Race.fi  Puotilan autokorjaamo

V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua

  • 309 Vastauksia
  • 47356 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #210 : 25.05.2024, 14:29:40 »
Joo ei pitäisi erikoisempia työkaluja tarvita kytkimen irrotus. Niissä mitä itse rassannut niin lähtenyt juurikin esim meisselillä kampeamalla, itse hihnapyörä sitten seegerillä kiinni kompressorin rungossa. Joku muutaman kympin maksava (erikoismatala) perus millikokoinen laakeri hihnapyörässä ja tämän uusimalla tulee klappi kuntoon.
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #211 : 27.05.2024, 17:52:36 »
Joo ei pitäisi erikoisempia työkaluja tarvita kytkimen irrotus. Niissä mitä itse rassannut niin lähtenyt juurikin esim meisselillä kampeamalla, itse hihnapyörä sitten seegerillä kiinni kompressorin rungossa. Joku muutaman kympin maksava (erikoismatala) perus millikokoinen laakeri hihnapyörässä ja tämän uusimalla tulee klappi kuntoon.

Tähän tulokseen minäkin tulin, mutta koska tuota apulaitehihnaa ei ole näemmä uusittu ikänään, niin arvelin, että laitetaan nyt uusilla palikoilla, niin kestää hetken. Pitää toki approksimoida että onko järkevämpää vaihtaa tuo saapuva varaosa vai laakeri.

Kiitokset varmistuksesta, tuon itsekin havaitsin melkolailla suoraan.

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #212 : 05.06.2024, 22:49:23 »
Vielä odottaa autoremppa hiukan viileämpiä kelejä. Kaikki hilppeet työkaluja myöten on kyllä jo kotona eli savolaisittain tekemistä vaille valmista.

Hommaa vähän hidastaa, että akun joutuu aina laittamaan takaisin paikalleen - tai no ei nyt toki pakko olisi kun ovet saanee muutenkin lukkoon.

Mutta melkeinpä kätevämpää kun heittää akun paikalleen ja kaapelit kiinni, niin toimii keskuslukitus, hälytin jne. Ulkoisesti ainoastaan siitepöly paljastaa, ettei autolla ole ajettu hetkeen. Eipä sillä autolla toki pitkälle lähdettäisi tuossa kunnossa, mutta kyydissä on työkalujakin ihan riittämiin kun ihan kaikkea ei jaksa kantaa aina varastoon.

Kävin eilen kokeilemassa puolisen tuntia ja ehdin nypätä vanhan hihnan ja hihnapyörän irti mutta sitten loppui kunto. Ilta-aurinko kun porottaa suoraan tuohon kohtaan, niin remonttia saa tehdä +30 asteessa ja ehkä hiukan ylikin.

Jahka tuo tuosta viikonlopuksi toivon mukaan hiukan rauhoittuu ja muut kiireet helpottavat, niin pitää viettää auton kimpussa niin monta päivää ja iltaa, että saa takaisin ajoon. 75hv pikkukippo on toki ihan näppärä kaupungissa, mutta olisihan se välillä mukava ajella ihan oikeallakin autolla..

Kerkesitkö jo tilaamaan osat?

Täältä löytyisi varastosta yksi magneettikytkin, joka on muistaakseni irroitettu 2007 s80 Valeon kompurasta.

Hettele yv:tä, jos traves. Tuon voin postimaksuja vastaan luovuttaa eteenpäin  :)

Tuossa omassa muistelisin kannen ja hihnapyörän irronneen aivan nätisti perus työkaluilla. Olisinkihan ruuvimeisselillä kammennut tuon omassani auki.

Joo, kuten ehkä yltäkin voi havaita. Tosin - magneettikytkin on nyt saksalaisesta nettikaupasta tullut varaosa, joka maksoi alle satasen. Jos siis postikuluilla irtoaa, niin ei saattaisi olla pahitteeksi ottaa varastoon.. Minäpä lähestyn yksityisviestillä.  O0


Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #213 : 06.06.2024, 19:13:58 »
Pesaisin auton koneen kun oli siihen sopivan lämpimät ilmat - nyt ei tarvitse ehkä olla kädet kyynärpäitä myöten pölyssä ja rasvassa kun laittaa.

Amerikkalaisvenäläisen videolla oli vaihtanut tuon akun ylivuotoletkun tms. pidempään ja katselin itse ihan samaa että ei ihme jos on akun aluspultit ruosteessa kun pätkä on niin olematon.

Nohevana poikana ajattelin että haenpa Motonetistä lisää jäähdytysnestettä kun senkin saa laskea pois - Long lifellehän hyvä vaihtoväli onkin 6kk, 4.12.23 vaihdoin viimeksi.  ;D

Niin ja se letku. Katsoin että metrin pätkiä on. No, meni melko kauan tuollakin mutta opin, että jos se on auton bensaletkua, pesuriletkua, öljyletkua tms, niin se on varaosastiskillä. Mutta jos tulee moottorisahan polttoaineletku, niin se on hyllyssä. Ja tietenkin sopivana oli vain sitä jälkimmäistä, joka oli varmaan tuplahinta auton vastaavaan mutta onpahan nyt viimeisen päälle - ja pirteä keltainen väri joka tosin ei näy mihinkään.

Onkos kukaan vaihdellut tuon vapaakytkimen takana olevaa tiivistettä? Se on se pyöreä lätkä lohkossa, jonka repii videolla poran ja koukun kanssa pois. Siihen(kin) olisi tarvinnut erikoistyökalun, kun kaiketi on aika oleellista, että se painuu paikalleen tasaisesti, että pitää. Ts. voi kai tuollaisen työkalun askarrella itsekin jos jaksaa ja on vehkeet, mutta onko tuohon jotain hyvää kikkaa?

En tosin tiedä, onko tuo vuotanut mihinkään - ilmeisen järeää tekoa. Tilasin kyllä uuden mutta voi olla, että jos vuotoa ei näy ja näyttää muuten hyvälle, niin olkoon entinen.

Meni iltapäivästä pilveen ja välittömästi olisi tehnyt mieli alkaa väsäämään vaikka magneettikytkimen kanssa mutta hillitsin vielä itseni ja hoin itselleni, että "käy ensin kaikki tarvittava". Nyt on.

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 541
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #214 : 07.06.2024, 06:43:51 »

Mistään en löytänyt näille pakokaasutestien raja-arvoja niin kysyn. Arvot:

CO% 0,00
CO2 14,90
HC ppm 5
O2 0,25
Lambda 1,012

Sen verran ymmärsin itsekin että lambdan arvo on kohtuullisen hyvä, eikä happiarvokaan ole kovin ihmeellinen. Sen sijaan tuo CO2 vähän mietityttää että pitäisikö olla alempi vai onko tuo tämän kokoiselle pannulle ihan kelvollinen lukema. Ennen mielestäni näissäkin oli referenssiarvot kuten muissakin, niin helpottaisi tulkintaa.



Ei näille ole mitään erikoisia omia arvoja. Joten ihan standardi määreillä mennään. Nuo arvot ovat likipitäen täydelliset. co2% on ikäänkuin toteutunut polttoaine ilma suhde. Mikä on juuri siellä missä pitääkin. Lambda-arvon ja muidenkin arvojen todella lievä vääristyminen laihemmalle johtuu tuosta minimalistisesta hapen määrästä. Mikä todennäköisesti ei tule pakoputkesta vaan mittalaitteen mittaustilanteesta.
S80 -07

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #215 : 07.06.2024, 18:49:47 »
Ei näille ole mitään erikoisia omia arvoja. Joten ihan standardi määreillä mennään. Nuo arvot ovat likipitäen täydelliset. co2% on ikäänkuin toteutunut polttoaine ilma suhde. Mikä on juuri siellä missä pitääkin. Lambda-arvon ja muidenkin arvojen todella lievä vääristyminen laihemmalle johtuu tuosta minimalistisesta hapen määrästä. Mikä todennäköisesti ei tule pakoputkesta vaan mittalaitteen mittaustilanteesta.

Kiitän vastauksesta ja valistuksesta. Olen huomannut että ihan kaikkea ei enää itse ehdi tutkimaan. O0

Olen minä tuon itsekin räknännyt ihan kohtuullisen hyväkuntoiseksi - vielä kun muutamat paikat korjailee kuntoon, niin ei tule enää juuri vikakoodejakaan. Apulaitehihnan ja kompuran laittamisen jälkeen listalla on enää:

- Yksi parkkitutkan anturi takaa, ei suostu enää toimimaan
- Hälyttimen akku (osa tilattu ja saapunut)
- Pienien ruostepaikkojen korjaus

Kun ei ehdi autoa laittamaan, annoin tänään rakkautta osille - ja ihan kylppärissä asti!

Eli alkoi korpeamaan kun kaikki puretut osat olivat niin pölyssä ja rasvassa sun muussa. Käytin sitten erittäin ansaitusti työviikon jälkeen iltapäivän kylppärissä hinkaten ja hangaten ja välillä hioenkin. Sitten vielä käsittely. Tässä lopputulos kuivamassa:







On muuten erinomaisen terapeuttista puuhaa kun koko viikon on urpoille selittänyt samoja asioita yhä uudelleen ja uudelleen.  ;D

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #216 : 09.06.2024, 19:10:27 »
Sellaiset viisi tuntia hujahti kuin siivillä. Tiedosti kyllä räikkälenkkien tarpeellisuuden tuossa hommassa, oli muutama pultti vähintäänkin vaikeassa paikassa.

Mutta niin vaan on nyt uusi vesipumppu paikallaan, samoin kuin hihnapyörä ja vapaakytkin sekä uusi kompuran hihnapyörä laakereineen - täytyy tosin lisätä vielä ruuvilukite kompuran pulttiin, kiitos vinkistä Ande92!

Oli pakko lähteä syömään välillä ja sitten alkoi satamaan vettä. Otin alkuviikkoon tarkoituksella parit kotitoimistopäivät, niin saa laitella rauhassa kuntoon kun ei ole tarve saada autoa heti ajoon.

Video oli kyllä erinomainen apu tekemiseen, eikä tarvinnut juuri päätä raapia että mitäs seuraavaksi. Kaikki osat olivat kyllä enemmän tai vähemmän vaihtokunnossa, joten sikäli huolto oli kyllä varsin paikallaan.

Huomenna vielä kompuran pohjan paikalleen ja pultit momenttiin, ruuvilukite kompuran ruuviin ja sitten loput läjään ja kokeilemaan.

Onhan tuossa työmaata pelkässä purkamisessa, mutta sitten kun vihdoin pääsee latomaan uusia osia paikalleen, niin onhan se kokolailla juhlava tunne. Lopun kruunaa vielä valmiiksi kiillotetut muoviosat, täytyy vielä moottorin suojamuovikin pestä ja käsitellä niin kelpaa esitellä konehuonetta naapurille joka on jo ehtinyt kysyä kymmeneen kertaan että "joko auto on kunnossa."  ;D

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #217 : 10.06.2024, 23:51:54 »
Auto on taas ajossa, iltamyöhäänhän siinä meni kun ohjaustehostimen takana olevan lämpösuojan pultti meinasi vastustaa ihan tosissaan.

Samaten piti tehdä vielä reissu kauppaan ja ostaa parit räikkäavaimet ja pari voimahylsyä. Mutta niilläpä sitten asettuivat momenttiin kaikki tarvittavat pultit lukuunottamatta kompuran pohjan alinta pulttia, joka olisi vaatinut jäähdytysnesteputken irrottamisen. Koetin sitä hiukan murjoa mutta ei tuntunut mitenkään kovin antautuvalta joten totesin, että ehkä ns. manuaalimomentti riittää. Eli ylempiä pultteja momenttiin ja sitten perstuntumalla koittamaan että miten tiukassa on.

Ei sillä - ei vapaakytkintäkään saanut aivan oikeaan momenttiin. Torx-avain oli vain 1/2" karaan ja isommalla momenttiavaimella ei saanut aivan noin pientä momenttia, n. 40Nm taisi olla pienin mahdollinen. Täytyy katsoa että vieläkö sijoittaisi yhteen jossain vaiheessa - näissä tuntuu noita momentteihin kiristettyjä pultteja piisaavan - en tosin tiedä että ovatko ne niin oleellisia kovinkaan monessa kohtaa, mutta kompuran pohja teki kyllä mieli tehdä just eikä melkein - niin hyvin kuin pystyy.

Eilen saatiin jo vaihdettua iso osa osista ja oikeastaan vain kiristinrulla jäi tälle päivälle. Sitten vastaavasti ahdisti varsin vähäpätöinen asia eli ohjaustehostimen lämpösuojan pultti. Sitä ei meikäläisen näpit riittäneet survomaan paikalleen - tosin ylempi putken tukipultti ei ollut oikealla paikallaan vaan kierteen alla. Kun tuon irrotti ja siirsi kiinnikettä, niin sai juuri sen verran tilaa, että alemman pultin sai kierteilleen.

Tuon kun sai, niin tuntui että hommahan on jo suorastaan valmis. Kompuran kyllä käytätti kertaalleen irti alkuun, kun hihna oli lipsahtanut väärään väliin. Mutta sitten koottiin vauhdilla auto loppuun asti. Jäähdytysnestettä sisään ja ohjaustehostimen öljy valmiiksi.

Ilmastointi nakutti hetken ja ohjaustehostin vonkui. Mutta ei aiempaa enempää vikakoodeja tai vastaavia. Hihnakin tuntui pyörivän oikein nätisti. Toisin sanoen sikäli helppo remontti että youtuben videolta löytyi suoraan varaosanumerot ja sen kuin tilasi palikat. Magneettikytkimen laakerihan se vika alunperin oli - päädyin tilaamaan koko magneettikytkimen, mutta käytettiin lopulta vain hihnapyörä laakereineen. Täytyy harjoituksen vuoksi kunnostaa entinen hihnapyörä ja vaihtaa siihen laakeri, niin sitten on suht. täydellinen paketti jos tarvitsee vielä ropata.

Kun jäähdytysnesteen määrä saatiin oikeaksi - sitä meni kovinkin se 5l ja hiukan enemmänkin mutta laskinkin ne tulpan kautta pois ja vesipumppua irrottaessa tuota tuli vielä hiukan lisää pihalle.

Ohjaustehostimen vonkuna asettui kun autolla ajeli vähän rinkiä ja lisäsi öljyä sitä mukaa kun ilmaa tuli pihalle.

Testilenkillä ei ihmeitä ilmennyt joten kaikki toiminee niinkuin pitää. Ylimääräiset äänet hihan luotakin poistuivat koneen lämmetessä kokolailla täysin ja nyt auto käy nätisti.

Kunhan tässä hiukan lepäilee, niin täytyy naplata nuo pari pikku juttua kuntoon eli parkkitutkan anturi ja akku, kun osatkin löytyy jo.

Öljynvaihto painaa pikku hiljaa taas päälle mutta ehtinee odottaa lomaan asti. Samalla voisi vaihdella ainakin jarrunesteet.





Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #218 : 11.06.2024, 20:53:25 »
Korjasin parkkitutkan, nopea homma - tai no niin ajattelin mutta vaihteeksi ei taas mennyt kohtuudella.

Anturia irti päästellessä kimposi puskurista irti muovilaatta. No, siinä oli hakaset yläreunassa niin ajattelin että varmaankin se lähti irti kiinnikkeistään.

Tarkempi tunnustelu osoitti kuitenkin toisin. Lienee nuo laatat, joissa anturit kiinni, laitettu jollain muovihitsillä kiinni alun perin.

Toinen autokin tuli luovutettua lainaan tänään joten eihän siinä - ainahan se on mukava käydä kesken autoremontin kaupassa. Ihan hyvä että lähdin, mennessä auto ilmoitti että lasinpesunestettä tarviisi lisätä.

Kävin sitten hakemassa Sikaflex-liimaa joka sopii ulkokäyttöön sekä Lasolia. Osien summittainen puhdistus koska tuonne ei paljoa pääse kiillottamaan, massaa levyyn ja koko roska paikoilleen. Tuntui pysyvän ainakin sen aikaa kun auton luona touhusin joten en paljoa lähtenyt nykimään. On kyllä just kivoja tuollaiset innovatiiviset ratkaisut jotka sitten vanhemmiten leviävät. Mutta ei se ensimmäinen kerta ole kun autoa on liimamassalla korjattu - paljon uudempiakin kuin tätä.  ;D

Tutkien herjailu loppui kyllä siihen paikkaan kun uuden anturin tökkäsi paikoilleen. Täytyy huomenna testata normiajossa että toimivatko noista jopa kaikki muut kuin tuo yksi - siihen vikakoodi kyllä osoitti viimeiset ajat ja huoltoilmoitus tuli joka kerran näyttöön. Että jospa se siitä - sitten kun vielä löytää jostain paikkamaalipullon, niin tuon saattaa jopa saada väriin jossain vaiheessa kun ei nyt moisia pikkujuttuja joutanut huomioimaan. Pienen kipon jälkeen noin iso laiva kyllä kaipaa toimivia tutkia jotka oli tarkoitus korjata jo pidempi aika sitten mutta tuli vähän muuta kiireellisempää.

Vielä kun naplaisi sen hälyttimen akun paikoilleen, niin voisi lukaista että vieläkö autoa erityisesti harmittaa jokin. Eipä pitäisi suurempia enää olla tuon jälkeen ja hälytysjärjestelmän huolto -ilmoitus tulee vain kun laittaa pelkät virrat päälle.

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #219 : 16.06.2024, 23:28:56 »
Tällä viikolla on harrastettu ihan huolella.

Sitten kun tuota olisi vielä tarkoitus jopa käyttääkin, niin pieniä haasteita on ollut aikataulun kanssa.

Aikataulutin sitten itselleni tänään puoliväkisin aikaa. Kävi nimittäin sillä tavalla, että kaikki toimi kuin junan vessa pari päivää, mutta sitten tuo rakkine alkoi tiputtelemaan ohjaustehostimen öljyä alleen.

No katsottiin säiliön sihti jo viikolla ja laskin vettä läpi ja totesin, että hyvin toimii.

Eli, ei kun purkamaan uudestaan. Tehostimen paluuletkuhan se varmaan tihkutti - mietin kyllä että noin ylämäkeen pitää olla painettakin jonkin verran, että olisiko ilma aiheuttanut.

Ei ollut juurikaan vajunut joten lisäsin letkuun vain kunnollisen klemmarin. Keli oli taas aika lämmin, joten tehostimesta ei muutenkaan kuulunut mitään. Tiputtelu oli kyllä loppunut, kuten olettaa saattaakin.

Tästä rohkaistuneena ajattelin, että päästelen vielä hälärin sireenin irti. Videoiden perusteellahan se toki on siellä kuskin puolen sisälokasuojan takana, jonka päästelin irti. Paikka oli, mutta ei sireeniä.

VIDAa tutkimalla havaitsin, että todennäköisesti tuo on apparin puolella noissa varhaisemmissa malleissa. Mutta etsitään kun ei tuo ajoon vaikuta - osa vaan olisi jo valmiina..

Muuten uudet rullat ja hihna pelaa kyllä kuin unelma. Hiplistelin nyt samalla konepellin ja tuulilasin välisen tiivisteen hoitoaineella hiukan pehmeämmäksi kun kerran asian äärellä oltiin.




Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #220 : 17.06.2024, 19:06:42 »
Koskapa korjasin vihdoin työkalujen puutteen sijoittamalla kunnolliseen hylsysatsiin, niin eihän sitä voinut tietenkään olla hiukan testaamatta.

Katsoin itse asiassa jo päivällä apparin puolen sisälokarin sisään ja totesin, että ei paljoa sireeniä näy sielläkään. Viimeiseksi vaihtoehdoksi sitten jäi irrottaa pyyhkimien alla oleva muovi ja sieltähän se palikka sitten vihdoin ja viimein löytyi.

Varmaan olisi pitänyt jaksaa purkaa vielä hiukan oikeaoppisemmin, mutta tuo 24 asteen lämpö varjossa alkoi taas tuntumaan hitusen tuskaiselta sireenin suojapeltiä irrottaessa ja taas yksi mutteri tippui. Kyllähän tuon lopun viimein sai pois vähän peltejä taivuttelemalla kun ei oikein tuossa kelissä huvittanut alkaa purkamaan autoa enempää moisen takia.

Lähtihän se sitten lopulta ja liitinkin säilyi jopa ehjänä. Katsellaan sitä takaisin laittamista sitten keväämmällä..

Koska ensin pitäisi saada myöskin se akku vaihdetuksi - ja näyttäisi sille, että tuolle saa näyttää Dremeliä että saa koko purkin auki. Mutta sitä vartenhan ne työkalut on, että niitä käytetään joten huomenissa lienee hyvää aikaa.

Tulipahan putsailtua vähän pyyhkimen varsia ja laitettua potkurirasvaa samalla niin siltä osinkaan ei mennyt hukkaan. Sitten kun tuota laittaa takaisin paikalleen, voisi valkata vähän viileämmän kelin ja tehdä sen, mikä oli nytkin tarkoitus, eli puhdistaa ja käsitellä muovi- ja kumiosat samalla hoitoaineella.

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #221 : 18.06.2024, 21:46:27 »
Koska tänään oli taas äärimmäisen mielenkiintoinen työpäivä, niin käytin aikaa omiin projekteihin elikkäs sireeniin.

Dremeliä tarjoamalla saatiin metallikuoret lopulta ihan nätisti auki. Pesaisin jo alustavasti ultraäänipesurilla ja voisi vielä ajaa pahimmat kohdat Dremelin kiillotuslaikalla niin tuosta saa ihan siistin.

No sitten availemaan muovikoteloa joka liimauksesta huolimatta lähti suht. kohtuullisesti auki.

Mutta olihan se akku sitten toki vuotanut - ja huolella oli vuotanutkin. Pesaisin levyä ensin komponenttikliinerillä ja sitten Sinolissa ultraäänipesurissa, mutta hapettuma ei vaan tahdo antaa periksi sitten millään.

Akku nyt on joka tapauksessa kaputt, joten nappasin sen irti levystä. Uuttahan ei sitten Suomen kamaralta löytynyt mistään. Toki voi rakennella myös useammasta kennosta, mutta kun niitäkään ei oikein tahtonut saada mistään, niin lopun viimein luovutin ja laitoin uuden tulemaan Amazonista.

Ei kyllä uskoisi että tuo vielä toimii, mutta ei tuossa muuta vikaa tuntunut olevan ennen irrotusta kuin akku.

Saksan Amazonista kampe tulee suht. pikaiseen, mutta kyllähän siinä viikon odottelu on luvassa. Kaiuttimen liittimenkin jouduin suolistamaan, koska toiseen johtoon ehti hädin tuskin koskea, kun se räpsähti irti liittimen juuresta.

Noh, piuhat ovat nyt suoraan levyssä kiinni, mutta into loppui jo tuon kanssa leikkimiseen, joten täytyy lisätä kuumaliimaa tuohon liittimeen huomenissa. Uusi akku kiinni ja testaamaan kunhan saapuu. Jos tuo nyt edes auttavasti pelaa, niin välttäköön - uusi on yli 200e ja käytettyjen kunnosta ei voi olla varma.


Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #222 : 10.07.2024, 22:28:17 »
Ensimmäinen lomaviikko on puolessa, enkä ole juuri muuta ehtinyt tekemään kuin lentämään ympäriinsä.

Tarkoittaa siis sitä, että auton hiplistelyyn ei ole vielä paljoa aikaa liiennyt.

Autohan taas puolestaan kiitti saamattomasta huomiosta alkamalla taas pitämään ääntä apulaitehihnan luota. Kompuran hihnapyöräkin vieläpä väpättää taas jonkin verran - ei tosin niin paljoa kuin aiemmin.

Auto oli kotiin tultua niin järkyttävän kuuma eikä juuri pilvettömältä taivaalta porottavassa aamuauringossa jäähtynytkään sen vertaa enempää, että sai vaivoin kokeiltua että kompuran hihnapyörässä klappia ei nyt sentään vielä näin kuukausi remontin jälkeen ole edes tarvikelaakerilla.

Kompurassahan nyt toki on noita laakereita useampiakin mutta ilmastointi kyllä toimi koko matkan ihan varsin mallikkaasti. Sitäpä tässä on sitten arvottukin koko ilta että mikähän sitä mahtaa niinkuin tällä kertaa olla vikana kun ohjaustehostimen pumppua lukuunottamatta tuon apulaitehihnan taakse tosiaan uusittiin joka ikinen palikka - eikä edes millään hinnat alkaen -osilla.

Pitää nyt kokeilla uudestaan kunhan jäähtyy mutta hitusen käy kyllä jo ideat vähiin, että mistä tuossa alkaisi vikaa etsimään. Sen verran ikävää ulinaahan tuo kyllä pitää että hiukan korpeaa ajella. Virheilmoituksia tai muita ei tule ja viimeksi lukiessa koodeissakaan ei ollut mitään ihmeellistä - tuskin nytkään.

Tämän lisäksi vaihteiston toiminta on alkanut tuntumaan hiukan ronskilta joten tilasin siihen jo valmiiksi uutta öljyä huuhtelua varten. Jos samalla resetoisi öljynvaihdon jälkeen adaptaatiot, niin kaiketi tuon toiminta muuttuisi hiukan miellyttävämmäksi.

Huoltoakin auto jo pyytelee ja oli tarkoitus käydä ostamassa öljyt ja suodatin ja vaihtaa ensi viikolla, mutta taitaa tulla jonkun asteista remontin korjuuta ennen sitä - ideat vaan tahtoo olla hitusen vähissä. Mutta nukutaanpa nyt yön yli, niin ehkä se siitä.

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #223 : 11.07.2024, 14:18:25 »
Kas niin, tutkittu ja hutkittu ja kompuran magneettikytkinhän siellä sulaa paikoilleen. Eli eikun käämiä vaihtoon.

Tosin lienee jo sitten rikkonut tarvikehihnapyörän laakeriakin kun pientä välystä jo tuntui siinäkin. Onneksi on osia nyt repullinen, niin laitetaanpa ihan orkkishihnapyörä ja upouusi laakeri. Kävin jo oikein ostamassa lukkorengaspihdit ja kumivasarankin ettei jää ainakaan työkaluista kiinni.

Pieni motivaatiovaje vaivaa mutta sitä korjataan sitten iltaa kohti tarvittaessa oluella, niin johan alkaa kiinnostamaan. Eihän tuo nyt järin iso homma olisi iskeä ehjiä osia paikoilleen ja autoa nippuun, niin pääsisi ehkä sitä huoltoakin tekemään joskus.

Niin ja kiillotuskone ja vahatkin löytyisi, mutta kun tuo piiputtaa sitä tahtia, ettei ehdi kauneusvirheisiin puuttumaan.  ;D

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 T6 AWD -08 -käyttiksen parantelua
« Vastaus #224 : 11.07.2024, 15:42:00 »
No kas. Vähäsen ihmeteltiin että millä sen magneettikelan saa irti, mutta siellähän se iso lukkorengas näyttääkin olevan.

Kävin näköjään väärässä kaupassa, olisi pitänyt mennä suoraan Biltemaan. Sieltä saa näille autoille sopivia työkaluja.  ;D

 

Carcom Oy  Elekma