Carcom Oy  Elekma

Erad ongelmat

  • 241 Vastauksia
  • 64390 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #120 : 07.07.2024, 16:15:42 »
Kahden Toyotan kokemuksella ylläpitökustannukset saattavat yllättää. Jopa Volvoaan sinisellä huollattava on kokenut järkytyksen jos toisenkin tuolla suomalaisten suosikin tiskillä. Enää en astu liikkeeseen, kuin pakottavassa tarpeessa ELK.
Yhdellä parhaista kavereistani on 2022 RAV4 ja ajeltiin eilen Manamansalosta Ouluun käytännössä peräkkäin sama matka ja nopeus. Hänellä meni bensaa vajaa 5L ja Volvolla 9L. Mennen tullen siis otin takkiin jo tuolla matkalla 20€. Toyotan matkakulutus oli koko reissun 3,6L ja meillä 6,55L keskiarvo. Toki välirahakin pitää huomioida, mutta ite menen riskinhallinta edellä sekä tulevat huollot ja ylläpidot laskien :)
Toyotassa perushuolto eli öljynvaihto 1v jotain vähän yli 200€ ja välihuolto isompi n. 400€ luokkaa ja voihan noitakin kyllä kilpailuttaa. Silti olin yllättynyt Volvon merkkihuollosta, että kohtuu edullisia ovat olleet. Silti näkisin, että Toyota ylläpito voi tulla pitkällä ajalla edullisemmaksi ja esim. käyttövoimavero on vain 108€ vuodessa. Ja bensaa menee vähemmän jokainen 100km sekä sähkökantama n. 80-90km ainakin kesällä. Ainoa miinus tuossa RAV4ssa on ettei se toimi kovin hyvin alle -10C pakkasilla, kun käynnistää polttomoottorin. Onneksi tuossa vaihdokissa on moottorinlämmitin laitettu.
« Viimeksi muokattu: 07.07.2024, 16:18:21 kirjoittanut volvoandy »
1. XC60 T8 TE MY2020 126tkm Denim Blue 19" Goodyear kesä/Michelin kitkarenkaat. 2 edellistä Volvoa :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm Osmium Grey
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm "Joku vihreä"
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa Volovo-ko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #121 : 07.07.2024, 16:17:07 »
Liikkeelle lähtö ongelma uusiutui.
Tällä kertaa ensiksi auto hieman nytkähti ja vaihteisto hyppäsi P-asentoon, kun yritti eteen tai taaksepäin, niin vaihteisto meni heti P:lle.
Käytin manuaalisesti käsijarrua päällä ja pois, jarrumekanismista kuului normaali toiminta ääni, ei vaikuttanut ongelmaan.
Vika poistui auto sammuttamalla, uudelleen virta päälle ja liikkeelle lähtö onnistui normaalisti.

Nämä viat ilmenneet muutaman kerran ja silloinkin ajon jälkeen auto seisonut hetken aikaa ja sen jälkeen liikkeelle lähtiessä.

B-vaihteen jarrutuksen voimakkuus vaihtelee edelleen satunnaisesti.

Auto kävi Fraguksen sopimus liikkeessä tutkittavana ja vika koodin luvussa, mitään ongelmaan viittaavaa vika koodia ei ollut muistissa.
 
Oisko raatilaisilla vastaavaa ilmennyt, mikä voisi olla vikana?

Samoista liikkeelle lähtö ongelmista itsekin aiemmin kirjoittelin. Vika ei ole nyt ilmentynyt n.puoleen vuoteen.
En tiedä onko sillä vaikutusta, mutta pysäköidessä en ole enää jättänyt autoa ns. vaihteiston (vaihteistoiden) varaan.
Pysäköidessä olen ensiksi laittanut käsijarrun > vaihteisto N:lle > jalkajarru ylös > vaihteisto P:lle > virrat pois.

Jos vika uusiutuu, pitää muistaa kuunnella kuuluuko Erad yksiköltä normaalia vaihteen vaihto naksahtelu.
Saiskohan merkkiliike jotenkin etäyhteyden autoon vian ollessa päällä ja näkiskö ne mikä estää liikkeelle lähdön?

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #122 : 07.07.2024, 16:22:52 »
Samoista liikkeelle lähtö ongelmista itsekin aiemmin kirjoittelin. Vika ei ole nyt ilmentynyt n.puoleen vuoteen.
En tiedä onko sillä vaikutusta, mutta pysäköidessä en ole enää jättänyt autoa ns. vaihteiston (vaihteistoiden) varaan.
Pysäköidessä olen ensiksi laittanut käsijarrun > vaihteisto N:lle > jalkajarru ylös > vaihteisto P:lle > virrat pois.

Jos vika uusiutuu, pitää muistaa kuunnella kuuluuko Erad yksiköltä normaalia vaihteen vaihto naksahtelu.
Saiskohan merkkiliike jotenkin etäyhteyden autoon vian ollessa päällä ja näkiskö ne mikä estää liikkeelle lähdön?
Tuo (erad yksikön moottorin puoleinen etupään naksahtelu sai minutkin jo huolestuneeksi...) napsunta on kyllä merkki jostain alkavasta isommasta viasta tai jotain häiriöitä siellä on, sain sen vikakoodien nollauksella ainakin hetkeksi pois muttei koskaan ole aiemmin ollut tuota ettei mikään vaihde pysy päällä oli sitten sähköajo tai polttomoottoriajo oletuksenakaan päällä. Meillähän se aiemmin oireili siten, että oli tuota naksumista ja sitten pakilta jarrulla pysähdyksiin ja D-vaihde päälle saattoi mennä jopa useampi sekunti ja sitten polttomoottori ottikin ohjat käsiin. Tuonne kaverin mökkityömaalle mennessä oli melkein sama homma pakilta D-vaihteelle mennessä ja arpoi hetken mitä tehdään, mutta onneksi pääsi sentään vähän matkaa eteenpäin... On kyllä aika outoa tuo vaihteistojen toiminta.
1. XC60 T8 TE MY2020 126tkm Denim Blue 19" Goodyear kesä/Michelin kitkarenkaat. 2 edellistä Volvoa :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm Osmium Grey
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm "Joku vihreä"
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa Volovo-ko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #123 : 07.07.2024, 16:45:06 »
Tarkoitin sitä Erad naksahtelua, kun joutuu vaikka pysäköidessä vaihtamaan suuntaa  D > R > D > P.
Luulen että se suunnan/vaihteen vaihto naksahdus on normaali ääni (kuuluu hyvin ikkuna auki).

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #124 : 07.07.2024, 16:56:56 »
Tarkoitin sitä Erad naksahtelua, kun joutuu vaikka pysäköidessä vaihtamaan suuntaa  D > R > D > P.
Luulen että se suunnan/vaihteen vaihto naksahdus on normaali ääni (kuuluu hyvin ikkuna auki).
Se kuuluu meillä aika monesti yleensä ihan autoon menon jälkeen P:ltä lähtee suoraan R:lle eli ei ole koskaan ollut tuon vaihteenvaihtojen R-D tai D-R yhteydessä. Ihmetyttää se miksi se R-vaihde on niin äkäinen eli pitää jarrulla säädellä sitä ettei mene liian lujaa? Minusta se vaihteen pomppaaminen P:ltä pois vaikuttaa siltä, että se eradin voimansiirto ja vaihteenvaihtaja ei toimi kunnolla tai on jotenkin vikaantunut/vikaantumassa.
1. XC60 T8 TE MY2020 126tkm Denim Blue 19" Goodyear kesä/Michelin kitkarenkaat. 2 edellistä Volvoa :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm Osmium Grey
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm "Joku vihreä"
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #125 : 07.07.2024, 17:59:32 »
Yhdellä parhaista kavereistani on 2022 RAV4 ja ajeltiin eilen Manamansalosta Ouluun käytännössä peräkkäin sama matka ja nopeus. Hänellä meni bensaa vajaa 5L ja Volvolla 9L. Mennen tullen siis otin takkiin jo tuolla matkalla 20€. Toyotan matkakulutus oli koko reissun 3,6L ja meillä 6,55L keskiarvo. Toki välirahakin pitää huomioida, mutta ite menen riskinhallinta edellä sekä tulevat huollot ja ylläpidot laskien :)
Toyotassa perushuolto eli öljynvaihto 1v jotain vähän yli 200€ ja välihuolto isompi n. 400€ luokkaa ja voihan noitakin kyllä kilpailuttaa. Silti olin yllättynyt Volvon merkkihuollosta, että kohtuu edullisia ovat olleet. Silti näkisin, että Toyota ylläpito voi tulla pitkällä ajalla edullisemmaksi ja esim. käyttövoimavero on vain 108€ vuodessa. Ja bensaa menee vähemmän jokainen 100km sekä sähkökantama n. 80-90km ainakin kesällä. Ainoa miinus tuossa RAV4ssa on ettei se toimi kovin hyvin alle -10C pakkasilla, kun käynnistää polttomoottorin. Onneksi tuossa vaihdokissa on moottorinlämmitin laitettu.

Rav4 on nelivetoinen myös pelkällä sähköllä ajettaessa. Itse pidän rav4 suurimpana puutteena kunnon istuimien puutetta. Edes rahalla ei niitä saa.

Itsellä pohdinta rav4 plugin ja v60 long range välillä menossa..

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #126 : 07.07.2024, 20:15:36 »
Rav4 on nelivetoinen myös pelkällä sähköllä ajettaessa. Itse pidän rav4 suurimpana puutteena kunnon istuimien puutetta. Edes rahalla ei niitä saa.

Itsellä pohdinta rav4 plugin ja v60 long range välillä menossa..
Ajelin kaverin RAV4:lla n. 20km lenkin ja alusta sekä ohjattavuus/alustakin tuntuivat paremmilta kuin XC60ssa (vaikuttaa, että etuiskarit ja jouset jotenkin löystyneet 1-2 vuoden sisällä mitä meillä ollut :buck2:) sekä voiman tunne tuli sähköajossa heti sekä kun laittoi sportin päälle, niin kyllä tuokin lähtee mukavasti sekä ohituskiihtyvyys vähintäänkin riittävä. Ratti tuntui ok käteen ja ihan ok peruspenkit. Koeajolenkin kulutus oli 4,3L... Tosiaan kotiin tullessa n. 150km matkalla oli rangea lähtiessä kaverin autossa 63km ja vielä jäi 10km kotiin tullessakin, kun oli ajellut hybridilläkin välissä. Koko ajon kulutus oli vain 3,6-3,7L ja meillä meni vajaa 3L enemmän (tyhjät akut). Mittaristo ja kontrollithan tuossa tuntuvat vähän erikoisilta ja erilaisilta aluksi, mutta eiköhän niihinkin totu mikäli nyt päätetään merkkiä vaihtaa ja aika todennäköisesti. Kesällä pääsee kuulema 80-90km ilman ilmastointeja yms sähköjuttuja. Kyllä tuokin puoltaa jo vaihtamista, kun on vähintään 2x range ja isompi akusto. Latausnopeus suunnilleen sama. Pitää nyt vielä miettiä, mutta vaihtoon aika tod.näk. menee ::) Ei ollu montaa tonnia väliraha 2v täysturvalla ja saisi 50tkm ajetun vs. oma nykyinen 112tkm.
1. XC60 T8 TE MY2020 126tkm Denim Blue 19" Goodyear kesä/Michelin kitkarenkaat. 2 edellistä Volvoa :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm Osmium Grey
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm "Joku vihreä"
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12711
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #127 : 08.07.2024, 07:15:39 »
kun erad vaihto-osatakuu päättyy syyskuussa 2024 joten vaihtoon menee tämä meidän peli.
Onko ostettu Volvolta? Eikö nykyään pitäisi Volvolla olla osille ikuinen takuu?
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa coraze

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #128 : 08.07.2024, 08:51:49 »
Onko ostettu Volvolta? Eikö nykyään pitäisi Volvolla olla osille ikuinen takuu?

Ei ole silloin jos auton takuuaikana vaihdettu varaosa. Silloin vaihdetun varaosan takuu on yhtäkuin auton takuu. Aivan perseestä.


Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 998
  • www.vrcf.fi
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #129 : 08.07.2024, 10:33:38 »
Ihmetyttää se miksi se R-vaihde on niin äkäinen eli pitää jarrulla säädellä sitä ettei mene liian lujaa? Minusta se vaihteen pomppaaminen P:ltä pois vaikuttaa siltä, että se eradin voimansiirto ja vaihteenvaihtaja ei toimi kunnolla tai on jotenkin vikaantunut/vikaantumassa.
Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen, että eikö tuo sähkömoottorin pakki toimi moottorin pyörimissuuntaa vaihtamalla? Ei kai siellä ERADissa mitään pakkirattaita ole ELK?

Tuolla joskus aiemmin oli juttua, että pakille vaihdetaan auton vielä liikkuessa. Se tuskin pidentää voimansiirron ikää, jos siellä nyt mitään vikaa edes on. Oireet viittaavat enemmän autokuumeeseen :).

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #130 : 08.07.2024, 11:17:56 »
Ei ole silloin jos auton takuuaikana vaihdettu varaosa. Silloin vaihdetun varaosan takuu on yhtäkuin auton takuu. Aivan perseestä.

Miksi? Näinhän se nyt on kaikissa muissakin tuotteissa.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 998
  • www.vrcf.fi
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #131 : 08.07.2024, 12:26:20 »
Ei ole silloin jos auton takuuaikana vaihdettu varaosa. Silloin vaihdetun varaosan takuu on yhtäkuin auton takuu. Aivan perseestä.
Tämä volvoandyn yksilö on Kamuxilta ostettu Ruotsin tuonti, siinä mitään valmistajan takuuta ole. Kyllä siihen pätee Volvon varaosatakuu, jos on Sinisellä korjattu.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12711
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #132 : 08.07.2024, 13:41:46 »
Ei ole silloin jos auton takuuaikana vaihdettu varaosa. Silloin vaihdetun varaosan takuu on yhtäkuin auton takuu. Aivan perseestä.
Joo jos Volvon takuuseen vaihdettu niin sitten ei ole tuo takuu voimassa.  Tuo volvon takuu on hyvä kun oikeasti harva pitää autoa niin kauan että pitäisi edes kertaakaan vaihtaa osia takuuseen.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #133 : 08.07.2024, 15:01:25 »
Joo jos Volvon takuuseen vaihdettu niin sitten ei ole tuo takuu voimassa.  Tuo volvon takuu on hyvä kun oikeasti harva pitää autoa niin kauan että pitäisi edes kertaakaan vaihtaa osia takuuseen.

Juuri näin. Tässä varaosa takuussa on menny nyt monella sekaisin käsitteet "elinikäinentakuu" ja "ikuinentakuu". Eivät ole siis sama asia.

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Vs: Erad ongelmat
« Vastaus #134 : 08.07.2024, 17:39:13 »
Ja kannattaa näiden ERAD:n ongelmien kanssa muistaa, vaikka on kallista remppaa, niin se on moottori siinä missä muukin moottori ja sille on määritelty kuluttajasuojan virhevastuussa noin kestoaika. Kyllä siinä jos liike on myyjänä ollut ja autolla ei ole vielä 300tkm ajeltu, niin liikkeellä vielä iso vastuu kustannuksista. Monia hirvittää tuo kustannus (onhan se kallis jos omalle kohdalle sattuu), mutta tuo virhevastuu kannattaa muistaa kun kyseessä moottori.
V90 T8 2020 Inscription

 

KL-varaosat  Race.fi