Tällainen värkki tuli hankittua talvella Budjettisportin "korvaajaksi" tutun pihasta seisomasta. Ehti seistä omassakin pihassa muutaman kuukauden odottamassa. Vakio 2.4T manuaalilaatikon kera, mittarissa 364tkm ja edellinen katsastus suoritettu 2020 loppuvuodesta. Yleisemmältä varustelistalta ei puutu periaatteessa kuin vakkari. Toisaalta vähemmän yleisenä varusteena on apukuskin turvatyyny. Kori ei ole erikoisen hyvä, mutta menettelee tässä vaiheessa.
Talvella selaillessa löytyi sattumalta ykköskorisen ärrän 17" Satellitet joten nehän oli hankittava. Parissa vanteessa oli heittoa ja käytin ne oikaisussa. Ulkopinta on vähän kärsinyt ajan saatossa, yhdessä vanteessa oli kunnon kuorrutus rautaa ja sitä sai poistaa. Pyöräytin päälle 225/45 kumit ja niinhän ne komeassa takakenossa istui suht hyvin alle. Vanteiden pieni kuluneisuuskaan ei haittaa tämän näköisessä autossa


Yllätti miten painavat vanteet Satellitet on. Pikku verrokkina Trianglen kanssa paketti painaa noin 2,3kg enemmän kuin kakkoskoppasen 16" Eurus ja 205/55 Kontio IcePaw.
Sisusta on asiallisessa kunnossa oleva vaalea puolinahka, musta musta ois parempi



Heti pihaantulon jälkeen otin ylös, eikä mitään erikoisempaa löytynyt. Varsinkin vasen helma näytti vähän rapealta kuten näissä monesti alkaa jo olemaan. Molemmat moottoriöljyjäähyn letkut vuoti(kuten yleensä) ja ohjaustehostimen paluuletku myös. Moottorinohjaus valitti ulkoilmanlämpöanturista, se korjaantui putsaamalla anturin kontaktit huolellisesti. Kulku oli aika aneemisen oloista, ihan kuin ahtoja ei olisi ollut juuri mitään. Lopputalven aikana varmistin jakopään ajoituksen, sen, että turbo pyörii ja imusiipi näyttää hyvältä sekä pari muuta juttua.
Booriholkki pitäisi olla vähän ajettu, kuin myös jakopää. Vesipumppua ei tietojen mukaan ole vaihdettu ja apulaitehihna on halkeillut ympäriinsä. Etuiskarit on aika tuoreet. Nivot puolestaan eivät juurikaan kanna enää kuormaa, mutta vaimennus toimii kohtalaisesti. Edellinen omistaja on perän hajottua vaihtanut taka-akseliston lukolliseen versioon ja akseliston ollessa irti korjaushitsannut tarvitavat kohdat korista. Mukana tuli auton oma takaspoileri ja sehän on laitettava takaisin.
Viime viikolla iski pieni motivaatio laittaa ajoon. Mittasin päästöt, vaihdoin Satellitet alle ja kävin perjantaina koestamassa konttorilla. Kaksi hylkysyytä löytyi. Työmatkan aikana tai konttorille menessä oli tankin vasempaan etureunaan ilmaantunut bensavuoto ja vasemman helman rapeus oli tullut kunnolla esiin taittuneen tunkinkorvan kohdalta.
Korvallinen saattoi taittua talvella kun vaihdoin renkaat ristiin Budjettisportin kanssa ja nostin koko kyljen kerra.

Sunnuntain ja maanantaina aikaan laittelin viat kuntoon. Bensavuodon syyksi osottautui tankinpuolikkaiden välisen siirtolinjan korjaus. Muoviletkun väliin oli laitettu pätkä putkea, letku hieman kurtattu ja lisäksi se otti kiinni tankinpannan korikiinnikkeeseen. Lisäksi yksi hyvin potentiaalinen vuotokohde löytyi putkesta. Vaihdoin koko linjan letkuksi. Tankin etureunan tiputtamiseksi piti ottaa viskon tukipultti auki, pakoputki osittain irti kannakkeista ja pitkittäisten tukivarsien etupäät irrottaa korista.


Helma vaati vähän enemmän hommaa, mutta oli suoraviivainen juttu.
Korjauksen alkusyy.

Käsin sai tehtyä ihan hyvän aukon.



Pistehitsasin tunkinkorvan alkuperäiseen tapaan ja sen lisäksi hepit vielä ympärille lisätueksi. Ja maali päälle.

Tiistai-iltana kotelosuojakäsittely, helma paikalleen ja poistin keulimisen vaihtamalla Budjettisportin vanhat etujouset.

Eilen kävin uudestaan konttorilla ja nyt voi vuoden ajella. Töiden jälkeen tarkastin aurauksen ja aloitin huollot. Eli moottoriöljyt ja suodatin, raitisilmansuodatin, öljykorkintiiviste, ehjät moottoriöljyjäähyn letkut(cc57:n käsivarastosta

), hukkaportintangon ruuvaus useampi kierros, moottorin pesu päältä sekä alta ja pikainen huuhtaisu pinnasta.


Hukkaportintangolla oli hädintuskin esijännitystä ja nyt kulku voi jopa olla aika lähellä normaalia.
Pikku päivitykset tulee jatkumaan, muttei mitään kovin erikoista tässä vaiheessa. Tämähän ei ole projekti

Tosin XC70 puskurit tuli ostettua joku aika sitten ja myös Japan-pakosarja. XC:n maski vielä uupuu.