eteen eikä taakse, vaan vaihteisto nakkasi yhtäkkiä vaihteen takaisin P:lle. Tuolloinhan on joku "planeettavaihteisto" tms sähkömoottorista/erad käytössä?!? Onko muilla ollut vastaavaa?
D:n kautta yritin myös sekä laitoin "constant awd" ajotilan päälle jolloin polttomoottorin yhteyteen ainakin pitäisi kytkeytyä se perinteinen automaatti-vaihteistomoodi päälle? Ei auttanut sekään eli P-vaihde hyppäsi saman tien takaisin. Laitoin autosta virrat pois, menin ulos autosta ja ovet lukkoon + sama uudelleen ja sillä kertaa toimi moitteettomasti. Tänään huomasin B-vaihdetta käyttäessä hieman nykivää jarrutusta ja yleensäkin polttomoottorilla ajaessa (kun akku oli ehtinyt tyhjentyä) automaattivaihteiston toiminta vaikutti hieman oudolta.
Autoon on vaihdettu moottoriöljyt merkkiliikkeessä n. 10tkm sitten, vaihteistoöljyt vaihdettu 89600km kohdalla eli n. 22tkm sitten. Erad voimansiirron yksikkö vaihdettu 9-10kk sitten viime syyskuun lopussa 2023 ajokm silloin hieman vajaa 96000km. Nyt siis ajeltu korjatulla eradilla n. 15tkm. Pitääkö olla taas huolissaan?!? Onneksi on se Volvon huoltotakuu tuohon eradiin, koska sen merkkiliikkeessä vaihtoivat. Pitääpä kattoa, jos käyttäisi pajalla tarkistuksessa mikäli lisää tulee outouksia... :o
Luin vikakoodeja ja osan sain nollattua, mutta nuo mitkä ovat viimeisessä kuvassa pompahtavat aina kai uudelleen. Yleensä nuo vikakoodit tai ajon aikana tulevat ilmoitukset tms saa kyllä hyvin poistettua ilman, että moottoria tarvitsee käynnistää koodeja luettaessa. Osaisiko joku vikakoodeja osaava ja pätevämpi noista kertoa, että mihin ne liittyvät, koska merkkihuollossa noista ei ole kommentoitu ja yleensä tosiaan ne aina auton ECU muistissa ovat?!?








1. XC60 T8 TE MY2020 126tkm Denim Blue 19" Goodyear kesä/Michelin kitkarenkaat. 2 edellistä Volvoa :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm Osmium Grey
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm "Joku vihreä"
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #157 : 11.07.2024, 22:01:09 »
Marraskuusta 2023 on tullut XC60 voimansiirtoon joku softapäivitys eli tuo pitää kyllä käydä laitattamassa heinäkuun lopussa :
https://www.volvocars.com/fi/support/car/xc60-twin-engine/software-release-notes Tuota ei ole kyllä vielä laitettu.
Noita omia vikakoodeja nollaamalla on auton toiminta ollut taas melko lailla normaalia eli pitääpä viikottain nuo katella ja pistää kokemuksia niistä, että onko pysyvää vaikutusta.
Osaako joku sanoa, että pystyykö auton automaattivaihteiston öljytasot tarkistuttamaan huollossa kohtuu työllä? Tuskin niitä tarvii alkaa uusimaan, kun n. 22tkm sitten viimeksi olen teettänyt? Eli testeristä tms pystyy tutkimaan onko tasot jne ok vaihteistossa?!? Vähän laiskalta tai epätasaiselta tuntuu välillä nuo 8-askin vaihdot muttei ole ollut nykimistä tai paukahtelua tms. Käytän välillä moottoria muutenkin päällä viikottain ja aika paljon tulee matka-ajoa, jossa kuitenkin moottorissa ja vaihteistossa on normaalia toimintaa. Ehkä tuo epätasaisuus voi liittyä siihen, että moottori ei ole tarpeeksi lämmin tai automaattilaatikossa öljyt eivät joka viikko kierrä tarpeeksi.
Tutkin eilen Volvon käyttöohjekirjasta, että vissiin ei pitäisi olla kovinkaan haitallista käyttää D-vaihteella ajaessa sitä B-"jarruvaihdetta" esim. sähkön talteenottoon ja moottorijarrutukseen? Vai oletteko käyttäneet sitä B-vaihdetta ns. koko ajan päällä tai D-asento eli sitä ei liikaa saisi vaihtaa edestakaisin?!? Jos sen B-vaihteen laittaa pitkäksi aikaa päälle, niin omasta mielestä se auton toiminta on kyllä vähän tahmeaa ja saattaa jarrutella liikaakin... Ohjekirjassa tuota ajonaikaista vaihtelua ei ainakaan suoraan kielletty tai siitä ei ollut mitään tarkempaa mainintaa.
1. XC60 T8 TE MY2020 126tkm Denim Blue 19" Goodyear kesä/Michelin kitkarenkaat. 2 edellistä Volvoa :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm Osmium Grey
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm "Joku vihreä"
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2235
  • Tampere - Pori
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #158 : 12.07.2024, 10:44:51 »
D ja B välillä voi vaihdella vaikka joka toinen sekunti, se vain käskyttää sähkömoottorin joko lataavan vähän tai vähpn enemmän, ei muita taikoja tuosta tule. Itse ajan 99% ajasta B-asennolla niin tarvii hyppiä niin jstkuvasti jarrupolkimella.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa allpro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #159 : 12.07.2024, 12:11:17 »
Noin on. Ja jos on polttomoottori käytössä, niin silloin käyttää mootorijarrutusta enemmin eli vaihtanee pienemmälle vaihteelle aktiivisemmin.

En ole omassani huomannut mitään vastaavaa, kuten volvoandy.
Volvo XC60 T8 TwE MY19 aut Inception

Volvo XC60 D4 Summum AWD aut -16, Rica 275hp 536Nm
Volvo V70  2,4t aut -01

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2235
  • Tampere - Pori
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #160 : 12.07.2024, 13:12:32 »
Noin on. Ja jos on polttomoottori käytössä, niin silloin käyttää mootorijarrutusta enemmin eli vaihtanee pienemmälle vaihteelle aktiivisemmin.

En ole omassani huomannut mitään vastaavaa, kuten volvoandy.

XC90 ei muuta laatikon toimintaa kun B on vain rekuperointivalinta.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #161 : 15.07.2024, 11:49:39 »
Eilen ajeltiin "sähkölenkki" pelkästään tuo B-vaihde päällä, mutta yleensä olen huomannut, että se rekuperaatio tms. jarruenergian talteenotto ei ole heti niin voimakas eli liikkeellelähdöstä aluksi ottaa lievemmin vastaan. Tullessa huomasi kyllä selvän eron, kun oli B koko ajan päällä, että sillä voi käytännössä ajaa ns. 1 pedaalin taktiikalla ennakoinnit muistaen. Kaupunkiajossa ja taajama-ajossa varmaan kaikkein hyödyllisin sekä moottoritienopeuksissa käyttää sitten moottorijarrutuksen tavoin ja kulutus pienenee...
1. XC60 T8 TE MY2020 126tkm Denim Blue 19" Goodyear kesä/Michelin kitkarenkaat. 2 edellistä Volvoa :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm Osmium Grey
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm "Joku vihreä"
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa allpro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #162 : 16.07.2024, 11:23:15 »
XC90 ei muuta laatikon toimintaa kun B on vain rekuperointivalinta.
Tämä pitänee varmaan paikkaansa myös XC60 T8, sillä eihän sähkömoottorin tarvii olla päällä generoidakseen jarrutusenergiaa kaasun vapautuksen jälkeen. B asento vaan rekupeneroi energiaa enemmän.
Selvä ero on ”moottori”jarrutuksien voimakkuudessa D ja B välillä riippumatta ajaako sähköllä vai polttoaineella.
Volvo XC60 T8 TwE MY19 aut Inception

Volvo XC60 D4 Summum AWD aut -16, Rica 275hp 536Nm
Volvo V70  2,4t aut -01

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #163 : 23.07.2024, 20:16:46 »
Meillä tulossa eteen viimeistään 02/2025 jakohihnan vaihtohuolto. Paljonko tuo suunnilleen kustantaa merkkiliikkeissä? Mitä hintoja olette saaneet tarjouksia tms? Omalla paikkakunnalla käytännössä tietääkseni pari paikkaa missä tuon voisi teettää ja saisi sen täyden Volvon 5v vaihtotakuun tuohon. Muissa korjaamoissa en ole ajatellut käyttää, että olisi luotettavampi kokonaisuus.
1. XC60 T8 TE MY2020 126tkm Denim Blue 19" Goodyear kesä/Michelin kitkarenkaat. 2 edellistä Volvoa :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm Osmium Grey
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm "Joku vihreä"
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa allpro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #164 : 25.07.2024, 17:54:09 »
Meillä tulossa eteen viimeistään 02/2025 jakohihnan vaihtohuolto. Paljonko tuo suunnilleen kustantaa merkkiliikkeissä? Mitä hintoja olette saaneet tarjouksia tms? Omalla paikkakunnalla käytännössä tietääkseni pari paikkaa missä tuon voisi teettää ja saisi sen täyden Volvon 5v vaihtotakuun tuohon. Muissa korjaamoissa en ole ajatellut käyttää, että olisi luotettavampi kokonaisuus.
Viime talvena vaihdettiin jakohihna ja apulaitteiden hihna, pakettiin kuului myös tarvittavat hammashihnasarja, ruuvit ja aluslevy sekä hihnat.
Yhteensä olisi maksanut 430€ marmorilla, mutta viime kesän autokaupan yhteydessä oli sovittu eri hinta.
Ja näin Select takuu jatkuu ja hihnalle omansa lisäksi.
Volvo XC60 T8 TwE MY19 aut Inception

Volvo XC60 D4 Summum AWD aut -16, Rica 275hp 536Nm
Volvo V70  2,4t aut -01

 

Proturbo  Autodiagnoosi