Alkuviikosta pesin ja vahasin talouden molemmat autot. Pienoista tuskaa aiheutti pesu - koko kaupungista ei tunnu enää löytyvän sellaista TI-hallia, jossa saisi käyttää omia pesuaineita, sen enempää kuin tavallista liuotinpesua pesurista. Muistan, että viimeksi kun piti vahata autoa, käytin auton ensin pesurissa, josta löytyi tavallinen liuotinpesu ilman muita kommervenkkejä.
Vaan eipä löydy enää. Motopesu olisi tuossa lähellä, mutta siellä on valmiit ohjelmat ja omia aineita ei saa käyttää. Aikani tuskailtuani totesin että ei auta muu kuin pestä pihassa mutta juoksevaa vettä ei sitten olekaan saatavilla, vaan ainoastaan kantovesi pyörävarastosta - eikä sitäkään varmaan hyvällä katsota jos kovin isoja leilejä alkaa täyttelemään.
Sitten juolahti mieleen, että onhan niitä imeviä akkukäyttöisiä painepesureita. Tehohan näissä ei ole mitenkään ihmeellinen ja akunkestokin hiukan sinne päin, mutta päädyin loppujen lopuksi Puuilon Tamforceen, johon tosin piti jo eilen hakea 4Ah akku lisäksi kun mukana tullut 2Ah ei riitä edes pienen auton pesuun jos laittaa liuottimet ja pesee kintaalla.
Lisäksi kasa pesuaineita ja eikun värkkäämään. Akkua en tietenkään raaskinut käydä heti, joten Volvoa pestessä piti ladata kertaalleen ja sittenkin oli vielä tiukassa että riitti auton huuhtomiseen pesuaineista. Mutta niin vain tuli pestyä siinä määrin auttavasti, että vahat sai laittaa pintaan. Tässä luotin varmaan 10v vanhaan Collinite 476s:ään, kun purkissa oli vielä puolet jäljellä. Kyllä pinta ihan kohtuullisen kiillon sai joskin myllytyksenhän tuo jo alkaisi kaipaamaan jos oikein hyvän haluaisi. Tyhjää parempi kuitenkin ja kiillottelin mustat osat vielä lisäksi.
Auto on nyt kohtuullisen puhdas ja kestänee huuhtaista tuolla akkupesurilla jahka pölyyntyy. Muutamat pohjamaaliin asti olevat naarmut olen bongannut jo aiemmin, samoin kuin pieneltä alalta kuplivan tuulilasin yläreunan kuskin puolelta. Ikkunoiden välien mustiksi maalatuista osista oli myös kulunut maalia kummaltakin puolelta ylhäältä ja apukuskin oven alareunasta on näemmä maalit kuluneet pois kapeana kaistana.
Alkava ruoste ja oven alareuna vaativat hiukan paikkamaalia järeämpiä toimenpiteitä, jos ruosteen haluaa ottaa kiinni heti alkuun. Parashan tuo olisi hioa varovasti pieneltä alalta, täyttää jollakin ja sitten sinkkimaalit ja väri & lakka päälle. Jonkun automaalarin videoita katsoin eilen ja näytti käyttävän venekittiä täyttämiseen. Eipä tuo tuulilasin reuna toki ole kuin n. 5*5mm, eli kovin isosta alueesta ei ole kyse. Paikka tosin on sellainen, että kunnollahan tuo kannattaa korjata jos aikoo autoa pitää. Metallivärissä vaan on noihin näkyviin paikkoihin pienehkö kynnys koskea, kun etenkään kilikalilla säätämällä ei tahdo itse hyvää saada.
Täytynee hiukan googlailla ennen motonetin reissua.
e. Niin ja sivupeilien kuoret on kyllä niin kuluneet, että maalia kaipaisivat - tai sitten pistän suosiolla Vpartsilta mustat peilinkuoret tilaukseen kun näyttävät 96e olevan tarjouksessa - äkkiä se satanen mene maalieihin ja säätämiseen jos entisistä yrittää alkaa tekemään.